PDA

View Full Version : vraag over onderhoud van rosewood body en mat uitziende sparrentop



Joey Centiago
12 december 2012, 12:52
Hallo,

Mijn naam is Joey Centiago.
Ik heb in een muziekwinkel een gitaar gezien die ik graag wil hebben.
Nu zit een beetje te kijken naar onderhoudsmiddelen zoals polish, cleaners, lemon oil, conditioners voor de toetsen en body.

Mijn vraag is:

De gitaar die ik mooi vind heeft een rosewood body, wat ik mooi eraan vind is dat die niet glanzend is, maar meer mat.
De sparrentop is ook niet glanzend, maar meer mat.

Als ik dit zou behandelen met een Polish middel, wordt het dan niet opeens glanzend?




bvd, Joey Centiago

Rizz
12 december 2012, 13:17
Hallo,

Mijn naam is Joey Centiago.
Ik heb in een muziekwinkel een gitaar gezien die ik graag wil hebben.
Nu zit een beetje te kijken naar onderhoudsmiddelen zoals polish, cleaners, lemon oil, conditioners voor de toetsen en body.

Mijn vraag is:

De gitaar die ik mooi vind heeft een rosewood body, wat ik mooi eraan vind is dat die niet glanzend is, maar meer mat.
De sparrentop is ook niet glanzend, maar meer mat.

Als ik dit zou behandelen met een Polish middel, wordt het dan niet opeens glanzend?




bvd, Joey Centiago

Ligt er een beetje aan hoe hard je poetst. Polish is alleen nuttig omm de glans van hooglans lak naar boven te halen, dus dat zou ik niet gebruiken op en mat/zijdeglans gitaar. Ik heb zelf enige jaren een matzwarte gitaar gehad en die maakte ik altijd schoon met een vochtige doek met een beetje milde ontvetter. Gelijk daarna droogwrijven met een zachte doek, is altijd goed gegaan.

Toets loie je eens in de zoveel tijd in, ik doe het 2x per jaar met lemon oil van Dunlop, doe je een eeuwigheid mee.. Let wel, koop geen citroenloie wat je vrouw op haar gezicht smeert ofzo, dat is heel wat anders en helpt je hout wel naar z'n grootje. Lemon oil om hout te conditioneren ruikt alleen naar citroen, dat zit er verder niet in..

Al die "speciale" spullen zijn nergens voor nodig, een beetje gezond verstand doet wonderen! ;)

LaurentB
12 december 2012, 13:49
(...)

Toets loie je eens in de zoveel tijd in, ik doe het 2x per jaar met lemon oil van Dunlop, doe je een eeuwigheid mee.. Let wel, koop geen citroenloie wat je vrouw op haar gezicht smeert ofzo, dat is heel wat anders en helpt je hout wel naar z'n grootje.

En die Dunlopolie op het gezicht van je vrouw smeren, werkt dat wél, dat jij weet?

Ik heb een 30 jaar oude Hopf die van oorsprong mat was, maar op de veel aangeraakte plekken nu wel glimt.

Rizz
12 december 2012, 14:16
En die Dunlopolie op het gezicht van je vrouw smeren, werkt dat wél, dat jij weet?.

Zal het 's voorstellen, stuur 'r wel naar jou toe als het fout gaat ok? :D






Ik heb een 30 jaar oude Hopf die van oorsprong mat was, maar op de veel aangeraakte plekken nu wel glimt.

Dan moet je 'm wel 's schoonmaken, hee? Die matte van mij had dat ook, maar dat was idd van huid op de lak, met een doekje eroverheen en het was weer mat.. Als je dat 15 jaar niet doet, zal het er wel inbranden, al naar gelang jouw zuurtegraad enzo..

Jilles
12 december 2012, 14:23
Ik heb bij een gitaarzaak ooit specifiek om een onderhoudsmiddel voor mijn toets gevraagd, toen kreeg ik citroenolie mee. Is dit echt zo funest voor de toets? (sorry voor de offtopic vraag)

Rizz
12 december 2012, 14:30
Ik heb bij een gitaarzaak ooit specifiek om een onderhoudsmiddel voor mijn toets gevraagd, toen kreeg ik citroenolie mee. Is dit echt zo funest voor de toets? (sorry voor de offtopic vraag)

Als je dat daar gekocht hebt, zit het wel goed.. Zoals ik hierboven omschreef, zit daar alleen de essentie, de geur van citroen aan. voor de rest is het in feite minerale olie..

Citroenolie voor je gezicht is echt olie uit geperste citroenschillen en zal in je hout vreten en het uitdrogen, precies omgekeerd aan dat wat je wilt bereiken..

Joey Centiago
12 december 2012, 14:37
Bedankt voor jullie antwoorden :)

--=HANS=--
12 december 2012, 18:18
Geen poetsmiddelen gebruiken, nergens voor nodig. Het enige wat ik zo nu en dan doe is de (ebben) toets van mijn gitaren in de olie zetten.
Mijn Lowden was ooit helemaal mat maar is nu, zoals Harald ook al opmerkte, op een aantal plaatsen glanzend door het vele gebruik. Ik vind dat geen probleem, je mag zien dat een gitaar gebruikt wordt.

LaurentB
12 december 2012, 18:32
Geen poetsmiddelen gebruiken, nergens voor nodig. Het enige wat ik zo nu en dan doe is de (ebben) toets van mijn gitaren in de olie zetten.
Mijn Lowden was ooit helemaal mat maar is nu, zoals Harald ook al opmerkte, op een aantal plaatsen glanzend door het vele gebruik. Ik vind dat geen probleem, je mag zien dat een gitaar gebruikt wordt.

Harald? Laurent!

--=HANS=--
12 december 2012, 18:48
Harald? Laurent!

Huh? En dan te bedenken dat ik geen druppel heb gedronken.........mijn welgemeende excuses Kees!

;)

LaurentB
12 december 2012, 22:01
Huh? En dan te bedenken dat ik geen druppel heb gedronken.........mijn welgemeende excuses Kees!

;)

Of heb je weer aan de citroenolie gezeten?

--=HANS=--
14 december 2012, 21:13
Of heb je weer aan de citroenolie gezeten?

Over olie gesproken, ik kreeg ooit een flesje olie van Chris van Luthiers gitaren uit Den Bosch. Als ik het me goed herinner is het olie die ook wordt voor blokfluiten. Het goedje ruikt een beetje naar tijgerbalsem/eucalyptus. Flesje is maar 20 cc en ik doe er al een jaar of 5-6 mee, goed spul voor de toets van je gitaar, slecht spul voor de gitaarpoetsspullenverkopert!

Fijn weekend allemaal!

Muzieknono
15 december 2012, 09:04
Zal het 's voorstellen, stuur 'r wel naar jou toe als het fout gaat ok? :D





Dan moet je 'm wel 's schoonmaken, hee? Die matte van mij had dat ook, maar dat was idd van huid op de lak, met een doekje eroverheen en het was weer mat.. Als je dat 15 jaar niet doet, zal het er wel inbranden, al naar gelang jouw zuurtegraad enzo..
Moet je de gitaar van Wllie Nelson eens bekijken :-)