PDA

View Full Version : Fender logo bij vintage gitaren



Sonny
11 december 2012, 22:25
Vaak als ik naar vintage of relic gitaren kijk, dan zie ik dat de decal op de headstock donkerder van kleur is dan de rest van de headstock.

Hoe is zoiets te evenaren als je dit zelf wilt doen?

Gearjunkie
11 december 2012, 22:36
Vaak als ik naar vintage of relic gitaren kijk, dan zie ik dat de decal op de headstock donkerder van kleur is dan de rest van de headstock.

Hoe is zoiets te evenaren als je dit zelf wilt doen?

Vroeger plakte Fender de decals bovenop de lak. In latere jaren is men er blanke lak over gaan spuiten. Dat is het verschil.

Sonny
11 december 2012, 22:39
Dus als ik een decal rechtstreeks op mijn headstock plak, dan is deze meteen donkerder van kleur?

barno
11 december 2012, 22:53
Vaak als ik naar vintage of relic gitaren kijk, dan zie ik dat de decal op de headstock donkerder van kleur is dan de rest van de headstock.

Hoe is zoiets te evenaren als je dit zelf wilt doen?

Ik zou voor een referentie niet naar relics kijken, maar naar originelen. bij relics wordt veel meestal zwaar overdone.

meestal is de decal trouwens bleker dan de rest ipv donkerder. nitrocelluloselak vergeelt met de tijd. onder een decal iets minder.

Pepe
12 december 2012, 00:56
Ja, bij de echte oude Fender is de decal lichter.

http://www.charlesdaughtry.com/Guitars/1954-Fender-Stratocaster/i-KSqSCV2/0/M/54 Strat (Lester) 016-M.jpg

Relics moet je ook meer als een categorie op zichzelf zien, meer een dichterlijke rendering dan een wannabee. Althans, zo gaat Fender er mee om.
Je ziet ook gelijk of de relic van Fender is of van een enthousiaste rellicerd. Of een echte oude. Alleen bij de signatures mag je er van uitgaan dat ze echt moeite gedaan hebben om er in de buurt bij te komen.

Tabula Rasa
12 december 2012, 09:20
Ik zou voor een referentie niet naar relics kijken, maar naar originelen. bij relics wordt veel meestal zwaar overdone.


Helemaal mee eens. Er zijn relics, gebaseerd op relics, gebaseerd op relics... en ondertussne klopt daar dus geen zak meer van. Het is zoooo moeilijk om sommige info te vinden en te zien of die betrouwbaar is. Ga echt van oud spul uit.

Er zijn mensen die de John Mayer strat nemen als voorbeeld voor een authentieke relic, terwijl dat gewoon een CS strat is waar JM zelf de lak vanaf gekrabt heeft :)

Rick trodat
12 december 2012, 10:28
Veel relics zijn inderdaad zwaar overdone en alleen een gitaar in de handen van een prof, zal die er zo uit zien over de loop van 40 jaar. Eigenlijk is het vrij onrealistisch om een zwaar afgeragde strat te hebben terwijl je maar één keer speelt per week:soinnocent: Mijn gitaar is ziet er wel worn uit, maar dat is omdat de eerste highways een slechte laklaag hebben. Zacht en dun. Ik meen dat jij in een ander topic een nieuwere body hebt van een highway. Hou er wel rekening mee dat alle highways een datin glos hebben, dus geen hoogglans. Oudere gitaren verliezen toch wel glans over de jaren, maar oorspronkelijk kwamen ze glimmend van e lopende band. ( amerikanen houden heel erg van glimmend, zie hun auto's)

Verder over die decal. Volgens mij is de huidige methode. Blanke lak op de hals, dan blanke lak op de decals. Decal gebruiken, drogen en dan nog twee lagen blanke lak over de headstock.

Vroeger werd de nek gespoten en toen de decal en vervolgens erop geplakt. Die decal blijft dan wel, mits je ervan af blijft een goede 40, 50 jaar zitten, maar gaat onder invloed van de zon ( nitro lak ) verkleuren of zelfs los laten. Veel mensen vinden het vintage, maar eigenlijk is het gewoon slecht.

guitarkid
12 december 2012, 17:55
Dus als ik een decal rechtstreeks op mijn headstock plak, dan is deze meteen donkerder van kleur?

Nee, dan moet je de decal even licht sprayen met een donkerder lak vóór je 'm aanbrengt. De vroegere decals zaten inderdaad niet onder de laklaag en waren dus wel redelijk kwetsbaar. Overigens heb ik nog nooit een decal/headstock gezien zoals op de foto van Pepe. Wel zeer opvallend. Ik ken een paar oude 60s Strats waarvan de decal wat donkerder is of vrijwel gelijk van kleur. Ik ken er ook één waar de decal vrijwel niet meer op zit! ;)

barno
12 december 2012, 18:12
de mijne

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/PC070468Small-1.jpg

Sonny
12 december 2012, 19:19
de mijne

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/PC070468Small-1.jpg

Is dit een Relic of een originele van voor 1962?

Sonny
12 december 2012, 19:22
Ik zat trouwens vanmiddag bij Eddie Vegas op de site en heb het allemaal langs zien komen: donkere decals, lichtere decals en decals die nagenoeg gelijk zijn qua kleur aan de rest van de headstock.

barno
12 december 2012, 23:02
Is dit een Relic of een originele van voor 1962?

geen relic
een vroege avri 57 van 86

Sonny
12 december 2012, 23:26
geen relic
een vroege avri 57 van 86

Ziet er goed uit, Barno!

Ik hoop dat mijn '57 Avri uit 2010 er over 26 jaar ook zo uitziet :)

Hoe is jouw hals eigenlijk aan het slijten? Heb je daar misschien ook wat foto's van?

guitarkid
13 december 2012, 10:24
Damn, ik heb ook een vroege '62 USRI, maar dat ding blijft maar netjes...... :( ;)

humbucker
13 december 2012, 10:35
Zelfs de b-snaar is door de jaren moeten zwichten voor al het geweld dat Barno die gitaar opdringt!!!