PDA

View Full Version : Metal op mijn stratje.



Rooker
11 december 2012, 22:12
Ik heb een fender deluxe met s1 switch waarmee ik met de schakelaar op 5 en de switch ingedrukt een humbucker geluid krijg. Nu wil ik voor een zware slag, zeg maar hard rock/ licht metal een pedaaltje er bij. Mijn oog heb ik laten vallen op de Boss MT 2. Eigenlijk liefst de Keeley mod versie ervan. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Goed idee of niet. Wil een beetje een metal slag/shred berijken en hem ook af en toe in een solo berijken. Misschien weer een beetje warrige vraag maar stel me gerust een vraag om mijn wens te verduidelijken. Alvast bedankt!

Bijl
12 december 2012, 10:00
Een Boss Metalzone is een goed distortion pedaal voor een gunstige prijs. Ik vind 'm goed klinken maar naar mijn mening werkt hij het beste icm met versterkers met een "engels" geluid met veel mogelijkheden in de middentonen, dus Marshalls enzo.

Instellen doe ik zo:
Stel een overdrive geluid in op je versterker dat je bevalt qua klank.
Draai de gain terug zodat het weer clean wordt.
Zet de MT2 aan en zet level op unity gain (dus MT2 aan of uit geeft evenveel volume)
Zet gain op 12 uur.
Speel afgedempte noten op je dikste snaar en draai de lage tonen open totdat het net geen blubber wordt.
Voeg hoge tonen toe naar smaak (bij een MT2 is dit al snel teveel)
En nu komt het, de parametrische mid eq. Veel gitaristen weten niet goed wat ze hiermee aan moeten.
Zet mids open op driekwart. Voor metal zoek je vooral de hogere mids op met de mid freq knop, rond "1 uur". Zoek een frequentie die je bevalt en klaar.

Er zijn natuurlijk talloze andere manieren om met een metalzone een goed geluid te krijgen, er zijn weinig pedalen in die prijsklasse waar je zo eindeloos veel klanken mee kan maken.

iWishmaster
12 december 2012, 10:21
Wat voor een versterker heb je?

grayfink
12 december 2012, 12:12
Bereiken is dus niet met een lange ij.

Rooker
12 december 2012, 12:41
Bijl: Wat een goede reactie. Thnx. Hier kan ik iets mee. Ik weet niet hoe ik mijn sound ga vinden maar ik ga zeker jou manier proberen.

Iwishmaster: Ik moet het wel doen met mijn Fender Super reverb met 4x10 Gevuld met g10 l35. Geen reïssue maar echt oud. Geen marshall of Vox dus.

Grayfink: Huhhhh dat spelling geneuzel....

iWishmaster
12 december 2012, 15:36
Persoonlijk zou ik een Metalzone dan niet aanraden. Sowieso vond ik het geen fijn pedaal, maar in combinatie met een cleane fender lijkt het me geen succes: te weinig mids, te modderig in het laag. Voor een heel heavy, maar wel vintage, sound is een Big Muff misschien leuk om eens te proberen. Verder haalde een bevriende gitarist altijd een fantastisch geluid uit een Fender Twin Reverb en een ProCo Rat Distortion: ook een echte klassieker wat dat betreft.

Rooker
12 december 2012, 16:24
Poehh dat maakt het weer lastig.

De fender bespeel ik niet clean. Van mijn tremolo heb ik een master laten maken waardoor ik al overdrive in kan draaien met het volume op 3.
Laatst had ik info gevraagd over een Nieuw pedaal van Mesa. Toen werd mij verteld dat een cleane amp juist een goede basis kan zijn voor een zwaar metal pedaal.
Bedoel je dat dit metal pedaal niet geschikt is of bedoel je dat geen enkel metal pedaal geschikt is voor mijn Fender?
De Muff is niet wat ik zoek. Ben echt op zoek naar een metal Slag/rif/solo pedaal en niet naar een fuzz. Ik heb nu een t-rex mud honey en die krijg ik geen strakke metal slag mee. Het laag word modderig en on aangenaam. Draai je te veel gain in krijg je erg vervelend gefluit waar ik helemaal niet tegen kan.
De Rat heb ik ooit gehad met een vox ac 30. Zelfde, met veel gain word het een fuzz en zeker geen metal imo.

iWishmaster
12 december 2012, 16:40
Poehh dat maakt het weer lastig.

De fender bespeel ik niet clean. Van mijn tremolo heb ik een master laten maken waardoor ik al overdrive in kan draaien met het volume op 3.
Laatst had ik info gevraagd over een Nieuw pedaal van Mesa. Toen werd mij verteld dat een cleane amp juist een goede basis kan zijn voor een zwaar metal pedaal.
Bedoel je dat dit metal pedaal niet geschikt is of bedoel je dat geen enkel metal pedaal geschikt is voor mijn Fender?
De Muff is niet wat ik zoek. Ben echt op zoek naar een metal Slag/rif/solo pedaal en niet naar een fuzz. Ik heb nu een t-rex mud honey en die krijg ik geen strakke metal slag mee. Het laag word modderig en on aangenaam. Draai je te veel gain in krijg je erg vervelend gefluit waar ik helemaal niet tegen kan.
De Rat heb ik ooit gehad met een vox ac 30. Zelfde, met veel gain word het een fuzz en zeker geen metal imo.

Een cleane (of op een randje) fender kan je best voor hardrock / metal gebruiken met het juiste pedaal. Een Vox AC 30 is een zeer kieskeurige versterker als het op (drive) pedalen aankomt, dus die zou ik niet als referentie gebruiken.
Ik heb het idee dat je een heel specifiek geluid in je hoofd hebt. In dat geval kan ik je eigenlijk alleen aanraden eens een winkel in te gaan en een aantal pedalen te testen. Liefst gewoon je gitaar en versterker meenemen.

Rooker
12 december 2012, 19:07
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Dat is ook het beste. Het enige nadeel is dan het gesleep van mijn amp en natuurlijk dat verschillende pedalen bij verschillende winkels te koop zijn. Daarom heb ik de ervaring ze op marktplaats te kopen. Bijv de on gemodde versie van de MT-2 kun je al voor Euro 35,- kopen. Ik heb er geen goed gevoel over om alles bij een aardige winkelier te testen en dan uiteindelijk 2e hands te kopen. Van daar dat ik hier naar ervaringen van anderen vraag.
Ik weet niet of mijn wens heel specifiek is, zoek gewoon een metal geluid om strakke powerchords mee te spelen. Dat drop D ook goed strak klinkt. En dit allemaal met een in princiepe singlecoil strat met s1 switch;).

Brum
12 december 2012, 19:42
De Rat heb ik ooit gehad met een vox ac 30. Zelfde, met veel gain word het een fuzz en zeker geen metal imo.

Hetzelfde als over een oversturende versterker, gooi er een tubescreamer voor. Beetje afstemmen op elkaar en je hebt gewoon een retestrakke, volvette scheur, dat in de verste verte niet wat heeft van een fuzz. Ik gebruik die combinatie al jaren. Hoewel over een Vox klinken wel meer scheurpedalen niet erg fijn is mijn ervaring, dat ligt mijns inziens niet aan de pedalen.

Die Boss pedalen, ik ben er geen fan van. In ben er geen fan van. Ik weet niet of je het pedaal in bandverband wilt gebruiken, maar dan worden het ineens dunne krasbakjes, die thuis oh zo geweldig klonken. Daar werkt je strat ook niet echt aan mee, een voller geluid. De Rat en een tubescreamer icm singlecoils is in ieder geval dik genoeg voor metal en powerchords en chucka chucka gedoe is dan geen probleem.

En metal en fuzz, het kan echt wel hoor:crazyhappy::


http://www.youtube.com/watch?v=kUhruAXfrGk

Rooker
12 december 2012, 20:30
Brum: Nu heb ik het als volgt. Ts-9, Mud Honey, Lpb booster. Voor heen had ik daar ook nog de huidige RATT tussen staan. Na wat ab en ben ik toen tot de concluzie gekomen dat de Ratt hetzelfde doet als de Mud honey alleen die vond ik beter klinken. Het gebied van lichte drive tot harde scheur vond ik overeen komen. Vond alleen dat de Mud honey beter reageerde op terugdraaien van volume en beter alle snaren weer gaf. De Ratt moest toen plaats maken. Als ik de boel stack gaat het als een malle fluiten zodra ik de snaren los laat, dat vind ik erg irritant aangezien je zo'n harde noot wel eens lekker uit wil laten gieren.
Het filmpje dat je post is een beetje verwarrend. Het is volgens mij geen strat en ook geen Ratt.

Brum
12 december 2012, 20:39
Het filmpje postte ik naar aanleiding van een aanname dat fuzz en metal niet samengaat, staat los van de Rat.;)

Ik heb persoonlijk niet zoveel last van feedback, da's wel echt een kwestie van afstellen en dan heb je echt een enorm massief geluid. Wil je de boel echt dusdanig over de top jagen, dan kan ik eigenlijk alleen maar een noise gate adviseren, maar minder gain klinkt vaak beter, al is het wat harder werken.

Rooker
12 december 2012, 21:20
Ow. Het geluid in het filmpje geeft wel aardig weer wat ik zoek. Maar wat ik dan meer bedoel met metal is dat bij een snelle slag partij je echt de djuk djuk djuk haha hoort en voelt.
Ik draai de Gain ook niet graag te hoog, daar heb je gelijk in. Daarom nu opzoek naar een pedaal waar het gewoon in zit.
Dan heb ik straks mijn amp op het randje, ts 9 om hem over het randje te trekken, mudhoney voor crunch accoorden, gestacked met de ts 9 een mooie lead. En dan een mooi metal pedaal stand allone voor bijv slag partij van White limo, Metallica, Iron Maiden etc.

Il_Falco
12 december 2012, 21:23
Metal op een fender? De suhr riot is daarvoor gemaakt.. wel prijzig.

Rooker
12 december 2012, 21:27
He, die ga ik even bekijken.

interessander
12 december 2012, 23:19
Check ook even een demo van de Emma pisdiyauwot (ja zo heet 'ie) voor een metal sound met een fender op een fender.

Rooker
12 december 2012, 23:45
Haha thnx. die zal ik ook bekijken. klinkt als een pedaal wat niet overal te koop is. de. De riot is trouwens ook niet makkelijk te vinden.