PDA

View Full Version : Bos RE 20



Eko
11 december 2012, 16:30
Ik heb een Boss RE 20 die een vervelend bijgeluid maakt wat exact gelijk loopt met de snelheid van de ,, band,, . Het betekent een schurend geluid wat hetzelfde klinkt als het halen van een schuurpapier over een speaker. Ik heb de batterijvoeding nooit gebruikt en alleen maar stabiele voeding ( t- rex Fueltank ) en met goede patch kabels. Voor dat hij naar Roland voor reparatie gaat, is er iemand die hetzelfde heeft gehad en weet wat het kan zijn? Het pedaal is al een paar jaar oud en veel ingezet, maar wil hem niet missen. Wel repareren als het nodig is uiteraard.

Gearjunkie
11 december 2012, 17:11
Ik heb een Boss RE 20 die een vervelend bijgeluid maakt wat exact gelijk loopt met de snelheid van de ,, band,, . Het betekent een schurend geluid wat hetzelfde klinkt als het halen van een schuurpapier over een speaker. Ik heb de batterijvoeding nooit gebruikt en alleen maar stabiele voeding ( t- rex Fueltank ) en met goede patch kabels. Voor dat hij naar Roland voor reparatie gaat, is er iemand die hetzelfde heeft gehad en weet wat het kan zijn? Het pedaal is al een paar jaar oud en veel ingezet, maar wil hem niet missen. Wel repareren als het nodig is uiteraard.

Dag Eko,
Ik heb de RE20 ook op mijn bordje liggen en denk je probleem te herkennen. De mijne was ook aangesloten op een voeding, in mijn geval een dc-brick van Dunlop. Inderdaad een hinderlijk geluid wat met de led meegaat. Ik dacht slim te zijn en hing hem in een tb loopertje. Geen resultaat. Enige oplossing als je hem wilt houden is de Boss een eigen voeding geven, dan werkt hij prima.
Of je moet investeren in die super geisoleerde/gescheiden voeding als Pedalpower...

N.D.
11 december 2012, 17:14
Vreemd, ik heb daar geen last van. En dat terwijl ik 'm met flink wat pedalen gewoon aan een Daisy Chain heb zitten!

Gearjunkie
11 december 2012, 17:42
Hé, dat is interessant! Waar staat hij bij jou in de keten, gebruik je een FX loop wellicht?

N.D.
11 december 2012, 17:47
Nope allemaal voor de versterker, en hij staat als enerlaatste.

Gitaar - Tuner - Booster - Vibe - Overdrive - Tremolo - Re20 - EQ (als "clean" booster aan het eind).
Alleen de Vibe wordt niet gevoed doer de daisy chain.

Gearjunkie
11 december 2012, 17:57
Eko, is het bij jou plotseling ontstaan? Ik kan me ook voorstellen dat een ander pedaal het probleem indirect veroorzaakt. Naast bijv. Mijn tubescreamer is het meteen loos, en dan bedoel ik als beide pedalen uit staan. Rat idem...

Eko
13 december 2012, 15:50
Ik heb hem een tijd separaat gevoed en dan is het minder. Ik heb zelfs voor deze kwaal een Fueltank gekocht. Daarbij worden de pedalen ( ik gebruik er 3 ) apart gevoed. Kwaal blijft en wordt steeds erger. Inmiddels besloten om hem naar een repaircenter te sturen van Roland. Kijken wat die er van maken.

Eko
13 december 2012, 15:53
Ik heb het bijgeluid ook als het pedaal uit staat , terwijl hij in de chain zit en alle pedalen uit staan. Met optreden is dit echt lastig. Voorlopig de Boss DD als back-up in gebruik, maar dat is niet te vergelijken.

Gearjunkie
13 december 2012, 17:41
Ik heb het bijgeluid ook als het pedaal uit staat , terwijl hij in de chain zit en alle pedalen uit staan. Met optreden is dit echt lastig. Voorlopig de Boss DD als back-up in gebruik, maar dat is niet te vergelijken.

Ik ben benieuwd wat zij zeggen.

Eko
21 januari 2013, 13:48
Heren,
vandaag een mail gehad en even telefonisch overlegd. Er zit 5 jaar garantie op die dingen dus alles wordt netjes geregeld. Zijn verhaal zal ik even bijvoegen. Het is ook zelf te doen, door redelijke dhz.

In de eerste instantie hoorde ik niets behalve een klein beetje ruis wat apparaat eigen is.
Na wat rommelen met de pluggen hoorde ook ik een tempo-ruis in de achtergrond.
Dit wordt erger naarmate de input plug slechter contact maakt.

Daar de input plug ook verantwoordelijk is voor het inschakelen en hierdoor dus spanning over de massa loopt is dit je probleem.
Daar je het apparaat via een adaptor voedt heb ik de spanning schakelfunctie in deze plug uitgeschakeld.
En weg bijgeluid..

Betekend wel dat bij gebruik van baterijen ook deze niet meer uitgeschakeld worden.

Het betekent dus dat er lichte oxydatie kan plaatsvinden als het apparaat , net als bij mij , gewoon in je pedalboard zit en er nooit losgekoppeld wordt. Door de oxydatie wordt het , over langere tijd, steeds erger. Volgens Patrick van de serviecafdeling is het bij goedkopere pluggen eerder het geval omdat deze veelal net iets kleiner zijn dan bv Neutrik of andere duurdere versies. Hij heeft dus alles schoongemaakt en een functie overbrugt. Exit probleen en bravo voor de service.

Ik hoop dat er meer mensen iets aan hebben.

Gearjunkie
23 januari 2013, 21:09
Fijn dat het opgelost is!

Gearjunkie
7 mei 2013, 10:39
Gistermiddag vol goede moet de voorgestelde modificatie uitgevoerd, het bypassen van de switch in de A/mono input van de RE-20.
Dus: input van de print gehaald --> lug van de switch verwijderd, aansluiting van de switch op de print verbonden met de massa. Dus hiermee is de switch permanent gebypassed.

Alles weer aangesloten. Is het probleem er nog steeds... :(
Ik voed met een DC-brick. Iemand nog suggesties, met behoud van RE-20 en DC-Brick?
Edit: apart gevoed met de Boss psa adapter werkt hij probleemloos, dus toch het probleem in de dcBrick??