PDA

View Full Version : Fretloze bas op stapel Welk model?



El_Mano
11 december 2012, 13:19
Mijn eerste bas die ik heb gebouwd is een succes en voldoet prima. Het idee om ook voor me zelf een goedkope fretloze bas te bouwen houd me bezig.

Omdat de Scarabee een donor had waarvan de hals is gebruikt en de hardware heb ik daar geen speciale info voor nodig gehad. Ik heb ook verzuimd de waarde van de Pick up's te meten. Stom maar helaas.

Ik heb nu dus de oorspronkelijke Acryl body ( doorzichtig oranje ) van dit model heb ik ook een mal gemaakt.

Ik zou nu een viersnarige fretloze bas willen maken, en daarin de Humbucker en een singlecoil van een oude Aria Gitaar willen zetten. Ik heb ergens gelezen dat die oplossing ook is gebruikt door de bassist van de Earing in een zelfbouw.

De body zou ik willen maken van een bonk Grenen dat ook in mijn Les Paul is gebruikt als middenstuk en de hals van walnoot ( die gitaar klinkt als een klok )

Mijn vraag hier is
1e is de trusrod dikker in een bas hals dan die van een gitaarhals? of zou een aan beide zijden in gelaten glasfiber staaf ( deel volglas werphengel) voldoende stijfheid geven in combi met een m4 draadeind single rod

2e Ik denk aan een necktrough en stringtrough

3e zou het werken met de door mij genoemde gitaar elementen en kan ik het geluid daarvan beïnvloedden met de potmeters en weerstanden?Caps?

Ik hoop dat iemand me er meer over kan vertellen.

( trouwens het model van een Rick zou ook wel erg leuk zijn als iemand er een plan van heeft)

El_Mano
12 december 2012, 18:24
Even opnieuw onder de aandacht brengen Weet iemand de Ohm waarde van een behoorlijk bas element! en waarin ze afwijken van een basgitaar element?

Mr.Fingers
12 december 2012, 18:28
Jazz-pickups zitten rond de 7.5K (zoals een gewone gitaarsinglecoil), een P-pickup rond de 12 (humbucker-achtig).

En qua model... De AMUB-1 uiteraard!

El_Mano
12 december 2012, 20:10
Oke dan heb ik genoeg dingen liggen om een nowbudget fretloos ding in elkaar te zetten. Bedankt ik ben benieuwd of er een beetje geluid uit gaat komen hoewel het eind resultaat groot deels ondergeschikt is aan de lol van het klusje.