PDA

View Full Version : HNGD: my first Gibson! '67 RI Flying V



Speeddemon
10 december 2012, 22:46
Na bijna 20 jaar gitaarspelen is het zover, ik heb m'n 1e Gibson USA. :crazyhappy::cheerup:

Het is een classic white Flying V '67 RI uit 2005 geworden. Was eerst bijna voor een iets nieuwere van een forumlid gegaan, maar die reageerde ineens niet meer... prima, doei, next. :soinnocent: :zz:

Heb nog geen eigen foto's, maar 't is er dus zo één met ebben fretboard:

http://www.rumbleseatmusic.com/images/full%20size%201033w/99GibsonFlyingV68RI.jpg

In hele nette staat, maar de snaren die erop lagen, leken alsof het de factory originals waren, zo roestig.

Zojuist vervangen en de toets redelijk goed schoongemaakt; dat scheelde al. Frets zouden nog wel ietsje gepolijst kunnen worden, maar dat is voor later.
Heb wel wat cosmetische en functionele mods gepland:
1) zwarte pickguard.
http://img.photobucket.com/albums/v367/tattooedcarrot/Gear/Current%20Gear/002.jpg
http://media.beta.photobucket.com/user/tattooedcarrot/media/Gear/Current%20Gear/008-1.jpg.html

2) zwarte speed-knobs
3) Gotoh/TonePros zwarte brug en tailpiece
4) mogelijk de Corian topkam vervangen met een Tusq. Heeft iemand hier nog een mening over? Corian goed genoeg?
5) Dimarzio Super Distortion in de brug positie. Originele Gibson hals pup klinkt best lekker zo. Geen flauw idee welke het is (stond niks op onderkant).
6) Push-pull volume pot om SD te coil-splitten.

Orpheo
10 december 2012, 22:49
Bee ee aa joetiefoel!

Midwolda
10 december 2012, 22:51
Meneer heeft smaak.

jutter
10 december 2012, 22:53
Grote aantrekkingskracht!

Scarface
10 december 2012, 23:16
Is gewoon een super vette gitaar!!:cooler:

Groet,
Marco

nickofzo
10 december 2012, 23:24
De juiste gitaar voor een snelle demon :)

Luke-wannabe
11 december 2012, 01:33
Heeft -ie zo'n classy gitaar, stopt -ie er zo'n draken pickguard op en van die lelijke gele elementen ;)

Enfin, gefeliciteerd!

Jan Buurman
11 december 2012, 08:08
Heeft -ie zo'n classy gitaar, stopt -ie er zo'n draken pickguard op en van die lelijke gele elementen ;)

Enfin, gefeliciteerd!

Dikke plus 1! Eerste foto! :mmmm:

vulvasonic
11 december 2012, 09:04
Gefeliciteerd!!! :cheerup:


(En plus 2)

interessander
11 december 2012, 09:41
Mooi hoor! Geen zwarte tuners bij al die andere zwarte hardware?

Speeddemon
11 december 2012, 10:14
Heeft -ie zo'n classy gitaar, stopt -ie er zo'n draken pickguard op en van die lelijke gele elementen ;)

Enfin, gefeliciteerd!
Ho-ho! Ik ga er geen crème-kleurige elementen in stoppen! Gewoon, alles zwart! Ik twijfel alleen nog of ik brug en tailpiece origineel (chrome) laat, of ook zwart doe. Die foto was ook meer bedoeld om aan te tonen hoe een zwarte pickguard hier oogt; meer dan de witte, benadrukt ie de V-shape ook beter, vind ik. Ben het absoluut met je eens dat die crème-gele pups daar niet ogen.
Er zat ook een 2e foto onder, met chrome pickups, maar die laadt niet in de pagina. :-(

Even kijken of
deze (http://img.photobucket.com/albums/v367/tattooedcarrot/Gear/Current%20Gear/002-2.jpg) laadt:
http://img.photobucket.com/albums/v367/tattooedcarrot/Gear/Current%20Gear/002-2.jpg


@Interessander: heb ik aan gedacht, maar het zijn van die Gibson Deluxe Klusons (met 2 schroeven; boven en onder), dus voor zover ik weet niet zomaar te vervangen met zwarte Grover Rotomatics o.i.d. Heb wel aan Gotoh SD90's (Kluson-style) gedacht; die schijnen een stuk stabieler te zijn dan de Gibson Deluxes.

@de rest, bedankt voor de comments! :ok:
Iemand nog reacties over de voorgestelde vervanging van de Corian topkam door Tusq (of iets anders)?

marter544
11 december 2012, 10:26
Vette gitaar!! Zwarte slagplaat is wel cool, maar ik zou de hardware gewoon chrome houden. Vind het mooier, en niet te vergeten ook veel goedkoper.

o0rollo0o
11 december 2012, 13:46
Ik heb ook zn Tusq. Merkte niet echt een verschil.

Rooker
11 december 2012, 15:21
Wauw!!! Wat een prachtig ding. Eigenlijk mijn droomgitaar maar ben zelf altijd bang dat mensen gelijk denken dat je een wereldspeler bent. Terwijl ik maar een gemiddelde prutser ben:dontgeti:.. Wel eens op een BC Ritch V gespeeld en ik vind het ook nog eens super lekker spelen. Zwarte slagplaat = helemaal top.

YannickH
11 december 2012, 15:22
ebben toets is altijd super:D alleen de witte krasplaat was mooier:hide:

JaKemp
11 december 2012, 15:39
Heb ik altijd een interessant modelletje gevonden, proficiat!

Vast en zeker een verbetering met de zwarte pickguard! Chrome hardware gewoon zo laten vind ik! Hoewel alle hardware zwart wel erg speciaal en uniek zou zijn ;)

arnoldtims
11 december 2012, 17:26
Mooi hoor, al hoe wel ik hem hoe hij was mooier vind maar dat is puur persoonlijk.
Nu denk ik ook dat je er metal of zo op speelt en niet ala Albert King en dan past het wel.

Vond die dingen vroeger erg lelijk maar ben ze in de loop de tijd steeds meer gaan waarderen en dan nog vooral om de klank.

Gefeliciteerd er mee

Thiez
11 december 2012, 23:51
Heel gaaf dingetje speed! Lekker old school zo een witte flying v. Die moet er bij mij ook nog eens een keer komen in de collectie.

HUESSEN
13 december 2012, 18:05
Gefeliciteerd Remco met de geweldige aanwinst.Heb een zeer groot zwak voor Gibson V's!! Zie de gitaar misschien in januarie wel in Backstaage ?

Speeddemon
13 december 2012, 18:21
Gefeliciteerd Remco met de geweldige aanwinst.Heb een zeer groot zwak voor Gibson V's!! Zie de gitaar misschien in januarie wel in Backstaage ?

Thanks Ronald. Ik weet niet of ik 'm dan in de Backstage bij heb; ben ont-Downing-t, maar wel ge-Tipton-t, zeg maar. ;)
Kans is nu groter dat ik 'm bij Tributör in ga zetten.

Gisteravond toch voor de zekerheid de nieuwe snaren effe losgegooid en fretboard behandeld met Fret Doctor en daarna ook nog effe met GHS Fast Fret eroverheen gegaan. Snaren waren gladder dan R. Kelly die Emma Watson ten tijde van Harry Potter II z'n jacuzzi in probeerde te lullen. Vloog dus af en toe uit de bocht. Beetje oppoetsen met katoenen doek deed wonderen.

polviggen
13 december 2012, 18:23
Ik vind de witte slagplaat mooier, tuners zou ik vervangen door Grovers, die zijn toch stabieler dan die ellendige klusons. Bij mijn les paul classic ging dat toch ?

Voor de brug bij gibson vind ik het altijd beter die te vervangen door een gotoh nashville type. Is wat steviger, iets breder. en de zadeltjes zit niet vast met zo'n onnozel draadje.

Welke jaren waren het trouwens dat Gibson ebben fretboards gebruikte op V's en Explorers ?

Speeddemon
16 december 2012, 14:23
Ik vind de witte slagplaat mooier, tuners zou ik vervangen door Grovers, die zijn toch stabieler dan die ellendige klusons. Bij mijn les paul classic ging dat toch ?
Grover Deluxes zouden misschien kunnen ja. Het is niet zo dat ik per se die Kluson-look wil bewaren, maar de dubbele schroefgaten hè?



Voor de brug bij gibson vind ik het altijd beter die te vervangen door een gotoh nashville type. Is wat steviger, iets breder. en de zadeltjes zit niet vast met zo'n onnozel draadje.
Je bedoelt in vergelijking met een ABR type? D'r zou idd een Gotoh Nashville opkomen ja.


Welke jaren waren het trouwens dat Gibson ebben fretboards gebruikte op V's en Explorers ?
Ik weet niet wanneer ze gestart zijn, maar 2009 of 2010 is het laatste jaar geweest, meen ik. Nu is het Granadillo. Of het klankmatig een goed alternatief is, weet ik niet, maar het is naar mijn mening optisch veel lelijker dan mooi ebben.
Nu vond ik de zwarte, bruine en rode V's al weinig aan, maar dat werd versterkt omdat die dus ook allemaal met rosewood boards werden geleverd; alleen de Classic white had ebben.

Gisteren eerste optreden mee gedaan;
Pro:
-speelt lekker vlot
-erg licht (ben een Burny Les Paul Custom van 5,5kg gewend)
-klankmatig echt niet beroerd nadat ik beide humbuckers had afgesteld qua hoogte. Behoorlijk strakke sound.

Con:
-plaatsing van 'linker' strapbutton precies op de hiel van de hals. Dan zit de strap je in de weg als je rond de 15e-17e fret wil soleren.
-Af en toe lichte stemmingsproblemen, met name van de G-snaar. Caveat; ik speel best ruw op 't podium.
-nitro-lak van hals kan af en toe wat stroever/plakkeriger aanvoelen. Ik durf het hier ook niet aan om de hals met wasbenzine schoon te maken.

Speeddemon
31 augustus 2014, 21:06
Het is lang stil geweest in m'n topic, maar sinds gister is m'n Flying V qua hardware dan eindelijk zoals ik 'm wil hebben:
-zwarte pickguard
-DiMarzio Super Distortion F-spaced brug pickup (misschien nog een keer iets anders hier)
-DiMarzio Breed Neck hals pickup (klinkt supervet in deze gitaar! prachtige gesplitte tone ook!)
-zwarte speed knobs
-Switchcraft jack
-Switchcraft toggleswitch
-2x push-pull volume pots (beide pups individueel splitbaar)
-zwarte Gotoh bridge
-AWM zwarte locking bridge studs
-AWM zwarte aluminium tailpiece

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/FlyingV01.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/FlyingV02.jpg

Ace 1.15.19
1 september 2014, 01:10
Wel stijlvol zeg! Is zeker een bumpje waard wat mij betreft.

Ik kan de 'before' foto's niet (meer) zien maar ik moet zeggen dat hij er zo rete geil uit ziet!

Thiez
1 september 2014, 07:33
Mooi dingetje! lekker 80's verantwoord zo een creme flying v.

MikeD
1 september 2014, 08:49
Nice.. very nice. maar ik zou toch zwarte pick up ringen er op gezet hebben. Als in: op mijn good old Ibby-V (met Di Marzio SDH en DSH) heb ik die al sinds de vroege 80's. Niet alleen vind ik het er beter uitzien, het geeft wat bescherming van de zijkanten van de pups en de montage voelt (voor mij persoonlijk) minder wobbly.

Rinze
1 september 2014, 09:11
Mooi \m/ Misschien toch de tuners nog vervangen door zwarte exemplaren? Is nu het enige deel wat niet mee doet qua zwarte hardware..

Speeddemon
1 september 2014, 21:11
Mooi \m/ Misschien toch de tuners nog vervangen door zwarte exemplaren? Is nu het enige deel wat niet mee doet qua zwarte hardware..
Zou kunnen, maar ik denk zelf juist dat het dan weer teveel van het goede wordt; dat ie daardoor misschien een 'cheape metalgitaar' look krijgt. Nu oogt ie gewoon meer custom en richting een Gibson V90.

MyGreenLady
2 september 2014, 12:42
Ik vind hem ook prima kunnen zo. Je switch spul is ook gewoon chrome-ish dus het kan er prima mee door zo.