PDA

View Full Version : Hulp bij huiswerk LP modellen



TattooRock
10 december 2012, 21:43
Ik speel nog maar kort gitaar, of eerlijker gezegd ik heb les en ik kan één nummer spelen, speel 10 akkoorden en ben ook bezig het blues schema in verschillende akkoorden uit mijn hoofd te leren. Ik heb les bij een leraar waar ik drie keer per maand les heb. Ik heb een Gibson Hummingbird kopie, voor mijzelf ben ik nu op zoek om mijn startende collectie uit te breiden met een humbucker elektrische gitaar. Ik ben voor mijzelf op zoek naar iets goed speelbaars. Kwaliteit maar ook uiterlijk zijn voor mij belangrijk. Ik heb het volgende uitgezocht:

PRS custom 24, dit is een 2e handse. Te koop voor 499. Had SE pickups maar geen flauw idee of dit humbuckers waren
PRS Singlecut trem, 569 euro
Epiphone Les Paul Standard Plus Pro, 399 euro
Gibson Les Paul Studio faded SF, 689 euro
Cort CR280 VB, 406 euro
Tokai LC53B Black, 453 euro
Tokai LS50QTS, 457 euro
Tokai LS48HDC, 406 euro

Ik had een excel tabel met alle eigenschappen van hout maar dat kan ik niet één twee drie converteren. De PRS zijn te koop bij de lokale muziekhandel hier in de stad. Deze heb ik ook bespeeld. Ik moet zeggen dat het gewicht erg fijn was tov de veel zwaardere LP modellen maar dat het kwa uiterlijk en grootte niet echt super voelde. Ik ben eigenlijk echt op zoek naar het LP model met humbuckers. De Tokai Heritage Dark Cherry spreekt mij kwa uiterlijk het meest aan. Ik kan bij de Tokai echter niet achterhalen of dit humbuckers zijn, ik ga er wel vanuit omdat het uiterlijk een LP kopie is. Alle gitaren zijn momenteel te koop via internet of in een winkel bij mij in de buurt.

Ik wil met name een beetje 60 rock, distorted, romige geluiden produceren. Black Keys; Dan Auerbach, Metallica, Slash, Jimmy Page zijn bands/ muziaknten/ muziekstijlen die ik graag wil spelen. Wat is jullie opinie op deze modellen? De Gibson is aan de dure kant, dit zou een absolute topgrens zijn voor mij wat ik kan uitgeven maar is die prijs ivt de andere modellen gerechtvaardigd?

.slash.
10 december 2012, 22:15
Gibson heeft natuurlijk wel goede pickups, enigszins 'modern', je zou wel een tijdje vooruit kunnen met zon Gibbies :P
Tokai is tegenwoordig niet veel beter dan de standaard Epiphone/Vintage modellen, de oude ('80's) LP's zijn wel gems. Prs is ook leuk, volgens mij krijg je (ook) bij de SE modellen veel kwaliteit voor je geld. Ik denk dat de Custom 24 en de Single cutaway dezelfde pickups hebben, dus kan je de mooiere Custom 24 nemen!

Ik zou, als de Gibbie te duur is, voor een prs'je gaan, leuke dingen voor het geld, spelen zeer redelijk.

Vooral is het belangrijk wat je lekker vindt spelen en klinken.
Succes met je zoektocht!

Groeten,

Tom

B-stone
10 december 2012, 22:39
Wacht maar effe op orph wat hij over je gibson pickups zegt xD
En japanse tokais slechter als epiphones..? Ik vond die chinese een tijdje terug ook niet slecht hoor.

Verder: weet je zeker dat je gelijk een gitaar van 600 wilt kopen terwijl je net één nummer speelt? En wat ga je met een versterker doen? Dit ik vaak juist bepalender voor je sound dan een dure gitaar.. Of is dat weer een ander potje? Koop anders een goedkopere kwaliteits gitaar en een goede amp wat je budget toelaat.

Suxces!!

DarknessAwaits
10 december 2012, 22:39
Als je écht op zoek bent naar een Les Paul kun je misschien kun op zoek gaan naar een tweedehands Gibson LP Studio? Ik heb gelezen dat Hagstrom ook behoorlijke gitaren maakt binnen dit budget, wel iets afwijkend qua vorm maar toch nog overduidelijk LP-gebaseerd.

The Unforgiven
10 december 2012, 22:49
Tokai is tegenwoordig niet veel beter dan de standaard Epiphone/Vintage


Sorry? De Japanse Tokai's zijn vele malen beter dan zelfs de topmodellen van de merken die jij noemt. Ik heb zowel een Japanse Tokai (een LS2F) uit omstreeks 2008, als een iets oudere Epiphone Standard (2007) en de Tokai wint het op elk vlak, en nog ruim ook. Sterker nog, ik durf de vergelijking met elke Gibson Standard aan, en dat voor de helft van de prijs.
Wat jij hier zegt is gewoon pure onzin!

TattooRock
10 december 2012, 22:59
Verder: weet je zeker dat je gelijk een gitaar van 600 wilt kopen terwijl je net één nummer speelt? En wat ga je met een versterker doen? Dit ik vaak juist bepalender voor je sound dan een dure gitaar.. Of is dat weer een ander potje? Koop anders een goedkopere kwaliteits gitaar en een goede amp wat je budget toelaat.

Suxces!!

Ja, ik heb net een beetje info over elektrische gitaren bij elkaar gesprokkeld, dat is nog een heel ander segment waarin ik me moet verdiepen. Totaal geen kaas van gegeten, maar ik had wel gelezen dat je voor 100 euro al iets redelijks hebt? (hoop ik)

DarknessAwaits
10 december 2012, 23:02
Ja, ik heb net een beetje info over elektrische gitaren bij elkaar gesprokkeld, dat is nog een heel ander segment waarin ik me moet verdiepen. Totaal geen kaas van gegeten, maar ik had wel gelezen dat je voor 100 euro al iets redelijks hebt? (hoop ik)

Ik denk dat ik je dan teleur moet stellen, dat gaat waarschijnlijk wel iets meer kosten. Tenzij je voor een modelling+pc oplossing gaat, dan is het wellicht wel te doen.

TattooRock
10 december 2012, 23:21
Hmm, dat is jammer. Ik wil voor het geheel max 700 euro uitgeven (misschien 750 dan). Dat vind ik voor het begin meer dan genoeg.

Ik denk dat ik de gitaren dan rond de 400 moet houden en voor de amp 300 +-? Ik denk dus dat ik dan voor Epiphone, Cort en TokaiLS48 moet gaan.

TimS
11 december 2012, 01:19
Als er niet 1 gitaar tussen zat die veel beter aanvoelde zou ik voor de PRS Custom 24 SE gaan. Net wat veelzijdiger dan een standaard LP door de coil split en erg goed afgewerkt.

reckless_life
11 december 2012, 01:23
Sorry? De Japanse Tokai's zijn vele malen beter dan zelfs de topmodellen van de merken die jij noemt. Ik heb zowel een Japanse Tokai (een LS2F) uit omstreeks 2008, als een iets oudere Epiphone Standard (2007) en de Tokai wint het op elk vlak, en nog ruim ook. Sterker nog, ik durf de vergelijking met elke Gibson Standard aan, en dat voor de helft van de prijs.
Wat jij hier zegt is gewoon pure onzin!

Die Tokai LS2F kost 1300 Euro (volgens de websites). Ik mag dan wel echt hopen voor je dat deze beter is dan een Epiphone Standard van 300 Euro.

TattooRock
11 december 2012, 08:00
Als er niet 1 gitaar tussen zat die veel beter aanvoelde zou ik voor de PRS Custom 24 SE gaan. Net wat veelzijdiger dan een standaard LP door de coil split en erg goed afgewerkt.

Ja, de verkoper praatte mij ook al deze richting op. Veel bang for buck. Ik had zelf alleen wat moeite met de vorm en het afgewerkte van deze gitaar. Voelde niet echt als een rauwdauwer wat ik wel weer heb bij de standaard LP modellen. Ik denk zelf dat het nu tussen de Cort CR280 en de TokaiLS48HDC gaat. Misschien dat ik marktplaats nog afga voor 2e hands maar dit is wel weer tricky. Misschien dat mijn gitaarleraar hier bij kan helpen. Heb ik iig wat geld om in een amp te investeren.

Heeft iemand voor mij een goede link hoe ik mij snel over amp's kan inlezen. Welke ook een beetje bij welk geluid past? En wat is jullie mening over 2ehandse amp's? Do's or dont's?

B-stone
11 december 2012, 08:11
Do, maar neem dan wel iemand met verstand van zaken mee. Ik denk dat je beter voor 500 euro een amp kan zoeken ( ligt er helemaal aan wat je wilt: gelijk buizen of beginnen met een goedkopere transistor roland cube bv) ik denk zeker op het begin dat een cube de beste oplossing is: en die heb je al voor 100 euro ( mocht je niet gelijk mee willen repeteren) en anders als je voor de real deal wilt gaan, koop je een buizen combo van pak en beet 500.

Succes!

o0rollo0o
11 december 2012, 13:43
Al die gitaren zijn best leuke dingen, al moet je jezelf inderdaad afvragen of je meteen zon bedrag wil investeren in een gitaar. Ik zou zelf iets van een Vintage aanraden met een kleine Blackstar buizenversterker.