PDA

View Full Version : En toch mis ik iets...



Ijselrobo 07
10 december 2012, 10:16
Goedemorgen!

Na dit weekend aan m'n pedalenplank gewerkt te hebben, ben ik naar een simpelere setup gegaan.
eerst was het: gitaar -> Dunlop classic wah -> HT-Dual -> Vox Ice9 -> Vox Satchurator -> Ibanez BB9 -> Digitech BP80 -> Digitech RP300R Artist -> Line6 FM4 -> JTM45 + 1960TV (4x12" greenback). ik had nog de Korg DT-10 in de emulated output van de HT-Dual.

Nu is het: Gitaar -> Korg DT-10 -> Ibanez BB9 -> Dunlop Cry baby classic -> Vox Satchurator -> Line6 FM4 -> Digitech RP300R Artist -> Amp. (dus de HT-Dual, Vox Ice9 en de BP80 zijn eraf)

maar ik heb steeds het gevoel dat ik iets mis.. is het misschien een wah die wat "heftiger" is? is het misschien dat ik m'n extra drive mogelijkheden mis?
ik had al op het web gekeken, en de Ibanez Weeping Demon wah en de EHX English muff'n lijken me wel gave pedalen.
Ook een korte delay (die ik eerst altijd op de BP80 op had staan) lijkt me wel geschikt..

Reverb, chorus, flanger, phaser enz. enz. zit allemaal op de RP300R en daar ben ik dik tevreden mee.

iemand een suggestie?

Groet,
Luc

harrie-beton
10 december 2012, 13:31
wat voor genre speel je?

Pepe
10 december 2012, 14:12
Je haalt iets er af en nou mis je iets?

Tot zover hoor ik niks vreemds.:D

FrankC
10 december 2012, 15:42
Je haalt iets er af en nou mis je iets?

Tot zover hoor ik niks vreemds.:D

Ha ha ha! Scherp! vibe? fuzz? Roto?

Ijselrobo 07
10 december 2012, 16:02
Mijn Genre is bluesrock/punk achtig met her en der een metal-georienteerd riffje of schema erdoorheen.
als ik eens goed ga nadenken, mis ik variatie tussen de drives, maar omdat ik de ice9 en de blackstar uiteindelijk toch niet zo in mijn steil vond passen, gebruikte ik ze ook amper..
En meestal ben ik opzoek om vreemde effecten te maken, daarom had ik ook eerst én de BP80 én de RP300R én de FM4 op m'n plank staan, maar de BP80 gebruikte ik uiteindelijk maar voor een korte delay die de hele tijd aan stond.

Pepe
10 december 2012, 16:52
Je haalt een FX er af dat je altijd gebruikt?
Ik zou zelf er iets hebben afgehaald dat ik zelden gebruik, zo zie je maar weer.

lennytien
10 december 2012, 17:02
Even inhaken: Kijkend naar het budget wat je er nu aan uitgeeft en wat je ongeveer wilt:

Waarom kijk je niet eens naar een 2e hands TC electronics G-system. Ik denk echt dat dat voor jou een topidee zou zijn.

barno
10 december 2012, 17:04
ik schat dat dit je al 100 keer is gezegd, niet dat deze extra gaat helpen maar toch: get rid of het grootstte deel van dat camouflage gedoe en aanvaard nu es dat je met een goede overdrive heel wat kan met creatieve inzet van vingers, volume en tone. hoofdzaak/bijzaak issue. een raad van mensen die there have been... alleen niet zo lang als jij ..

Ijselrobo 07
10 december 2012, 19:39
Ik heb me ook al veel kunnen verbeteren door alle reacties. zie bijvoorbeeld het verschil tussen ongeveer een half jaar geleden en nu:
Juni 2012:
http://img442.imageshack.us/img442/1736/59835837608385912305313.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/442/59835837608385912305313.jpg/)
http://img809.imageshack.us/img809/4984/32322437608343245642920.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/32322437608343245642920.jpg/)

Vandaag: (10 december 2012):
http://img826.imageshack.us/img826/8428/imag0023zh.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/826/imag0023zh.jpg/)

Ik snap dat ik met een goede OD al ver kom, maar wat reverb is wel wenselijk, her en der wat flanger, vibrato of een wah ook. een boostertje voor solo's is ook niet mis en de FM4 gebruik ik vooral om computerachtige effecten te maken, die ik vaker in de bands gebruik.

@lennytien: zo'n G System lijkt me wel gaaf, maar ook 2e hands zijn ze duur.

Brum
10 december 2012, 20:16
Flikker dat gekke Digitech ding d'r af, EHX Holy Grail Nanootje d'r bij, Ibanez Flangertje, MMX Phase 90 wellicht en de beste wah ooit d'r bij, een Ernie Ball Wah. Zou ik doen he, zou ik doen...

Mitch
11 december 2012, 15:51
Doet die mixer nou ook nog wat? Zo ja, dan mis je niks maar dan heb je iets teveel :D

HaroldA
11 december 2012, 16:18
Wat dacht je van een tuner?



http://www.youtube.com/watch?v=DTH8WiuSgeI&feature=share

E-J
11 december 2012, 16:40
Ouch!

Bekijk inderdaad eerst filmpjes terug van jezelf en constateer dan wat je zou willen veranderen/verbeteren. Ik zou sowieso (en neem de hele band maar mee) een dagje uitrekken om alles BETER in te stellen.

Ijselrobo 07
11 december 2012, 17:13
Wat dacht je van een tuner?

Die heb ik en ik wist dat ik toen behoorlijk vals was. maar het was toen of stemmen of even wat drinken voor de droge keel. ik koos voor het 2e.

@Mitch: Die mixer doet niks meer (tenminste, hij dient nu als mixer en niet als "pedaal" en ook niet tussen de pedalen)

@E-J: de 2e gitarist speelt liever alleen clean met veel bas (omdat we geen bassist hebben), de fluitist/harmonicaspeler heeft altijd het probleem dat 'ie in de verkeerde toonsoort zit en normaal horen we de zangers tijdens de repetitie niet of nauwelijks door de slechte PA in de repetitieruimte.
Dus zo'n dag om alles een goed te zetten zijn we al langer aan het plannen :)

Gearjunkie
11 december 2012, 17:18
Weet je, ik ben (ook) een slechte muzikant. Maar probeer dan datgene dat je wel kan eerst goed te doen voordat je verder gaat, het in tune zijn had je niets extra gekost. (Respect voor je publiek...;) ) Eerst goed, dan verder zoeken!!

HaroldA
11 december 2012, 17:20
het was toen of stemmen of even wat drinken voor de droge keel. ik koos voor het 2e.

Slechtste keuze die je had kunnen maken. Dan maar 10 sec niet meespelen als je per se moet drinken.

Hendriks
11 december 2012, 17:25
Ouch!

Bekijk inderdaad eerst filmpjes terug van jezelf en constateer dan wat je zou willen veranderen/verbeteren. Ik zou sowieso (en neem de hele band maar mee) een dagje uitrekken om alles BETER in te stellen.

De hele band is onzuiver , zeker een 432Hz tuner :) .

Mr. Dynamite
11 december 2012, 18:07
Digicrap eraf (sorry vind ik echt niks) en een tubescreamert aanschaffen.
We hebben zowat de zelfde amps, en ik kan je vertellen dat is echt heerlijk op zon jtm.
Definitie in je geluid, en een lekker "natuurlijke" sound ipv krijsende schrille noten.

En uiteraard, in tune zijn. Wat je erin stopt komt er ook uit en als je voor het eerste snoertje al de mist in gaat dan valt er weinig meer te compenseren. Een tip, ik zou een filmpje als deze zelf niet geüpload hebben. Niet echt een goede referentie voor potentiële gigs. ;)

Dirk_Hendrik
11 december 2012, 18:33
normaal horen we de zangers tijdens de repetitie niet of nauwelijks door de slechte PA in de repetitieruimte.


PA, niks dervan... Niet de PA de schuld schuld geven dat de rest weer eens te hard staat te beuken. Of je nou een goeie of een slechte PA hebt, dat blijft een set microfoons, een mixer, versterker en een set boxen en staat, onafhankelijk van de prijs, even hard te janken fluiten en piepen als je er niet mee om weet te gaan en niet kunt bedenken dat je als dat gebeurt je eigen gebruik ervan moet herzien.

Ijselrobo 07
11 december 2012, 18:42
mag ik de PA wel de schuld geven als ik eerlijk toegeef dat de "boxen" een 1x10" gitaarversterker van 30w is?

En ik denk dat ik maar eens ga proberen die digitech eraf te halen en een losse reverb en chorus erbij haal..

Mr. Dynamite
11 december 2012, 18:52
mag ik de PA wel de schuld geven als ik eerlijk toegeef dat de "boxen" een 1x10" gitaarversterker van 30w is?
Misschien dan maar eens hier na kijken?

Maar echt, probeer voor de gein eens een tubescreamer :ok:

Ijselrobo 07
11 december 2012, 19:09
Ik ben de zangeres ook al iedere repetitie aan het zeggen dat het beter moet, maargoed.. 't is crisis :D

En doet de BB9 niet zoiets als een tubescreamer?

barno
11 december 2012, 19:14
de hele band suckt behoorlijk, jij op kop. ik zou het nooit zo scherp formu leren op een forum maar als je zelf een filmpje hier post en vervolgens de PA en de zangeres gaat afzeiken... :stop:

Ijselrobo 07
11 december 2012, 19:18
de hele band suckt behoorlijk, jij op kop. ik zou het nooit zo scherp formu leren op een forum maar als je zelf een filmpje hier post en vervolgens de PA en de zangeres gaat afzeiken... :stop:

dan vertel eens.. waarom suck ik op kop?

barno
11 december 2012, 19:23
Omdat je zegt dat je wist dat je vals stond en ondanks een tweede gitarist die nota bene knal hetzelfde speelt toch niet het respect hebt voor het publiek om 10 seconden te stemmen...

Ijselrobo 07
11 december 2012, 19:27
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.

DemolitionColorScheme
11 december 2012, 19:29
Slechtste keuze die je had kunnen maken. Dan maar 10 sec niet meespelen als je per se moet drinken.
Dit.

Ik vind dat er al aardig gebashed is, dus ik zal de vriendelijke toon houden:
Ik zou me echt minder zorgen maken om watvoor gear je momenteel gebruikt. Eerst een goede band samenstellen, goed repeteren, flink samen jammen en ook meer songwriting skills ontwikkelen. Want laten we eerlijk zijn; dat is wèl belangrijker dan watvoor chorus of reverb je gebruikt.

Mr. Dynamite
11 december 2012, 19:32
En doet de BB9 niet zoiets als een tubescreamer?

Nee is een ander beestje (wat ik zo op youtube hoor)

DemolitionColorScheme
11 december 2012, 19:32
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.
Tuurlijk hoort het publiek dat, vooral als beiden gitaristen hetzelfde spelen. Je krijgt dan zowat pure dissonantie. Stemmen is je grootste vriend èn dat van je publiek.

... je zegt het zelf al: je hoort het pas als er flimpjes gemaakt zijn:
exact. Dat is dus wat het publiek hoort.

arnoldtims
11 december 2012, 19:35
Dit topic gaat over je effecten maar goed.
Je kan best wel spelen maar wat daar gebeurt? iedereen doet zijn eigen ding in zijn eigen toonsoort.
En dan ga jij op zijn Jimi Hendrix uit je plaat en doet dingen die helemaal niet bij passen. in een nummer met blokfluit nota bene.
Ik pretendeer niet beter te kunnen spelen maar hier word er niet eens een poging gedaan om een band te worden.
Als je de zangeres niet kan horen en dus zomaar wat doet, kun je ook de zangers niet de schuld geven jullie laten haar alleen zwemmen.
Zij kan niet zonder jullie.
Als je haar niet hoort dan sta je dus gewoon te hard in de oefen ruimte. Je ben alleen maar met je eigen sound bezig en niet met het band proces.
Enige zelf reflectie lijkt je vreemd maar wijst naar externe factoren en dit is waar de irritatie vandaan komt als ik zo vrij mag zijn voor anderen te spreken.

driftkop
11 december 2012, 19:44
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.

Het publiek in dat filmpje was zo dronken, die zullen dat waarschijnlijk niet gehoord hebben, nee. :seriousf:

Brum
11 december 2012, 20:07
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.

Oei, wat ben ik blij dat ik niet met jou in een band zit met een dergelijke instelling. Ik denk dat het de leeftijd is, maar zoals je hier redeneert, werkt het niet in een band. Je staat uiteindelijk ook nog eens voor je eigen plezier en daarmee voor het plezier van de rest van de band op een podium, anders moet je niet in een band gaan mijns inziens. Het zou heel goed wel 's jouw instelling kunnen zijn waarom de band niet echt geweldig klinkt. Als je in de band een eilandje bent zoals je je hier opstelt, dan heeft dat logischerwijs invloed op je bandje, zo werkt dat nou eenmaal als je met z'n allen iets wilt creëren. Zoals eerder hier gezegd, een beetje zelfreflectie zou absoluut geen kwaad kunnen, maar dat zal met de jaren waarschijnlijk wel komen. Als je iets mist, is het dat wel.;)

Mitch
11 december 2012, 20:12
Ik heb ze niet naast elkaar gehoord, maar ik lees in allerlei verslagen dat de BB9 wel héél erg in de lijn van een TS zit.
Punt blijft denk ik dat je moet bedenken wat je nou daadwerkelijk gebruikt maar meer nog wat je wil. "Ik mis iets" is echt té drama queen. Koop dan een paar schoenen.


Weet je, ik ben (ook) een slechte muzikant. Maar probeer dan datgene dat je wel kan eerst goed te doen voordat je verder gaat, het in tune zijn had je niets extra gekost. (Respect voor je publiek...;) ) Eerst goed, dan verder zoeken!!
Ik wilde iets anders posten, maar dit is een stuk aardiger :D

Buzzel
11 december 2012, 20:34
Maar wat zoek je dan? Meer ondefinieerbare geluiden? Smooth drive? Goede solosound? En volg het advies dat Mr Dynamite zegt op. Een tubescreamer voor een JTM is hemel.

Ijselrobo 07
11 december 2012, 20:41
Maar wat zoek je dan? Meer ondefinieerbare geluiden? Smooth drive? Goede solosound? En volg het advies dat Mr Dynamite zegt op. Een tubescreamer voor een JTM is hemel.

Ik zoek meer naar ondefineerbare geluiden en een goede solosound.
Voor de solosound helpt de BB9 al een groot stuk mee, maar van mij mag het er nog meer uit knallen. misschien zo'n Xotic EP booster?
en ik zal ook eens voor een tubescreamertje gaan kijken. (trouwens ook naar een reverb en een chorus om de digitech te vervangen)

Buzzel
11 december 2012, 21:06
EP booster gaat vooral harder.

driftkop
11 december 2012, 21:24
Ik zoek meer naar ondefineerbare geluiden en een goede solosound.
Voor de solosound helpt de BB9 al een groot stuk mee, maar van mij mag het er nog meer uit knallen.

Lees de commentaren hierboven nog eens over in een band spelen.

Dirk_Hendrik
11 december 2012, 21:37
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.


Oej.

Oe-joe-joe-joe-joej.......

Oej!!.(Oej Oej!!! etc)

:stop:

Voor wie speel jij eigenlijk? Voor je publiek of voor je eigen ego?... teringjantje wat een mentaliteit.....

Mitch
11 december 2012, 21:51
Bewust knetterhard vals staan spelen is eigenlijk alleen toegestaan als je met je rug naar het publiek staat :seriousf:

Maar goed, ondefinieerbaar: twee delays op je board, randje feedback zetten en swellen maar. Afhankelijk van hoeveel definit e er nog in mag blijven een Rat of een Muff.
Doe maar een Muff.

Pepe
11 december 2012, 22:03
Dat vals staan viel toch wel mee? Ja, de G snaar aan het eind misschien een beetje.

Dirk_Hendrik
11 december 2012, 22:25
Dat vals staan viel toch wel mee?

Voor jou Pepe!!!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Wattenstaafjes_in_doos.JPG/220px-Wattenstaafjes_in_doos.JPG

Maar daarbij wel aantekenend dat de combi met de blokfluit het niet beter maakte. Het zou dus een idee kunnen zijn die te lozen voordar de blokfluitttist besluit er een eind aan te maken als gevolg van gefrustreerde verveling over z'n minimalistische partijen.

beruk
11 december 2012, 22:45
Yess een nieuwe sig!

beruk
11 december 2012, 22:55
Mijn Genre is bluesrock/punk achtig met her en der een metal-georienteerd riffje of schema erdoorheen.
Deze was ook wel leuk geweest. Ontopic. Zijn nu geen genres waar ik uitgebreide effectpendalen bij associeer. Vooral een erg vuige versterker en hard gaan!

http://www.youtube.com/watch?v=1RKHTeXQriE

Ijselrobo 07
12 december 2012, 10:26
Hier overigens wat eigen geschreven muziek; binnenkort zet ik een hele rits op youtube, maar ik wacht nog op de albumcover + de laatste mix van een van de nummers.
(Edit: let op: download begint meteen na het klikken, bestandjes zijn samen 9.3MB)
nummer 1 (https://dl.dropbox.com/u/44727170/Song%20for%20the%20Girl%20i%20Love.mp3)
nummer 2 (https://dl.dropbox.com/u/44727170/The%20Blue%2C%20Mad%20and%20Angry%20Professor%20Sh eep.mp3)

En een andere versterker.. tsja, ik heb 2 jaar terug flink wat versterkers uitgetest (Blackstar, Vele Marshalls, Orange, Engl enz. enz. enz) en de JTM45 kwam er toen als grote winnaar uit, daarom blijf ik ook bij de JTM :)

FruscianteFan
12 december 2012, 11:07
Mag ik je een advies geven? Probeer bij een volgende repetitie eens een keer niet te spelen. Het is al vaak gezegd inmiddels, maar het is echt heel erg belangrijk dat je eerst luistert naar je medemuzikanten.

Ik snap het echt wel, je wilt laten zien/horen wat je kunt, je wilt knallen, en dat is prima. Je wilt goede spullen hebben, is ook prima. Maar probeer eens een nummertje niet mee te spelen tijdens repetitie, en luister dan. En als je dan vervolgens je gitaar er weer bij pakt - en stemt - probeer dan niet naar jezelf te luisteren, maar naar het geheel (net zoals als je even niet speelt).

Als dat niet werkt, neem dan alles op tijdens repetitie en luister dat terug. Luister niet naar jezelf, maar naar het geheel. Dat is iets wat je moet leren, en daar moet je je best voor doen. Als dat lukt, dan hoor je straks niet meer alleen je gitaar, maar dan hoor je je gitaar in de context van de rest van de band. En natuurlijk moet je af en toe echt focussen op wat je zelf doet, maar luister altijd ook naar de anderen.

Pas dan kun je echt bezig gaan met het vinden van een goed geluid. Je hebt sowieso al lekkere spullen, maar stel het af tijdens het spelen (nouja, soundchecken tijdens de repetitie), of nog beter: vraag je medemuzikanten dat te doen, of je erbij te helpen.

Wat misschien ook wel werkt, en dat klinkt misschien heel naar: als je zangeres over een 1x10 30 watt gitaarversterkertje moet zingen, terwijl jij de geilste amp hebt die er is, probeer het eens om te wisselen. Nu is dat versterkertje misschien wel erg klein, maar dan leer je misschien juist om een bescheidener rol in te nemen. Je moet niet keihard knallen als je zangeres nauwelijks boven de drums uitkomt.

En over dat stemmen: dat is een doodzonde. Ga er áltijd van uit dat er muzikanten in het publiek staan. Onderschat je publiek niet. De gedachte dat jij meer bezig bent met je geluid dan het publiek klopt wel, maar geldt vooral voor of je pickupschakelaar wel in het juiste standje staat, en of je misschien net iets te veel gain op je pedaaltje hebt. Dat zijn details, en die maken niet zoveel uit (al zijn er altijd wel mensen die het horen!). En ja het kan gebeuren dat je B-snaar op het einde van een nummer een beetje vals is en dat je het even niet kunt corrigeren, maar een nummer inzetten terwijl je weet dat je vals staat, dat moet je gewoon niet doen.

zoon van Piet
12 december 2012, 11:17
Effe wat positieve kritiek, als tegenwicht:

- het ligt niet aan de versterker ( en dus ook niet aan de PA)
- lekkere grote tieten!

Maar als dit mijn band was, had ik je eruit gezet. Stemmen is altijd punt 1. of je nou dorst hebt of in je kont geneukt wordt: zorg dat je zuiver staat. En ik zou me geen zorgen maken over wat voor zooi er op je board moet, maar me focussen op punt 2: een goed basisgeluid - wat al begint met een zuiver gestemde gitaar. Zonder chorus, flange, reverb of engeltjes die over je tong piesen. Die effecten zijn pas mooi als de basis mooi is.
Als dit alle 'Bottom'is die de BB9 kan leveren, zou ik dat ding meteen wegdoen. En iets kopen wat direct een stevige volle sound geeft op redelijk lage volumes. Dan kun je die zangeres ook eens horen, ipv naar die joekels te staren..

Kim Wilson
12 december 2012, 11:27
Op basis van al het voorgaande, denk ik dat een beter samenspel/betere bandsound veel meer voor je sound werkt dan nog meer pedalen. Ik heb het filmpje niet gehoord, en weet niet of de rest ook op een eilandje staat, maar door goed samenspel met vooral je bassist en met je andere gitarist (en dus goeie arrangementen) kun je elkaar versterken.

M.a.w., probeer eens samen muziek te maken. :)

lennytien
12 december 2012, 11:30
Wat een gebash allemaal. Onder al het gemekker zit wel een kern van waarheid, maar ik gok dat 99% van de aanwezigen hier ook door een fase is gegaan waarin je vooral dingen moet leren over samenspelen in een band. Kan het dus wat constructiever? Merci.

Verder: Als je met je band tegen problemen aanloopt, is het ten zeerste aan te raden om eens een professioneel oor in te huren die jullie tips kan geven hoe je jullie band beter kunt laten klinken. Hebben wij destijds gedaan met clash of the coverbands en dat gaf een goed beeld over hoe het concreet beter kon.

Buzzel
12 december 2012, 13:01
Dit topic is wel briljant voor als je een nieuwe sig nodig hebt :D

JohnLord
12 december 2012, 13:13
Wat een gebash allemaal. Onder al het gemekker zit wel een kern van waarheid, maar ik gok dat 99% van de aanwezigen hier ook door een fase is gegaan waarin je vooral dingen moet leren over samenspelen in een band. Kan het dus wat constructiever? Merci.

Verder: Als je met je band tegen problemen aanloopt, is het ten zeerste aan te raden om eens een professioneel oor in te huren die jullie tips kan geven hoe je jullie band beter kunt laten klinken. Hebben wij destijds gedaan met clash of the coverbands en dat gaf een goed beeld over hoe het concreet beter kon.

Ik vind dat bashen wel meevallen. Vrijwel iedereen die reageert doet suggesties (inderdaad op basis van eigen ervaringen) over hoe verder voor TS. Het is wel zo dat als je filmpjes gaat posten zoals Luc gedaan heeft je negatieve reakties bewust oproept.

driftkop
12 december 2012, 14:13
Ik heb alleen niet het idee dat de TS naar alle positieve kritiek luistert, gezien zijn opmerking hierboven:


van mij mag het er nog meer uit knallen

Ijselrobo 07
12 december 2012, 14:24
Ik heb alleen niet het idee dat de TS naar alle positieve kritiek luistert, gezien zijn opmerking hierboven:

dat ging over mijn solosound.
en tuurlijk luister ik naar de kritiek. we gaan deze zaterdag met de band eens flink werken aan de nummers en zuiverheid (iedereen goed gestemd, toonsoorten enz. enz.) en dat allemaal eens goed opschrijven en de basis maken, zodat we daarop verder kunnen werken.

Nog even over die opmerking over het stemmen; neem ik normaal wel de tijd voor, maar ik had er niet aan gedacht. de rest van de nummers was het zooitje wel zuiver..

Braindead
12 december 2012, 14:56
Het lijkt me dat er al veel tips zijn gegeven. Volgens mij is het ook een beetje de vraag welke kant je op wilt. Je kan inderdaad een hoop effecten inslaan om zo je spel te verbloemen, al zal je een valse gitaar wel blijven horen ben ik bang. Je kan ook een andere weg inslaan, namelijk het opbouwen van de sound beginnende met een goede basissound, een gestemde gitaar en een goede zuivere techniek.

En op jou leeftijd snap ik dat je gewoon wil knallen, de testosteron giert door je aderen en de chickies en zangeres moeten na de gig je groupies worden. Mocht je dan voor de verbloem-optie gaan, zorg dan dat je voor elk optreden minimaal een paar biertjes hebt gedronken (dan heb je altijd een alibi :D) en zet je wah (en aanvullend veel delay, chorus en compressor) zo veel mogelijk aan. Misschien dat je er dan redelijk mee weg komt.

Op den duur zal je vanzelf beter gaan spelen en misschien nog eens terugdenken aan de "goede oude" tijd toen je nog 10.000 effecten nodig had om je door een optreden te slaan. Het zal allemaal wel goed komen. ;)

Succes.

barno
12 december 2012, 17:25
Het lijkt me dat er al veel tips zijn gegeven. Volgens mij is het ook een beetje de vraag welke kant je op wilt. Je kan inderdaad een hoop effecten inslaan om zo je spel te verbloemen, al zal je een valse gitaar wel blijven horen ben ik bang. Je kan ook een andere weg inslaan, namelijk het opbouwen van de sound beginnende met een goede basissound, een gestemde gitaar en een goede zuivere techniek.

En op jou leeftijd snap ik dat je gewoon wil knallen, de testosteron giert door je aderen en de chickies en zangeres moeten na de gig je groupies worden. Mocht je dan voor de verbloem-optie gaan, zorg dan dat je voor elk optreden minimaal een paar biertjes hebt gedronken (dan heb je altijd een alibi :D) en zet je wah (en aanvullend veel delay, chorus en compressor) zo veel mogelijk aan. Misschien dat je er dan redelijk mee weg komt.

Op den duur zal je vanzelf beter gaan spelen en misschien nog eens terugdenken aan de "goede oude" tijd toen je nog 10.000 effecten nodig had om je door een optreden te slaan. Het zal allemaal wel goed komen. ;)

Succes.

niet echt akkoord. tegenwoordig is de norm dat de jonkies verschrikkelijk vlug leren omdat er zoveel info ter beschikking is en oldtimers waardevol advies geven for free. Ik ben vaak aangenaam verrast over het muziekantenschap van jonge gasten tegenwoordig: focus op spel, songwriting enz... alleen, 90 procent van TS post gaan nu al enkele jaren enkel over bijzaken, dat lijjkt me dus de categorie die het nooit zal snappen.

allochthomas
12 december 2012, 17:34
Ik ben pas nu druk bezig met pedalen te zoeken, ik had vroeger alleen een tuner en toen een tubescreamer.

Ga gewoon eens lekker met wat dikkere snaren spelen knul.

Braindead
12 december 2012, 19:46
niet echt akkoord. tegenwoordig is de norm dat de jonkies verschrikkelijk vlug leren omdat er zoveel info ter beschikking is en oldtimers waardevol advies geven for free. Ik ben vaak aangenaam verrast over het muziekantenschap van jonge gasten tegenwoordig: focus op spel, songwriting enz... alleen, 90 procent van TS post gaan nu al enkele jaren enkel over bijzaken, dat lijjkt me dus de categorie die het nooit zal snappen.

Daarom gaf ik dus de verbloemoptie. Maar dat hij het nooit gaat snappen lijkt me wat al te pessimistisch. Volgens mij zijn er velen die ,als ze nog niet zo lang gitaar spelen, een sloppy techniek hebben en er gewoon een bak distortion of "what have you" overheen gooien. De meesten zullen op den duur merken dat ze toch aan de techniek moeten werken als ze lekker willen gaan klinken.



Ik ben pas nu druk bezig met pedalen te zoeken, ik had vroeger alleen een tuner en toen een tubescreamer.

Ga gewoon eens lekker met wat dikkere snaren spelen knul.

Een tuner: had de ts'er die maar :D

Tabula Rasa
12 december 2012, 21:25
Ik heb het filmpje bekeken (althans, snel doorheen gezapt, want het was inderdaad niet om aan te horen)

Mijn advies:

Neem eens 2 maanden de moeite om je hele board in de hoek te flikkeren. Gebruik 1 van je versterkers, 1 distorition trapdoosje of de footswitch van een versterker en meer niet.

Doe dat eens 2 maanden.

JohnLord
13 december 2012, 10:29
Beste tip ooit. Ik herinner me nog dat ik jaren geleden eens de voedingsadapter van mijn multi-effect was vergeten bij een bandrepetitie. Dus moest ik roeien met de riemen die ik had. Slim gebruik van de knoppen op m'n gitaar bleek de truc..
Inmiddels gebruik ik wel een paar pedaaltjes voor hier en daar een kleine toevoeging, maar meer ook niet.

interessander
13 december 2012, 11:43
Het is natuurlijk niet zo dat als je de pedalen buitenspel zet dat de band dan opeens geweldig samen speelt, maar ik denk dat het zeker helpt als de TS zich eens wat minder zou concentreren op alle andere zaken om het spel heen zoals Barno ook al aanhaalt.

Je moet er wel plezier in hebben uiteraard, maar dat haal je ook juist uit een goede sound en strak samenspel met iedereen in de band, en dan komt dat ook over op het publiek (nu maakte dat dat bij het bij het publiek in dit filmpje niet zoveel uit geloof ik...)

heinz3110
13 december 2012, 11:44
Ik heb het filmpje bekeken (althans, snel doorheen gezapt, want het was inderdaad niet om aan te horen)

Mijn advies:

Neem eens 2 maanden de moeite om je hele board in de hoek te flikkeren. Gebruik 1 van je versterkers, 1 distorition trapdoosje of de footswitch van een versterker en meer niet.

Doe dat eens 2 maanden.

Amen. Of voor de verandering eens een tijdje squaky-clean bij folk/blues/jazzy/ jams spelen. Heel leerzaam, let maar op . :)

TS, vergeet niet dat vers publiek( de echte nieuwe fans zeg maar, en die wil je toch? - een veeel kortere concentratiespanne hebben bij valse instrumenten... Ook al zijn ze maar miniem ontstemt, mensen haken vaak veel sneller af... dan als het poepzuiver is tov elkaar. En met meer respect naar je publiek én je bandleden haal je natuurlijk ook veel meer punten mee . :)

JimiDylan
13 december 2012, 15:27
Misschien moet je een detune-effect aanschaffen, met een beetje geluk sta je zo weer zuiver!

Rinze
13 december 2012, 16:03
Misschien moet je een detune-effect aanschaffen, met een beetje geluk sta je zo weer zuiver!

:seriousf:

titzenpitzer
13 december 2012, 16:46
Man man, je kan inderdaad kritiek geven maar moet dat echt op zo'n neerbuigende manier...erg demotiverend om dat gelul hier te lezen.

Maar de inhoud zelf klopt wel; als ik het allemaal niet meer weet qua sound en FX smijt ik alles in een hoek en sluit ik een fuzz of een OD aan en probeer daar zoveel mogelijk geluiden uit te krijgen. Je gaat je gitaar en versterker op deze manier veel beter leren kennen. Maar da's waarschijnlijk al vele keren gezegd geweest..

Kakihara
13 december 2012, 17:55
Zoals al gezegd: haal alles van je board en bouw opnieuw. En laat die RP nr zoveel thuis. Dààr is dat leuk en handig, maar voor livegebruik, of het nu op repetitie is of op een echt podium voor publiek, komt het schromelijk te kort. Ga naar een winkel en begin met simpele dingen te vergelijken: wil je een booster, een overdrive of een distortion? Pedalen zat die het alledrie kunnen, maar eveneens pedalen zat die eerder uitblinken in het boosten dan in het oversturen. Luister eens wat het verschil is tussen een treble booster, een tubescreamer of een box of rock.
Afgaande op je schrijfsels zou je misschien ook een envelope of step filter willen proberen. Maar pas nadat je de eerdere basis hebt gelegd.
En vooral: luister zelf en ga niet af op de zoveelste hype op het internet. Neem desnoods een andere gitarist mee die je mee kan helpen beslissen wat nou beter klinkt en die kan uitleggen waarom.
En respecteer je publiek.

lennytien
13 december 2012, 20:53
Beginnen bij de basis én aanvullen met een stepfilter. Constructief ja, tering.

Tabula Rasa
13 december 2012, 21:01
Beste tip ooit.

Thanx. En dan ben ik ook nog eens de meest waardeloze gitarist van het forum, maar als bouwer heb ik wel geleerd dat je zo clean mogelijk moet luisteren. Alles begint bij clean, en dan gooi je de "saus" erop. Het is net koken. Mooie marinade op waardeloos vlees smaakt nog steeds nergens naar.

Henri H
13 december 2012, 22:40
alsof het publiek dat hoort, zoiets hoor je meestal alleen zelf en anderen pas als er filmpjes zijn gemaakt.


Het publiek in dat filmpje was zo dronken, die zullen dat waarschijnlijk niet gehoord hebben, nee. :seriousf:Haha, precies wat ik wilde zeggen ... wat een malloten zeg! :D


Hier overigens wat eigen geschreven muziek; binnenkort zet ik een hele rits op youtube, maar ik wacht nog op de albumcover + de laatste mix van een van de nummers.
(Edit: let op: download begint meteen na het klikken, bestandjes zijn samen 9.3MB)
nummer 1 (https://dl.dropbox.com/u/44727170/Song for the Girl i Love.mp3)
nummer 2 (https://dl.dropbox.com/u/44727170/The Blue%2C Mad and Angry Professor Sheep.mp3)

En een andere versterker.. tsja, ik heb 2 jaar terug flink wat versterkers uitgetest (Blackstar, Vele Marshalls, Orange, Engl enz. enz. enz) en de JTM45 kwam er toen als grote winnaar uit, daarom blijf ik ook bij de JTM :)Ik denk dat er niks mis is met je gear, ook die Digitech niet, mits op een goede manier toegepast. Ik heb wel het idee, afgaande op vooral nummer 2, dat je wel erg veel op effectbejag uit bent. Het lijkt er ook op dat jij zo'n beetje degene bent die bepaalt wat er gebeurt, en misschien ook wel terecht, want je kunt op zich best wel aardig spelen. Soms overspeel je je hand wel een beetje, vooral in het eerste nummer is de solo niet echt tof, maar in het 2e nummer vind ik het best wel weer goed gedaan.


.... maar als bouwer heb ik wel geleerd dat je zo clean mogelijk moet luisteren. Alles begint bij clean, en dan gooi je de "saus" erop. Het is net koken. Mooie marinade op waardeloos vlees smaakt nog steeds nergens naar.Bij mij begint alles met overdrive (éénkanaals Marshall) en draai ik clean met de volume pot v.d. gitaar, of zacht aanslaan.
In het geval van Luc (TS) betreft het echter een JTM, die een stuk cleaner klinkt dacht ik? Dus dan moet de basissound een goede cleane sound zijn. Dat is een ander uitgangspunt, en dus zal hij wellicht op zoek zijn naar "het ultieme drive pedaal" (of meerdere)?

En dan is het cirkeltje rond: ga op zoek naar je "ultieme drive pedaal", en blijf de rest van je gear gewoon gebruiken zoals jij denkt dat het goed is.
Nog een tip: probeer zoveel mogelijk muzikanten in je band te krijgen die goed bij jouw niveau aansluiten.
Één rotte appel.....

Kakihara
13 december 2012, 22:42
Beginnen bij de basis én aanvullen met een stepfilter. Constructief ja, tering.

Hij post een nummer waarin dat eraan te pas komt. Mag hij dat dan helemaal niet hebben misschien? Och ja, misschien had ik moeten zeggen dat hij na de overdrives, boosters en distortions, eerst de verschillende soorten galm en dan de modulatie-effecten moest proberen. En dan pas filters.
Dit is een gitaristenforum, bij uitbreiding ook bezocht door andere muzikanten. Toevallig of niet, maar dan moet je niet alleen kunnen lezen, maar ook kunnen luisteren.

da Liks
13 december 2012, 22:52
En dan ben ik ook nog eens de meest waardeloze gitarist van het forum

hoooowwwww, niet voor je beurt praten!

Pepe
13 december 2012, 23:01
Niet te harsh voor onze dappere ridder, hij is gewoon lekker bezig met zichzelf te amuseren en dat is toch min of meer de bedoeling van alles. Hij mist alleen nog wat. De rest komt wel.. of niet en zolang je lol hebt maakt dat niet eens uit.

Ik adviseer een EHarmonix microsynth wegens lekker veel knoppen.

lennytien
14 december 2012, 12:46
Ik word niet zo vrolijk als mensen iemand sneer na sneer geven en er vervolgens wordt aanbevolen een stepfilter te nemen. Als je overigens hebt opgelet zit er een prima stepfilter op de FM4 van line 6 die nu op zijn bord staat dus je hele opmerking is overbodig.

Ijsselrobo: band is niet goed afgesteld op elkaar, daar kun je prima aan werken met de middelen die je hebt.

Gitaargear: Cleane booster aan het einde van je signaal voor bandutility zodat je de lead kunt pakken indien gewenst. Mooer is een leuk merk hiervoor, klein en copulerend cheap. (45$). Probeer verder altijd het geluid van je mooie versterker zoveel mogelijk in tact te laten. Als je een scheurkanaal op je jtm hebt kun je dit aandikken met een screamer achtig pedaal maar ik zou nooit een distortionpedaal verkiezen boven het gainkanaal van je amp. (Met een kleine uitzondering op zware chug metal of buizenpedalen van bv. effectrode)

rock on!

Mitch
14 december 2012, 21:11
Ik vind het prima als er forumleden zijn die af en toe een corrigerende post plaatsen, maar het wordt een beetje vervelend als er meer dan een handvol tegen elkaar in zit te posten. Bij deze: persoonlijke adviezen buiten de aanvankelijke vraag van de topic starter zijn prima. Als het ongewenst is, kan topic starter dat prima zelf aangeven of anders grijpen wij in.
Dus hoe goedbedoeld ook: even klaar nu met kibbelen over de etiquette.

Ijselrobo 07
15 december 2012, 10:09
gisteren heb ik (weer) geëxperimenteerd met m'n board. de Ice9 en de HT-Dual blijven eraf. beiden vindt ik niet zo passen bij wat ik speel, dus daarom gaan ze de deur uit voor een ander pedaal. nu heb ik wat rond zitten kijken, en de Boss DS-2 zou voor mij nog wel eens geschikt kunnen zijn(?).

Verder, ik heb laatst de Moog Modular (klik (http://www.arturia.com/evolution/en/products/moogmodularv/intro.html)) gekocht en deze bestuur ik via mijn keyboard (midi) en deze wil ik in de bands gaan gebruiken, zodat ik geen duizendeneen filters/moddelers en dergelijke op m'n board hoef, maar 1 of 2 drives, tuner, booster, wah en m'n digitech RP (you love it or you hate it.. ik vindt 'm erg goed klinken en hij stoort ook niet (ruis/brom) dus daarom blijf ik 'm gebruiken) en m'n FM4 laat er er op staan voor nog wat effecten (bijv. de Obi Wah) op m'n gitaar te hebben.

Brum
15 december 2012, 11:30
Boss DS-2... Ik zou even verder zoeken als ik jou was, maar da's mijn mening. Je kunt 'm natuurlijk altijd testen.

Ik gooi de Pro Co Rat nog maar weer 's op als ideetje. Klinkt een pak dikker en smoother dan de krasbakjes van Boss. Overdrives van Boss daarentegen vind ik nog wel geinug, hoewel ik dan weer meer voorstander ben van de good ol' tubescreamer, zeker in combinatie met de Rat.