PDA

View Full Version : Twin reverb stopt ermee..



Splendid
10 december 2012, 09:12
Goedenmorgen allen!

Toen ik gisteravond lekker wat zat te spelen, hield mijn twin reverb er ineens mee op. Hij werd ineens heel zacht en het geluid begon wat te kraken. Als ik hem nu aan zet krijg ik er wel geluid uit, maar het is allemaal heel zacht.

Op het moment dat hij er mee op hield stond hij niet erg hard, dus het lijkt me sterk dat ik de boel opgeblazen heb, maar ik heb er niet zoveel verstand van :)

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

7ender
10 december 2012, 09:47
is ie ooit wel eens gereviseerd ? :dontgeti:

nico verduin
10 december 2012, 09:48
Welk type twin reverb?

cluseau
10 december 2012, 10:53
Kan heel goed een preamp buisje zijn, kun je zel testen door ze één voor één even te wisselen met een reserve exemplaar. Een eindbuis die uitvalt merk je nauwelijks iets van.

Splendid
13 december 2012, 15:38
Ik heb hem ongeveer 3 jaar, maar ik heb hem nog nooit gereviseerd. Ik zou al wel de buizen vervangen, maar nu dit is gebeurd wil ik toch graag eerst weten wat dit is. Een reservebuis heb ik niet liggen, maar alle buizen branden nog wel gewoon geel/oranje...

Het type weet ik ook niet precies, waar kan ik dit zien?

7ender
13 december 2012, 15:49
Ik heb hem ongeveer 3 jaar, maar ik heb hem nog nooit gereviseerd. Ik zou al wel de buizen vervangen, maar nu dit is gebeurd wil ik toch graag eerst weten wat dit is. Een reservebuis heb ik niet liggen, maar alle buizen branden nog wel gewoon geel/oranje...

Het type weet ik ook niet precies, waar kan ik dit zien?


Precies wat ik gedacht had over die Twin Reverb :

Reviseer 'm ,....of laat 'm reviseren ! ( vóórdat je 'm sloopt )

De meeste mensen ( leken ) hebben het idee , dat als ze er een bosje verse buizen in prakken , ....de boel weer helemaal weer "a-je-to" is ....

Helaas ,...zo werkt 't niet :soinnocent:

Little Jay
13 december 2012, 16:22
Is het een oude Twin of een moderne Re-issue? 3 jaar geleden nieuw gekocht? Of tweede hands? Heeft 'ie een zwarte of een zilveren letterplaat? (De plaat waar de knoppen op zitten).

Doen zowel het normal- als het vibrato-kanaal het niet goed meer?

Als het normal-kanaal het wel goed doet en het andere kanaal niet, dan kan de V2 buis de geest hebben gegeven. (V1 en V2 even omwisselen om te checken). Reverb en vibrato doen het nog wel? Of is dat niet meer te koren? V1 en V2 zijn de meest rechtse kleine buizen als je van achteren tegen de versterker aankijkt.

Dit zijn de buizen:
--------------------------------
(achterkant)
--------------------------------
(E) (E) (E) (E) V6 V5 V4 V3 V2 V1

(E) = eindbuis, groot
V1 t/m V6 = voorversterkerbuizen, klein, in een metalen hulsje.

Als beide kanalen het niet meer doen kan het ook de V6 buis zijn (fasedraaier, de meest linkse kleine buis - er zijn 6 kleine buizen en 4 grote). Als je inplugt in het vibrato-kanaal kun je de de V1 buis eruit trekken en in V6 stoppen (daar zit eigenlijk een 12AT7 ipv een 12ax7 maar dat maakt voor de test even niet uit.

Als dat alles niet helpt, tsja dan kan het zoveel zijn... bij een moderne reissue Twin denk ik aan een soldeerbreuk ergens op de print.


*EDIT: oh, ik zie hier dat je ook al geen reverb meer hebt http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142211-Fender-twin-reverb-kraakt-soms&p=2559882#post2559882.....? ;)

Splendid
13 december 2012, 17:32
Het is een oude twin reverb met een zilveren letterplaat. De reverb deed het in principe nog wel, maar ik had de stekkertjes eraf gehaald omdat die gingen storen. Beide kanalen zijn er inderdaad mee opgehouden. Ik ga dus even de V1 eruit halen en in de V6 stoppen :) Ik laat wel weten hoe het ging.

Splendid
13 december 2012, 17:37
Dan doet hij het weer! Welliswaar krakend, maar dat zal te maken hebben met het verkeerde type buis?

Gearjunkie
13 december 2012, 17:44
Misschien het buisvoetje niet helemaal lekker daar, maar kraken zou het toch niet moeten doen. Hoe oud is het beestje?? (of zit er misschien nog zo'n sticker met buizentypes en schema van de versterker in? -tube chart-, en zo ja, welk type staat er op?)

cluseau
13 december 2012, 17:52
Wat 7ender zegt, gewoon een keer helemaal aanpakken want dit blijft ellende geven.