PDA

View Full Version : HNGD Ibanez S520EX - de grote schoonmaak...



VerbekeD
9 december 2012, 15:43
Al een hele tijd was ik aan het uitkijken naar een gitaar met snelle hals en FR-achtige brug.

Vandaag dus tweedehands voor weinig opgehaald: Een Ibanez S520EX (http://ibanez.wikia.com/wiki/S520EX_%282005-2009%29) in Metal Grey.

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/2012-12-09150959.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/2012-12-09151027.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/2012-12-09151034.jpg

'De gitaar is steeds goed onderhouden geweest maar zit al jaren in de koffer' deden me deze middag twijfelen toen ik de koffer vol 'hardcore-metal' stickers zag.

Toen deze open ging, werd meteen duidelijk dat ze inderdaad jaren niet meer gebruikt is.

De frets en snaren beginnen te roetsen, het fretbord vuil en droog, ... The usual.
Direct werd ze gestemd en werd ik gerustgesteld bij de eerste noten op de kaarsrechte nek.

Er zal nog wat werk zijn om deze 100% in orde te krijgen, maar het komt in orde.

Dit is mijn eerste shred-gitaar met dergelijke brug waardoor enkele vragen aan jullie:

Het fretbord en frets moeten gereinigd worden, Herbesnaren, hardware bekijken:
- Maakt ik alle snaren tegelijk los om dit te doen? Of geeft dit problemen bij het hersnaren?
- Wat gebruik ik best om de frets weer deftig te maken?
- Handleidingen genoeg voor het afstellen van de ZR-tremelo, maar hebben jullie bijkomende tips?

M.a.w. zijn er do's en don't s waar jullie aan denken?

Bedankt,

Dieter

PS: Sorry voor de crappy foto's. Betere volgen na het opknapwerk...

Montecristo
9 december 2012, 18:29
Mooi gitaartje, gefeliciteerd!

Je kunt het beste de brug op spanning houden bij het vervangen van de snaren. Ik doe het altijd 1 voor 1. Wil je toch alles tegelijk er een keer af, plaats even een stukje hout tussen het blok van de brug en de gitaar aan de achterkant.
Ik gebruik altijd van dat Dunlop citroen spul om dit soort boards schoon te maken.
Handig trucje om de finetuners op een goede hoogte (gemiddeld) te zetten. Draai er eentje helemaal uit en eentje helemaal in bij het stemmen en pak dan het midden. Hou er daarnaast rekening mee dat bij het locken van de snaren de toon heel licht stijgt, dus iets onder het midden voor de finetuners is het beste.

Ik heb zelf een MIJ Sabre uit eind 90 die toendertijd een dure Ibanez was (kleine 3.000 gulden) en een recentere 7 snaar Sabre uit Indonesie. Beide zeer fijne gitaren, hoewel de MIJ echt ass kicked wat betreft afwerking en bespeelbaarheid.

jerome
9 december 2012, 18:56
Dun plaatje hout (ijsstokje of verfroerhoutje) tussen de trem en de body.
Dan kan je alle snaren er af halen zonder dat de tremeloveren losschieten.
Dan de toets schoonmaken met alcohol (van de drogist) en een schoon stukje pluisvrije doek (oud T shirt of zo) .
Daarna de fretjes poetsen/polijsten met heel klein drupje chroompoets op een schoon stukje pluisvrije doek (zorg dat er zo weinig mogelijk chroompoets op de toets komt...)
Goed alle chroompoets resten verwijderen met een schone doek.
Dan de toets inoliën met fretboard olie.
Een paar uurtjes in laten trekken en dan met een schone doek uitwrijven en dan kunnen de snaren er op.

Dan speelt je gitaar weer heel soepel en is de klank weer helder en strak...:)

Kingfisher
10 december 2012, 10:40
Daarna de fretjes poetsen/polijsten met heel klein drupje chroompoets op een schoon stukje pluisvrije doek (zorg dat er zo weinig mogelijk chroompoets op de toets komt...)

Voor alle veiligheid kan je de toets ook aftapen met schilderstape, vooraleer je met polish aan de slag gaat.

Mr. Dynamite
10 december 2012, 11:01
Ik doe vaak een drupje turtle wax op een doek (stofvrij) en polijst hier de frets wat mee. Werkt mooi.
Hebben ook wel chromepolish maar dat schuurt te veel naar mijn smaak.
Toets meestal met pledge spul, en dan goed boenen. Hiervoor wel even alle snaren eraf, anders is het geen werken.
Na tijd even in de lemon oil, en good as new :ok:

marter544
10 december 2012, 11:17
Fretten polijsten doe ik met staalwol (wel de toets afplakken); dit gaat perfect. Toets schoonmaken doe ik met olie (het bekende potje van dunlop) en een doek..

frekie
10 december 2012, 12:56
Congrats, lekkere shredder. Ik heb een paar ouwe S-jes met de ouwe Edge trem nog en een super platte neck voor lekker wiedele-wiedele :blast:

Ik gebruik altijd Commandant voor frets polijsten en flesjes Jim Dunlop 1 en 2 voor toets schoonmaken en in de olie zetten.

Tremolo grofweg evenwijdig zetten aan de body. Ik heb een S540 van 1990 waarvan de trem helemaal met de kont omhoog stond, daar heb ik uiteindelijk een veer bij moeten zetten. Weer een hele middag onder de pannen. Maar als ie een keer goed staat ontstemt ie ook beslist niet meer.

Ik heb al veel teveel gitaren maar anders zou ik best eens een S met die nieuwe ZR trem willen hebben.

Dirk_Hendrik
10 december 2012, 19:00
Ik speel al sinds '94 op hetzelfde Ibanezje (FGM300, in essentie een low profile "s" dus). Ik grote schoonmaakgevallen als deze, welke eens in de paar jaar voorbij komen, gaan dus alle snaren er af (en niks 1 voor 1), de tremveren los en het tremblok er uit, neck los, etc. . Dan kun je troep weghalen. Toetsprut eerst met Glassex inweken en na poetes inwrijven met fretboard conditioner.

En daarmee doe ik allemaal dingen waar anderen van roepen dat het niet kan, het hout gaat barsten, de toets gaat scheuren en de nek scheluw, krom, bol en hol gaat staan.... en heb dus al 18 jaar nergens last van..... Als je zegt dat je gaat poetsen, ga dan poetsen en niet zitten mieten dat het misschien stuk kan gaan. Als je daar bang voor bent, laat het dan doen door iemand die daar niet bang voor is.

jerome
10 december 2012, 21:59
Ik doe vaak een drupje turtle wax op een doek (stofvrij) en polijst hier de frets wat mee. Werkt mooi.
Hebben ook wel chromepolish maar dat schuurt te veel naar mijn smaak.
....

Turtle wax werkt inderdaad op zich ook prima maar laat altijd van die vervelende poederranden achter.
Met de vloeibare chroompolish van Motip heb je daar helemaal geen last van.
En die schuurt niet maar polijst de fretjes op een veilige milde manier... :)

VerbekeD
10 december 2012, 22:17
Allen bedankt voor de reacties!

Vandaag ben ik enkele uurtjes zoet geweest.

Zo ben ik te werk gegaan:
- een drupje kruipolie hier en daar op de vijzen en beweegbare delen (en een kwartier zijn werk laten doen).
- Houtblokje onder de tremelo.
- Alle snaren eraf
- Fretbord schoongemaakt met de dunlop 1 en 2
- De frets bleken er niet zo erg aan toe (wat er beetje stevig wrijven al niet kan ;-))
- Nieuwe snaren
- stemmen en fijnstemmen
Dat laatste was het moeilijkste van de klus en wellicht is dit nog niet volgens de regels van de kunst, maar al bij al is het goed gelukt.

PICS!

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/Ibanez%20S520EX/P1070552.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/Ibanez%20S520EX/P1070554.jpg

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/Ibanez%20S520EX/P1070556.jpg
(Ik weet dat de fijntuners niet zo horen te staan...)

En nu ... speulen!
Wat een geluid!

jerome
10 december 2012, 22:38
Top!
Goed te horen dat het gelukt is!
En zolang je met die fijn tuners voldoende bereik hebt staan ze prima zo...
En als één van de fijnstemmers buiten het bereik komt, is dat ook zo weer opgelost:
even die fijnstemmer in de midden positie draaien, de betreffende toplock losdraaien, de snaar stemmen met de stemmechaniek bovenaan, toplock weer vastdraaien, even fijnstemmen en klaar is klara...

DarknessAwaits
10 december 2012, 22:44
Wordt dat matte van de lak nou niet glanzend als je er veel op speelt? Vroeg ik me gewoon af hoor, geen kritiek - vind het er erg chic uitzien zo.

VerbekeD
11 december 2012, 10:35
@DarknessAwaits: Ik ken er te weinig van, maar gezien de leeftijd van de gitaar (2006) en het gebruik (massa's kleine krasjes op de body) is het inderdaad verwonderlijk dat de lak niet begint te glimmen. De 'lak' is net een soort matte epoxy.

MAAR: Blijkt een stukje kapot te zijn op mijn tremelo

http://i1143.photobucket.com/albums/n637/VerbekeD/2ZR2-11_X1_01.jpg

Het gaat om 2ZR2-9 die bovenaan een stukje afgebroken is.
2ZR2-11 en 2ZR2-12 ontbreken al helemaal.

Iemand tips waar ik deze vervangstukjes kan bestellen?
En is het doenbaar om dit zelf te vervangen?

Bedankt,

Dieter

Montecristo
12 december 2012, 07:10
Elke gitaarzaak die een beetje goede contacten heeft met de importeur in Nederland zal dat voor je kunnen doen waarschijnlijk.

frekie
12 december 2012, 16:40
Daar heb ik al eens vaker over gelezen, het schijnt dat als je de pook niet goed vastzet dat deel kan afbreken. Bummer! Ik zou zeggen meel de Ibbie importeur.