PDA

View Full Version : Buizen versterker voor noob



Pino20
8 december 2012, 15:52
Hoi allen,

Ik wil een nieuwe versterker kopen. Ik dit geval wil ik de overstap maken naar buizen. Ik speel alleen op mijn slaapkamer, dus verder niks heftigs. Daarnaast heb ik een zoontje van bijna 1,5 en die wil ik niet wakker maken. Ik zal dus ook vaker met koptelefoon werken dan met geluid uit de versterker. Ik zit te denken aan zo laag mogelijk budget. Ik speel voornamelijk blues en heavy metal. Ik heb een Fender strat met een humbucker van Seymour Duncan in de brug. Ik heb al gekeken naar een Orange Micro Terror, best een tof ding. Verder zag ik online een VHT-1, Blackstar H-1 en een Laney Cub10. Heeft iemand ervaring met één van de versterkers?

Thanks!

R.J
8 december 2012, 16:05
Heb zelf GAS voor een lionheart 5 watter van Laney, weet alleen niet of die ook headphone-out heeft.

Is anders een USB interface naar je pc/laptop niets voor je? In de bijgeleverde software zitten vaak modellen van veel verschillende versterkers (vox, marshall, mesa, fender, soldano etc).

arcane
8 december 2012, 16:13
Ik kan je de blackstar wel aanraden. Heb zelf geen ervaring met de 1 watt-versie, maar ik heb zelf de 5 watt versie. Die klinkt echt heel erg goed, ook op erg zacht volume. Ook klinkt het met een headphone erg goed, waarbij je de keuze hebt uit een simulatie van een 1 12 inch speaker en 4 12 inch speakers.

Thyrif
8 december 2012, 17:11
De Lionheart is voor blues/rock echt aan te raden! Geweldig ding! (maar wel duur)

Voor zowel blues en heavy metal is de Orange of Blackstar erg leuk, alsook de VHT. De Orange gaat echter alleen kneiterhard.
Dan zou je de sounds van de VHT en Blackstar even moeten vergelijken, wat je lekkerder vindt klinken. De Blackstar heeft sowieso ook een goede headphone out, en kan ook echt moderne metal aan. (misschien wel de makkelijkste keuze) Zorg er bij de blackstar wel voor dat je eentje met Reverb hebt (anders klinken je bluesy dingetjes niet echt denk ik)

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m621734915-blackstar-ht1-r-1-watt-buizenversterkertje.html
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m623869112-buizen-blackstar-ht5c-gitaar-versterker.html

Succes!

Bijl
8 december 2012, 21:45
Ik zou voor een Jet City Picovalve head met 1x12 cab gaan.

pasqual
8 december 2012, 22:23
Ik vraag me af of je het potentieel van de buizen er wel uit krijgt als je toch niet de volume knop een tandje verder mag opendraaien?
Als het alleen voor thuis is en met koptelefoon kun je net zo goed een leuke modelling amp kopen.

muziekschuur
8 december 2012, 22:24
De Koch pedaltone is een buizen pedaal met 3 kanalen. En een 1/4 watt. Een mooie 1x10 aan hangen en je hebt een heel veelzijdig pedaal om thuis mee te oefenen. En zit je in een oefenhok prik je zo in de backline en heb je toch je eigen geluid...

patrick0108
8 december 2012, 22:41
Hoi heb geen idee kwa budget maar voor de huis of slaapkamer heb ik goede eraringen met buizen versterkers tot 50W met een Koch loadbox dummybox er tussen het geluid is prima en vol op TV geluids niveau de dummybox kost 169 euro en kan overal tussen testen kom maar langs....

Speeddemon
9 december 2012, 11:48
@Pino, is het schakelen tussen een clean en overstuurd kanaal belangrijk voor je? Dan valt die Orange al af.
Is het verkrijgen van een crunch-randje (bluesy-overdrive) vanuit het cleane kanaal belangrijk? Dan valt die Blackstar ook af, aangezien ie geen aparte Gain en Volume voor 't cleane kanaal heeft.
De Laney's zijn over het algemeen wat meer vintage voiced, wat te gek is voor classic/hard rock en blues, maar voor moderne rock en metal is het vaak niet strak genoeg.

Pino20
9 december 2012, 13:52
De Lionheart is inderdaad wel erg duur, ziet er wel tof uit. Helaas niet mijn budget. Met het geluid van een PC spelen, lijkt me niet echt heel interessant. Ik heb net een Line6 Spider eruit gedaan, omdat ik het geluid te nep vond. Ik heb een Vox en een Orange geprobeerd en was wel erg dol om het buizengeluid. Zo veel gevoel dat je uit je instrument kan krijgen. Het zou wel jammer zijn als dit wegvalt als je het geluid zacht zet of wanneer je een koptelefoon gebruikt.
Zeker jammer als de Orange voornamelijk hard kan i.p.v. zacht. Wat speeddemon zegt is ook wel interessant. Meestal maak ik mijn blues geluid door enorm veel volume te gebruiken, maar bijna geen gain. Hierdoor krijg je echt een geinig geluidje. Metal is eigenlijk net zo belangrijk als het blues, dus dan valt de Laney al af.

Die Blackstar klinkt wel heel interessant. Net zoals die Koch dingen. Kan door ook een koptelefoon in? Of heb je dan te weinig geluid?
Die Jet City ga ik nog even checken.

Iedereen alvast bedankt voor alle tips. Ik kijk weer even verder!

grayfink
9 december 2012, 14:07
Ik raad het af. Ik heb in meer dan dertig jaar vele versterkers versleten, nu ik band en ambitieloos ben heb ik beide lampenbakken verkocht via marktplaats en op datzelfde marktplaats een Fender Mustang II modelingversterkertje gescoord voor 110€.
Klinkt erg goed, veel sounds. Zeker net zo goed als een buizenversterker met mastervolume op slaapkamerniveau.
Als ik toevalligerwijs nog eens in een bandje kom, komt er direct een fatsoenlijke buizenversterker terug. Dat wel.
Ik heb trouwens nog nooit een buizenversterker met koptelefoon aansluiting gezien. Al bestaan ze wel.

Pepe
9 december 2012, 14:21
In een situatie met slapende kinderen ontkom je niet aan een koptelefoon. En nee, ik ken ze ook niet, buizenamps met headphone output, waarschijnlijk omdat het een ingewikkeld grapje wordt als je dan nog profijt wil hebben van je eindbuizen sound.

Volgens mij is het simpeler en goedkoper om de amp te kopen die je wil en iets voor dedicated headphone, bijv een ampplug van 2 tientjes.
Of anders, zoals Grayfink zegt, combineer je het in een tranny/moddeling.

ruudjes
9 december 2012, 15:09
Ik heb zelf een blackstar ht1 R en ben er tevreden over. Kan een koptelefoon op,dezelde uitgang is ook speakeremulated out, een mp3 of line input, extra speaker out, 2 kanaals. Gain, volume,contourknop,reverb. Gaat niet erg hard, is ook maar 1 watt nietwaar. Klinkt een beetje boxie, heeft ook maar een klein speakertje. Aangesloten op een extern cabinet klinkt het een stuk beter en ook wat luider. Als het niet te hard moet maar toch een lekkere sound een prima ding.

Pino20
9 december 2012, 15:28
Owkee dat klinkt allemaal niet te positief. Die amplug heb ik al, een Nighttrain. Het is best een grappig ding. Hmmm als ik het zo lees kan ik dus beter verder kijken van buizen en tegen de tijd dat ik volume mag maken een buizenversterker kopen. Toch zou ik wel iets van een versterker willen. Ik neem de gitaar wel eens mee naar mijn werk (leraar basisonderwijs) om ze te laten horen hoe dit klinkt. Op school hebben we een PA set. Misschien is een Marshall MG10 misschien slimmer?!?

grayfink
9 december 2012, 16:15
Dat is niet zo'n heel erg goede modeler geloof ik.
Ik heb een tijdje in een oefenruimte gestaan waar een Marshall MG50DFX stond, daar was werkelijk geen bruikbaar geluid uit te halen. Ook de verhalen op dit forum zijn niet al te lovend over de MG serie.
Zelf heb ik goede ervaringen met Roland Cube en nu Fender Mustang.
Ik zou zeggen, ga eens wat uitproberen bij de gitarenboer.

Kim Wilson
9 december 2012, 16:22
Voor wat de topicstarter ermee wil, is de Mustang IMO de beste optie. Ik snap totaal niet waarom je een buizenamp wil als je toch met koptelefoon wil gaan werken. Die Mustang heeft alle mogelijke sounds beschikbaar op elk volume. Dan ga je toch niet kloten met zo'n buizending? Die ook nog eens veel duurder is...

muziekschuur
9 december 2012, 16:23
De koch heeft een koptelefoon aansluiting. En 1 van de 12ax7's wordt gebruikt als eindbuis. Dus je hebt het volledige geluid beschikbaar via koptelefoon... Zie gebruiksaanwijzing.

http://www.koch-amps.com/images/stories/accessoires/pedaltone/manual/Pedaltone_manual.pdf

Kim Wilson
9 december 2012, 16:40
Ja, maar die Koch kost 400 euro, een Mustang I nog geen 100...

interessander
9 december 2012, 17:08
De Vox VT's hebben ook een 12ax7 als eindbuis in het circuit, werkt prima met een koptelefoon (gaat belachelijk hard, ook al heb ik er een 600 ohm sennheiser aan hangen)

patrick0108
9 december 2012, 17:26
ook zou je bv de Zed 10 (zonder fx 169,00 Bax) kunnen aanschaffen... je heb 2 gitaar inputs die ik gebuik als ingang van mijn pedalen bak en kan recorden en spelen met koptelefoon. Ook zit er voor hetzelfde geld een download en code van amplitube en 50 credits of dat wat is geen idee ik gebruik het niet. ik pak de laptop met wavepad recording software, backintracks er bij of cd mp3.

keuze genoeg.... hier in iedergeval een filmpje van de zed 10..

http://www.youtube.com/watch?v=pURnckmKJWU

Montecristo
9 december 2012, 18:13
[QUOTE=Speeddemon;2925192Is het verkrijgen van een crunch-randje (bluesy-overdrive) vanuit het cleane kanaal belangrijk? Dan valt die Blackstar ook af, aangezien ie geen aparte Gain en Volume voor 't cleane kanaal heeft.
[/QUOTE]

Is niet waar, heeft wel gewoon een aparte gain regelaar. Kan je alle nuances mee bereiken van clean naar volle scheur. Ik zou zeker aanraden deze even te proberen. Het is voor mij de ideale oefenamp, goede buizentone op een laag volume.

Swaag
9 december 2012, 21:24
Aan een buizenamp heb je helemaal niets met een koptelefoon.
Ik zou ook zeggen De Fender Mustang I of II, alle klanken voorhanden, leuke prijs en goede kwaliteit.
Maar je zou ook eens kunnen kijken naar die huiskameramps van Yamaha. Die zijn speciaal gebouwd voor thuisgebruik qua voicing etc en hebben juist op hoog volume/podium niet veel te bieden.
En als je de winkels afgaat om eea uit te proberen: vergeet je koptelefoon niet mee te nemen.

lefthandstrat
9 december 2012, 22:02
Laatst was ik bij iemand die een Fender G-Dec had staan. Erg leuk ding en net weer even wat leuker voor thuis dan een Vox VT of een andere modelling amp. Volgens mij is zo'n versterkertje ideaal voor de TS situatie. Er staat er eentje voor een leuk prijsje op MP. Ken de verkoper niet, dus heb geen belangen :stop:

Zie deze link: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m622395100-fender-g-dec-gitaarversterker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe7 40c1b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=2

Pino20
10 december 2012, 07:11
Die echte modelling dingen met 1000 knoppen zijn niks voor mij. Ik wil simpel en doeltreffend. Aanzetten en gaan met die banaan. Ik werd al gek van de Line6 Spider met alle opties. In het verleden had ik ook een Peavey met allerlei voetpedalen, die zijn er allemaal uit.

Doefke
10 december 2012, 12:36
Er is ook een nieuwe 1 watt buizenversterker, de 'Palmer Eins'. Heeft ingebouwde loadbox, dus kun je ook via simulated output op je audio interface aansluiten zonder dat je persé een speaker aan hoeft te sluiten. Heeft ook een Hi-z output. Je kunt hem zelfs op je pedalboard aansluiten. Zowel pre-amp als eindtrap zijn buizen.

Ohja, heeft alleen een volume en een tone knop. Lekker simpel dus

smullie
10 december 2012, 13:48
Ik heb thuis een lil' Night Train aan een Palmer 112 cab met greenback gehangen en dat is een fantastisch versterkertje voor thuis. Ik heb het nog niet met koptelefoon gebruikt, maar dat zou mogelijk moeten zijn. De cab is 8 Ohm, dus geeft de versterker 1,5W. De versterker is uitgerust met gain én volumeknop en daarnaast kan je nog een boost aanzetten, dus je kan zelf instellen hoeveel hij moet oversturen bij aanvaardbare volumes.
Ik vind het een heel bruikbaar en fijn ding voor thuis! En het ziet er nog eens cute uit ook, en dat scoort bij vrouwen. :hippie:

Rooker
10 december 2012, 14:25
Mijn neefje heeft een Roland cube 30. Gaat nog best hard. Klinkt echt heel acceptabel. En vooral! Hij is makkelijk in gebruik.
Ook is mijn band genoot heel blij met zijn Fender Super Champ XD. Alle effecten achter 1 draai knop. Prachtig buizengeluid en hij kan ook zacht. Nu kunnen IMO alle buizenversterkers zacht. Je draait gewoon de volume knop terug. Je mist dan alleen de buizen puch en het meer 3d achtige karakter maarja. Die heb je met een modeling ook niet.

Speeddemon
10 december 2012, 22:14
Is niet waar, heeft wel gewoon een aparte gain regelaar. Kan je alle nuances mee bereiken van clean naar volle scheur. Ik zou zeker aanraden deze even te proberen. Het is voor mij de ideale oefenamp, goede buizentone op een laag volume.
IS WEL WAAR!
Lees wat ik schrijf: ..."aangezien ie geen aparte Gain en Volume voor 't cleane kanaal heeft."

Waar zie jij een gain control voor HET CLEANE kanaal?
http://www.theguitarshop.com.au/graphics/amps/Blackstar-HT-5R-Head.jpg

:supercool:

Bijl
11 december 2012, 16:51
Nog even over dat kind van 1,5 jaar: als hij/zij met oud & nieuw lekker doorslaapt zou ik een Mesa Triple Rectifier kopen met een 4x12.

R.J
11 december 2012, 18:52
Nog even over dat kind van 1,5 jaar: als hij/zij met oud & nieuw lekker doorslaapt zou ik een Mesa Triple Rectifier kopen met een 4x12.

Dan wel een slanted 4x12 er boven op voor het echte effect :)

Pino20
12 december 2012, 07:21
Haha, mijn zoon en doorslapen met oud&nieuw. Dat gaat zeker niet gebeuren. Het hele woord slapen wil hij niet kennen. De Mesa Triple, ja die zou ik wel willen. Dual is ook nog prima. Zelfs de mini. Helaas ligt dit zeker buiten mijn budget.

Kim Wilson
12 december 2012, 08:52
IS WEL WAAR!
Lees wat ik schrijf: ..."aangezien ie geen aparte Gain en Volume voor 't cleane kanaal heeft."

Waar zie jij een gain control voor HET CLEANE kanaal?


:supercool:
Het heet niet voor niks het cleane kanaal...

Bijl
12 december 2012, 09:45
Het heet niet voor niks het cleane kanaal...

De layout suggereert dat de gain knop exclusief is toegewezen aan het lead kanaal. Dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn.

Echter, als het bij die Blackstar hetzelfde werkt als bij een ENGL Thunder of Marshall DSL 40 watt combo: Als je een stevig lead geluid instelt en daarna terug gaat naar het cleane kanaal, dan zal dat allesbehalve sprankelend clean gaan klinken.

Kim Wilson
12 december 2012, 10:00
Goeie reden om er een pedaaltje bij te kopen. En het zijn natuurlijk goedkope ampjes, daar kun je niet teveel van verwachten.

Ik denk nog steeds dat TS gelukkiger wordt van een modeller. Kost idd wel even wat tijd om e.e.a. in te stellen, maar in het geval van de Fender Mustang stel je per ampmodel één keer je favoriete sound in en vervolgens heb je alle sounds onder de draaiknop. Op elk volume, en ook op je koptelefoon. En zelfs via USB op je computer, waar je ook nog de nodige shit kunt instellen. En dan is TS voor €150 klaar (Mustang II).

grayfink
12 december 2012, 10:05
Of 110€ tweedehands :ok: gisteren voor het eerst op de Pc aangesloten.
Meer fun per euro is niet mogelijk. :cheerup:

Kim Wilson
12 december 2012, 10:09
Dacht ik ook! Hoe vind jij hem klinken? Ik vond de meeste ampmodellen erg overtuigend.

grayfink
12 december 2012, 12:06
Ja prima, helemaal niet synthetisch of zo. Raar dat Fender ook nog de Frontman versterkers verkoopt die in de zelfde prijsklasse zitten, zonder effecten en maar heel matig klinken. :???:
Die duizend knoppen waar de TS bang voor is valt ook nogal mee, ik tel 8 draaiknoppen en een paar drukknopjes.
Gebruik daarvan is niet verplicht. Zo heb ik op mijn Ziggo kabelsignaal verscheidene zenders waar ik nooit naar kijk....

Pino20
21 december 2012, 22:04
Ik ben wel enorm blij met alle tips. Het heeft me enorm aan het denken gezet. Ik weet nu dat ik de Orange Micro Terror niet wil, want het is niet gemakkelijk om snel te wisselen van een clean geluid naar een heerlijke distortion. Misschien moet je nog gaan voor een versterker met twee kanalen. Het liefste met ieder zijn eigen EQ.

Speeddemon
21 december 2012, 22:38
Het heet niet voor niks het cleane kanaal...
Nou, zowel op mijn vorige Tubemeister 18 als m'n huidige Carvin V3M heeft het cleane kanaal wel een losse gain en volume, waardoor je met de gain voluit al een lichte crunch sound kan bewerkstelligen.

En zo was het bij de Engl Savage 60 (ik weet alleen niet of dit ook voor de Savage 120 geldt) zelfs zo dat er een Clean Gain was, naast de Lead Gain, beide kanalen een Volume hadden én er was nog een Master Volume. En naast dit alles was het speciale, dat de Clean Gain van invloed was op de Lead gain. Je kon er dus ook scheur+extreem heftige scheur uithalen, ipv alleen crunchy clean+scheur. Klonk waanzinnig vet. Het is dat ik 3 kanaals wilde met schakelbare master of boost, anders had ik de Savage 60 nog wel gehouden. Heerlijke versterker als je rock en metal speelt. Het cleane kanaal had helaas niet mojo genoeg om nog eens lekker bluesy te zijn.
Dat heeft het cleane kanaal van de Tubemeister 18 en de 36 nog meer (meer headroom, meer 'spank') absoluut wel.

Pino20
22 december 2012, 14:07
Die Tubemeister, ook in combo vorm, ziet er erg goed uit. Wel een stuk duurder dan gepland, maar wel iets wat ik zoek. Simpel en zeer doeltreffend.