PDA

View Full Version : Marshall JMD501 bias probleem



Gearjunkie
8 december 2012, 12:09
Heren techneuten,
Een vriend van me heeft een Marshall JMD combo, 50 watt met 2 EL34 eindbuizen.
Onlangs is bemerkt dat slechts één van deze buizen aan het werk was, de andere was tot stof en as vergaan, zelfs het glas zat los van de buisvoet. Waarschijnlijk heeft de amp het nooit goed gedaan en is daardoor het probleem niet bemerkt door de gebruiker gok ik.

Ik heb voor hem twee nieuwe JJ buizen gepakt, ingeprikt om vervolgens de bias in te stellen. Marshall heeft hier de handige connector met 3 pennetjes gemaakt, waarvan de middelste de aarde is. Multimeter op Vdc en meten maar.
Tot mijn verbazing kwam de bias per kant niet boven de 26mV. Ook werken de trimpotjes niet van 0 naar max. Vervelend, dus de amp een nacht aan de kant gelegd.

Vanochtend weer opnieuw. Alle knoppen op 0, opwarmen standby eraf.... Eén buis red plate, ik meet 326mV Andere kant meet ik slechts een paar mV. Dit is niet meer af te regelen met de trimpotjes. Weerstandjes links en rechts van de connector meten ruim 1 ohm.

Wie weet raad?

Chris Winsemius
8 december 2012, 12:42
d'r is iets kaduuk ;)

buisvoeten 3dubbel checken, biasspiltters, koppelC's naar eindbuizen, etc., bias-circuit

Gearjunkie
8 december 2012, 12:45
Ben ik ook bang voor, ik denk ook dat de originele buis hierdoor kaduuk is gegaan. Ik zie ook lichtelijk donkere plekken op de print van de betreffende buis, dus het is niet iets van vandaag vrees. ik. Dank je Chris!

gertjepeet
8 december 2012, 17:44
zeker iets nie goe... maar wat?:
eindbuizen eruit en beginnen met spanningen meten. Wat is bv de bias spanning? Ik heb hier geen schema van maar het is een new vintage modern amp, (hadden ze nooit in china moeten laten maken) maar, meet het hele bias cicuit na en de OT ook...

Gearjunkie
8 december 2012, 18:02
zeker iets nie goe... maar wat?:
eindbuizen eruit en beginnen met spanningen meten. Wat is bv de bias spanning? Ik heb hier geen schema van maar het is een new vintage modern amp, (hadden ze nooit in china moeten laten maken) maar, meet het hele bias cicuit na en de OT ook...

Zal ik eens mee beginnen. Kan inderdaad geen schema van het ding vinden, lekker handig dus... not....

nico verduin
8 december 2012, 18:41
Zonder schema kom je er waarschijnlijk eerder uit dan met...:
- Meet de spanningen op de buisvoet
- Trace terug naar de koppelcaps en bias etc
- Appeltje eitje.

Gearjunkie
8 december 2012, 19:23
Zonder schema kom je er waarschijnlijk eerder uit dan met...:
- Appeltje eitje.

Haha, er zijn natuurlijk veel dingen in de wereld waar ik onnoemelijk veel kennis van heb, maar dit oosterse kwaliteitsproduct gaat lekker naar iemand met verstand van zaken als ik er niet snel uitkom.... ;)

cluseau
8 december 2012, 19:34
Haha, er zijn natuurlijk veel dingen in de wereld waar ik onnoemelijk veel kennis van heb, maar dit oosterse kwaliteitsproduct gaat lekker naar iemand met verstand van zaken als ik er niet snel uitkom.... ;)


Komkom, ff je tanden er in zetten. ....Of heb je een kunstgebit? :soinnocent:

Gearjunkie
8 december 2012, 21:48
Komkom, ff je tanden er in zetten. ....Of heb je een kunstgebit? :soinnocent:

Vooruit dan... ;)
bias spanning op de 'goede' buis -32Vdc, op de probleembuis -15,5Vdc (is de max waarop ik hem krijg)
weerstand CT van OT en Pin 3 van beide buizen is 25 respectievelijk 26 ohm
Spanning tussen pin 3 en 8 458Vdc in beide gevallen

cluseau
9 december 2012, 00:26
Vooruit dan... ;)
bias spanning op de 'goede' buis -32Vdc, op de probleembuis -15,5Vdc (is de max waarop ik hem krijg)
weerstand CT van OT en Pin 3 van beide buizen is 25 respectievelijk 26 ohm
Spanning tussen pin 3 en 8 458Vdc in beide gevallen

Oke, even buizen omwisselen. verhuist de fout mee dan is het een buisprobleem en stopt daar je zoekaktie.

Is het probleem op dezelfde plaats gebleven dan droog meten, zonder eindbuizen dus.

Ace 1.15.19
9 december 2012, 03:21
Ik had nog nooit van de Marshall JMD gehoord. Is dat iets nieuws?

tommus42
9 december 2012, 05:23
Weet niet, zal wel een digitaal aangestuurd, dan wel met digitale effecten voorziene bak zijn. Marshall kennende zal de eindtrap wel in orde zijn, de rest kun je er altijd uit slopen:D
Mijn indruk; maar ik ben dan ook een oude lul, is het drie keer niets.
Stoppen met die handel en een oude of een goede nieuwe kopen:ok:

Gearjunkie
9 december 2012, 09:57
Weet niet, zal wel een digitaal aangestuurd, dan wel met digitale effecten voorziene bak zijn. Marshall kennende zal de eindtrap wel in orde zijn, de rest kun je er altijd uit slopen:D
Mijn indruk; maar ik ben dan ook een oude lul, is het drie keer niets.
Stoppen met die handel en een oude of een goede nieuwe kopen:ok:

Ja, zoiets zei ik ook tegen de eigenaar.

cluseau
9 december 2012, 11:42
Ja, zoiets zei ik ook tegen de eigenaar.

:chicken:

Zwak argument, de veronderstelde digitale meuk heeft nix met de biasinstelling te maken.

Gearjunkie
9 december 2012, 14:31
:chicken:

Zwak argument, de veronderstelde digitale meuk heeft nix met de biasinstelling te maken.
Niets is zeker zonder schema... ;)

Pin 3 zonder buizen meet 5Vdc
Pin 8 zonder buizen meet -3,5Vdc

Andere metingen kan ik doen als mijn vrouw vindt dat ik alle in haar ogen belangrijke taken heb uitgevoerd... :(

cluseau
9 december 2012, 14:44
Pin 3 zonder buizen meet 5Vdc
Pin 8 zonder buizen meet -3,5Vdc

Andere metingen kan ik doen als mijn vrouw vindt dat ik alle in haar ogen belangrijke taken heb uitgevoerd... :(


En ze heeft gelijk http://home.casema.nl/jajop/cluseau/YesMistress2.gif



Als je vandaag nog tijd over hebt mag je me uitleggen hoe je aan deze waardes komt. Pin 3 is anode en pin 8 is kathode. Ik verwacht daar toch wel zo'n 400V= en 0V=.

Gearjunkie
9 december 2012, 14:58
Oh, wacht even, met de zwarte meetpen aan de ct van de ot, ik meet later wel even normaal.

cluseau
9 december 2012, 15:02
........ik meet later wel even normaal.

Strak plan, en dan ben ik alleen geinteresseerd in pin 5 ervanuit gaande dat je kathode aan massa ligt. :)

Gearjunkie
10 december 2012, 20:27
Strak plan, en dan ben ik alleen geinteresseerd in pin 5 ervanuit gaande dat je kathode aan massa ligt. :)

Nog even geprobeerd, buizen verwisseld, probleem gaat met de buis mee, dus een nieuwe bestellen....

Pin 5 ongeveer -40 Vdc
Pin 3 iets meer dan 500 V

Blijkbaar duurt het wat langer na buiswissel dat hij gaat redplaten, dus vandaar dat ik de eerste keer dacht dat dit niet het probleem was.... weer wat geleerd.

cluseau
10 december 2012, 22:14
Nog even geprobeerd, buizen verwisseld, probleem gaat met de buis mee, dus een nieuwe bestellen....

Pin 5 ongeveer -40 Vdc
Pin 3 iets meer dan 500 V

Blijkbaar duurt het wat langer na buiswissel dat hij gaat redplaten, dus vandaar dat ik de eerste keer dacht dat dit niet het probleem was.... weer wat geleerd.

Das dan opgelost, jammer :hide: zou wel eens wat spannends willen meemaken.

De spanningen zien er trouwens goed uit.

tommus42
10 december 2012, 22:30
ehm, -40V is toch vrij warm voor een Marshall?

cluseau
10 december 2012, 22:32
ehm, -40V is toch vrij warm voor een Marshall?

Best wel maar ligt ook aan de buizen. Waarschijnlijk koude of kompleet versleten buizen geinstalleerd,

Gearjunkie
10 december 2012, 22:34
Best wel maar ligt ook aan de buizen. Waarschijnlijk koude of kompleet versleten buizen geinstalleerd,

Als het nieuwe buisje gearriveerd is ga ik iets kouder....

cluseau
10 december 2012, 22:39
Zet m max koud voor je de buizen er in prikt. Je vervangt ze toch wel alletwee he?

gertjepeet
11 december 2012, 08:51
Nog even geprobeerd, buizen verwisseld, probleem gaat met de buis mee, dus een nieuwe bestellen....


euuhm...


Als het nieuwe buisje gearriveerd is ga ik iets kouder....

Ben bang dat hij er 1 heeft bestelt...
Een pair (2) zou je moeten aanschaffen. :)

cluseau
11 december 2012, 08:58
Ben bang dat hij er 1 heeft bestelt...

Tja, die angst had ik al openbaar gemaakt, gaat nooit goed werken http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm.gif

Gearjunkie
11 december 2012, 12:36
Tja, die angst had ik al openbaar gemaakt, gaat nooit goed werken http://home.casema.nl/jajop/cluseau/facepalm.gif

Nee joh, ik word gematst met een gematchte set....