PDA

View Full Version : Joe satriani



Vai Himself
18 juni 2003, 16:17
hey ik heb de dvd van joe satriani en de g3 video, op beide doet hij in zn solos nog wel een van die superhoge piepen, hij pakt dan met zijn linkerhand de vibrato, maar wat doet hij met zijn rechterhand? een hele hoge harmonic? of heeft ie een digitech whammy pedaal?

Negative K3 fan
18 juni 2003, 16:20
pinch harmonic is de term en boven in staat een link genaamd 'zoeken' veel succes.

Vai Himself
18 juni 2003, 16:31
ja pich harmonics kan ik ;) maar hoe krijgt ie dat bij een losse snaar voor elkaar? ik krijg er dan gewoon een 'pok' uit. of drukt ie met zn rechterhand zn elementen tegen de elementen aan? want hij zit met zijn handen niet op het fretboard

Mithrandir
18 juni 2003, 16:46
Hij gebruikt ook een Digitech Whammy, bij de G3 althans, dat hoor je ook heel duidelijk (en zie je vooral ook heel duidelijk) omdat sommige stukken gewoon onmogelijk te pinchen zijn.

Vai Himself
18 juni 2003, 17:03
ok thanks, snel ff een pedaal aanschaffen :D

Stitch
18 juni 2003, 19:44
succes......dat wordt 2 maanden pindakaas eten :)

Vai Himself
18 juni 2003, 22:14
ghehe ik heb twee bijbaantjes dus dat valt wel mee :D
ijscoman en kranten rondbrengen :oops:

Vai Himself
18 juni 2003, 22:14
ik eet trouwens altijd pindakaas :D

Nemesis
18 juni 2003, 23:16
ghehe ik heb twee bijbaantjes dus dat valt wel mee :D
ijscoman en kranten rondbrengen :oops:

wooooow, ben jij ook een ijscoman?....dan ben je een collega van me, ik doe het ook :D

Vai Himself
19 juni 2003, 07:21
Wat een toeval :-D

Robs
19 juni 2003, 10:01
Volgens mij bedoel je niet een pinch harmonic maar het volgende:

Je hoort Satriani een snaar aanslaan, en vervolgens schiet de toon omhoog naar een hoge galmende piep.... dit kan je doen door de snaar aan te slaan (bij voorkeur in posities 5 of 7), veel vibrato te geven, en met je rechterhand heel even zachtjes (op de plek waar de harmonic zit) de snaar aan te tikken: heel kort en zachtjes. Je hoort dan meteen de toon omhoog schieten.

Ken de technische term niet, maar is wel een cool trucje.....

Vai Himself
19 juni 2003, 10:29
hmm dat verklaard nog steeds niet dat hij met zn rechterhand aan de vibrato zit, hij slaat namelijk niet de vijfde of 7e fret aan :cry:

SomeDude
19 juni 2003, 15:02
Ik ken de dvd niet, maar ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt. Je moet voor je rechterhand op zoek gaan naar de beste plek voor de harmonic. Begin net voorbij de laatste fret en schuif al aanslaand steeds een stukje richting bridge tot je de plek vindt waar hij het best klinkt

Nemesis
19 juni 2003, 15:08
het is gewoon zo'n pedaal, het klinkt niet natuurlijk dus het is een pedaal

Trocar
19 juni 2003, 19:12
het is gewoon zo'n pedaal, het klinkt niet natuurlijk dus het is een pedaal

Ik sluit me hierbij aan, ik kan me herinneren dat er op 'bepaalde plaatsen' filmpjes te vinden zijn van deze actie waarbij je kan zien dat er een pedaal gebruikt wordt.

Nemesis
19 juni 2003, 19:17
"bepaalde plaatsen"....

hans kazaa?

Anders Destium
19 juni 2003, 23:21
Er zijn bepaalde plaatsen op de hals waar je relatief gemakkelijk natuurlijke harmonics kan spelen (fretten 5,7,12,17) . Als je hiernaast ook weet om te gaan met het goede pedaal (harmoniser bijvoorbeeld) kun je hiermee ontzettend leuke effecten krijgen. Toen ik nog een analoge delay had vond ik het altijd wel leuk om op deze manier te pielen met toonladders en loopjes, helaas bleef het altijd bij pielen...

Je kunt dit zelf ook ervaren door op deze fretten flagiolet aan te slaan, dan zweeft je vinger als het ware iets boven de fret. Je krijgt zodoende mooie boventonen zonder verdere moeite, de moeite waard om eens te proberen. Dit is alleen niet wat Satriani met zijn effecten doet maar klinkt altijd wél interessant :)

wille525
7 juli 2003, 19:26
Antwoord: het is inderdaad een digitech Whammy: http://guitargeek.com/rigview/293/

wille525
7 juli 2003, 19:27
Antwoord: het is inderdaad een Digitech Whammy:
voor zijn overige effectensetup zie http://guitargeek.com/rigview/293/

Barret Wallace
7 juli 2003, 20:50
haha sukkels jullie hebben het allemaal fout

Anders Destium
8 juli 2003, 19:25
Barret, laat ons niet langer in spanning, WAT IS HET DAN WEL :???:

Barret Wallace
8 juli 2003, 21:14
Barret, laat ons niet langer in spanning, WAT IS HET DAN WEL :???:

ik heb een artikeltje ik scan em morgen in

giovan
9 juli 2003, 22:37
Op het eind van de G3 video van flying in blue dream doet hij het ook.
Dit "slurp" effect verkrijg je volgens mij door je tremolo in te drukken (onderwijl de snaren afdekken dat je geen grom krijgt) en met accurate timing een flageolet boven je elementen aanslaan (op de 'bovenste' 2 snaren, de e en b). Je slaat hem aan boven je tweede element, (dus niet op de hals) vereist eea aan oefening, vervolgens de tremolo weer terug laten gaan naar zijn normale plaats. Ik kreeg de slurp ook, je hoort namelijk ook de snaar loskomen van het element. De grap is dat je met de linkerhand tremolo alswel flageolet kan doen , de rechter heb je alleen maar nodig voor de aanslag, de linker doet tremolo en de linkerduim maakt de flageolet.

Jubby
12 juli 2003, 00:57
14de fret harmonic op de D snaar (met veel gain)
voor je aanslaat whammy bar naar beneden en dan aanslaan en dan laten opkomen

GEEN digitech gebruikt (heeft ie wel)

zelfde toon zit ook op de hoge e op de 24e fret en dat is op een 22 fretter net boven het element

Als je veel gain gebruikt haal je overal harmonics uit, probeer maar

Vai Himself
15 juli 2003, 23:26
dames und heren, ik heb het backstage gedeelte bekeken, had ik eerder meoten doen :D daarin doet hij het voor en hij legt uit dat hij het met zn digitech doet. Natuurlijk kan dit trukie ook met je handen maar hij zegt zelf het met zn whammy pedaaltje te doen

Barret Wallace
15 juli 2003, 23:27
GVD DAN KLOPT DAT TERING ARTIKEL NIET :evil:

ColtraneMatrix
16 juli 2003, 00:53
happy birthday to satch :-D
hij werd vandaag 47!!!!

Barret Wallace
16 juli 2003, 10:51
47 hmm he's getting old 8-)

op naar de 50 Abraham :razz:

danielblikman
17 juli 2003, 22:34
47 is idd oud, had ik niet verwacht.

FF back naar het onderwerp, ik pak 'm altijd met m'n wah, linkerhand tremolo en rechterhand pinched harmonic op de g en b, boven de neck p/u.

Beetje mee klooien en 't klinkt als Satch :D, zonder al te veel geld in allerlei effectpedalen te steken.

Ik gebruik 't vaak in Surfing with the alien, daar heb je toch continu je wah nodig, lekker nummer om 'm mee te perfectioneren :p