PDA

View Full Version : Snaren wisselen floyd rose



tommeke19
8 december 2012, 11:14
Hallo,

Mijn broertje heeft van zijn nonkel zijn oude elektrische gitaar gekregen.
De snaren moesten echt dringend vervangen worden, er ontbraken er een paar of waren uitgerokken.
Dus ik had alle snaren er vanaf gehaald en direct nieuwe opgelegd.
Maar toen ik begon te stemmen merkte ik dat er iets niet klopte, en inderdaad ik had iets over het hoofd gezien er zit een Floyd Rose op.

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen want de snaren komen niet in de juiste tune terecht.
Ik kan hem wel stemmen in Drop C, maar als ik naar standaard probeer gaan alle snaren weer de mist in.
Als ook de brug die mee komt.

Weet iemand hier een goede oplossing voor.

Bij voorbaat dank!

arcane
8 december 2012, 11:58
Een veer toevoegen of de veren aandraaien. Vereist wel enig geduld ;)

tommeke19
8 december 2012, 12:00
Hoe bedoel je, ik snap het niet volledig.

DarknessAwaits
8 december 2012, 12:15
Je moet er rekening mee houden dat wanneer je één snaar opdraait de overige 5 naar beneden stemmen. Het effectiefst is om debrug te fixeren op z'n 0-positie met een stukje hout achter de brug. Op de manier kun je alle snaren op de juiste toonhoogte stemmen en mits het dezelfde dikte snaren is als voorheen kun je daarna het blokje hout er tussenuit halen en blijft de brug op dezelfde plaats staan.

Als je het zonder blokje hout wilt doen: te hoog stemmen. En van laag naar hoog werken. Op een gegeven moment krijg je daar een beetje feeling voor en weet je als je alles snaren zo'n semitone omhoog stemt je bij de hoogste snaren dat effect weer teniet doet. Ik hoop dat m'n uitleg een beetje duidelijk is.

tommeke19
8 december 2012, 12:17
Bedankt!
Ik ga het direct proberen!
Maar ik ga voor de 2de tip ;-)
Hartelijk bedankt!

Erik70
8 december 2012, 12:21
Een gitaar met een zwevende tremolo, zoals een floyd (even er vanuit gaande dat hij zweeft), blijft op stemming als er een balans is tussen enerzijds de spanning van de snaren en anderzijds de spanning van de veren.
-als je de gitaar in drop C stemt, en hij blijft gestemd, betekend dit dat er dus een balans is. Als je nu de snaarspanning gaat verhogen door hem standaard te stemmen zal je dus ook de spanning op de veren moeten verhogen om weer balans te krijgen. De veren dus aandraaien. Hoeveel aan te draaien is en kwestie van proberen.
Het is dus niet handig om een gitaar met floyd voor meerdere stemmingen te gebruiken.

R.J
8 december 2012, 15:56
Aangezien het de "oude" electrische gitaar is kan het ook wonderen doen om de veren te vervangen of zoals eerder gezegd een veer toe te voegen. Als je de gitaar omdraait zal je een klepje zien in het midden van de body, rechthoekig van vorm. Haal die open en voila, de veren waar iedereen het over heeft. :)

Moest ik ook door schade en schande leren, wist ik veel dat zo'n ding op veren rust, dacht dat er een weerstand in het scharniermechanisme zat, LOL.

tommeke19
8 december 2012, 22:51
AAn iedereen die gereageerd heeft hier bedankt!
Het is opgelost d.m.v. de veren aan te draaien.
Nogmaals dank

Tom