PDA

View Full Version : potmeters invloed op geluid



errolls
8 december 2012, 10:46
Q.

Hebben betere potmeters invloed op het geluid?


gr Erroll

DarknessAwaits
8 december 2012, 10:53
Potmeters in het algemeen hebben invloed op het geluid. Slechte potmeters hebben de neiging om een negatief effecht te geven, vandaar de classificering ;-)

Een beter antwoord: ja, betere potmeters kunnen resulteren in een beter geluid.

Han S
8 december 2012, 11:10
Een potmeter is een regelbare weerstand, niet meer en niet minder. Ik kan mij met geen mogelijkheid voorstellen dat die invloed hebben op geluidskwaliteit. Een slechte potmeter doet precies hetzelfde als een goede, maar zal eerder kraken en kapot gaan.

Een fader welke je op mengpanelen aantreft doet precies hetzelfde. Inplaats van draaien moet je schuiven en de ronde koolstofbaan van de potmeter is bij de fader een rechte koolstofbaan.

Een goedkoop barreltje van 2 euro zal binnen no time kraken en haperen, een Penny & Giles van 160 euro doet het na 20 jaar nog perfect. Maar in principe doen ze hetzelfde.

errolls
8 december 2012, 22:45
ok thanks!

stijnkenens
9 december 2012, 11:11
Potmeters in het algemeen hebben invloed op het geluid. Slechte potmeters hebben de neiging om een negatief effecht te geven, vandaar de classificering ;-)

Een beter antwoord: ja, betere potmeters kunnen resulteren in een beter geluid.


Een beetje onzin, denk ik.

Een potentiometer is een weerstand tussen je pup en de versterker.
Elke 'onderbreking' tussen pup en versterker resulteert in een 'slechter' geluid.

Dus een beter antwoord: als je geen verlies van signaal wil, dan moet je je pup rechtstreeks aan de versterker line-in solderen.

Maar dat is wat extreem.

De eerste esquires bijvoorbeeld hadden met hun 3 weg schakelaar een stand waarbij het signaal van de pup rechtstreeks naar de jack werd geleid.
Is dat anders dan eerst via de volume pot? : ja !
Is het beter? : dat hangt er vanaf, smaken verschillen nu eenmaal.
Maar ik steek liever een degelijke pot meter in m'n gitaren (CTS, bourns) dan een rommel dingetje van een paar cent !


s.

DarknessAwaits
9 december 2012, 11:50
Een beetje onzin, denk ik.

Een potentiometer is een weerstand tussen je pup en de versterker.
Elke 'onderbreking' tussen pup en versterker resulteert in een 'slechter' geluid.

Dus een beter antwoord: als je geen verlies van signaal wil, dan moet je je pup rechtstreeks aan de versterker line-in solderen.

Ik denk dat mijn post niet helemaal goed wordt gelezen, begrijpelijk want het was ook niet zo duidelijk geschreven. Wat op mijn beurt weer een grapje was op de vraag in de openingspost.

Anyways... Zoals Han en Stijn al uitleggen hebben minder goede potmeters een negatief effect op het geluid in de zin van kraken en heb je daar bij goede potmeters geen/minder snel last van. Dus als je de vraagstelling omdraait heeft een goede potmeter een beter effect (minder negatief) op je geluid.

Daarnaast zijn er nog de toleranties waarbinnen de potmeters worden gefabriceerd. Vrijwel geeneen 500K potmeter is daadwerkelijk 500K. Van een A-merk mag je verwachten dat de toleranties lager liggen en dat de waardes dus dichter in de buurt liggen van wat er is gespecificeerd. Of je dat dan weer echt gaat horen...

Han S
9 december 2012, 12:16
Een potmeter doet twee dingen, hij brengt een weerstand in je signaalpad en hij sluit voor een deel of helemaal (als je hem op minimaal draait) de input van de versterker kort. Dat kraken vervelend is snapt iedereen, maar met het signaal als zodanig doet hij verder niets en een goedkoop Taiwan potmetertje klinkt niet anders dan een heel dure Panasonic.

Ik heb een mengpaneel van 1991 met meer dan 500 potmeters en 72 Penny & Giles faders en na 21 jaar kraakt er nog niets. Maar als ik zo'n P&G fader vervang door een exemplaar uit een Behringer paneel dan zal ik geen verschil gaan horen in geluidskwaliteit.

Als je in je gitaarsignaal verschillen gaat horen komt dat door brakke gitaarsnoeren en het verlopen van condensatoren en/of brakke elco's. Als je gitaarsnoer ook als condensator werkt raak je hoge tonen kwijt. Potmeters moeten het gewoon blijven doen, dus koop een betere en die kost meer dan die wegwerpzooi.

marter544
9 december 2012, 12:30
Wel belangrijk voor je sound is of je een 250k, of een 500k potmeter neemt.

Han S
9 december 2012, 12:48
Dat kan kloppen omdat die weerstand permanent over je input staat en bij een high gain geluid kan die 250 k het signaal dusdanig verzwakken dat je minder gain hebt.

errolls
9 december 2012, 13:39
ik heb van een budget gitaar een Ibanez AK85 een super fijne gitaar gemaakt, Seymour Duncans SH2/SH4 humbuckers er in en een Bigsby B700 aan geschaft, echter 1 potmeter kraakt, maar ik heb nu wel begrepen dat het geluid niet ten goede komt met een hele dure potmeter maar meer vanwege de levens duur etc.
Ik wil dan ook gewoon een paar degelijke potmeters hebben voor niet al te veel geld, iemand suggesties?


N.B,

Ik heb een originele Gibson ES-175 (2009) staan die ik een tijdje in bruikleen mag hebben en ik vindt mijn (Chinese) Ibanez AK85 Artcore gitaar (a 250 euro) makkelijker te bespelen + beter en voller klinken dan die Gibson ES-175 (3190 euro)
dus dan mag 2 potmetertjes wel zo rond de 50 euro kosten.

vriendelijk bedankt alvast!

smullie
12 december 2012, 01:10
Die van CTS staan bekend om heel goed te zijn. En dan kan je met de rest nog eens goed gaan eten of een pintje gaan drinken!http://guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000014&lang=NL

aaronstonebeat
12 december 2012, 01:30
Ik heb net een potmeter van CTS laten versturen voor vervanging in een Strat later deze week; kostte inclusief verzending 7,10 euro (5,15 kaal en inclusief BTW). Het verschil zit inderdaad allemaal in degelijkheid. Dat soort dingen hoeft geen fortuin te kosten.

7ender
12 december 2012, 11:00
Een beetje onzin, denk ik.

Een potentiometer is een weerstand tussen je pup en de versterker.
Elke 'onderbreking' tussen pup en versterker resulteert in een 'slechter' geluid.

Dus een beter antwoord: als je geen verlies van signaal wil, dan moet je je pup rechtstreeks aan de versterker line-in solderen.

Maar dat is wat extreem.

De eerste esquires bijvoorbeeld hadden met hun 3 weg schakelaar een stand waarbij het signaal van de pup rechtstreeks naar de jack werd geleid.
Is dat anders dan eerst via de volume pot? : ja !
Is het beter? : dat hangt er vanaf, smaken verschillen nu eenmaal.
Maar ik steek liever een degelijke pot meter in m'n gitaren (CTS, bourns) dan een rommel dingetje van een paar cent !


s.

Han S . heeft 't bij 't rechte eind :
Een uitwisseling met een ander merk potmeter in een gitaar heeft geen invloed op het geluid.

De CTS potmeters zijn echter wel het beste geschikt qua degelijkheid en lichte bediening ( piher pots bijv, hebben rond de as een taai vet zitten , waardoor deze zwaar draaien , wat onwenselijk in gitaarspel kan zijn waarbij je elke aangeslagen toon wilt laten aanzwellen)

Chris Winsemius
12 december 2012, 19:35
????

Als de ene fabrikant een andere baan gebruikt dan de andere kun je verschil horen, ook als het materiaal verschilt.
Daarnaast (ff naast het geluid an sich als alles op tien staat) heb je verschillen in het regelbereik, verschilt ook weer per merk, type en bouwjaar.

Het is ook zo dat de meeste pots een vrij hoge tolerantie hebben, +/- 20% is echt gangbaar en dat hoor je dus ook.

Chris Winsemius
12 december 2012, 19:40
Bij het vervangen van potmeters doe ik zelf het volgende:

eerst de exacte waarde meten van de pot die vervangen moet worden (indien mogelijk), pot moet dan niet verbonden zijn met het circuit

stapel pots doormeten en de meest in de buurt liggende kiezen

mocht de gitaar ietsje meer helderheid kunnen gebruiken dan pik ik een wat hogere waarde en als het iets te schel is een wat lagere waar

succes!

NB! Mocht je dit naast/na houtbewerking /gezaag doen: doe al het werk aan elektronica in een aparte, liefst stofvrije ruimte!

Han S
12 december 2012, 20:19
Je spreekt jezelf tegen Chris, je hebt het over verschillende pots. Want een pot van 500k min 20% is 400k en het verschil tussen 500 en 400 k zou hoorbaar kunnen zijn, al vraag ik me af of iemand dat zal horen in een dubbelblinde test.

We hebben het over verschillen tussen potmeters van dezelfde waarde en eeen 500k potmeter van Behringer klinkt hetzelfde als elke andere potmeter van 500k.

Tabula Rasa
12 december 2012, 20:35
Tuurlijk zijn er mensen die het verschil horen tussen 2 500K pots, Han. Daarom worden er ook verschillende types weerstanden door elkaar gebruikt op bepaalde plekken etc.... De ene koolstofbaan is de andere niet. Daar is een hele mooie handel in, o.a. met NOS spul.

Zelf zal ik het nooit horen, en zeker niet blind,. Mij boeit het niet en voor mij is 500K gewoon 500k. Volgens mij is het vooral voor de handel erg interessant.

Han S
12 december 2012, 20:42
Breek me de bek niet open. Ik heb al veel tests achter de rug met kabels, CD spelers, versterkers etc en dan hebben we het over het verschil tussen een versterker (hi fi) van 170 euro en een van 33.000 euro. En wat denk je? Niemand die enig verschil hoorde behalve ondergetekende die anders luistert en hoorde dat de 170 euro amp een beter fasegedrag had. Maar dar zit verder niemand op te letten.

We hebben het over 8 meter speakerkabel voor 54.000 euro, een meter tulp/tulp kabel van 13.400 euro, een netsnoer van 1900 euro en standaard kabeltjes welke bij de apparatuur wordt geleverd en speakerkabel van de Gamma van een euro de meter.

Geen hoorbare verschillen in een goed georganiseerde dubbelblinde test, ondanks de enorme verschillen die men thuis denkt te horen.

Zullen we maar niet beginnen over audiofiele weerstandjes en condensators met bijenwas en rijstpapier van honderden euro's. En we zullen het ook niet hebben over luidsprekers van een ton euro.

aaronstonebeat
12 december 2012, 20:47
...Het is ook zo dat de meeste pots een vrij hoge tolerantie hebben, +/- 20% is echt gangbaar en dat hoor je dus ook.

De CTS die ik binnen heb, meet 259 kOhm, 3,6 % afwijking van 250.

Tabula Rasa
12 december 2012, 20:47
lang verhaal.....

Ik heb nog een doos flesjes van "G.G.'s Secret Snakeoil and Mojo Sauce" Ik doe overal twee druppeltjes op en alles klinkt fantastisch.
Werkt ook libidoverhogend en tegen kaalheid.

Iemand een flesje kopen? > per PM graag. €200 per 50ml.

Chris Winsemius
12 december 2012, 22:52
veel te goedkoop, kan nooit goed zijn ;)

Chris Winsemius
12 december 2012, 22:53
De CTS die ik binnen heb, meet 259 kOhm, 3,6 % afwijking van 250.

Moet je eens 10 of 20 bestellen en dan alles doormeten......

Chris Winsemius
12 december 2012, 22:54
Je spreekt jezelf tegen Chris, je hebt het over verschillende pots. Want een pot van 500k min 20% is 400k en het verschil tussen 500 en 400 k zou hoorbaar kunnen zijn, al vraag ik me af of iemand dat zal horen in een dubbelblinde test.

We hebben het over verschillen tussen potmeters van dezelfde waarde en eeen 500k potmeter van Behringer klinkt hetzelfde als elke andere potmeter van 500k.

verschillende pots: cts, electrolab, alpha, bourns, etc.
ik spreekt me eigen dus niet tegen

Han S
12 december 2012, 23:02
Laat maar Chris.

Chris Winsemius
12 december 2012, 23:06
graag gedaan!

Chris Winsemius
12 december 2012, 23:09
400k of 500k of 600k is hoorbaar, hoef je niet eens getrainde oren voor te hebben

Dirk_Hendrik
13 december 2012, 12:09
400k of 500k of 600k is hoorbaar, hoef je niet eens getrainde oren voor te hebben

Met de nuance dat dat volledig afhankelijk is van de plek waar je em gebruikt uiteraard. ;)

Chris Winsemius
13 december 2012, 13:04
Met de nuance dat dat volledig afhankelijk is van de plek waar je em gebruikt uiteraard. ;)

dacht dat dit topic over een gitaarvolume-regelaar ging...
(en zelfs als tone-pot is dit te merken)

Han S
13 december 2012, 15:17
Dan nog maar een keer de openingspost?


Q.

Hebben betere potmeters invloed op het geluid?


gr Erroll

Ja, zonder potmeter en dus het element direct aan de versterker aangesloten zal er helemaal geen weerstand over de ingang zitten en zeker met een potmeter van lage waarde zal dit resulteren in een ander geluid. Maar ik denk dat de vraag betekent dat hij zich afvraagt of een duurdere potmeter beter klinkt dan een goedkope, zoals blijkt uit de verdere discussie en dan is het antwoord: nee, mits de waarde van de potmeters (in Ohm) nagenoeg gelijk aan elkaar is.

Dus een chinees ding van 250 k klinkt niet anders dan een hi end ding van 250 k.

7ender
13 december 2012, 16:31
Breek me de bek niet open. Ik heb al veel tests achter de rug met kabels, CD spelers, versterkers etc en dan hebben we het over het verschil tussen een versterker (hi fi) van 170 euro en een van 33.000 euro. En wat denk je? Niemand die enig verschil hoorde behalve ondergetekende die anders luistert en hoorde dat de 170 euro amp een beter fasegedrag had. Maar dar zit verder niemand op te letten.

We hebben het over 8 meter speakerkabel voor 54.000 euro, een meter tulp/tulp kabel van 13.400 euro, een netsnoer van 1900 euro en standaard kabeltjes welke bij de apparatuur wordt geleverd en speakerkabel van de Gamma van een euro de meter.

Geen hoorbare verschillen in een goed georganiseerde dubbelblinde test, ondanks de enorme verschillen die men thuis denkt te horen.

Zullen we maar niet beginnen over audiofiele weerstandjes en condensators met bijenwas en rijstpapier van honderden euro's. En we zullen het ook niet hebben over luidsprekers van een ton euro.

:cheerup: ,... audiofilie is een sexuele afwijking , waarbij mensen zich dag en nacht constant afrukken over condensatortjes met gouwe lettertjes, en gouwe stekkertjes, en speakersnoer zo dik als startkabels :D ( genezing is helaas niet mogelijk :D )

Chris Winsemius
13 december 2012, 17:54
Dan nog maar een keer de openingspost?



Ja, zonder potmeter en dus het element direct aan de versterker aangesloten zal er helemaal geen weerstand over de ingang zitten en zeker met een potmeter van lage waarde zal dit resulteren in een ander geluid. Maar ik denk dat de vraag betekent dat hij zich afvraagt of een duurdere potmeter beter klinkt dan een goedkope, zoals blijkt uit de verdere discussie en dan is het antwoord: nee, mits de waarde van de potmeters (in Ohm) nagenoeg gelijk aan elkaar is.

Dus een chinees ding van 250 k klinkt niet anders dan een hi end ding van 250 k.

ik heb het niet over high-end vs/. cheap

de koolbaan verschilt per merk, de opbouw, afstand koolbaan tot (aan massa gelegde) behuizing en dus ook de subtiele capaciteit die wordt toegevoegd

leuk experiment: sluit de toonregelaar niet op de input aan maar op de wiper, theoretisch hetzelfde als volume op 10 staat maar toch klinkt het net ietsje pietsje anders

ik ga toch ook niet beweren dat elke microfoon hetzelfde is bijvoorbeeld

RUIS
13 december 2012, 17:56
Heeft er nou nog steeds niemand de zelfinductie/capaciteit van een potmeter genoemd? Die zou toch hoorbaar kleiner moeten zijn naarmate de potmeters duurder worden...:chicken:

Chris Winsemius
13 december 2012, 17:58
Heeft er nou nog steeds niemand de zelfinductie/capaciteit van een potmeter genoemd? Die zou toch hoorbaar kleiner moeten zijn naarmate de potmeters duurder worden...:chicken:

net gemeld.........................

edit: maar is meer afhankelijk van materiaal en constructie dan van de prijs (hoewel je zou verwachten dat de capaciteit kleiner zou moeten zijn bij duurdere pots)

7ender
13 december 2012, 18:46
ik gok 't een beetje ,....maar ik denk dat 5- of 6m gitaarsnoer al 1000 pf capaciteit heeft .....

ik ben bang dat 't dan een beetje "splinters zoeken en balken laten liggen" is :)

Han S
13 december 2012, 18:55
Een gitaargeluid gaat niet zo hoog dat je last zult hebben van een handje picofarads van een potmeter. Dat gaat werken ver boven het hoorbare gebied, of gaan we het hier ook hebben over skineffect, meer zwart tussen de noten, meer rust in het laag, een beter microdetail en een bredere 'stage'?

We openen dan de weg naar de houten knoppen op de potmeter a € 480 per stuk, die toch echt een beter geluid geven, onderzettertjes voor onder de snoeren zodat ze de vloer niet meer raken, schijnt ook hoorbaar te zijn en ik kan nog veel meer van die exotische wondermiddelen noemen.

Han S
13 december 2012, 19:00
ik heb het niet over high-end vs/. cheap

de koolbaan verschilt per merk, de opbouw, afstand koolbaan tot (aan massa gelegde) behuizing en dus ook de subtiele capaciteit die wordt toegevoegd

leuk experiment: sluit de toonregelaar niet op de input aan maar op de wiper, theoretisch hetzelfde als volume op 10 staat maar toch klinkt het net ietsje pietsje anders

ik ga toch ook niet beweren dat elke microfoon hetzelfde is bijvoorbeeld

De koolbaan is een weerstand en de afstand tot de behuizing: zie mijn vorige post.

Maar je laatste zin vind ik pas echt interessant, daar vlieg je echt de bocht uit en je verongelukt op een verschrikkelijke manier. Een microfoon vergelijken met een potmeter, die ga ik inlijsten. Heb je enig idee hoeveel verschillen er zijn tussen microfoons?

Chris Winsemius
13 december 2012, 19:04
oordeel dan niet over stuff zonder kennis van zaken
(dat van die mikes was een grapje)

pFs zijn te merken bij gitaren

Han S
13 december 2012, 19:14
Waarom denk je dat ik niet weet waar ik het over heb Chris?

Dirk_Hendrik
13 december 2012, 19:45
Heeft er nou nog steeds niemand de zelfinductie/capaciteit van een potmeter genoemd? Die zou toch hoorbaar kleiner moeten zijn naarmate de potmeters duurder worden...:chicken:

Ik krijg sterk de neiging eens een paar pots aan de inductie/capaciteitsmeter te gaan hangen. Al is het maar omdat die zo prettig de parallel/serie weerstand en capaciteit/inductie scheidt en het expiriment dus maar enkele minuten duurt.; Dat geeft 2 vragen:

- is die capaciteit/inductie zo groot dat het hoorbare effecten kan hebben (afhankelijk van de toepassing)
- Is het zo dat een duurdere pot betere prestaties geeft (waarin beter gedefinieerd als vnl resistief en dus minde capacitief/ inductief)

(Han? heb jij nog ergens een losse P&G en/of een K liggen om "mee" te meten)

En verder, gezien hoe dit draadje loopt,
Er reageren meerdere mensen die allen hun sporen verdiend hebben op verschillende takken/toepassingen van hetzelfde vakgebied. Daarmee: Meerdere mensen die hun theorie ook kennen en praktisch kunnen toepassen/hun praktijk kennen en deze theoretisch kunnen verklaren. Laten we proberen er geen "biggest schlong" contest van te maken. Maakt de discussie niet leuker.

Han S
13 december 2012, 19:55
Er zijn geen knikkers te winnen Barend, maar het spelletje is leuk. Ik heb nog nieuwe faders liggen van 100 mm, voor als er een zou gaan klooien, maar die liggen al 16 jaar in de kast.

Stel dat een potmeter een kleine capaciteit zou hebben en dan hebben we het over heel klein. Zou dat invloed hebben in het hoorbare gebied van het frequentiespectrum? Ik neem aan dat een gitaargeluid niet boven 13 khz komt en een gemiddelde gitaarspeaker komt zeker niet zo hoog als de tweeter in de hi fi installatie.

Ik zit in het beheer van een audiofielenforum tussen de ingenieurs electronica en het frequentiegebied dat bij de capaciteit van die potmeter hoort zal zich ergens in een gebied bevinden dat ook voor de muis niet meer hoorbaar is, dus waar hebben we het dan over.

Ik denk dat een knappe gitaarkabel meer winst gaat opleveren.

Tabula Rasa
13 december 2012, 20:50
Er reageren meerdere mensen die allen hun sporen verdiend hebben op verschillende takken/toepassingen van hetzelfde vakgebied.

Ik als boerenlul, ongehinderd door enige kennis van zaken, heb werkelijk nog nooit het verschil kunnen horen tussen twee verschillende weerstanden van gelijke waarde of twee verschillende caps van gelijke waarde in een gitaar. (ook in een versterker niet bewust, maar daar heb ik nooit echt op gelet.)

Wel kon ik me herinneren ooit eens een heel ander geluid te hebben gehoord bij een cap upgrade in een gitaar (maar dat bleek later gewoon het frisse setje snaren te zijn).

Het zal allemaal wel meetbaar zijn, maar mijn gewone menselijke, redelijk ongetrainde oren hoort hecht het verschil tussen een poly of een pio cap niet in een gitaar. (edit: in dezelfde waarde, aan dezelfde potmeter, in dezelfde gitaar).

Han S
13 december 2012, 21:48
Je had toch wel je kabel eerst 'ingespeeld'?

Tabula Rasa
13 december 2012, 22:02
Je had toch wel je kabel eerst 'ingespeeld'?

en zelfs andersom getest.

Ook opvallend dat wanneer de kabel in losse lussen ligt, dit anders klinkt dan wannneer ie helemaal rechtuit ligt. Zal wel komen door het feit dat het dan een soort van spoel wordt. :)

Han S
13 december 2012, 22:06
Een krulsnoer werkt idd als een spoel en een gitaarelement heeft weinig output, is ongebalanceerd en hoogohmig. Drie ingrediënten voor kwaliteitsverlies en storingen.

Microfoons zijn laagohmig en gebalanceerd en een Neumann buizenmicrofoon levert bijna een spanning op line level.

Tabula Rasa
13 december 2012, 22:11
Een krulsnoer werkt idd als een spoel en een gitaarelement heeft weinig output, is ongebalanceerd en hoogohmig. Drie ingrediënten voor kwaliteitsverlies en storingen.

Microfoons zijn laagohmig en gebalanceerd en een Neumann buizenmicrofoon levert bijna een spanning op line level.

Ik bedoelde meer een gewoon snoer dat in 3 grote lussen op de grond ligt.

Han S
13 december 2012, 22:46
Dat snap ik, maar hoe meer krullen, hoe meer ellende.