PDA

View Full Version : Goed Jazz lesboek om mee te beginnen



Riky
7 december 2012, 12:05
Ik heb de laatste tijd steeds meer interesse voor Jazz. Ik heb besloten dat dit mijn nieuwe gitaar uitdaging wordt sinds jaren, alleen dat ik het me nu zelf ga aan leren. Ik ben dus opzoek naar goed lesmateriaal.
Allemaal leuk die youtube filmpjes, maar ik heb toch liever een goed lesboek. Het liefst in het Nederlands, goede uitleg van akkoorden en uiteraard oefeningen. Het mag echt wel basic zijn, want het is een totaal nieuwe wereld voor mij.

Heeft iemand tips/titels?

terrasbeest
7 december 2012, 12:22
Eerste goed ' boek' is ongelooflijk veel naar Jazz luisteren,en niet enkel Jazz-gitaar.
Een eerste stap is alle majeurtoonladders kunnen spelen, en die toonladders harmoniseren.
Tweede stap : 'standaard' akkoordprogressies leren herkennen.
Derde : nummers spelen : de melodie en de akkoorden.

Dit is IMO zeer goed om mee te beginnen, en er is ook een boek bij ( PDF dat je zelf moet afdrukken )


http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8

Riky
7 december 2012, 13:26
Bedankt voor je tips! Ben dus toch een beetje veroordeeld (wat ik al dacht) tot het internet;) de youtube lessen met de pdf ga ik absoluut doornemen.

terrasbeest
7 december 2012, 15:28
Bedankt voor je tips! Ben dus toch een beetje veroordeeld (wat ik al dacht) tot het internet;) de youtube lessen met de pdf ga ik absoluut doornemen.

Je bent niet ' veroordeeld', hoor. Maar als je die Truefire cursus neemt, en het ook voldoende onder de knie hebt, zal het makkelijker worden om andere 'leerstof' te assimileren, eventueel via echte lessen. Deze cursus kan ik je echt aanraden, in tegenstelling tot andere die je beloven dat ze je in 3 maanden gaan leren Jazz spelen... Let op : het is geen makkelijke stof, maar je kan een paar voorbeelden van dezelfde cursus terugvinden op Youtube, kwestie van in te schatten of het je bevalt of niet alvorens 'm te kopen.

Makaai
10 december 2012, 12:58
Het beste is misschien om een goede leraar te zoeken die je op het juiste spoor kan zetten.
En deze site moet je zeker bezoeken, het is wel in het Engels maar daar zal je niet aan ontkomen als je verder wil:

http://www.jazzguitar.be/jazzguitar_lessons.html

Succes.

Jimi Hendrix
16 december 2012, 11:23
Ik zou een leraar zoeken.
Jazz is dermate complex dat bijvoorbeeld het theoretische aspect je in je eentje snel boven het hoofd kan groeien. Ik heb nog geen jazzboek gezien (maar toegegeven, ik ben er ook niet naar op zoek) dat dat goed uitlegt.
Daarnaast vallen dingen sneller op hun plek als je iemand het met wat uitleg hoort toepassen alsof't niets is.
En de kans bestaat dat directe 'professionele' feedback je vele malen sneller verder helpt dan achter een computer zitten en youtubefilmpjes van vaak goed willende amateurs uitpluizen.

Daarnaast inderdaad een paar (niet teveel) goeie jazzplaten kopen en die dooddraaien/uitzoeken.
Je zult jezelf moeten dwingen om in je hoofd jazz te gaan horen als je gitaar speelt.

Riky
18 december 2012, 00:04
Ook vriendelijk bedankt voor de tips! Heb wat basis akkoorden gevonden en ben er zelf mee aan het prutsen. Geeft in iedergeval veel inspiratie!

Wiellem
19 december 2012, 11:01
Het beste is misschien om een goede leraar te zoeken die je op het juiste spoor kan zetten.
En deze site moet je zeker bezoeken, het is wel in het Engels maar daar zal je niet aan ontkomen als je verder wil:

http://www.jazzguitar.be/jazzguitar_lessons.html

Succes.

Handige site kan ik ook goed gebruiken :)