PDA

View Full Version : $eymour Duncan $ilver zephyr $et



Orpheo
7 december 2012, 11:49
Gestoord? Ben ik vast.



Maar ik heb een set besteld.

Napoje
7 december 2012, 12:07
Ehhh? JA dat is wel gestoord. Maar jij krijgt ze voor je writecredits waarschijnlijk, dus in dat opzicht al weer wat minder. Mensen die ze gewoon kopen moeten ze natuurlijk opsluiten..

PS: wanneer komen er elementen met gouddraad, en magneten uit een meteoriet van uranus?


Zephyr Silver Humbuckers
Set: $1,195
Single: $595.95

Orpheo
7 december 2012, 14:39
Ik heb voor 1 gewerkt (geschreven) en 1 cadeau als dank voor mijn research.

Goud? Zinloos. Slechtere geleider dan koper!

Mitch
7 december 2012, 14:55
En dan ben je gestoord dat je ze besteld hebt omdat..?

Pepe
7 december 2012, 14:58
Nee, hartstikke mooi hoor. En nou is het wachten op de zephyr kabels?

Napoje
7 december 2012, 15:07
zo vreselijk duur is zilver nou ook niet om die prijs te rechtvaardigen.... Momenteel € 0,82 per gram. Hoeveel gram zit er nou eigenlijk in die draad?

Orpheo
7 december 2012, 16:12
Het is niet alleen het zilver. Tis ook de cryo treatment, de glass fiber bobbins en bimetalen pole pieces. En alle research.

Verder. Het trekken van een dunne draad zilver is lastiger dan koper. Dat maakt ook veel uit.

Mitch
7 december 2012, 16:15
Ja, da's de ad-talk, maar nog geen antwoord op mijn vraag.

Scarface
7 december 2012, 16:20
En wat is hier gestoord aan ? klinken ze niet of zo?.....:seriousf:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/GP-4-12-2468.jpg

Groet,
Marco

Dreverhaven
7 december 2012, 16:23
Hehe, en dan gewoon weer een hele reut aan inferieur draad erachteraan zodra het je signaal je gitaar verlaat.


http://youtu.be/l5oWzB4Xgzw

Orpheo
7 december 2012, 16:40
En wat is hier gestoord aan ? klinken ze niet of zo?.....:seriousf:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/GP-4-12-2468.jpg

Groet,
Marco

Nice. Zebra! Even een mail over sturen dat ik liever zebras heb.

@dreverhaven nee hoor. Heb silver coated draad ;) skin effect zorgt er wel voor dat het koper substraat nauwelijks invloed krijgt gheghe (daarnaast... in een spoel zitten ettelijke kilometers draad. Kabels van gitaar naar amo zijn zelfden langer dan 20 meter).

@mitch omdat k hiervoor koos ipv 3 sets customshop pickups.

Mitch
7 december 2012, 16:51
Ah zo. Nou ja, prima om te proberen zo. Gezien je voorkeur voor opvallende non-mainstream specs zal de set je ongetwijfeld gaan bevallen.

Chris Winsemius
8 december 2012, 12:40
wil ze weleens horen/voelen
(binnenkort eens starten met een Throback/Klopmann/Amber/T-top/etc.-zoektocht.....)

Had bij Gregor Hilden Throbacks uitgeprobeerd op 'n omgebouwde '52 Les Paul met een Okko en 'n '63 Vibroverb>niet verkeerd ;) veel harmonischen, soort "instant classic rock".... gitaar was ok maar dunne neck :D

polviggen
17 december 2012, 13:05
ben benieuwd of het zoveel uit maakt. Zilver geleid slechts zo'n 7% beter als koper.
maar er zullen vast wel nog wat andere factoren meespelen.

Dreverhaven
17 december 2012, 15:42
Ja, psychische factoren.

Orpheo
17 december 2012, 22:50
ben benieuwd of het zoveel uit maakt. Zilver geleid slechts zo'n 7% beter als koper.
maar er zullen vast wel nog wat andere factoren meespelen.

het gaat niet alleen om de geleiding, het gaat om het alles. de bobbins zijn stijver, er hoeft minder gepot te worden, er kan een dunnere isolatie gebruikt worden, er is een constantere draaddikte (koper varieert veel meer in dikte dan zilver draad), de polepieces en de cryo treatment maken ook enorm veel uit. Het is dus niet slechts een psychische kwestie. het doet ook echt wat.

@chris: ik krijg ze eerste week januari. je bent welkom om te testen ;)

Dreverhaven
18 december 2012, 13:04
het gaat niet alleen om de geleiding, het gaat om het alles. de bobbins zijn stijver, er hoeft minder gepot te worden, er kan een dunnere isolatie gebruikt worden, er is een constantere draaddikte (koper varieert veel meer in dikte dan zilver draad), de polepieces en de cryo treatment maken ook enorm veel uit. Het is dus niet slechts een psychische kwestie. het doet ook echt wat.



Dat weet je helemaal niet zeker. Je hebt ze nog niet eens binnen.

TopRob
18 december 2012, 15:44
Ik wacht met spanning je review af!

Orpheo
18 december 2012, 16:07
Dat weet je helemaal niet zeker. Je hebt ze nog niet eens binnen.

Wat ben je een zeikvent zeg. Overal zit je op te zeuren.

Ja dat weet ik wel zeker. Heb de graphs gezien van de scope n het effect van de spoelen alleen al is immens. Doe niet zo verdomd pedant en haal die klont boter van je kop.

Napoje
18 december 2012, 16:11
LAat je niet opjuinen, hij zit duidelijk te trollen.

Als het niet goed klinkt had je dat allang op fora gehoord. Of het het geld waard is is een andere factor. In wat voor soort gitaar ga je ze zetten? Ben wel benieuwd.

Dreverhaven
18 december 2012, 16:35
Kerel, je hebt ze nog helemaal niet gehoord. Het is al zovaak zo geweest in gitaarland (en daar buiten) dat iets op papier er geweldig uitzag, maar dat het in de praktijk allemaal een beetje tegenviel of dat er helemaal geen verschil was. Dus laten we nou maar lekker afwachten hoe het klinkt.

Rest van de post verwijderd en berispt.

hoofd
18 december 2012, 17:05
Hear hear, eindelijk iemand met een beetje verstand in je kop... Ik snap het echt niet, Orpheo is echt de laatste waarvan ik iets over toon en dergelijke zou aannemen en dan heb ik het niet eens over smaak. De jongen heeft er gewoon de ballen verstand van. :dontgeti:

RS-Rik
18 december 2012, 21:25
Kun je een 1 op 1 vergelijking maken en die hier op Gn zetten? Al het sceptisme en cynisme ten spijt? Ben benieuwd..



brrrrr ggfgkkkrr alles tot een grinding halt:

Conductivity, in Siemens per meter van koper is 94,6% van zilver.


Thermische coefficient van zilver is wel 2,6nogwat procent lager.

Orpheo
19 december 2012, 11:32
Zilver heeft minder verontreinigingen dan koper wat de verschillen nog groter maakt. En conductiviteit en magnetische permeabiliteit zijn bij zilver beter en die kleine verschillen icm de andere specs maken wel een enorm verschil. De graphs geven het ook al aanm

Ik heb al wel zilver coated draad in een pickup gehoord. Koper met zilver en dat effect was al immens vergeleken bij slechts koper van dezelfde dikte.

@Hoofd leuk hoor, trollen e me in diskrediet proberen te brengen maar je vergeet wel dat ik gevraagd ben om voor Duncan te werken, dat ze mijn ontwerpen in de customshop maken en ze behoorlijk verkopen. Dat ik naar namm ga en de fabriek om nog meer te ontwikkelen en te praten over eej fulltime baan in santa barbara bij hen.

Zou iemand met een slecht gehoor dat toebedeeld krijgen? Lijkt me niet, zeker niet boor zo'n grote speler als duncan in dat gebied.

Napoje
19 december 2012, 12:32
in wat voor gitaar ga je ze nou zetten?

Han S
20 december 2012, 20:30
Ben ik op een audiofielenforum beland?

Dirk_Hendrik
20 december 2012, 22:36
Ik geloof het wel Han. Plus dat ik een aantal claims zit te lezen waar ik m'n vraagtekens bij heb als het gaat om die "enorme" invloeden. Ik denk bijvoorbeeld aan die magnetische permeabilitiet waarin koper en zilver wel 0.000011 verschil hebben.

Nog los van het vraagstuk of al deze factoren in gitaarelementen betekenen dat betere specs een betere klank zou betekenen en wat "beter" is als je praat over de absolute bron van die klank. Het instrument zelf. Waar die pup dus deel van uitmaakt.

Als je de pup "beter" maakt, wat ga je dan als verschil meemaken? Dat je een ander facet van het instrument "beter" gaat horen? En dat je daar dan weer inferieure zaken in gaat horen? En dan? "Beter" hout?

En dus,
Waar zoek je naar? Verbetering. Maar hoe kun je verbeteren als je niet weet wat het doel is? Ja dus... audiofilie in een extreme vorm.

Enne Orph,
Naar voor je dat Hoofd je trollt. Maar wat je bovenstaand post ("maar je vergeet... etc. etc") is de grootste dooddoener die je jezelf aan kunt doen. Blijkbaar doe je iets goed dat Duncan je wil hebben. Kom dan met een sterker onderbouwd verhaal dan de serie aan claims die je in dit draadje doet. Geef eens onderbouwing voor die glass bobbins, cryo treatment, "de graphs" etc argumenten waarmee je strooit. En nee, ik ben niet bang voor natuurkunde, formules, wiskunde en soortgelijke zaken. Maar wel voor mojo.

Han S
20 december 2012, 22:58
Ik waande me even op een forum met discussies als deze (http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,184.0.html) over het demagnetiseren van CD's waardoor ze een stuk beter klinken. Een schijfje van kunststof met een aluminium laagje, welke in de CD speler op zijn plaats wordt gehouden door een magnetische puck.

Ga je dit soort zaken wetenschappelijk verantwoord onderzoeken dan blijft er niets van overeind en in een blinde test hoort niemand verschillen. Maar de discussie is altijd vol leven en levert hier en daar een probleempje op.

johanh
20 december 2012, 23:28
Gvd wat een geld voor een setje elementen.
En ik maar twijfelen of het wel te horen is als ik mijn standaard elementen in mijn Prs se tremonti vervang door een set bestaande uit een seymour duncan JB en 59 .
En als dat al zo is of het niet een beetje zonde is van mijn geld...

Ik ben benieuwd naar je oordeel orpheo.
Het zal in ieder geval geen massa productie worden voor seymour duncan. :D.

Voor het goede zou je een soundclip moeten hebben van een gitaar door een versterker.
En dan de eleenten wisselen en dan nog een keer opnemen.
En dan luisteren of je ook echt 600 euro verschil hoort...

Maar ik denk wel dat er gitaristen zijn die deze elementen willen.

Gr
Johan

Han S
20 december 2012, 23:47
De discussie over zilver versus koper wordt op de audioforums tot in den treure gevoerd en het is altijd ten nadele van het koper. Want dat is immers vervuild met allerlei vage zooi, zilver is uiteraard altijd spatzuiver etc etc.

Maar het koper zoals dat wordt gebruikt voor bedrading is allemaal hetzelfde koper en dat is 99.9999% zuiver koper. Okay, zilver is een iets betere geleider en de oxide is ook geleidend, in tegenstelling met koperoxide.

Maar dat speelt meestal geen rol omdat de verbindingen zijn gesoldeerd en koper is na zilver de beste geleider, punt. Er zijn mensen die koper beter vinden klinken, zilver zou te scherp klinken. Ik zet daar een groot vraagteken bij. Microfoonfabrikanten als Sennheiser zijn met bepaalde microfoons (MD421) overgegaan van koperen coils naar aluminium. Alu is immers lichter en de coil in een dynamische microfoon behoort tot de bewegende delen.

En wat zien we? De oudere met de koperen coil wordt door vrijwel iedere geluidstechnicus als beter ervaren, ra ra hoe kan dat?

Ik begrijp dat er een flinke prijskaart hangt aan het element waar dit topic over gaat. Waar is dat op gebaseerd? Zilver kost wel meer dan koper, maar ik hoop niet dat zo'n element een kilo zilver bevat.

Een luidsprekerkabel van de Gamma, van 2.5 mm² kost een euro de meter. Een meter LS kabel van een bepaald hi end merk kost 6750 euro (geen typefout) en ik verzeker je dat er weinig of geen mensen zijn die in een dubbelblinde test enig verschil zullen horen.

Brum
21 december 2012, 07:59
LAat je niet opjuinen, hij zit duidelijk te trollen.

Als het niet goed klinkt had je dat allang op fora gehoord. Of het het geld waard is is een andere factor. In wat voor soort gitaar ga je ze zetten? Ben wel benieuwd.

Of het goed klinkt is niet zo belangrijk. Of het immens beter klinkt dan standaard Duncan elementen, dat is, gezien de prijs en het verhaal er omheen, veel belangrijker. Ik waag het ook te betwijfelen eigenlijk, zal er wel te nuchter voor zijn. Duncan is naast een grote speler in elementenland natuurlijk ook gewoon een zakenman, of in ieder geval wordt z'n bedrijf er door gerund. Ik mag lijden dat Seymour himself er minstens een maand lang elke dag drie keer overheen heeft gepist, met voorkeur in de ochtend, om de elementen een wat meer natural vintage look te geven. Ware het dat zilver niet zo mooi roest.

Mitch
21 december 2012, 14:36
Het is misschien verstandiger, Orpheo, om volgende keer gewoon een topic te openen als je iets al getest hebt. Nu krijg je alleen maar speculaties op basis van specs. Voor de één een prachtige hobby, voor de ander lachwekkend en alles daar tussenin.

Los daarvan: ik zie het maar een beetje als een futuristisch prototype dat op de markt wordt gegooid. Ik herinner me de Honda NR750 van de nodige jaren geleden. Stervensduur, retegoed maar niet in verhouding tot de prijs. Je betaalt voor iets anders, nl. een ander, kleiner productiproces en laten we eerlijk zijn: exclusiviteit. Da's geen schande overigens hoor, dat doen zoveel merken en genoeg mensen die ervan houden anders bestond het niet. Dat wij het niet kunnen betalen en/of er geen interesse voor hebben maakt natuurlijk weinig uit, wij zijn ook niet echt de doelgroep. Orph ook niet, die hoort nu bij de club zelf en zwerft nu ergens tussen gebruiker en medewerker.
Het is dus wachten op de eerste die dit als spam gaat rapporteren :hide:

Tabula Rasa
21 december 2012, 21:11
SPAM!!!!

Verder een leuke discussie. Maar wat is `beter`? Ik hoor soms verschil een aanwezig gebied, hoog, laag, mids, aanwezigheid en gebrek. Verder merk je soms wat verschil in dynamiek van elementen. Maar daar houdt het voor mij echt bij op. Verder is het ook sterk afhankelijk van wat ik verwacht te horen, en dit merk je zeker als je erna blind gaat testen.

Geneuzel in de marges, en dan ook nog eens 8 posities achter de comma.

Han S
21 december 2012, 21:17
Een Stratocaster blijft beter klinken.

Sanderltd
23 december 2012, 12:14
@Hoofd leuk hoor, trollen e me in diskrediet proberen te brengen maar je vergeet wel dat ik gevraagd ben om voor Duncan te werken, dat ze mijn ontwerpen in de customshop maken en ze behoorlijk verkopen. Dat ik naar namm ga en de fabriek om nog meer te ontwikkelen en te praten over eej fulltime baan in santa barbara bij hen.

Zou iemand met een slecht gehoor dat toebedeeld krijgen? Lijkt me niet, zeker niet boor zo'n grote speler als duncan in dat gebied.

Allemaal mooi en wel, maar eigenlijk heb je hiermee niets bewezen. "Praten over een fulltime job" Uiteindelijk vind ik dit allemaal non-argumenten. Je haalt steelt referenties aan van waarom mensen jou zouden moeten geloven, zonder nu eigenlijk een sluitend antwoord te geven op de vraag.

Ik snap de vorige comments heel goed eigenlijk. Je kunt niet weten of iets beter klinkt voordat je ze effectief getest hebt. Je komt wel eens aanzetten met (pseudo-)wetenschappelijke verhaaltjes, maar je zou als "wetenschappertje" wel durven beweren dat iets beter gaat klinken zonder de pickup ooit al eens te hebben vastgehad, laat staan ze te hebben getest? Sorry, maar dat is allesbehalve een objectief uitgangspunt. Je vormt je mening al op voorhand, zonder een empirische test te hebben uitgevoerd.

Je hebt in het verleden wat mij betreft meermaals laten zien dat je veel verstand hebt van pickups en al wat erbij komt kijken. Laat dat voor zichzelf spreken en dan kennen mensen vanzelf je advies een hogere waarde toe. Goede informatie hoeft immers niet gepromoot te worden, het verkoopt zichzelf.

Wat je nu de laatste tijd al te vaak doet is... "zeveren". Vooral dat verhaal wat je onlangs hebt opgehangen in dat topic over de strijd om de intellectuele eigendom inzake Warmoth en Gibson sloeg gewoonweg nergens op en was tout court fout. Ik zou er bijna bij gaan vermelden dat ik het op dat vlak beter weet omdat ik jurist ben in dat vakgebied, maar dan doe ik eigenlijk net hetzelfde als jou... ;)

Dirk_Hendrik
24 december 2012, 16:46
Dus,
Kritische geluiden gegeven en puntige vragen gesteld en Orph blijft weg?

Mitch
24 december 2012, 18:23
Alles beter dan een rant? Maar ik geef Han de schuld. Die begint ineens over de superioriteit van de stratocaster. Dan haak ik ook af hoor.

RS-Rik
28 december 2012, 20:10
Ik waande me even op een forum met discussies als deze (http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,184.0.html) over het demagnetiseren van CD's waardoor ze een stuk beter klinken. Een schijfje van kunststof met een aluminium laagje, welke in de CD speler op zijn plaats wordt gehouden door een magnetische puck.

Ga je dit soort zaken wetenschappelijk verantwoord onderzoeken dan blijft er niets van overeind en in een blinde test hoort niemand verschillen. Maar de discussie is altijd vol leven en levert hier en daar een probleempje op.


Je weet pas of het verschil er is als je ze wetenschappelijk verantwoord test, je kunt niet van tevoren zeggen dat er niets van overeind blijft.

Omdat we met zeer, zeer, zeer weinig stroom werken (in een pickup) met echt ontzettend lage amperages en voltages zouden minieme verschillen in het systeem en materiaaleigenschappen (spoel, magneet) een relatief groot en dus merkbaar verschil kunnen opleveren in geluid.


Graag zou ik willen toevoegen dat SD heel veel geld heeft en ook wel zich best een R&D geintje kan veroorloven en met mooie technische verhalen kunnen verkopen. De Boutique gitaren en amp scene is al een stuk groter dan voorheen en de pupmarkt gaat daar in mee. SD wil graag voorop lopen in deze ontwikkelingen.

Verder rest dat SD best wel eens iets bij de staart te pakken kan hebben en de pickups het geld waard zijn als je als consument toch al +3000 euro's aan het uitgeven bent aan een gitaar.


Dus cut the crap en oordeel niet voordat je ze hoort.


Aan de andere kant, het hele tone-verhaal... think Jack White, he plays crap, he makes money!!!!

Orpheo
28 december 2012, 20:54
Ik.blijf niet weg uit t topic ik begeef me nauwelijks meer op gitaarnet. Ik heb yet gewoon te druk om me te verdedigen tegen oeverloos gezeur, gemekker, rants, kritiek en noem het maar op.

Ps. Ik krijg er een tweede set bij.

Han S
28 december 2012, 21:20
Wat een mannetje ben je toch. :D

polviggen
28 december 2012, 21:58
wat niet weg neemt dat Seymour Duncan zeer goeie pickups maakt. de pickups die ze maken doen absoluut wat ze beloven.

Sanderltd
29 december 2012, 15:58
Ik.blijf niet weg uit t topic ik begeef me nauwelijks meer op gitaarnet. Ik heb yet gewoon te druk om me te verdedigen tegen oeverloos gezeur, gemekker, rants, kritiek en noem het maar op.

Ps. Ik krijg er een tweede set bij.

Dus: niet te druk om 4 pagina's lang een ongefundeerd pseudo-wetenschappelijk verhaaltje over de pickups op te hangen en te pronken met zakenrelaties bij Seymour Duncan?
Maar wel te druk van zodra er kritische vragen worden gesteld waarop in één post geantwoord kan worden?
DIT is nu precies waardoor je aan geloofwaardigheid verliest...

Tabula Rasa
30 december 2012, 20:46
Ik.blijf niet weg uit t topic ik begeef me nauwelijks meer op gitaarnet. Ik heb yet gewoon te druk om me te verdedigen tegen oeverloos gezeur, gemekker, rants, kritiek en noem het maar op.

Ps. Ik krijg er een tweede set bij.

Tijd HEB je niet, tijd moet je MAKEN.

Hierop ga je zeker weten wel reageren:

SD merkt op het internet een knul op de zich Orpheo noemt, op diverse fora gezamenlijk misschien wel 50000 posts heeft. Hij steekt al zijn zuurverdiende geld in 1 model gitaar, in de meest absurde houtcombinaties (bokkiewokkie met koa back and front etc). Dit doet hij omdat hij de minimale nuance verschillen kan horen. Vervolgens vertelt hij overal vanalles over elementen.

Het verhaal gaat meestal over `Belletjes in het hoog, pompende mids en oomph in het laag`. Iedereen kletst hem na en gaat op zijn aanwijzingen nieuwe elementen in zijn gitaar schroeven (en als dat nou SD producten zouden zijn......).

SD denkt aan 1 ding, en dat is zoveel mogelijk spullen verkopen en een messiah is geboren. Om dit kracht bij te zetten laten ze hem het halve SD blog gebeuren invullen, misschien nog ff een ticket naar NAMM om het verhaal helemaal kracht bij te zetten.

Zo, nu heb ik je aandacht. Ik weet dat je een hoop over die zooi weet, dus maak nou ff tijd voor die paar vragen.

Dirk_Hendrik
1 januari 2013, 13:46
Ik heb yet gewoon te druk om me te verdedigen tegen oeverloos gezeur, gemekker, rants, kritiek en noem het maar op.


Beste Orpheo,
Wat ben jij een ongelofelijke slapjanus.

Je komt met de grootste poeha vertellen dat je iets heel moois hebt gescoord en op het moment dat men,even los van eventuele rants, kritische vragen en onderbouwing vraagt voor je beweringen wordt je boos en doe je dat af als gemekker en oeverloos gezeur. Nee Orph, niet alleen gezeur. Ook vragen die weldegelijk de moeite van het overdenken waard zijn. Dit draadje staat er vol mee. Wat wou je dan? Dat iedereen alleen maar roept hoe fantastisch dit is? Wordt het een saai draadje van. Juist jij, jij die zo prat gaat op al je onderzoek zou moeten weten dat goed onderzoek alleen kan bestaan bij het constant kritisch blijven. Op het moment dat je dus een pup maakt met een waslijst van topmaterialen moet de kritische vraag zijn wat je dat oplevert. Om 1
of andere reden neem jij klaarblijkelijk aan dat die topmaterialen een superieur product opleveren en kritische vragen dus gezeur en gemekker zijn. Doodzonde. Ingaan op en onderbouwen van je stellingen is de mooiste kans die je krijgt om uit te leggen waarom dit een superieur product is. Doe dat dan.

Outline
3 januari 2013, 00:07
Mag ik zeggen dat ik blij ben met de SD Seth Lover in m'n G&L?

Behalve onderstaande ga mij niet verder hierin mengen.

Waarom niet? Zie het aangehaalde hifi-forum. Mensen menen iets te horen maar in een blinde test slaan ze ALTIJD de plank volledig mis! Neem de befaamde blinde LS-kabeltest waarin 'good old' installatiedraad (die je hele huis van 220V voorziet) met glans won!

Daarnaast: Je kunt nog zo'n perfecte pick-up maken maar het hout wat je gebruikt is nooit hetzelfde (net als de totale som van toleranties van alle componenten in het traject samen) dus de resultaten zullen altijd varieren. De ene keer is het beter dan de andere keer...

En als laatste heb je natuurlijk altijd nog de zwakste schakel in de keten die het resultaat van de PU compleet de neck omdraait!

@Orpheo: Zilver op de spoelen maar de aansluitdraden zijn gewoon koper? Jammer van de moeite....

RS-Rik
3 januari 2013, 13:21
De argumenten van Lege Lei en Outline tegen Orpheo zijn goed en zeer begrijpelijk, maar het eeuwige op de man gespeel op Orpheo is niet goed.

Allemaal hartstikke leuk en lachen als hij een ferme lading kritiek over hem heen krijgt maar speel nooit en te nimmer op de man, dat is funest voor het forum.

Misery Signals
3 januari 2013, 13:43
Pff als Orpheo het de moeite vindt, moet hij daar maar geld aan geven, de uitleg ervoor is in theorie tof voor je pickups op zich maar het is gewoon geld geven aan één schakel van je setup.
De één geeft veel geld uit aan amp of kast de ander aan een gitaar, anderen aan bekabeling en anderen aan pickups.

Ik geloof best dat als je alles strontduur koopt dat het iets beter klinkt... Maar dan hangt het nog van de ruimte af waarin je speelt, akoestiek, plaatsing van jezelf, amp,... Hopeloos dus om aan te beginnen. Ik hou het gewoon bij goede gitaren die ik goedkoop aanschaf, degelijke kabels, schijtedure amps (die ik ook goedkoop aanschaf haha) en qua pickups een beproefde combi met als vaste constante een Duncan JB splitbaar (ok Tonezone in Ibanez RG wegens basswood nu). Goed voor mij, hoef niet te experimenteren of te blijven zoeken.

Echt Orpheo kan veel weten, doorgeven, mij allemaal goed. Lult ie of is ie arrogant (zoals iets te vaak helaas) krijgt ie lik op stuk, terecht. Als het normaal gebeurt krijgt ie complimenten, wat even vaak gebeurt en ook volkomen terecht is.

Ik hoop dat ie de job daar krijgt, maar ik vrees er wat voor. Mijn broer is ook zo'n kei op vlak van parfums en geuren en analyseren en samenstellen (ja ie is homo :) ). Onderhandelt ook over een job in Parijs, krijgt ook vanalles gratis en reisjes cadeau enz. maar in the end denk ik dat Orpheo net zoals mijn broer lokaal op zijn plaats wordt gehouden hier en tevreden wordt gehouden met snoepjes en schnabbels. Want orpheo is hier lokaal goede reclame voor hen, speelt dingen door naar het hoofdkantoor, zet zich als een gek in op internet en ideeên door hem worden uitgewerkt en als dank krijgt ie wat gratis. Kost hen veel minder dan reclame maken, iedereen happy. In de USA zitten genoeg smart asses om daar Orpheo er extra bij te hebben hoor... Maar dat is zoals ik het zie...

MS

vidar
3 januari 2013, 13:57
Heb silver coated draad ;) skin effect zorgt er wel voor dat het koper substraat nauwelijks invloed krijgt gheghe (daarnaast... in een spoel zitten ettelijke kilometers draad. Kabels van gitaar naar amo zijn zelfden langer dan 20 meter).


Skin effect, Orpheo... Really? You want to go there? You want to play that card? You want to walk that field? Really?

Op audio frequenties (orde grote 1 kHz) is de skin diepte bij koper en zilver ongeveer 2 mm. Wat dus dikker is dan de dikte van je gitaarkabel, laat staan dat het enig effect heeft. Het skin effect worden pas relevant wanneer je het over microwaves hebt (GHz en hoger). Ik hoop dat je in je gesprekken met SD blijk geeft van enige fysische kennis, want ik mag toch hopen dat ze daar zo door dit soort internet- en verkooppraatjes-hearsay heen prikken.

Los daarvan, het oorzakelijk verband tussen 'goede' fysische eigenschappen van een materiaal en 'goede klank' is geheel afwezig. Dat verband is er zeker wel tussen een goed ontwerp (zoals de meeste ontwerpen van S.D.) met de juiste materialen en het bereiken van de beoogde klank, of je die nu goed of slecht vind.

RS-Rik
3 januari 2013, 14:50
Skin Depth:

Naar de Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

Characteristics of telephone cable as a function of frequency

Representative parameter data for 24 gauge PIC telephone cable at 21 °C (70 °F).
F(Hz) R (Ω/km) L (mH/km) G (μS/km) C (nF/km)
1 172.24 0.6129 0.000 51.57
1k 172.28 0.6125 0.072 51.57
10k 172.70 0.6099 0.531 51.57
100k 191.63 0.5807 3.327 51.57
1M 463.59 0.5062 29.111 51.57
2M 643.14 0.4862 53.205 51.57
5M 999.41 0.4675 118.074 51.57




24 gauge lijkt me dikker dan wat er in je element zit.

op 10KHz (hoger gaat je gitaar never nooit niet lijkt me, het antwoord weet ik ff niet) heb je 172 ohm per kilometer. Op een hummie zit +- 8000 windingen x 2 spoelen x 10 cm per spoel = 16000cm = 0,16km winding. dat zou bij 24 gauge draad 27,52 ohm weerstand moeten geven, door het skin effect.


Maarja spoeldraad is toch veel dunner? En is het voltage en/ of amperage nog van belang bij skin effect? Treden er geen andere effecten op die ten grondslag liggen aan het skin-effect (hoe de electronen zich over de atomen bewegen, die orde van grootte) die net zo'n groot effect hebben als het skin effect zelf.

En wat van de inductie van de spoel zelf (omdat het een spoel is ipv een telefoondraad of powerline) gaat die niet omlaag door het gebruik van zilver?

Aan de andere kant denk ik altijd dat door de extreem lage stroom de materiaaleigenschappen relatief grote invloed hebben. Maar ik heb geen verstand van elektriciteit en kan hiervan geen onderbouwde of geschoolde schatting maken. Anyone?


En wtf is die cryo treatment?

polviggen
3 januari 2013, 15:01
heel koud bevriezen, waardoor de cristalstructuur van het metaal wat zou moeten veranderen, of dit echt zoveel doet weet ik niet, ben ook geen specialist. Wordt naar het schijnt ook wel in motoren van race auto's gebruikt.

het enige wat ik vreemd vind van Orpheo is dat die zoveel post en beschrijft, maar nooit vergelijkende clipjes laat horen, wat betreft heb ik veel meer aan de Clipjes van bv Ola Englund en Keith Merrow, die zie ik geen ellenlange posten maken op forums, hun clipjes op youtube spreken voor zich. Uiteindelijk kan je over pickups zoveel lullen als je wil. Je moet ze nog horen ook.

vidar
3 januari 2013, 15:19
Hey RS-Rik,

Die tabel is voor de totale weerstand van de kabel. Dus met inbegrip van de gewone DC weerstand en alle andere effecten voor een gewone kabel. Door o.a. het skin effect maar ook door capacitieve effecten gaat de weerstand van de kabel omhoog voor hele hoge frequenties. Bij 10kHz is de weerstand (van naar ik aanneem een rechte draad) echter maar 0.46 ohm/km (!) hoger dan by 1 Hz. Spoeldraad is 10 keer zo dun als dit telefoondraad (0.05 vs 0.5 mm). Daar de skin diepte bij 1 kHZ 2 mm is die dus 2 ordes groter dan de dikte van het spoeldraad! Het is dus volkomen gerechtvaardigd om te zeggen dat we geen enkele rekening hoeven te houden met het skin effect voor deze frequenties.

Dreverhaven
3 januari 2013, 16:08
Het zou best wel tof zijn als Orpheo clipjes zou opnemen en zou posten.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 16:18
youtube en mp3 verstoren +/- elk stukje hifi/geluid/nuance

frequentiebereik:
ook al gaat het menselijk gehoor (bij 18 jaar of zo) tot 20 kHz, overhead tot hogere frequentie in gear levert bijna altijd een "schoner" hoog op met betere noot-separatie tussen hoge frequenties

mijn volgende setje wordt een oude PAF met 'n ons coke ;*

polviggen
3 januari 2013, 16:23
mp3 met een resolutie die hoog genoeg is en youtubevids op HD klinken anders prima. toch meer als goed genoeg om het onderscheid tussen pickups duidelijk te horen.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 16:54
mp3 met een resolutie die hoog genoeg is en youtubevids op HD klinken anders prima. toch meer als goed genoeg om het onderscheid tussen pickups duidelijk te horen.

globaal misschien, subtielere nuances echt niet

polviggen
3 januari 2013, 16:58
je hoort bij een blinde test nog niet eens het verschil tussen een mp3 op 320kbs en een .wav, niet overdrijven he chris...

en verschillen tussen pickups noem ik al niet meer bepaald subtiel.

Mitch
3 januari 2013, 17:19
Nee, clipjes zijn maar heel matig betrouwbaar. Hoe is iemands speelstijl? Hoe stelt hij de amp in? Die twee factoren bepalen al of je in een goede HD clip (dus met apart opgenomen audio) verschillen gaat horen. En dan nog: als je ergens ineens meer bas hoort na een pickupwissel, is dat hetzelfde soort "meer laag" dat jij gaat horen op jouw gitaar? Da's maar de vraag.
Nee sorry, clips zijn maar een heel matige graadmeter. En als Orpheo daar niet aan wil beginnen (waar hij al vele geïrriteerde posts aan heeft gewijd) dan is dat zijn goed recht.

da Liks
3 januari 2013, 17:40
en dat is denk ik waar iedereen een beetje over valt.. maar er zijn voors en tegens.


heel koud bevriezen, waardoor de cristalstructuur van het metaal wat zou moeten veranderen, of dit echt zoveel doet weet ik niet, ben ook geen specialist. Wordt naar het schijnt ook wel in motoren van race auto's gebruikt.

het enige wat ik vreemd vind van Orpheo is dat die zoveel post en beschrijft, maar nooit vergelijkende clipjes laat horen, wat betreft heb ik veel meer aan de Clipjes van bv Ola Englund en Keith Merrow, die zie ik geen ellenlange posten maken op forums, hun clipjes op youtube spreken voor zich. Uiteindelijk kan je over pickups zoveel lullen als je wil. Je moet ze nog horen ook.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 17:50
je hoort bij een blinde test nog niet eens het verschil tussen een mp3 op 320kbs en een .wav, niet overdrijven he chris...

en verschillen tussen pickups noem ik al niet meer bepaald subtiel.

ik overdrive of overdrijf niet

Han S
3 januari 2013, 18:29
Maar stel dat je een verschil hoort en dan bedoel ik blind en 100% goed. Dus uit tien trials tien keer goed. Dan kun je spreken van een significant verschil. Maar dan nog zal het een subtiel verschil zijn en ik denk dat alleen iemand met een gezond en geoefend gehoor dergelijke verschillen zal kunnen horen.

Dan nog rijst de vraag: is een groot prijsverschil gerechtvaardigd? Ik denk in dit verband aan de Recoil Stabilizer (http://www.primacoustic.com/recoil.htm), een stalen plaat met schuimspul voor onder de speaker. Indertijd met prachtige poehaverhalen aangeprezen in de studiowereld. Kost een paar honderd euro en persoonlijk geloof ik geen fluit van die verhalen. Maar men heeft wel een aantal studiotechnici en producers met een indrukwekkende staat van dienst voor de kar weten te spannen.

Ik had er een stevige discussie over op een Amerikaans forum met een van de grote jongens en ik vertelde hem dat hij zich ernstig moest afvragen of hij dat verschil wel echt had gehoord. Immers, twee paar studiomonitoren van hetzelfde merk en type waarbij een van de paren met die onderzetters. Dat betekent dat ze hoger staan en verder uitelkaar of dichter bij elkaar en dat hoor je met je ogen dicht ook. Maar vervang je die Stabilizer door een stoeptegel van een euro dan heb je hetzelfde effect of iets wat daar heel dichtbij komt.

Dus je verkoopt een relatief simpel product op basis van mooie verhalen en dat overgiet je met een sausje van beroemdheden. Ik trap daar niet meer in en ik zweer je dat een speakerkabeltje van de Gamma net zo goed klinkt als een kabeltje van een exoot die daar 100 tot 1000 keer zoveel voor rekent.

Ik ben benieuwd hoe dit draadje zich verder ontwikkelt. Er zitten hier jongens die er veel meer van weten zie ik en dan bedoel ik de electriciteitsleer kant. Ik weet hoe luisteren werkt en ik heb veel vergelijken meegemaakt. Dan stond er iemand naast me en die zie zacht tegen me: 'ik hoor geen verschil'. Ik hoorde zelf ook geen verschil, maar dan zei ik: maar hoor je niet dat het laag veel dieper gaat dan? En dat werkt altijd, ze zeggen dan altijd: 'ja, nu hoor ik het ook'.

Leuke discussie.

macwilliams
3 januari 2013, 18:41
Als het toch niet hoorbaar is waarom doen we dan met z'n allen de moeite om een paar goede te vinden?
Ik kan helemaal niks met die phantastische opsomming van cyfertjes in tabellen die aan moeten geven wat nou zo significant verbluffend is aan de ene spoel?

Ik heb, misschien niet zo veel als anderen, aardig wat elementen in mijn gitaren gefrot en naast die "subtiele nuance verschillen" merkte ik vooral het verschil in spelen. Niet dat ik beter ging spelen maar de gewenste reactie op mijn aanslag was makkelijker tevoorschijn te toveren. Daarom heb ik ook diverse (dezelfde) gitaren met diverse elementen.

Goede gitaristen hebben dat natuurlijk niet nodig, een gitaar, een amp en eenzelfde speelstijl.

Ik kan en mag niet voor Orpheo spreken maar ik denk dat hij wel snapt wat ik bedoel, en dat zonder multimeter, dc waardes, materiaal eigenschappen en rho..

Dirk_Hendrik
3 januari 2013, 19:08
Het interesseert me geen reet wat die dingen kosten.

Het enige wat ik wil weten is wat al deze supermaterialen me gaan brengen tov iets anders en waarom ik dat zou willen.

Elementen, net al het hout, de brug en alles wat je nog meer kunt verzinnen aan een gitaarsetup zijn onderdeel van een systeem dat een klank genereert. Da's dus inclusief versterkers, de gitarist zelf, etc. Dat betekent dus dat in de juiste combi een element van looddraad een waanzinnige sound kan leveren. Dat, vervolgens betekent dat "beter" een moeilijk begrip wordt daar er geen referentie is tov waarvan het beter moet worden.

En als degene die post dat hij het ultieme element heeft maar vervolgens niet thuis geeft als hij wordt gevraagd naar argumentatie waar die verbeteringen zich dan in uitten, en waarom dat beter is, dan, ja dan, ga ik op de man spelen. Omdat ik een verschrikkelijke schurft heb aan lui die vreselijk prat gaan op hoe tof ze zijn maar niet thuis geven als je vraagt om een demonstratie van dat tof-zijn.

Antoon
3 januari 2013, 19:29
DH, heb jij ergens op internet een opname staan van jou als gitarist die je misschien met ons wil delen?

Han S
3 januari 2013, 20:12
Dat heeft niets met het onderwerp te maken een DH heeft hier niet beweerd dat hij een geweldige gitarist is oid.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 21:46
weer zo'n supperlullige discussie hier, zodra het even boven de pet van average joe edit GAATedit gelijk met dubiele opmerkingen komen, luisteren met de ogen en 'n beetje ginnegappen

straks natuurlijk ook weer dat blinde bejaarden team van Han s dat nooit iets hoort :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------

imo:

als je het niet hoort: no problem, ga lekker spelen en zo
als je het niet kunt horen: idem maar ga daan darten of schaken of zo

:D

RS-Rik
3 januari 2013, 22:07
Weinig youtube materiaal btw.


http://www.youtube.com/watch?v=n0l0DZYmaK8

talking stops @ 7.02




Over cryo treatment, meestal worden warmte (in dit geval dan koude) behandelingen uitgevoerd om met materiaal andere mechanische eigenschappen te geven.

Daarentegen, bij bijv staal, martensisch staal roest sneller dan austenitisch staal (of wat 't andersom, ik ben 90% zeker dat het zo was) en dat is te danken aan de betreffende warmtebehandeling. Aangezien roesten een chemisch/ electrisch beinvloed proces is kan ik me iets voorstellen van de veranderingen en elektrische eigenschappen na warmte/ koudebehandeling.




Beetje ginnegappen is wel een beetje terecht, ik bedoel, pups van 1000 euro voor 'n set en zeer weinig audiomateriaal op internet stuit op scepsis.
In dit filmpje hoor ik niet echt veel verschil. Maar die vent speelt ook ruk.

Dirk_Hendrik
3 januari 2013, 22:31
DH, heb jij ergens op internet een opname staan van jou als gitarist die je misschien met ons wil delen?

Beste Antoon,
Als jij voor mij kunt samenvatten wat mijn vragen aan Orpheo door deze thread heen zijn en als jij me kunt uitleggen hoe jouw vraag over mijn speelkunsten daarin past op zo'n wijze dat ik het met je eens ben dat je me correct hebt samengevat... wil ik best wat voor je uploaden. Ik vermoed overigens dat je, als je die samenvatting aan het schrijven bent, je snapt dat je vraag over mijn speelkunsten nogal misplaatst is. Zoals Han terecht aangeeft. Lees nog eens terug dus, en secuur.

En dat geldt ook voor jou Chris. Jij, juist jij, zou beter moeten weten.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 22:37
heel simpel:

we leven in 2013 (of zo)

we denken allemaal zo slim te zijn, alles te weten

maar da's zelden zo; er zijn nog zoveel dingen te ontdekken, te verklaren, te meten etc. waar nu niet eens grootheden etc. voor bestaan

ik ga ff een buis in de vriezer leggen, een luidsprekerkabel omdraaien en een plektrum bijslijpen, doei!

Han S
3 januari 2013, 23:05
Chris, jij denkt dat je het wel allemaal hoort hé? Ik nodig je van harte uit om eens een mix te komen maken van een ingewikkeld stukje muziek op 24 sporen. Kijken of jouw gehoor beter is dan het mijne. Heb je wel eens gehoord van autosuggestie?

Ik ben acht jaar geleden verzijld geraakt in de wereld der audiofielen en ik kan je verhalen vertellen over mensen die het verschil horen als er inplaats van vier blokjes MDF onder de CD speler er drie onder worden gezet. Er zijn mensen die verschil horen tussen een dure en een goedkope usb kabel en dat is dus technisch absoluut niet mogelijk. Met usb is het wel of niet, ja of nee en met kwaliteit heeft het niets te maken.

Ik heb in de studio een vergelijk gehad met een goedkope en een dure hi fi versterker. Rond 30 man hadden een score van 50/50. Twee man konden de beide aan elkaar gecalibreerde versterkers van elkaar onderscheiden en daar was ik er een van. Je moet weten hoe en waarnaar je moet luisteren. Overigens was de goedkope versterker beter in zijn fasegedrag, 170 euro tegen 33.000 euro en dan beter scoren. Ik vind het fraai.

Jij praat ongeveer als de gemiddelde audiofiel. Hij heeft een hi fi installatie van een ton en denkt verschillen te horen. En als je dan vraagt naar welke muziek en opnamekwaliteit hij luistert dan schijt je in je broek van het lachen.

En voor je weer over bejaarden begint, ik ben jonger dan jij.

Dirk_Hendrik
4 januari 2013, 08:28
heel simpel:
we leven in 2013 (of zo)
we denken allemaal zo slim te zijn, alles te weten
maar da's zelden zo; er zijn nog zoveel dingen te ontdekken, te verklaren, te meten etc. waar nu niet eens grootheden etc. voor bestaan


Allemaal waar. Maar een beroerde samenvatting en dus slecht gelezen voor je je mening over de discussie gaf.

Je doet deze discussie af als lullig maar laat daarbij in het midden dat het draadje begon met een aantal claims over materiaalkeuze waar de TS onderzoek naar had gedaan. En niet thuis gaf toen hij werd gevraagd naar onderbouwing van z'n claims. Da's veel lulliger.

Martijn-w
4 januari 2013, 09:29
Wat ik me trouwens ook afvraag is of betere geleiding ook automatisch "mooier" geluid betekent.
Misschien zorgt de geleiding van koper juist voor een bepaalde vervorming die de mens als mooi ervaart.
Bovendien zijn alle facetten in je hele set-up juist afgestemd op onderdelen met koper i.p.v. zilver.

Dus als er überhaupt al verschil merkbaar is, wordt het geluid dan ook mooier of juist minder mooi?

vidar
4 januari 2013, 09:46
Wat ik me trouwens ook afvraag is of betere geleiding ook automatisch "mooier" geluid betekent.


Precies (deel van) mijn punt, Martijn. Ik twijfel er niet aan dat er verschil te horen is tussen verschillende pick-ups. Maar het verschil wordt gemaakt door het vakmanschap van de pick-up designers bij (o.a.) S.D., niet in het kiezen van een materiaal met deze of gene gunstige fysische eigenschap. Je zou mij de meest geweldige magneet, perfect geleidend draad en polepieces van unobtainium kunnen geven, en nog zou ik er een drollerig klinkende pick-up van kunnen klussen.

@Chris:
Er is in het gebied waar we nu over praten eigenlijk niets dat we niet kunnen meten. Wat echter (nog) niet mogelijk is (en misschien ook nooit zal zijn), is om meetwaarden om te zetten in een interpretatie van ons gehoor. Daarvoor is ons gehoor veel te niet-lineair, verschilt het teveel van persoon tot persoon en is de interpretatie die wij vervolgens geven van hetgeen ons gehoor bereikt veel te subjectief. Het is niet zozeer de elektronica waar we niet alles van begrijpen, maar de verbintenis tussen die elektronica en wat wij horen en bovenal wat we daarvan vinden. Juist daarom is het in veel gevallen zo onzinnig om de voordelen (of nadelen!) van bepaalde structurele of materiele verbeteringen aan te dragen als een verbetering in klank.

Dat gezegd hebbende twijfel ik er niet aan dat door vakmanschap kennis kan worden verworven over hoe de keuze voor bepaalde componenten van willekeurig welk circuit tot een voor ons oor aangenaam resultaat kunnen leiden.

@ Han S, bedankt voor je mooie verhalen over de audiofielen in je omgeving en hoe die keer op keer door de mand vallen in dubbelblinde tests, vind ik altijd weer mooi om te lezen.

Kim Wilson
4 januari 2013, 09:51
Wat ik me trouwens ook afvraag is of betere geleiding ook automatisch "mooier" geluid betekent.
Misschien zorgt de geleiding van koper juist voor een bepaalde vervorming die de mens als mooi ervaart.
Bovendien zijn alle facetten in je hele set-up juist afgestemd op onderdelen met koper i.p.v. zilver.

Dus als er überhaupt al verschil merkbaar is, wordt het geluid dan ook mooier of juist minder mooi?
Exact de reden waarom sommigen met een krulsnoer spelen, of liever een inferieure ouwe analoge delay hebben.

Martijn-w
4 januari 2013, 09:55
Exact de reden waarom sommigen met een krulsnoer spelen, of liever een inferieure ouwe analoge delay hebben.

Of waarom sommigen liever een ouderwetse grammofoonplaat luisteren i.p.v. een geremasterde cd.

Het kan technisch nog zo perfect zijn, het gaat erom hoe het werkelijk klinkt. Het hele principe van distortion. Je signaal enorm vervormen. Miljoenen mensen vinden het prachtig, mijzelf incluis. Maar technisch gezien natuurlijk verre van een perfect signaal.

Pepe
4 januari 2013, 10:20
Het is gewoon een product voor een specifieke markt. De markt van alleen het beste van het beste willen en bereid zijn daarvoor te betalen. Duncan had daarvoor de Antiquity lijn maar daar zat nog maar weinig rek in, nu kunnen ze weer een tijdje vooruit.
Of claims daadwerkelijk ingelost en of verklaard kunnen worden... het is irrelevant. Dwz, leg je het geld ervoor neer dan ben je doelgroep en dus relevant voor Duncan.

macwilliams
4 januari 2013, 10:38
Ik vind alleen dat beste van het beste zo'n enorme onzin. Maar als je bedoelt het duurste van het duurste dan klopt het helemaal.

Pepe
4 januari 2013, 10:51
.. beste van het beste is de term voor de consument, duurste van het duurste is van de producent.

Han S
4 januari 2013, 11:06
@ Han S, bedankt voor je mooie verhalen over de audiofielen in je omgeving en hoe die keer op keer door de mand vallen in dubbelblinde tests, vind ik altijd weer mooi om te lezen.

Man, breek me de bek niet open. Ik kwam acht jaar geleden toevallig op zo'n forum terecht toen ik struikelde over een discussie over microfoons waarin iets werd beweerd dat volstrekt onwaar was. Ik registreerde me en reageerde daar op. Ik kwam in een wereld terecht die mij totaal onbekend was, waar mensen op zaterdagmiddag bij elkaar komen en tweakjes gaat uitproberen. Waar claims worden gelanceerd die een rationeel denkend mens met enige kennis van de natuurwetten doen steigeren.

Een gitarist kiest een versterker die beslist anti hi fi is, kleurt als een bezetene en 100% vervormt. Hi fi is een andere wereld en ik kwam op websites van fabrikanten die in hun broek schijten van het lachen als iemand weer eens in die poeha verhalen van ze is getrapt en een kabeltje koopt van een meter met vier tulpstekkertjes voor 13.400 euro. Of acht meter speakerkabel voor 54.000 euro. Een Kanzy buizenversterker met vier EL34's kost 60.000 euro. Daar schrikt een gitarist zich een stuip door.

Ik werd als snel gevraagd als moderator omdat ik een studio drijf, nuchter ben en de benen op de grond plant. En we ondernamen veel testen. Een medemoderator is ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en die nam meetapparatuur mee waar we nano eenheden mee kunnen meten. Zo hebben we CD spelers van 10.000 euro vergeleken met een instappertje van 100 euro en niemand kon het verschil blind duiden.

We hebben goedkope kabels en snoeren met elkaar vergeleken, zelfde verhaal, geen verschillen tussen een Action snoertje van 49 cent en een exoot van 1200 euro. Ik heb persoonlijk een interlinkje 1000 uur laten 'inspelen' in een verzegelde box met voorruit, nadat we van de fabrikant twee dure interlinks ter beschikking hadden gekregen. En weer een man of 30 in de studio die geen enkel verschil konden horen.

En nog altijd hebben we flinke discussies over ons gehoororgaan, een orgaan dat door audiofielen als het ultieme meetinstrument wordt ervaren, maar zo onbetrouwbaar is als maar kan. De meeste dieren zouden smakelijk om ons lachen als het om waarnemen gaat. Mijn hond hoort de ambulance al twee minuten voordat ik hem hoor. Een bloedhond ruikt een paar moluculen op een kilometer afstand en de adelaar ziet een muis lopen in het gras op 150 meter hoogte.

En wij maar denken dat we een superieur gehoororgaan hebben. Nu is er weer iemand die verschillen hoort als hij zijn luidsprekerstand helemaal vult met zand en als hij hem voor de helft vult, je blijft je verbazen. Autosuggestie.

Maar wel leuk.

Kakihara
4 januari 2013, 11:10
Over die audiofielen: ik vind het persoonlijk grappig dat zij zoveel geld uitgeven aan hifi-systemen, materialen en infrastructuur terwijl de overgrote meerderheid van de muziek waar zij naar luisteren opgenomen is met lofi-instrumenten.

Over de reclame van SD voor deze pickups: ze vertellen net hetzelfde over hun andere pickups: rijke toon, fantastische dynamiek, gevoelig voor aanslag. Andere pickupmakers hangen net zo'n verhaal op over hun pickups. Maar omdat er zilverdraad en nikkel polepieces gebruikt worden, wordt het nog een trapje beter. En eerlijk, al wat SD beweert dat deze pickup is, zijn actieve pickups al sinds lang. Niet dat ik een fan ben van dat soort pickups, want zij zijn zowat technisch perfect en oorspronkelijk bedoeld voor hifi-versterkers. En zelf vind ik dat een mooi geluid gevormd wordt door de afwezigheid van perfectie. Een P90 is geen P90 zonder wat hum.
SD prijzen voor zijn innovativiteit omdat ze voor een exclusief prijs een decennia-oud ontwerp aanpassen door voor zilverdraad ipv koperdraad te gebruiken, vind ik eerlijk gezegd te veel eer. Dan moeten we de persoon die als eerste blades of rails gebruikte ipv polepieces als de Einstein van de gitaren beschouwen. Of de persoon die samarium-cobalt of neodymium gebruikt ipv kunstmatige magneten.
Verder vind ik dat SD eens werk mag maken van deftige geluidclipjes, want de huidige schrikken mij eerder af dan dat ze me aanmoedigen SD te kopen...

Napoje
4 januari 2013, 11:27
Mensen hebben gewoon een rechtvaardiging nodig om een apparaten fetishist te zijn. Dat is niet alleen bij gitaristen zo, maar ook bij audiofielen, fotografen, modefreaks en ga zo maar verder.

macwilliams
4 januari 2013, 11:40
Man, breek me de bek niet open. Ik kwam acht jaar geleden toevallig op zo'n forum terecht toen ik struikelde over een discussie over microfoons waarin iets werd beweerd dat volstrekt onwaar was. Ik registreerde me en reageerde daar op. Ik kwam in een wereld terecht die mij totaal onbekend was, waar mensen op zaterdagmiddag bij elkaar komen en tweakjes gaat uitproberen. Waar claims worden gelanceerd die een rationeel denkend mens met enige kennis van de natuurwetten doen steigeren.

Een gitarist kiest een versterker die beslist anti hi fi is, kleurt als een bezetene en 100% vervormt. Hi fi is een andere wereld en ik kwam op websites van fabrikanten die in hun broek schijten van het lachen als iemand weer eens in die poeha verhalen van ze is getrapt en een kabeltje koopt van een meter met vier tulpstekkertjes voor 13.400 euro. Of acht meter speakerkabel voor 54.000 euro. Een Kanzy buizenversterker met vier EL34's kost 60.000 euro. Daar schrikt een gitarist zich een stuip door.

Ik werd als snel gevraagd als moderator omdat ik een studio drijf, nuchter ben en de benen op de grond plant. En we ondernamen veel testen. Een medemoderator is ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en die nam meetapparatuur mee waar we nano eenheden mee kunnen meten. Zo hebben we CD spelers van 10.000 euro vergeleken met een instappertje van 100 euro en niemand kon het verschil blind duiden.

We hebben goedkope kabels en snoeren met elkaar vergeleken, zelfde verhaal, geen verschillen tussen een Action snoertje van 49 cent en een exoot van 1200 euro. Ik heb persoonlijk een interlinkje 1000 uur laten 'inspelen' in een verzegelde box met voorruit, nadat we van de fabrikant twee dure interlinks ter beschikking hadden gekregen. En weer een man of 30 in de studio die geen enkel verschil konden horen.

En nog altijd hebben we flinke discussies over ons gehoororgaan, een orgaan dat door audiofielen als het ultieme meetinstrument wordt ervaren, maar zo onbetrouwbaar is als maar kan. De meeste dieren zouden smakelijk om ons lachen als het om waarnemen gaat. Mijn hond hoort de ambulance al twee minuten voordat ik hem hoor. Een bloedhond ruikt een paar moluculen op een kilometer afstand en de adelaar ziet een muis lopen in het gras op 150 meter hoogte.

En wij maar denken dat we een superieur gehoororgaan hebben. Nu is er weer iemand die verschillen hoort als hij zijn luidsprekerstand helemaal vult met zand en als hij hem voor de helft vult, je blijft je verbazen. Autosuggestie.

Maar wel leuk.

Autosuggestie, ze zijn er allemaal groot mee geworden.
Dat van die kabels geloof ik ook allemaal wel maar toch is er verschil in kabels en ik ken maar twee echt verschillende. Goeie en slechte :D

macwilliams
4 januari 2013, 11:41
.. beste van het beste is de term voor de consument, duurste van het duurste is van de producent.

Miele.... Er zijn weldegelijk betere.

Han S
4 januari 2013, 11:46
Een gitaarsnoer is een ander verhaal. Je hebt een hoogohmig gitaarelement waar een heel klein spanninkje uit komt. Een CD speler levert soms meer dan twee volt en dat gaat naar een voorversterker met een weerstand van zeker 50 kOhm op de ingang, dus die belemmert dat stroompje in het geheel niet.

Heb je een slechte gitaarkabel dan ga je dat zeker horen. Een CD speler doet het zelfs met twee stukken installatiedraad prima, al zal je een brommetje horen door het ontbreken van afscherming.

Kim Wilson
4 januari 2013, 11:46
Dat er voor kwaliteit betaald moet worden, is niet vreemd. Een Miele is idd duur, maar gaat ook errug lang mee. Net als Asko, ook duur, maar ook duurzaam. Maar je hebt een verschil tussen betalen voor kwaliteit en betalen voor mythe. En gek genoeg is men eerder bereid te betalen voor mythe dan voor echte kwaliteit.

Misery Signals
4 januari 2013, 12:10
Bosch Homeprofessional >>>>>> Miele ;)
De laatste 1750 Euro Miele van ma en pa was na 6 jaar kaduuk, op mijn stel Homeprofessionals heb ik 10 jaar... En dat geluid is véél zuiverder :)

Ontopic ben ik volledig met Han mee.

MS

Han S
4 januari 2013, 12:14
Wij hebben een Siemens wasautomaat, simpel ding en indertijd redelijk goedkoop. Doet het na dik 25 jaar nog gewoon, al maakt het hoofdlager nu wel lawaai.

rpl
4 januari 2013, 12:19
Bosch Homeprofessional >>>>>> Miele ;)
De laatste 1750 Euro Miele van ma en pa was na 6 jaar kaduuk, op mijn stel Homeprofessionals heb ik 10 jaar... En dat geluid is véél zuiverder :)


Das makkelijk praten jij hebt Belgisch stroom en daarbij een andere aarde connector (ook zilver toevallig!) :D

Misery Signals
4 januari 2013, 12:37
Ja alles is hier puur zilver in de muren man....:sssh:

MS

vidar
4 januari 2013, 13:40
... Zo hebben we CD spelers van 10.000 euro vergeleken met een instappertje van 100 euro en niemand kon het verschil blind duiden.

Toch is er ten minste één eigenschap van de digitaal analoog converters in die CD-spelers die wel degelijk invloed heeft op wat er uiteindelijk uit de speler komt: clock jitter (stabiliteit van de clockpulsen). Om geen fout te maken in de laatste bit (least significant bit) in een 16 bits 44.1 kHz ADC converter moet die jitter namelijk lager zijn dan 0.1 nanoseconde (!). In héél goedkope CD spelers zitten soms klokjes met tot wel 2 nanoseconde jitter! Dan houd je effectief een 12 bits converter over, en zijn de 4 minst belangrijke bits zo'n beetje random. Ik zou er niet gek van op kijken als je dat nog zou kunnen horen in een dubbelblinde test.

lcvanderhelm
4 januari 2013, 14:56
Toch denk ik dat deze elementen belletjes in het hoog en een oempf in het laag hebben,verder zal het geheel totaal niet fizzy klinken.
[zo lijkt het net of Orpheo even terug is]

Outline
4 januari 2013, 15:19
Een gitarist kiest een versterker die beslist anti hi fi is, kleurt als een bezetene en 100% vervormt. Hi fi is een andere wereld en ik kwam op websites van fabrikanten die in hun broek schijten van het lachen als iemand weer eens in die poeha verhalen van ze is getrapt en een kabeltje koopt van een meter met vier tulpstekkertjes voor 13.400 euro. Of acht meter speakerkabel voor 54.000 euro. Een Kanzy buizenversterker met vier EL34's kost 60.000 euro. Daar schrikt een gitarist zich een stuip door.

Waarbij de grap is dat de 'Heilige Graal' in audiofielen-land (de buizenversterker) juist van nature meer vervormt dan elk ander type versterker! De Gitarist is er juist daarom dol op maar volgens de 'Audiofiel' produceert een buizenversterker het zuiverste geluid!

Jaja... Correct gezegd heeft de audiofiel gewoon en voorkeur voor een bepaalde klank, niet voor perfectie. Dan zijn we eerlijk en klopt het verhaal.

Lang leve de autosuggestie én goede verkooppraatjes!

Martijn-w
4 januari 2013, 15:28
Dat is exact wat ik bedoel.

Het technisch gezien meest perfecte signaal is misschien helemaal niet het mooist klinkende signaal.
Betere geleiding betekent dus niet automatisch een mooiere klank.

muffstuff
4 januari 2013, 15:48
Het is niet alleen het zilver. Tis ook de cryo treatment, de glass fiber bobbins en bimetalen pole pieces. En alle research.

Verder. Het trekken van een dunne draad zilver is lastiger dan koper. Dat maakt ook veel uit.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457/6

doet me hier aan denken, maar als hij het hoort, dan hoor je het :)

muffstuff
4 januari 2013, 16:01
@ Han S, bedankt voor je mooie verhalen over de audiofielen in je omgeving en hoe die keer op keer door de mand vallen in dubbelblinde tests, vind ik altijd weer mooi om te lezen.

Audiofielen zijn net zoals de derek oglivie, chars, robert ten broeke, uri gellers. Die mensen zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze zelf met wetenschappelijk bewijs niet te overtuigen zijn van hun ongelijk. Des te leuker om het af en toe weer eens aan te horen ja.

Dirk_Hendrik
4 januari 2013, 16:23
Dat is exact wat ik bedoel.

Het technisch gezien meest perfecte signaal is misschien helemaal niet het mooist klinkende signaal.
Betere geleiding betekent dus niet automatisch een mooiere klank.


Thanks. Da's dus vrij aardig het punt wat ik een paar dagen terug al probeerde te maken. Je staat aan de kant van de audioketen waar de klank geproduceerd wordt. Daarmee betekenen hele dure materialen dus niet automatisch een betere klank om de simpele reden dat er geen "beter" is. Alleen maar "anders". En het vervolgens aan de speler is om te bepalen of dat "anders" voor hem/haar "beter" is.

Dirk_Hendrik
4 januari 2013, 16:27
Audiofielen zijn net zoals de derek oglivie, chars, robert ten broeke, uri gellers. Die mensen zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze zelf met wetenschappelijk bewijs niet te overtuigen zijn van hun ongelijk. Des te leuker om het af en toe weer eens aan te horen ja.


Irrritant genoeg zijn alle commentaren die je op audiofielen kan hebben ook even hard los te laten op de hyperconservatieve gitarist die eindeloos naar ouwe meuk uit de 60-er en 70-er jaren blijft staren omdat dat "warmer" klinkt. Die graag point to point versterkers wil omdat dat beter klinkt. Die met ruisende, krakende tape-delays wil spelen vanwege het "organische karakter". Mojo is niet voor niets zo'n bekende term in gitaarkringen.

Outline
4 januari 2013, 16:33
Irrritant genoeg zijn alle commentaren die je op audiofielen kan hebben ook even hard los te laten op de hyperconservatieve gitarist die eindeloos naar ouwe meuk uit de 60-er en 70-er jaren blijft staren omdat dat "warmer" klinkt. Die graag point to point versterkers wil omdat dat beter klinkt. Die met ruisende, krakende tape-delays wil spelen vanwege het "organische karakter". Mojo is niet voor niets zo'n bekende term in gitaarkringen.

En de grap wil dat dit ook maar al te waar is!

Het beste blijft nog gewoon om je niet gek te laten maken en te kiezen voor de KLANK (want DAAR draait het uiteindelijk om) die het beste bij jou en (band)stijl past. Als je dat voor ogen houdt en weet te bereiken, dan zit je geramd!

muffstuff
4 januari 2013, 16:41
Irrritant genoeg zijn alle commentaren die je op audiofielen kan hebben ook even hard los te laten op de hyperconservatieve gitarist die eindeloos naar ouwe meuk uit de 60-er en 70-er jaren blijft staren omdat dat "warmer" klinkt. Die graag point to point versterkers wil omdat dat beter klinkt. Die met ruisende, krakende tape-delays wil spelen vanwege het "organische karakter". Mojo is niet voor niets zo'n bekende term in gitaarkringen.
Die mensen schaar ik net zo hard onder audiofielen hoor, want in een blinde test ontkrachten ze zich vaak genoeg. En dat mojo/relic gebeuren snap ik zelf ook helemaal niets van.

Scarface
4 januari 2013, 18:22
Het enige wat telt is een zo goed mogelijke benadering van je eigen klankbeeld,dat is natuurlijk puur persoonlijk. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.De rest is allemaal blablabla.....

Dat neemt niet weg dat ik deze discussie erg leuk vind,en leerzaam.:ok:

Groet,
Marco

Han S
4 januari 2013, 18:33
Die audiofielen zijn net als de conservatieve gitaristen prima mensen hoor. Het probleem is dat mensen die niet technisch onderlegd zijn, toch dingen beweren die gewoon niet kunnen. Zo is er nu iemand die een platte speakerkabel heeft en meent dat de electronenstroom daarin sneller is. En dat hoort hij ook en dat is nog het leukste van zo'n man.

Dirk_Hendrik
4 januari 2013, 19:39
Platte kabels geven, hoewel je het tegengestelde zou verwachten, uiteraard een "voller" klankbeeld.

Wel eens opgevallen dat tweaks aan de installatie, wat deze dan ook is, altijd resulteren in een verbetering? Interessanter zou zijn als men eens wat vaker expirimenten postte die een verslechtering gaven. Vaak beter hoorbaar en dus veel leerzamer.

Tabula Rasa
4 januari 2013, 20:11
Daarmee betekenen hele dure materialen dus niet automatisch een betere klank om de simpele reden dat er geen "beter" is. Alleen maar "anders". En het vervolgens aan de speler is om te bepalen of dat "anders" voor hem/haar "beter" is.

Amen! Hiermee is eigenlijk al het geneuzel al niet meer relevant.

Tabula Rasa
4 januari 2013, 20:13
Wel eens opgevallen dat tweaks aan de installatie, wat deze dan ook is, altijd resulteren in een verbetering?

Je hoort wat je wil horen.

Vraag het in zelfbouw aan iedere willekeurige bouwer: Wat vond je van je gitaar toen ie net af was? Waat vond je van dezelfde gitaar enkele maanden later?

Je hoort wat je wil horen.

zelfde als: "denk NIET aan groene appels".

da Liks
4 januari 2013, 20:34
helemaal waar!

Pepe
4 januari 2013, 20:53
Amen! Hiermee is eigenlijk al het geneuzel al niet meer relevant.

Welnee, dat argument werkt twee kanten op. Als beter alleen in the ear of the beholder bestaat, dan is het totaal relevant en legitiem, dan is er geen wetenschappelijke verklaring nodig.

Tabula Rasa
4 januari 2013, 21:04
Welnee, dat argument werkt twee kanten op. Als beter alleen in the ear of the beholder bestaat, dan is het totaal relevant en legitiem, dan is er geen wetenschappelijke verklaring nodig.

Absoluut: maar dan is discussie ook gelijk overbodig.

Aangezien ik geen verschillen hoor, en hoor wat ik wil horen, en een groot deel daarvan met mijn ogen hoor, heb ik mijn epi's maar ff aangepast zodat ze wat meer op oude P.A.F.'s lijken.

dan heb ik het idee dat ze lekkerder klinken, dus ga ik dat ook beleven.

http://img545.imageshack.us/img545/2844/dsc0481r.jpg

http://img837.imageshack.us/img837/8599/dsc0479x.jpg

Pepe
4 januari 2013, 21:11
Absoluut: maar dan is discussie ook gelijk overbodig.

Dat valt reuze mee, dit forum doet niks anders.

Als je goed, beter en best kon meten waren we snel uitgeluld allemaal.


Ik zie Orpheo's zilveren pupjes niet anders dan een zeldzaam chippie voor een tubescreamer. Dat het wat meer weerstand oproept heeft misschien meer te maken met de prijs en de non discussable stelligheid waarmee het gepresenteerd wordt?

Ik denk dat wannneer een Duncan disciple/payroller zich opener opstelt hij eerder en meer waardering en respect krijgt. Maar dat soort inzichten heeft bij de een wat meer tijd nodig om te landen dan bij de ander.

Mitch
4 januari 2013, 22:06
Ja, dat je hoort wat je wil horen is een zeer, zeer belangrijk punt. Verwachtingspatroon, maar ook referentiekader. We hebben allemaal meerdere keren stukjes gear gehad waar we wild enthousiast van waren, maar later niet warm of koud van konden worden. Of dat later, toen we verwend waren met andere gear, ineens slechter vonden klinken.
Maar goed, die preconcepties: persoonlijk is dat wat mij volledig laat afknappen. Mijn eigen custom gitaar klonk en klinkt ook weer anders dan ik had bedacht. Het blijft een bijzonder ding, maar er zaten andere klankeigenschappen in dan ik had verwacht. Ben ik de enige? Welnee, dat lees ja om de haverklap. Als ik dan anderen zie die bij herhaling "precies" de klankeigenschappen vinden in een net samengestelde gitaar, "precies" dat brullende laag en belletjes hoog en mooie, niet nasale mid en geen bonkerig laag-mid, dan kan ik niet anders dan van mening zijn dat dat is op basis van preconcepties. Dus als daarna hetzelfde zich voordoet met pickups of amps, dan zie ik een patroon. Een patroon waar ik niks op tegen heb, maar waar ik ook niks mee kan als er items worden beschreven en beoordeeld.
Sowieso hoor... er is een relatief klein groepje mensen hier die ik heb ontmoet op meetings, die ik heb horen spelen over hun eigen gear, over mijn gear of dat van andere forumbuddies. Als die jongens een mening geven hier op het forum, weet ik 'm op waarde te schatten. De meeste hier ken ik niet persoonlijk en daar zitten slechts enkelingen tussen die duidelijk hun gear beschrijven, context, noem het maar op. Als die een mening geven kan ik daar ook nog wel iets mee. Maar verder vind ik dit forum gewoon leuk om rond te hangen en te lezen, ik ga echt niet pickup A of kabel B kopen omdat een mij onbekend persoon dat aanraadt. of diegene nou als expert wordt gezien of niet. Ik bedoel dat niet onaardig hoor. Vermoed ook wel dat ik daar niet de enige in ben.

Outline
4 januari 2013, 23:04
Lang verhaal...

Ik zal zeker niet de laatste zijn die toegeeft dat na verloop van tijd bepaalde configuraties (waar je in het begin (heel erg) blij mee bent) je tegen kunnen gaan staan. Andersom is ook zeker waar.

En er zijn er die je na verloop van tijd nog steeds blijven verbazen omdat ze zo lekker blijven klinken.

Voorbeeld: Heb m'n blauwe G&L opgeruimd omdat het geluid me net niet lag. Nu heb ik m'n rode klaar (die ik gebouwd heb om net wel in de smaak te vallen/aan te vullen wat ik in mijn blauwe miste) en het is goed maar toch net niet wat ik er van gehoopt had. Het is nu zelfs zo dat ik, bij het bekijken van de Tele-meeting, het geluid van de blauwe mij toch beter ligt dan ik toen dacht! M'n Sunburst G&L daarentegen...

Het was voor mij een gok of het überhaupt een beetje naar mijn zin zou zijn maar da's vanaf het eerste moment gewoon dikke liefde, zo lekker als dat gekke ding klinkt! En alhoewel ik momenteel best wel erg krap zit (baan kwijt, lang verhaal > daarom rode te koop staan) is dat wel de aller, allerlaatste gitaar die ik zou verkopen. Dan moet de nood heel erg hoog zijn en echt geen andere oplossing meer voor handen hebben.

Wat ik al eerder zei: Het gaat om de klank die jij in je hoofd hebt en de rest is bullshit/bijzaak! Daarnaast geeft bovenstaande ook perfect aan dat je eigen smaak qua geluid aan verandering onderhevig is. Iets wat ik al langer wist uit mijn tijd in het licht/geluid-wereldje....

rijsberman
4 januari 2013, 23:23
@Hoofd leuk hoor, trollen e me in diskrediet proberen te brengen maar je vergeet wel dat ik gevraagd ben om voor Duncan te werken, dat ze mijn ontwerpen in de customshop maken en ze behoorlijk verkopen. Dat ik naar namm ga en de fabriek om nog meer te ontwikkelen en te praten over eej fulltime baan in santa barbara bij hen.

Zou iemand met een slecht gehoor dat toebedeeld krijgen? Lijkt me niet, zeker niet boor zo'n grote speler als duncan in dat gebied.

Orpheo, even debattechnisch. Je voert alleen drogredenen aan. En die tellen niet. Wat ik zoal langs zie komen is het ontduiken van bewijsbaar, beroep op autoriteit of argumentum ad verecundiam, het gerelateerde bewijs door subsidie ('ze zouden toch niet betalen voor...?'), 'onbekendheid met de weerlegging' of ignoratio elenchi, anekdotische argumentatie, bewijs door intimidatie (bijv. door boos te worden) en als afsluiter dit keer een fijn argument uit het ongerijmde.

Ik zie geen enkel echt argument ter onderbouwing van je beweringen. Amerikanen vatten de conclusie dan weleens puntig samen: you lose.

Dirk_Hendrik
5 januari 2013, 19:16
Dat zei ik in post #44 al Rijsberman.
Maar jij zegt het een stuk netter ;)

hoofd
23 januari 2013, 08:30
Hoe zou het nu gaan met de pickups, zou hij ze al bezwangerd hebben?

Stratman70
23 januari 2013, 14:35
Wat een geneuzel allemaal over elementen. Zou het echt allemaal in dat soort miniscule dingetjes zitten? Dat klinkt als een kerel met een te klein pikkie die beweert dat een rietje meer kietelt dan een boomstam.

Ik vind het belangrijk dat die dingen bromvrij zijn en mooie kapjes hebben en de rest doe ik wel met mijn vingers en knoppen op pedaaltjes en versterkers.

Maar goed... ieder zijn ding. Het klinkt natuurlijk allemaal wel heel erg interessant.

RS-Rik
23 januari 2013, 14:44
Het NRC is weer niet aangekomen, de planeten staan weer op één lijn, de hand van God?

Anyway:
http://i.imgur.com/ikOiq.gif
Wat allochthomas kan kan ik ook

Napoje
23 januari 2013, 15:16
Anyway:
http://i.imgur.com/ikOiq.gif



http://userserve-ak.last.fm/serve/252/81339337.png

Rutger Molenberghs
12 februari 2013, 19:51
Ik hoop dat dit ongelooflijk goede pickups zijn. Mag ook wel voor meer dan €1300 (!) per set. :eek: Ze zijn bij Seymour Duncan niet alleen op hun kop gevallen, maar nog een paar keer blijven botsen ook.

Dreverhaven
12 februari 2013, 20:08
Ja, maar we zullen er waarschijnlijk nooit achter gaan komen, want de ts laat niet meer van zich spreken.

Pepe
12 februari 2013, 20:28
Dat zou ook een lastige situatie worden nu hij hand en spam diensten voor oom Seymour verricht.

Dreverhaven
12 februari 2013, 21:28
Eigenlijk was het dus allemaal verkapte spam.

kassie
12 februari 2013, 21:41
Vind het wel typisch. Orph was vroeger altijd zwaar fan van Dimarzio Air Norton... en vond Seymour Duncan nooit zo tof... Alnico2 vond hij ook veels te modderig, en dat terwijl dit toch de favoriete magneten van Seymour zelf zijn. Is hij nou echt aan het werk voor SD? Of hebben ze zijn kritische toon op diverse fora monddood gemaakt door aan te bieden wat freelance blogjes te schrijven in ruil voor wat setjes pickups?

Verder vind ik die lui wel wat gierig worden.. Nieuw Bonamassa setje voor 600 Euro??? We hebben het over een ordinaire PAF clone.. ga dan naar Haussel ofzo voor 'maar' 150 per paf pickup...

Pepe
12 februari 2013, 21:55
Ach, als Larry D. een mailtje had gestuurd was het ook goed geweest.
Ik heb begrepen dat onze held bellboy is, dan sta je een treetje hoger dan de andere forummers en mag je koffie drinken in de keuken of zoiets.
Jaaa, ik doe daar een beetje meewarig over maar dat is alleen maar om de jaloezie te verhullen!

Hij is gewoon lekker bezig.. zolang ie zijn studie maar afmaakt.

Mitch
12 februari 2013, 21:58
Eigenlijk was het dus allemaal verkapte spam.

Nou, meer fanboy went semi-pro. Ik zie daar geen kwade opzet in. Maar tijden veranderen: als je fanatiek gebruiker bent kun je posten wat je wil, op het moment dat je erbij betrokken raakt wordt dat ineens anders. De insteek en het enthousiasme kunnen nog gewoon hetzelfde en oprecht zijn, maar je draag dan ineens een badge. Dus kan hij eigenlijk topics als deze niet meer openen.
Tenminste, ik hoop van harte dat het forum een keer zo verandert dat ook professionals zich op het forum kunnen uiten, met disclosure over hun belangen. Dan kunnen dit soort topics weer wel.
Dat 't forum een beetje uit de mottenballen komt, zeg maar :soinnocent:

Dreverhaven
12 februari 2013, 22:15
Nou, meer fanboy went semi-pro. Ik zie daar geen kwade opzet in. Maar tijden veranderen: als je fanatiek gebruiker bent kun je posten wat je wil, op het moment dat je erbij betrokken raakt wordt dat ineens anders. De insteek en het enthousiasme kunnen nog gewoon hetzelfde en oprecht zijn, maar je draag dan ineens een badge. Dus kan hij eigenlijk topics als deze niet meer openen.
Tenminste, ik hoop van harte dat het forum een keer zo verandert dat ook professionals zich op het forum kunnen uiten, met disclosure over hun belangen. Dan kunnen dit soort topics weer wel.
Dat 't forum een beetje uit de mottenballen komt, zeg maar :soinnocent:

Daar heb je ook wel weer helemaal gelijk in ja.
Maar ja, wel jammer dat het loopt zoals het loopt, want ik was erg benieuwd geweest naar zijn bevindingen.

arcane
13 februari 2013, 11:38
Die zullen binnenkort toch wel ergens online verschijnen, neem ik aan.

Orpheo
5 maart 2013, 13:29
Dat laatste wat Mitch zei is waar. Daarom heb ik sinds December ook niet meer gepost. De reviews van mijn vier zephyr pickups (ja, ik heb nu 2 sets; zo goed vind ik ze) komen online in de komende weken. Ik heb het nogal druk gehad na NAMM.

En ja, ze kwamen met een job offer, maar na 2 weken Californie heb ik het daar wel gezien. Verschrikkelijk land om te wonen en werken en leven. Dus ik blijf hier en mijn werk en studie vanuit Nederland doen.

Dreverhaven
5 maart 2013, 13:55
Mooi, ik ben benieuwd naar je ervaringen mbt de pick ups.

Wat vond je precies verschrikkelijk aan het leven in Californië? Aan het klimaat zal het niet gelegen hebben denk ik.

muffstuff
5 maart 2013, 13:59
En ja, ze kwamen met een job offer, maar na 2 weken Californie heb ik het daar wel gezien. Verschrikkelijk land om te wonen en werken en leven. Dus ik blijf hier en mijn werk en studie vanuit Nederland doen.
Vanwege de lange werktijden? Of meer vanwege de amerikaan die daar woont?

ben benieuwd omdat ik dit zelf ook altijd denk.

Brum
5 maart 2013, 14:12
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben, hoe klinkt eenzelfde set, zonder al het zilverwerk, maar gewoon met koper of iets dergelijks? Die vergelijking vind ik veel interessanter. Niet hoe deze set klinkt, want daar blijf ik wat te nuchter voor, zoals de meeste Nederlanders vrees ik voor Seymour Duncan. Dat ze volgens de eigenaar goed klinken, leuk, maar voorkeur. Ik zou graag een dergelijke vergelijking willen horen, als in; letterlijk horen.

Orpheo
5 maart 2013, 14:20
bij de zephyrs gaat het niet alleen om het zilverdraad maar ook de bobbins, de cryo treatment en de polepieces. als je alles opbouwt vanuit een normaal, conventioneel element, hoor je al verschillen (even geen tijd om al die punten uit te leggen)maar, om het maar oneerbiedig, een copper zephyr is ook al enorm anders vergeleken met zijn normale niet zephyr broertje.

over amerika. laten we beginnen met de mensen zelf. verschrikkelijk hypocriet en hol. totaal geen diepgang. het eten: bar en barslecht. ons euroshopper-gedoe is veel beter dan wat je daar krijgt. zo vet, zo zoet, zo fake. het land zelf is compleet achtergesteld. in Nederland is alles veel strakker, veel netter, veel schoner. Zelfs Santa Barbara is niet zo netjes. je prikt zo door die fineerlaag van 'mooi' heen. het klimaat is top, sure, maar de leefstandaard is véél lager dan hier. huren is écht duur, en de hogere salarissen compenseren dat maar gedeeltelijk. Ik verdien híer minder, maar lééf beter. En ik ben misschien dan sentimenteel, maar ik wil makkelijk naar mijn oma en oudtante en moeder kunnen gaan, en in mindere mate naar mijn favoriete 'second home', Israel. Vanuit de USA is dat peperduur en gewoon inzinnig. Ik zit hier goed, echt.

wie de zephyrs wil proberen mag langskomen. Koffie staat klaar. Stuur maar een PM

Orpheo
5 maart 2013, 14:22
nog een ding voor ik het vergeet.

de zephyrs zijn NIET waxpotted. Probeer je eens voor te stellen een seth lover, qua dynamiek en transparantie, naast een alnico 2 pro, die wel waxpotted is. Dat heeft de zephyr dus ook, maar dan even stil als de JB. geen ongewenste feedback. Ik heb gestaan voor een JCM800, gain op 10, master op 7. Geen onvertogen woord. komt omdat het zilver soepeler is en dus strakker op de bobbin te leggen is. ook is de bobbin stijver doordat het van nylon en glas is, dus de bobbin zelf vervormd ook minder.

wireman
5 maart 2013, 22:47
Orph,

Ik vind jouw bevindingen en avonturen geweldig! De foto's op facebook daar geniet ik van! Je ben een beroepsgek en dat iemand dat als raar bestempelt zegt meer over hen dan over jou. Het is bij jou allemaal een beetje uit de hand gelopen... :supercool: Dit heeft een forum juist nodig! Wie koopt er nou een set pickups van 1100 dollar?.. iedereen wil weten hoe ze zijn, en als je ze hebt, ben je een snob of debiel.. (?) klinkt mijns inzien als pure jaloezie!
Jammer om te lezen dat je terughoudend ben met schrijven op het forum vanwege het 'commentaar'. Jammer dat het zo moet gaan met het forum..
lighten up guys!!

Orpheo
7 maart 2013, 00:06
thanks :) maar....

ik kreeg de setjes. ik kócht ze niet, en daar vielen mensen (denk ik? ) over.

da Liks
7 maart 2013, 08:40
Volgens mij dachten er een hoop juist dat je ze kocht..

Napoje
7 maart 2013, 09:38
Gestoord? Ben ik vast.

maar ik heb een set besteld.


Dat schreef ie. En als hij ze krijgt is het gestoord om ze NIET te bestellen. Of bedoelde ie dat niet? :???:

Orpheo
21 maart 2013, 20:59
ik ging er eigenlijk van uit dat het langzaam aan bekend was dat ik mijn duncans krijg.

Scarface
21 maart 2013, 21:16
ik ging er eigenlijk van uit dat het langzaam aan bekend was dat ik mijn duncans krijg.

Wat maakt dat uit! Boeien...

Ben je tevreden?Of:crazyhappy: ?Dat kan ik namelijk niet echt lezen. Ik heb een stuk gelezen van Slash en die schijnt ze helemaal geweldig te vinden,maar ja die word ook gesponsord.

Zijn ze nu echt de moeite te waard,of kun je daar geen eerlijke objectieve mening over geven?

Groet,
Marco

Dreverhaven
21 maart 2013, 22:31
Juist, een objectieve mening... :soinnocent:

Orpheo
24 maart 2013, 17:55
Juist, een objectieve mening... :soinnocent:

ach man, prop er toch een telecaster overdwars in. Ik ben je gezeur en quasi-grappige pseudo-kritische opmerkingen volkomen zat. Ik ben juist in de positie om over de zephyrs te oordelen aangezien ik niet vast zit in dat 'ik heb het gekocht dus ik kan niet volkomen kritisch nadenken' paradigma. Ik kan m'n spullen terug sturen als ik er niet blij mee ben. Probeer eens voorbij je eigen comfort zone te kijken, probeer eens verder te kijken dan je bekrompen neus lang is. Je nickname past uitzonderlijk goed bij je: bloedhond Dreverhaven. Bah. Tis maar goed dat ie in karakter een mes in z'n borst stak.

Of ik ze goed vind? ja, te gek. zo ongelooflijk dynamisch en vloeiend en helder. Ik heb alleen deze ervaring gehad bij een paar heel speciale pickups (m'n handgewonden setje van Bill Lawrence, m'n handwound setje Wizard pick-ups en de pickups van Jon Moore komen in de buurt).

Orpheo
24 maart 2013, 17:56
Wat maakt dat uit! Boeien...

Ben je tevreden?Of:crazyhappy: ?Dat kan ik namelijk niet echt lezen. Ik heb een stuk gelezen van Slash en die schijnt ze helemaal geweldig te vinden,maar ja die word ook gesponsord.

Zijn ze nu echt de moeite te waard,of kun je daar geen eerlijke objectieve mening over geven?

Groet,
Marco

slash wordt niet gesponsord door Duncan. Hij zit daar uit vrije wil. Net als alle andere artists. Duncan betaald GEEN CENT aan hun artiesten, alleen gratis pickups bij tijd en wijle (zoals Slash's zephyrs) maar Slash koopt bijna al zijn pick-ups keurig. Ik heb de bonnetjes en invoices gezien. Idem voor Yngwie, EvH, en vele anderen die ik niet mag noemen.

Brum
24 maart 2013, 18:21
Ik beken, het is waar. Ik koop ze ook gewoon.

Scarface
24 maart 2013, 18:22
slash wordt niet gesponsord door Duncan. Hij zit daar uit vrije wil. Net als alle andere artists. Duncan betaald GEEN CENT aan hun artiesten, alleen gratis pickups bij tijd en wijle (zoals Slash's zephyrs) maar Slash koopt bijna al zijn pick-ups keurig. Ik heb de bonnetjes en invoices gezien. Idem voor Yngwie, EvH, en vele anderen die ik niet mag noemen.

Goed Orpheo,maar zijn die dingen nu echt zo goed (geluid)? Gaat er mij namelijk niet om of jij ze gratis krijgt of wie ze gratis krijgt...
Ik heb er namelijk al het een en ander over gelezen(goeie dingen)...Maar heb ze nog niet live kunnen beluisteren..ze zijn nogal zeldzaam om even uit te proberen:(.

Als ik jouw menige lees,kloppen die vaak wel... soms ook helemaal niet;)....Maar nu haal ik het er niet echt uit,buiten het technische verhaal,en eerlijk dat vind ik niet zo interessant.

Misschien moet ik toch maar een keer met jou een afspraak maken om langs te komen...

Groet,
Marco

Dreverhaven
24 maart 2013, 22:38
ach man, prop er toch een telecaster overdwars in. Ik ben je gezeur en quasi-grappige pseudo-kritische opmerkingen volkomen zat. Ik ben juist in de positie om over de zephyrs te oordelen aangezien ik niet vast zit in dat 'ik heb het gekocht dus ik kan niet volkomen kritisch nadenken' paradigma. Ik kan m'n spullen terug sturen als ik er niet blij mee ben. Probeer eens voorbij je eigen comfort zone te kijken, probeer eens verder te kijken dan je bekrompen neus lang is. Je nickname past uitzonderlijk goed bij je: bloedhond Dreverhaven. Bah. Tis maar goed dat ie in karakter een mes in z'n borst stak.

Of ik ze goed vind? ja, te gek. zo ongelooflijk dynamisch en vloeiend en helder. Ik heb alleen deze ervaring gehad bij een paar heel speciale pickups (m'n handgewonden setje van Bill Lawrence, m'n handwound setje Wizard pick-ups en de pickups van Jon Moore komen in de buurt).

Jammer voor je. Die opmerking was helemaal niet aan jou gericht, dus stel je niet aan. Het is nogal een contradictio in terminis hè, zo'n objectieve mening. Ga voortaan toch een blokje om lopen wanneer je je weer eens op je pik getrapt voelt, denk eens na over wat er nou precies staat, en reageer dan pas. De groeten.

Tupelo
25 maart 2013, 09:57
Don't mess with the zohan.

Napoje
25 maart 2013, 10:50
Mag ik nogmaals vragen in wat voor gitaar ze nu zitten? Of beantwoord je alleen die trol mails?

Dirk_Hendrik
25 maart 2013, 12:40
Mag ik nogmaals vragen in wat voor gitaar ze nu zitten? Of beantwoord je alleen die trol mails?

Welke trollmails?
Dit hele draadje staat vol met goeie maar kritische vragen welke onbeantwoord blijven. Sommige daarvan kun je uitleggen als trollen, vele niet. En als het eindelijk lijkt te gaan gebeuren krijg je dit:

(even geen tijd om al die punten uit te leggen)

Wat is dan de bedoeling? het verhaal van 1 persoon maar klakkeloos voor waar aannemen? Daarom zitten we juist op een forum. Om ervaringen en meningen uit te wisselen en er wijzer van te worden. Ik wordt er geen reet wijzer van als ik klakkeloos dingen voor zoete koek aanneem. We spelen toch ook niet allemaal op Warmoth LP's omdat Orpheo zegt dat die het beste zijn?

We hebben toch ook allemaal een verschillende ziektekostenverzekering terwijl alle verzekeraars zeggen dat die van heb de beste is? Sterker nog. Als we de onderbouwing van dit draadje voor een verzekering zouden krijgen zouden we en masse reageren met "ik kijk geloof ik even verder".
Kritisch zijn dus. Niks mis mee.

kassie
25 maart 2013, 12:56
slash wordt niet gesponsord door Duncan. Hij zit daar uit vrije wil. Net als alle andere artists. Duncan betaald GEEN CENT aan hun artiesten, alleen gratis pickups bij tijd en wijle (zoals Slash's zephyrs) maar Slash koopt bijna al zijn pick-ups keurig. Ik heb de bonnetjes en invoices gezien.

Is Slash overgestapt van Alnico2pro naar Zephyr? Meen nog altijd wel die typische vloeiende sponzige Alnico2 te horen in zijn live concerten... Ik ben ook wel naar ze benieuwd... maar eigenlijk ook niet, want als ik ze helemaal te gek vind, kan ik ze toch niet kopen.

Scarface
25 maart 2013, 13:03
Welke trollmails?
Dit hele draadje staat vol met goeie maar kritische vragen welke onbeantwoord blijven. Sommige daarvan kun je uitleggen als trollen, vele niet. En als het eindelijk lijkt te gaan gebeuren krijg je dit:


Wat is dan de bedoeling? het verhaal van 1 persoon maar klakkeloos voor waar aannemen? Daarom zitten we juist op een forum. Om ervaringen en meningen uit te wisselen en er wijzer van te worden. Ik wordt er geen reet wijzer van als ik klakkeloos dingen voor zoete koek aanneem. We spelen toch ook niet allemaal op Warmoth LP's omdat Orpheo zegt dat die het beste zijn?

We hebben toch ook allemaal een verschillende ziektekostenverzekering terwijl alle verzekeraars zeggen dat die van heb de beste is? Sterker nog. Als we de onderbouwing van dit draadje voor een verzekering zouden krijgen zouden we en masse reageren met "ik kijk geloof ik even verder".
Kritisch zijn dus. Niks mis mee.

Goh!!! 100% waar,netjes omschreven...en niets aan toetenvoegen...Beter omschreven dan ik..:sssh:

Ik had gehoopt op een objectieve mening.Nu lijkt het alsof je praat met iemand die er belang bij heeft,en niet zegt wat hij er echt van vind. En ik dacht juist te lezen dat er geen belangen (meer) in het spel waren.

Inderdaad is het mij ook inmiddels duidelijk dat als ik Orpheo lees ik dit in het belang en mening van Orpheo moet lezen,niets meer en niets minder...:stop:

Groet,
Marco

Kim Wilson
25 maart 2013, 13:26
...
Of ik ze goed vind? ja, te gek. zo ongelooflijk dynamisch en vloeiend en helder. Ik heb alleen deze ervaring gehad bij een paar heel speciale pickups (m'n handgewonden setje van Bill Lawrence, m'n handwound setje Wizard pick-ups en de pickups van Jon Moore komen in de buurt).
Hier staat toch redelijk duidelijk wat hij ervan vindt...

Han S
25 maart 2013, 13:31
Wat maakt het allemaal uit? Een Strat klinkt toch beter.

Napoje
25 maart 2013, 13:46
Welke trollmails?
Dit hele draadje staat vol met goeie maar kritische vragen welke onbeantwoord blijven. Sommige daarvan kun je uitleggen als trollen, vele niet. En als het eindelijk lijkt te gaan gebeuren krijg je dit:.

Lange tenen? Ik bedoelde orpheo niet jou...

Jasper.
25 maart 2013, 13:46
Ja, een strat met humbuckers :D

Scarface
25 maart 2013, 13:56
Hier staat toch redelijk duidelijk wat hij ervan vindt...

Ja,zo kan ik alles omschrijven,het klinkt als Gilmour met een beetje Page en in de verte hoor je Orbison..:seriousf:

Groet,
Marco

Mitch
25 maart 2013, 13:58
Lange tenen? Ik bedoelde orpheo niet jou...
Lange tenen?? Waar flipt hij of wordt hij persoonlijk?

Anyway, het hele topic had een valse start doordat niet werd begonnen met een omschrijving van de ervaringen, maar met de aankondiging dat ze eraan kwamen. Dan krijg je dus het ene vooroordeel tegen het andere: recipe for forumdisaster.
Maar nu krijgen we dan welgeteld drie omschrijvingen (in de overtreffende trap dan, maar toch): dynamisch, vloeiend en helder. Die eerste twee zijn een beetje paradoxaal, het één veronderstelt juist een kleine hoeveelheid compressie en de ander juist meer. Daar kan ik dus zo in de korte bocht helemaal niets mee. Heldere pickups heb ik wel eens vaker gehoord. Gedefinieerd, nootseparatie, dat soort dingen denk ik dan aan. Gewicht aan de noten zegt men ook wel eens, maar dan denk ik meteen aan Hindoestaanse extremisten.

Niettemin ben en blijf ik een voorstander van goeie pickups en hoeven ze van mij ook echt niet 3 tientjes per stuk te kosten, maar dit Formule 1 racepaardje met dito prijskaartje mag aan mij voorbij gaan. Saaie kutsport :D

muffstuff
25 maart 2013, 14:39
Zolang er geen filmpje/geluidsopname is is het uberhaupt onzinnig om te vragen hoe of wat. Allemaal lekker subjectief toch die woorden die orpheo er aan verbind. Als hij nou een filmpje/audio post dan kunnen we nog oordelen. Nu is het alleen, pickups van 1000 euro, tja zal wel gevalletje hoop geschreeuw weinig wol zijn.

hoofd
25 maart 2013, 14:45
gevalletje hoop geschreeuw weinig wol

Orpheo in een notendop. :ok:

muffstuff
25 maart 2013, 14:48
Orpheo in een notendop. :ok:
Orpheo's manier van communiceren komt bij mij ook erg ongenuanceerd over, maar heb soms wel het idee dat hij er heus wel wat van af weet. Voor iemand met meer gitaren in bezit dan vierkante meter in woonoppervlakte mag je dat ook wel verwachten ;)

hoofd
25 maart 2013, 15:03
Orpheo's manier van communiceren komt bij mij ook erg ongenuanceerd over, maar heb soms wel het idee dat hij er heus wel wat van af weet. Voor iemand met meer gitaren in bezit dan vierkante meter in woonoppervlakte mag je dat ook wel verwachten ;)

Nou, nee... 't lijkt me meer iemand die niet weet wat 'ie wil en niet weet wat 'ie zoekt. Kennis van bestellen is nog geen kennis van zaken. Bovendien, voor iemand die zoveel gitaren en zoveel amps heeft, zoveel duizenden en duizenden euro's aan spullen, zou ik ook wel wat meer opnames verwachten. Niet dat je goed hoeft te spelen of zo, maar met zo'n bek zou je 't op z'n minst 's goed duidelijk moeten maken waar al die verschillen nou precies inzitten en wat je er in de praktijk aan hebt (live/band/studio). Maar daar hoor je 'm niet over.

Napoje
25 maart 2013, 15:03
Waarom reageert ie dan niet op inhoudelijke vragen en wel op dat op zijn persoon gerichte commentaar?

Han S
25 maart 2013, 18:26
Ik vind hem wel grappig, kun je nog eens lachen hier.

Tupelo
25 maart 2013, 19:38
Als ik van dezelfde muziek zou houden als Oreo, en ook nog eens van Les Pauls, dan zou ik zijn reviews over elementen toch graag lezen denk ik, vooral om mijn eigen vermoedens en enthousiasme aan te moedigen.
Omdat ik zo ongeveer 180 graden tegenover zijn muzieksmaak sta weet ik in ieder geval bij welke elementen ik uit de buurt moet blijven.

Wat ik wel fijn vind is dat hij technisch e.e.a. weet over hoe elementen werken, met allerlei van die natuurlijke poeha erbij, voor mij is dat of hij een tovenaar is ofzo. Echter, grotendeels ben ik het ook wel weer met Mitch eens, de superlatieven vliegen je om de oren in zijn reviews tot, tot inflatie zeg maar.

...

Mitch
25 maart 2013, 21:46
Op zijn minst tijdelijk slotje. Volgende keer een beetje minder op de man graag, ik ga zo een paar onaardige dingen wieden uit deze rotzooi. Er is een verschil tussen je mening ventileren en op de man spelen. Als je straks een paar posts of delen daarvan mist, mag je die schoen aantrekken.