PDA

View Full Version : Wet dry setup



danee
7 december 2012, 01:18
Hoi,

Ik zou graag eens wat expirimenteren met een wet dry setup.
Mijn gear:

Mesa quad preamp
Engl 840 eindtrap
G-force van tc
Voodoolab grx en gcp

Losse effecten:
Dunlop wah
Boss od-2 voor boost
Boss eq voor clean boost
Boss racktuner

Ik heb een engl 2x12
En marshall 4x12
Deze wil ik vervangen voor twee mesa thiele 1x12 cabs.

De simpelste wet dry setup dat ik kan verzinnen na wat lezen is:

Wet kanaal
Gitaar-wah-od2-eq-tuner-preamp in- preamp out 1-gforce (killdry aan)- eindtrap links in- eindtrap links speaker out- 1x12

Dry kanaal
Gitaar-wah-od2-eq-tuner-preamin- Preamp out 2- eindtrap rechts in-eindtrap rechts speaker out- 1x12

Vraag 1: klopt het verhaal vanaf de preamp outputs?
Vraag 2: in de gforce zitten een aantal effecten die ik voor de preamp wil. Zoals de pitch shift, drive enz. Ik begreep dat het mogelijk is door de effecten zo te pannen dat door de gforce links out de effecten voor de preamp gaan en rechts out de effecten na de preamp.
Kan dit en hoe sluit ik dit aan?

Gr
Marcel

peter_heijnen
7 december 2012, 08:39
Vraag 1: is prima zo.

Vraag 2: kan alleen als je de gforce engine kunt scheiden in twee afzonderlijke mono blokken. Als dat idd kan:

tuner > gforce 1 in > gf 1 out > preamp:

-preamp 1 out > eindtrap 1 in
-preamp 2 out > gforce 2 in > gforce 2 out > eindtrap 2 in

obiwanjacobi
7 december 2012, 09:07
Als een wat minder permanent alternatief: met een G-Force kan je ook heel veel programeren. Dus de kanalen kan je in de G-Force uit elkaar trekken en naar 'links' en 'rechts' (of 'wet' en 'dry') sturen.

Kijk eens naar twang slap -109 daar zitten op het ene kanaal effecten en het andere kanaal is bypassed.

Dit geeft je ook de mogelijkheid om het een keertje niet te splitsen als je dat wilt - en dat alleen maar door een druk op de (foor controller) knop.

[2c]

peter_heijnen
8 december 2012, 10:40
Als een wat minder permanent alternatief: met een G-Force kan je ook heel veel programeren.
Dat bedoelde ik natuurlijk ook, ik hoop niet dat ts op mijn advies zijn gforce in tweeen heeft gezaagd. :)

Met afzonderlijk gescheiden blokken bedoel ik dat je helemaal stereo in en uit kunt en het signaal op het tussenliggende traject nergens wordt samengevoegd.

morris
8 december 2012, 12:49
Ik heb het nooit geprobeerd, maar volgens mij is de gforce niet geschikt om een gitaarsignaal direct in te prikken. Tenminste, als je bepaalde effecten voor je preamp wil zal dat niet lekker klinken denk ik.

Michael AE
8 december 2012, 15:48
Nee, inderdaad, dat zal niet erg lekker gaan klinken. Je kunt dan beter voor iets als een Line6 M9 gaan voor de pre-fx, of een looper met pedaaltjes.

Liquid_Metal
8 december 2012, 15:55
Het lijkt mij ook een uitstekend idee om pregain een Line6 M5/9 te gebruiken. TS: ik zou de setup eerst eens uitproberen met:
gitaar > preamp > poweramp (dry)
gitaar > preamp > G-Force > poweramp (wet)

om te kunnen beoordelen of je het de moeite waard vind. Waar ga je de set voor gebruiken? W/D is live soms wat meer gezeik.

danee
9 december 2012, 13:13
Ik ga het vooral voor live optredens gebruiken. Ik wil er eigenlijk een klein mixertje tussen zetten zodat ik zelf de mix een beetje kan bepalen tussen wat er wet of dry naar de tafel gaat.

peter_heijnen
10 december 2012, 09:15
Ik wil er eigenlijk een klein mixertje tussen zetten zodat ik zelf de mix een beetje kan bepalen tussen wat er wet of dry naar de tafel gaat.
Nu raak je me kwijt... En jij jezelf? ;)

Wat denk jij dat de zaal mixer helemaal gaat doen met die twee aparte lijntjes die hij gaat binnen krijgen van jouw mixer?

Liquid_Metal
11 december 2012, 16:59
Hmm same for me. Ik ga er vanuit dat de zaal waar je gaat spelen de boel gaat uitversterken en jij dus niets met de microfoons van doen hebt. Je eigen microfoons en mixer meenemen kan zeker en wordt misschien soms wel geapprecieerd, omdat de technicus dan alsnog een enkel kanaal gitaar krijgt.

snessiram
11 december 2012, 19:15
Misschien even belangrijk om te vragen... waarom wil je eigenlijk een wet/dry setup?

Ik gebruik zelf een stereo effects unit waarbij ik op het einde van de rit (en eigenlijk overal als ik wil) het dry signal kan mixen met de effect kanalen. Als de g-major zo'n functionaliteit niet heeft zou je gewoon na de g-major een mixer kunnen toevoegen om je dry signal erin te mixen, nog voor je naar de poweramp gaat.
Voordelen: je hebt volledige controle over de mix (misschien zelfs per patch, als de mixer zo'n funcionaliteit heeft), kan stereo effecten gebruiken en hoeft niet te zeulen met micro's.

Tenzij je echt je dry signal alleen wil kunnen horen op podium...

danee
11 december 2012, 23:27
Zoals ik zei, ik wil er een beetje mee experimenteren. Dus wat voor mij werkbaar is zal moeten blijken. De mixer is voor gevallen dat de tafel onvoldoende ruimte bied voor een extra kanaal. We spelen ook kleinere zalen en soms met eigen pa. Goed mogelijk dat het niets extra 's oplevert, behalve dan dat ik weer een ervaring rijker ben. Maar dat gaan we meemaken :)

Liquid_Metal
12 december 2012, 07:41
Check ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118558-w-d-setup-en-het-gebruik-van-een-Mixer) eens en kijk zeker op Huge Racks Inc want daar staat veel info. W/D/W is ontzettend vet maar zorg wel dat je weet waar je aan begint. Live kan het voor frustratie zorgen als jij je spul niet goed voor elkaar hebt.