PDA

View Full Version : Body in de vriezerrrr



Sonny
6 december 2012, 14:13
Hey allemaal,

Ik heb vandeweek een Fender highway one flat black nitrolak body gekocht. Het doel is de body, stapje voor stapje een vintage look te gaan geven. Ik wil beginnen met een crackle effect. Dus ben van plan om de body rond de 24 uur in de vriezer te leggen en em vervolgens meteen in een voorverwarmde oven van 75 graden te gooien.

Is dit een goed idee of is de stap van -18 naar +75 graden toch iets te gek?

En hebben jullie misschien nog verdere tips?

Mr.Fingers
6 december 2012, 14:58
stom, gaat niet werken. Busje gecomprimeerde lucht kopen (te koop in computerwinkels om moederborden e.d. schoon te spuiten), het busje omdraaien, zodat de sproeikop naar beneden staat, en dan zo op de lak spuiten. Er komt dan vloeibare lucht/butaan uit, dewelke de lak in fracties van seconden laat afkoelen, en doet craqueleren. Bijkomend voordeel is dat je het wat kunt sturen (daar wat meer, daar wat minder), en dat je niet gans de body moet afkoelen/opwarmen, wat sowieso nefast is voor het hout.

fred dons
6 december 2012, 16:28
-18 naar kamer temp moet genoeg zijn.
btw de comprimeerde lucht levert een craquele op maar wel 1 die kenners direct als nep zullen herkennen omdat hij zich vanuit 1 punt naar buiten beweegt ipv de houtnerf te volgen (spiderweb craquele)
overigens is de lak op de highway nog al "taai/elastisch" dus geen garantie dat de kou naar warm techniek resultaat oplevert

Malle Eppie
6 december 2012, 16:44
Volgens mij heeft iemand het al eens eerder geprobeerd met een vriezer en een oven en dat werkte prima.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145347-Mijn-meest-extreme-relic-(project-2011-en-2012)/page10

RS-Rik
6 december 2012, 17:33
Precies dit effect wil ik ook bereiken.


Waarom is GG gebanned? Ik heb namelijk wel wat vragen mbt dit proces, zeker voordat ik een nitro afgelakte body op het spel zet!

Cocobolo
6 december 2012, 18:46
G.G. was mod op dit forum maar is er mee gestopt en is nu "Tabula Rasa" !

Pepe
6 december 2012, 18:58
Als je hem in de oven legt dan zeker niet te heet, kunnen de lijmnaden loslaten.

Sonny
6 december 2012, 19:17
Ik lees dat G.G. a.k.a. Tabula Rasa de body nadat hij em uit de oven haalde, insmeerde met warme bruine schoensmeer.

Is dit ook goed te doen voor een zwarte body of kan ik dan beter een andere kleur gebruiken?

Ik denk trouwens dat ik het misschien beter voorzichtig aan kan doen en de body na een aantal uren in de vriezer gewoon op kamertempratuur laat opwarmen. Heb er weinig zin in dat mijn body ineens doormidden breekt in de oven.

Duhsjaak
6 december 2012, 19:26
Hi
Ja, een beetje moeilijk om daar openheid over te geven. Het hangt er vooral vanaf wiens body in de vriezer gaat.
In Italië is dat van de zomer eens misgegaan toen de stroom uitviel en het dorp wat last kreeg van vliegen, maar doorgaans loopt dat goed af.

Overigens ligt hierin ook het geheim besloten waarom sommige artiesten een veel jonger vriendinnetje nemen. Lang na de uiterste houdbaarheidsdatum worden ze dan liefdevol en langzaam 's morgens weer opgewarmd.
Uit doorgaans betrouwbare bron heb ik begrepen, dat dit toch vooral aan de grote mate van 'danslust' van de voormalige bassist van de Stones ten grondslag ligt.

Afijn, je snapt dat ik je veel plezier toewens met je verder ontdekkingstocht.
Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
6 december 2012, 20:16
Hier de eigenaar van dat groene ding. Fingers zit er naast. Oven werkt prima. Sonny zit er nog gevaarlijker naast. Witte houtlijm laat al bij 65 graden los, dus bij 75 graden heb je echt een 2 of 3-delige body.

55 graden is echt wel het maximum dat je moet aanhouden.

Zorg dat je een blokje hebt dat in de tremcavity past zodat de body vrij zweeft op de bakplaat.

Ik sluit me bij Fred aan. Met een spuitbus ga je spinnewebben zien en sommige mensen kunnen zelfs min of meer zien hoe er gespoten is.

Tabula Rasa
6 december 2012, 20:33
Ik lees dat G.G. a.k.a. Tabula Rasa de body nadat hij em uit de oven haalde, insmeerde met warme bruine schoensmeer.

Is dit ook goed te doen voor een zwarte body of kan ik dan beter een andere kleur gebruiken?

Ik denk trouwens dat ik het misschien beter voorzichtig aan kan doen en de body na een aantal uren in de vriezer gewoon op kamertempratuur laat opwarmen. Heb er weinig zin in dat mijn body ineens doormidden breekt in de oven.
Nitrolak smelt weer dicht na het barsten, de schoensmeer is om de cracks ff snel te vullen met "vuil" en ze qua kleur een beetje naar voren te brengen.

Als je op safe wil spelen, begin dan inderdaad gewoon met kamertemperatuur. Je kan het altijd gekker maken, zolang je de temperatuur maar in een keer op de hele body zet zodat het hout ook echt reageert zoals het in het echt zou doen (koude kofferbak naar warme kroeg etc).

Heeft die stratbody van jou niet een nitro over poly lak?

Sonny
6 december 2012, 22:55
Heeft die stratbody van jou niet een nitro over poly lak?

Nou dat hoop ik niet, want heb em speciaal gekocht voor de nitrolak.

Een poosje geleden had die verkoper ook een andere highway one body met nitrolak te koop staan en hier zat geloof ik een mooi crackle effect in de finish.

Ik ga het rustig aan proberen met ff een nachtje in de vriezer en daarna een kamertemperatuur van 25 graden. Kijken wat dat gaat doen. Bij weinig resultaat kan hij altijd nog in de oven. Maar heb inderdaad geen zin om van 1 plank er 3 te maken, dus bedankt voor de tip om niet hoger dan 55 graden te gaan!

fred dons
7 december 2012, 15:20
zet hem vannacht in de buitenlucht, het schijnt min 17 te worden, natuurlijker kun je je lak niet laten barsten :D

Rick trodat
7 december 2012, 16:34
Uit welk jaar komt die highway?

2002-2006 acqryl lak met daaronder alleen grain filler. Om de kosten te sparen

2006-2008 Nitro over polyester over grain filler. Nitro werd gebruikt als verkoopargument. Daarna zijn ze niet meer gemaakt.

Vroeger gebruikte ze fullerplast als grain filler. Nu iets anders. Maar grain filler moet je hebben. Het is goedkoper dan lak en zorgt ervoor dat het hout zich niet vol zuigt met de dure lak. Na 1968 gebruikt fender altijd polyester onder nitro, of alleen polyester. Behalve in de custom shop. Vanaf de jaren 80 werd ook Polyurethane gebruikt.

De oude highway, wat mijn maingitaar is, heeft een zachte lak. Maar reageert niet op zonlicht, zweet. Wel op kleine ongelukjes. Bij het minste geringste schiet de lak eraf met hele plakken tegelijk. Eigenlijk dus een slechte laklaag.

De nieuwere highway, maar ook de avri, zal je dit niet hebben. De nitro zal slijten zoals alleen nitro dat doet. De poly zal echter niet reageren.

Voor de tone hoef je het niet te doen. Het maakt niks uit welke lak je gebruikt. De pickups, brug en trem blok, dikte snaren, ( dikte ) nek en kwaliteit van het hout maken het geluid van een stratocaster.

Voor het pure cosmetische zal je de body moeten strippen en opnieuw spuiten.

Sonny
7 december 2012, 17:10
zet hem vannacht in de buitenlucht, het schijnt min 17 te worden, natuurlijker kun je je lak niet laten barsten :D

Ik heb em helaas nog niet in huis. Is al wel verzonden vanuit Amerika, dus ben benieuwd wanneer de deurbel zal rinkelen.

Zat wel te denken om mijn Fender '57 AVRI vannacht in de schuur te zetten...

Sonny
7 december 2012, 17:39
Uit welk jaar komt die highway?

2002-2006 acqryl lak met daaronder alleen grain filler. Om de kosten te sparen

2006-2008 Nitro over polyester over grain filler. Nitro werd gebruikt als verkoopargument. Daarna zijn ze niet meer gemaakt.

Vroeger gebruikte ze fullerplast als grain filler. Nu iets anders. Maar grain filler moet je hebben. Het is goedkoper dan lak en zorgt ervoor dat het hout zich niet vol zuigt met de dure lak. Na 1968 gebruikt fender altijd polyester onder nitro, of alleen polyester. Behalve in de custom shop. Vanaf de jaren 80 werd ook Polyurethane gebruikt.

De oude highway, wat mijn maingitaar is, heeft een zachte lak. Maar reageert niet op zonlicht, zweet. Wel op kleine ongelukjes. Bij het minste geringste schiet de lak eraf met hele plakken tegelijk. Eigenlijk dus een slechte laklaag.

De nieuwere highway, maar ook de avri, zal je dit niet hebben. De nitro zal slijten zoals alleen nitro dat doet. De poly zal echter niet reageren.

Voor de tone hoef je het niet te doen. Het maakt niks uit welke lak je gebruikt. De pickups, brug en trem blok, dikte snaren, ( dikte ) nek en kwaliteit van het hout maken het geluid van een stratocaster.

Voor het pure cosmetische zal je de body moeten strippen en opnieuw spuiten.

De body komt uit 2010. Weet jij misschien wat meer over de lak van dit bouwjaar?

Cocobolo
7 december 2012, 19:16
...Zat wel te denken om mijn Fender '57 AVRI vannacht in de schuur te zetten...

Ik heb de hals van mijn in aanbouw zijnde Marz6 al een tijdje in de werkplaats liggen. Daar is het ongeveer 12 graden als ik er niet ben. Nou had ik de frets nog niet helemaal klaar toen ik hem bij me had op de dgbm-beurs, maar vandaag viel me op dat het allemaal een stukje scherper aanvoelt dan destijds. Geen probleem, zoals gezegd moet dat nog, maar het zou dus misschien wel kunnen dat het fretwerk van je Fender ook invloed zal ondervinden van een nacht in de schuur.

Ik vraag me intussen af of de zelfbouwers onder ons die wel eens in opdracht bouwen, bewust hier mee omgaan (dus expres even zowel warmte als koude opzoeken om daarna nogmaals het fretwerk even bij te werken). Want als je hem dus tijdens de zomermaanden bouwt en aflevert, krijgt de nieuwe eigenaar dan in de winter problemen?

crazycow
7 december 2012, 20:27
Ik heb de hals van mijn in aanbouw zijnde Marz6 al een tijdje in de werkplaats liggen. Daar is het ongeveer 12 graden als ik er niet ben. Nou had ik de frets nog niet helemaal klaar toen ik hem bij me had op de dgbm-beurs, maar vandaag viel me op dat het allemaal een stukje scherper aanvoelt dan destijds. Geen probleem, zoals gezegd moet dat nog, maar het zou dus misschien wel kunnen dat het fretwerk van je Fender ook invloed zal ondervinden van een nacht in de schuur.

Ik vraag me intussen af of de zelfbouwers onder ons die wel eens in opdracht bouwen, bewust hier mee omgaan (dus expres even zowel warmte als koude opzoeken om daarna nogmaals het fretwerk even bij te werken). Want als je hem dus tijdens de zomermaanden bouwt en aflevert, krijgt de nieuwe eigenaar dan in de winter problemen?

Het aantal graden maakt op zich direct niet zoveel uit natuurlijk, wel de relatieve vochtigheidsgraad die uiteindelijk wel wordt beinvloedt door de temperatuur. Bij 12 graden zal het best redelijk vochtig kunnen zijn lijkt me. Volgens mij kun je een hals beter liever zo droog mogelijk maken ipv het tegenovergestelde, dan heb je in ieder geval geen last van uitstekende fretten. Andersom zou dat wel het geval kunnen zijn. Ik maak zelf halzen bij een luchtvochtigheid van 45-55%. Geen probleem met fretten maar af en toe wel met verschillende houtsoorten, strips die bijv. iets uit gaan steken. Had je topic gelezen van die Marz6: Misschien is het handig te weten hoe de luchtvochtigheid is waar je 'm naartoe stuurt.....

Wat betreft het origenele topic: geen idee hoe het zal reageren, eerst uitzetten, dan krimpen, misschien blijft het wel hetzelfde uiteindelijk.

Sonny
7 december 2012, 23:35
Zo mijn fender stratocaster '57 Avri staat sinds een half uurtje in de schuur. Het was er niet echt heel koud, maar toch het proberen waard. Zal em over een aantal uur eens binnenhalen en dan maar kijken of hij wat gaat doen op kamertemperatuur...

Rick trodat
10 december 2012, 16:12
In 2011 werd de highway niet meer gemaakt. Jouw body zal dus bestaan uit een primer, poly met daarover een heel dun laagje nitro.

De acryl lak is ongevoelig is voor droogte, vocht, temperatuur en licht. Nitro niet. Echter gaat het dus om een heel dun laagje nitro.

stijnkenens
10 december 2012, 16:46
Ik vraag me intussen af of de zelfbouwers onder ons die wel eens in opdracht bouwen, bewust hier mee omgaan (dus expres even zowel warmte als koude opzoeken om daarna nogmaals het fretwerk even bij te werken). Want als je hem dus tijdens de zomermaanden bouwt en aflevert, krijgt de nieuwe eigenaar dan in de winter problemen?

Ik zet ze niet perse in een koude /warme - droge / vochtige ruimte.
Ik laat ze gewoon terug komen als ze het beginnen te voelen. En doe het gratis, dat is deel van de policy : "life time garanty for first owners" op alles wat met hout en constructie te maken heeft. Dus niet falen van hardware.

Het hoort tot de afstelling die ik geef na een (half) jaar, ook om te zien hoe het instrument zich houdt.



s.

barno
10 december 2012, 17:13
Ik zet ze niet perse in een koude /warme - droge / vochtige ruimte.
Ik laat ze gewoon terug komen als ze het beginnen te voelen. En doe het gratis, dat is deel van de policy : "life time garanty for first owners" op alles wat met hout en constructie te maken heeft. Dus niet falen van hardware.

Het hoort tot de afstelling die ik geef na een (half) jaar, ook om te zien hoe het instrument zich houdt.



s.

hier ook. vorig jaar veel werk gehad met fretuiteindes ... al zijn er ook die de winter hebben uitgezeten waarna het vanzelf weer goed kwam