PDA

View Full Version : Ribbon microfoon vraag



hjh360
6 december 2012, 10:24
Ik ga binnenkort een "budget" ribbon mic aanschaffen, gewoon ter verreiking van mijn gear, en omdat ik denk dat mijn stem meer geschikt is voor de ribbon mic.

Ik zal hem natuurlijk gebruiken voor recording doeleinden, maar ik vroeg me wat af. Dit kan voor sommigen een idiote vraag zijn, maar kun je een ribbon mic ook uitversterken zoals dat met een dynamische mic kan? Of gaat deze mic dan net als een condensator mic rondzingen als een malle? Kan ik dus gewoon een (actieve) ribbon mic aansluiten op een pre-amp, en vervolgens in mijn versterker pluggen, zonder dat ie raar gaat doen en kapot gaat?

Dan nog een vraagje: heeft iemand ervaring met de Golden Age Project R1 active Mk3 (http://www.thomann.de/nl/golden_age_project_r1_active_mk3.htm)?


Dit is namelijk de mic die ik op het oog heb, en waar ik zeer goede reviews over gelezen heb. Zo ja, hoe beviel de mic? Is het een aanrader?

Alvast bedankt!

guhlenn
6 december 2012, 14:54
Ik ga binnenkort een "budget" ribbon mic aanschaffen, gewoon ter verreiking van mijn gear, en omdat ik denk dat mijn stem meer geschikt is voor de ribbon mic.

Ik zal hem natuurlijk gebruiken voor recording doeleinden, maar ik vroeg me wat af. Dit kan voor sommigen een idiote vraag zijn, maar kun je een ribbon mic ook uitversterken zoals dat met een dynamische mic kan? Of gaat deze mic dan net als een condensator mic rondzingen als een malle? Kan ik dus gewoon een (actieve) ribbon mic aansluiten op een pre-amp, en vervolgens in mijn versterker pluggen, zonder dat ie raar gaat doen en kapot gaat?

Dan nog een vraagje: heeft iemand ervaring met de Golden Age Project R1 active Mk3 (http://www.thomann.de/nl/golden_age_project_r1_active_mk3.htm)?


Dit is namelijk de mic die ik op het oog heb, en waar ik zeer goede reviews over gelezen heb. Zo ja, hoe beviel de mic? Is het een aanrader?

Alvast bedankt!

Een condensator gaat niet perse rond zingen. Dat heeft te maken met plaatsing tov de speakers. Maw: ja dat kna. Wees wel voorzichtig met te grote luchtstoten, daar schijnen ribbons niet tegen te kunnen.

N.D.
6 december 2012, 15:05
Inderdaad.
Wat het meest gaat tegenwerken is dat die ribbon een 8-figuur (op het plaatje onder bi-directional) heeft. Dat wil zeggen dat 'ie aan de voor- en achterkant signaal oppakt.
http://multimedia.journalism.berkeley.edu/media/upload/tutorials/dictation/polar-patterns.jpg
En nog een beetje leesvoer:
http://www.soundonsound.com/sos/mar07/articles/micpatterns.html

Mr.Fingers
6 december 2012, 16:24
Wij hebben de plaat (https://www.facebook.com/MatthewWattsMusic) voor een groot deel opgenomen met 2 T-bone RM-700 (http://www.thomann.de/be/the_tbone_rm700.htm) microfoons (gitaren, harmonium & versterkers). Over de RM700 is niet echt veel te vinden, maar de RM700 is eigenlijk de NADY RSM4 (http://www.youtube.com/watch?v=SCIU0U5p_c4), en daar valt wat meer over te vinden. Leuke warme, vintage klank. Nadeel is dat bij die budgetmics er veel inferieure exemplaren zitten. De ribbon moet voldoende opgespannen zijn, of ze klinken niet, en vaak de helft van de microfoons heeft dat probleem. Nog een nadeel is dat ze niet gebruikt kunnen worden voor dingen met veel luchtdruk (blazers, basdrum, stem in mindere mate), omdat de ribbon dan scheurt. Die Golden-Age dingen, daar heb ik ook al goede dingen over gehoord.


https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/296495_10151135937052020_771495374_n.jpg

Han S
6 december 2012, 17:10
Blazers gaan uitstekend met een ribbon, tompetten, trombones en saxofoons klinken super met een goede ribbon. Zij zijn wat kwetsbaar en je moet ze niet in het gat van het basdrumvel hangen, maar met percussie, als overheads en ook op toms gaat het prima.

De ribbon is de eenvoudigste vorm van microfoon, Beyer maakt wel de mooiste en helderst klinkend en die zijn ook kwalitatief gelijk aan elkaar. Jimi H. gebruikte de M160 voor zijn gitaarkast, de drums in Led Zeppelin's 'When the Leavy breaks' werd opgenomen met twee Beyer M160's in het trappenhuis van een flat.

Ribbons zijn super, vet en warm en ze combineren de voordelen van condensator en dynamisch. Niet laten vallen en niet in blazen.

Duhsjaak
6 december 2012, 19:34
Hi
Niet in blazen. Inderdaad goed advies. En al helemaal niet in tuffen.

Verder ben ik altijd al maf geweest op mooie ribbons, dus misschien zie ik niet helemaal helder door de verliefdheid. Eigenlijk vind ik dat iedereen (en zeker iedereen die zingt) dat op proef met een mooie ribbon zou moeten doen.

Ik heb werkelijk verpletterend mooie resultaten gehoord daarmee.
Doe eens gek, normaal doen kunnen we nog lang genoeg!!!
Vriendelijke groet, Gus

Frits van Mourik
6 december 2012, 23:49
Ik heb een aantal malen een paar Royer R-122's van een gewaardeerde collega mogen uitproberen.
Hij had er onzindelijk veel geld aan uitgegeven, dus vond hij ze geweldig en ter bevestiging
moest ik ze dus óók super vinden. Helaas kon ik er geen vriendjes mee worden.
Ik heb ze een aantal keren een paar weken uitgeprobeerd op vanalles & nog wat (helaas geen blazers...),
maar sorry, ik vind deze tenhemelgeprezen mics saai, geknepen en dof.

Just my 2€cent; YMMV...

guhlenn
7 december 2012, 08:08
Ik heb een aantal malen een paar Royer R-122's van een gewaardeerde collega mogen uitproberen.
Hij had er onzindelijk veel geld aan uitgegeven, dus vond hij ze geweldig en ter bevestiging
moest ik ze dus óók super vinden. Helaas kon ik er geen vriendjes mee worden.
Ik heb ze een aantal keren een paar weken uitgeprobeerd op vanalles & nog wat (helaas geen blazers...),
maar sorry, ik vind deze tenhemelgeprezen mics saai, geknepen en dof.

Just my 2€cent; YMMV...

Op welke bron Frits? De meeste clips van gitaar cabs die mer een royer (meestal wel de 121 als ikk me niet vergis) zijn opgenomen leverden echt een goddelijk geluid. Misschien omdat die cabs vaak van dat ice pick hoog hebben waar de ribbon een vriendelijkere versie van maakt??

fivelastwords
8 december 2012, 16:00
Heb zelf die Golden Age ribbons. Waanzinnig fijn resultaat en fijn dat ze actief zijn (+48v powered dus), waardoor je ook met een preamp die niet enorm veel gain kan leveren erg fijn resultaat kan behalen. Te gek ook als rooms in Blumlein.

hjh360
8 december 2012, 20:54
Mooi om te horen dat ribbon microfonen zo in de smaak vallen. Ik ben extreem benieuwd wat voor resultaten ik er mee ga behalen. Bedankt voor de input mensen!

Frits van Mourik
9 december 2012, 01:55
Op welke bron Frits? De meeste clips van gitaar cabs die mer een royer (meestal wel de 121 als ikk me niet vergis) zijn opgenomen leverden echt een goddelijk geluid. Misschien omdat die cabs vaak van dat ice pick hoog hebben waar de ribbon een vriendelijkere versie van maakt??

Zoals ik al zei: op van alles& nog wat.
Toms, snare, cymbals (hihi), hihat, basscabinet met 1 X 15", 4 x 12" Celestion G12M Greenback cab met Marshall Plexi, London City
1963 VOX AC 30 met Blue Bulldogs, akoest. gitaren ( Martin, Taylor en nog zo wat ), male & female vocals...
Ik heb ècht mijn best gedaan, om de opnames met bandmicrofoon mooi te vinden, maar helaas...
Niet onaardig, maar niet mijn "cup of tea"

Beauty is in the ear of the beholder...

Han S
9 december 2012, 12:34
Heb je wel eens met de Beyer ribbons gewerkt Frits? Is mooi hoor. Ik zie op Gearslutz mensen miepen over de peperdure Coles ribbons, die prachtig zouden zijn als OH's, de bekende RCA's die ook je budget plunderen, maar ik vind de Beyer een van de mooiste ribbons, lekker helder en vet als paling in de snot.

Frits van Mourik
9 december 2012, 23:31
Heb je wel eens met de Beyer ribbons gewerkt Frits? Is mooi hoor. Ik zie op Gearslutz mensen miepen over de peperdure Coles ribbons, die prachtig zouden zijn als OH's, de bekende RCA's die ook je budget plunderen, maar ik vind de Beyer een van de mooiste ribbons, lekker helder en vet als paling in de snot.

Ik heb een Beyer M260 ribbon, nog met DIN-aansluiting, die ik hoogstzelden gebruik.
Het is m'n favoriet op snare met brushes, dat dan weer wel...
En ik heb twee vooroorlogse BBC/Marconi ribbons, die erg "oud" klinken,
maar prettiger dan die Royers...