PDA

View Full Version : Fender 1966 Mustang?



FruscianteFan
5 december 2012, 13:03
Ik kan misschien een 1966'er Mustang (serienr 111175) kopen. Zo te zien een refinish in lelijk geel, maar toch.

Enig idee wat zoiets waard is?

geert1976
5 december 2012, 13:17
Tussen de E 700,00 en E 1000,00, afhangend van de kwaliteit van de refin, toestand frets en hardware en originaliteit van de overige onderdelen en al dan niet bijbehorende originele koffer.

FruscianteFan
5 december 2012, 13:40
hmm interessant, want hij vraagt €650 (nouja, kan vast nog overheen geboden worden). Geen idee wat haar toestand is, behalve dat ik de gitaar al eens op het podium bewonderd heb.

geert1976
5 december 2012, 14:00
hmm interessant, want hij vraagt €650 (nouja, kan vast nog overheen geboden worden). Geen idee wat haar toestand is, behalve dat ik de gitaar al eens op het podium bewonderd heb.

Als de hals, body en hardware origineel en goed is, is het niet eens zo'n gekke prijs hoor.
Let wel even op of er een 22.5 of 24.0 mensuur hals op zit in 65/66 werden nog Mustangs verkocht met 22.5 halzen (vanaf 1967 was de Mustang nog enkel leverbaar met een 24.0 hals).

Let ook op de frets, het zijn vintage medium frets, dus bij redelijke fretwear zit je zomaar tegen een refret aan te kijken.
Check ook of je de tail nog in hoogte kunt stellen (inbusjes boven op de tail) die willen nog wel een vastrotten.

FruscianteFan
5 december 2012, 14:29
22 frets, dus 24". Ik zal eens vragen naar haar toestand, en kijken of ik een afspraak kan maken.

Ik wil best wel wat spaargeld opofferen als dit zo'n mooie deal is als het lijkt.

FruscianteFan
5 december 2012, 15:13
Dit wordt nog spannend. Hij had ook een Boss DM-2 die ik wel wilde hebben, maar die is al gekocht (hij vroeg slechts €80).

FruscianteFan
5 december 2012, 23:53
Inmiddels hem wat uitgebreider gesproken (ik ken hem van de Nijmeegse (en omstreken) muziekscene), en hij gaaf aan dat hij al die spullen wil verkopen voor wat hij vindt dat ze waard zijn. Die DM2 heeft hij dus niet verkocht aan iemand die 200 bood, maar wel aan iemand die hem heel graag wilde hebben.

Over de Mustang zei hij dat er veel geļnteresseerden zijn, maar dat ze uiteindelijk gaat naar degene die er verliefd op wordt. Wat een fijne vent :)

Ace 1.15.19
6 december 2012, 02:40
Maar de vraag voor jou is natuurlijk kom je in aanmerking? ;)

Duhsjaak
6 december 2012, 04:21
.......en hoe meet je verliefdheid?
Ik duim voor je.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
6 december 2012, 11:22
Maar de vraag voor jou is natuurlijk kom je in aanmerking? ;)
Ik weet niet precies hoe hij dat gaat meten, maar het betekent wel dat als ik bij het uitproberen niet overtuigd ben, er dan helemaal niks aan de hand is. En als het wel klikt, is de kans dus aanwezig dat ik voor een zeer vriendelijke prijs een echte oude Fender heb. Nouja, net geen pre-CBS, maar wel een stukje geschiedenis.

geert1976
6 december 2012, 12:48
Ik weet niet precies hoe hij dat gaat meten, maar het betekent wel dat als ik bij het uitproberen niet overtuigd ben, er dan helemaal niks aan de hand is. En als het wel klikt, is de kans dus aanwezig dat ik voor een zeer vriendelijke prijs een echte oude Fender heb. Nouja, net geen pre-CBS, maar wel een stukje geschiedenis.

De 66er Mustangs/Duo-Sonics etc. zijn nog van een goede kwaliteit hoor, vanaf 70/71 begon bij deze gitaren de ellende.

FruscianteFan
7 december 2012, 12:42
Ja, daar ben ik me van bewust. Sowieso heb ik op school vaak op een 1975 Strat gespeeld en die vond ik ook erg lekker, vooral de klank van het halselement.

En sowieso, een pre-CBS is het ideaal maar ook schieronmogelijk om nog een fatsoenlijke te vinden die haar geld waard is.

Ben wel benieuwd of de Mustang in kwestie nou een refinish heeft gehad. Want er zijn wel meer Mustangs geel, maar weet niet of dat in die periode ook was. Ik zal er nog naar vragen:

http://studiokokosnoot.files.wordpress.com/2012/12/mustang-2.jpg?w=548

en zijn er naast http://fendermustangstory.com/ nog nuttige sites over de Mustang?

Mr.Fingers
7 december 2012, 12:43
Da's een refin, en de slagplaat is ook niet origineel (wit pearloid kwam er pas bij de competition-series eind jaren '60, daarvoor was het gewoon tortoise of 3-ply wit)

FruscianteFan
7 december 2012, 12:45
Dat roept bijna de vraag op of de body wel net zo oud is als de hals. Op een andere foto zijn de codes op de headstock te zien en die komen overeen met 1966 volgens mijn link.

Mr.Fingers
7 december 2012, 12:49
Slagplaat is niet van een comp-stripe hoor, die zien er geler uit, en niet zo "druk" qua motief. Hals ziet er wel mid-sixties uit (1 stringtree, witte ronde tunerknopjes,...).

FruscianteFan
7 december 2012, 12:52
Maar is er een manier om erachter te komen hoe origineel de body eigenlijk is? Liefst zonder haar open te maken, want ik weet vrij zeker dat de deal dan sowieso niet doorgaat.

Overigens zou ik het niet eens zo erg vinden als de body jonger is, maar zou het wel willen weten.

Dreverhaven
7 december 2012, 12:55
Poeh, ik ben een fan van Mustangs hoor, maar wat een kleur... het doet pijn aan m'n ogen.

Maar voor 650 zou ik het wel doen als hij lekker speelt en dan een ander kleurtje erop.

Mr.Fingers
7 december 2012, 13:01
@FF: kan niet, maar de hardware ziet er origineel uit, dus ik zou de gok wel durven wagen voor 650€. Maar als je een oude Fender gaat kopen neem je sowieso een schroevendraaier mee (zo doe ik het toch als ik weer eens met iemand meegestuurd word), voor 100% zeker te zijn.

zoon van Piet
7 december 2012, 13:03
Het is een slab-body, zo te zien.. en dus oud.

Overigens heb ik een van de allereerste Mustangs, van april 64. En die heeft ( had...) ook al van die race-strepen..

FruscianteFan
7 december 2012, 13:11
@FF: kan niet, maar de hardware ziet er origineel uit, dus ik zou de gok wel durven wagen voor 650€. Maar als je een oude Fender gaat kopen neem je sowieso een schroevendraaier mee (zo doe ik het toch als ik weer eens met iemand meegestuurd word), voor 100% zeker te zijn.
Ik zal naar alle waarschijnlijkheid sowieso mn Jaguar meenemen ter vergelijk. En in de bijbehorende tas zitten genoeg spullen. Maar serieus, ik denk dat ik liever de man op zijn woord geloof dan dat ik ter plekke de boel openhaal.

FruscianteFan
7 december 2012, 15:01
Sowieso voldoet deze gitaar eigenlijk wel aan alle eisen van die ultieme gitaar die ik nog eens wil:

- model dat me aanspreekt en dat niet alledaags is;
- echt oude gitaar;
- ze moet fijn spelen en fijn klinken (nog niet zelf op gespeeld, maar de gitaar al wel een keer gehoord en al weleens op Mustangs gespeeld)
- het moet authentiek zijn (bijv. een Fender uit USA en niet Japan, zelfde eigenlijk voor een Gretsch, maar ook bijv Hagstrom)
- er moet ķets aan schelen. Een Gibson waar lelijk een element in is gezet, of - jawel - een Fender die in een lelijke kleur gerefinished is. Al is het maar omdat het anders simpelweg te duur wordt.
- los van dat alles moet het natuurlijk sowieso wel klikken.

En liefst is het ook nog een gitaar waar ik via via aan kom, niet iets dat ik van marktplaats pluk.

DemolitionColorScheme
8 december 2012, 12:24
Weet je, ik zou het doen. €650,- klinkt alles behalve slecht en in jouw geval, omdat de verkoper nogal erg sympathiek over lijkt te komen, valt er zelfs wellicht nog over de prijs te praten.

Ik heb zelf een paar maanden geleden een 1971 Fender Bronco gekocht, deze was gemod met een Seth Lover widerange humbucker in de nek, een 3-way switch, de originele trem pook zat er niet meer bij en de originele koffer ook niet meer. Daarom heb ik er niet al te veel voor hoeven betalen, omdat ik ook iemand ben die het niet zo boeiend vind om oude gitaren te kopen die qua collectors-gehalte 100% in orde zijn. Ik heb zelf ook liever een gemod dingetje wat dan wat goedkoper is.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/51800_547999681883375_318041194_o.jpg
Leuk ding! Mustang snerp in de bridge, maar in de nek lekker vol en warm.

FruscianteFan
8 december 2012, 17:51
Is het contrast tussen de standen dan niet veel te groot? Dat heb ik ook altijd bij Teles met een humbucker bij de hals.

En denk niet dat er nog iets van de prijs afgaat, hoeft ook niet eigenlijk.

zoon van Piet
8 december 2012, 20:19
Volgensmij is dat geen widedinges humbucker, maar het oude origineel, dat toen gewoon Fender humbucker heette.
(En aanzienlijk meer waard is dan de huidige remake..)

DemolitionColorScheme
8 december 2012, 21:53
Volgensmij is dat geen widedinges humbucker, maar het oude origineel, dat toen gewoon Fender humbucker heette.
(En aanzienlijk meer waard is dan de huidige remake..)
Het is de originele CuNiFe Seth Lover bucker, klopt, maar wordt die tegenwoordig niet nogsteeds gewoon een als wide range humbucker benoemd?


Is het contrast tussen de standen dan niet veel te groot? Dat heb ik ook altijd bij Teles met een humbucker bij de hals.
Ik gebruik vaak een compressor, dus dat verschil valt voor mij wel mee. Daarbij snijd die bridge pup lekker terwijl die neck bucker wat luider is, klopt, maar ook wolliger.

vulvasonic
10 december 2012, 14:28
En heb je 'm al? :)

FruscianteFan
10 december 2012, 14:35
Het is de originele CuNiFe Seth Lover bucker, klopt, maar wordt die tegenwoordig niet nogsteeds gewoon een als wide range humbucker benoemd?


Ik gebruik vaak een compressor, dus dat verschil valt voor mij wel mee. Daarbij snijd die bridge pup lekker terwijl die neck bucker wat luider is, klopt, maar ook wolliger.
Ik had het niet zozeer over volumeverschil. Ik heb hier en daar eens op Teles gespeeld met een humbucker bij de hals en SC bij de brug, en ik heb dan meestal dat het verschil in spectrum zo groot is. Dan heb je een snerpende twang en wollige jazz voorhanden, maar het is me iets teveel alsof je twee gitaren hebt. Dan heb ik liever een wat dikker (warmer) brugelement en een sc bij de hals (niet te schel maar zeker niet wollig en dik). Ook omdat ik dan in bandverband makkelijker op mijn eigen plek blijf - liefst zonder aan m'n versterker te zitten.

@ Vulva: ik heb laten weten dat ik geļnteresseerd ben, geloof dat hij deze week eens op zijn mails gaat reageren.

DemolitionColorScheme
11 december 2012, 00:05
Ik had het niet zozeer over volumeverschil. Ik heb hier en daar eens op Teles gespeeld met een humbucker bij de hals en SC bij de brug, en ik heb dan meestal dat het verschil in spectrum zo groot is. Dan heb je een snerpende twang en wollige jazz voorhanden, maar het is me iets teveel alsof je twee gitaren hebt. Dan heb ik liever een wat dikker (warmer) brugelement en een sc bij de hals (niet te schel maar zeker niet wollig en dik). Ook omdat ik dan in bandverband makkelijker op mijn eigen plek blijf - liefst zonder aan m'n versterker te zitten.
Ik snap het. Dit is een recording gitaar, though, met deze speel ik niet live, dus mij zit het niet dwars.

vulvasonic
11 december 2012, 01:16
Laat het aub weten! Meteen een goede reden om eens op visite te komen. :D

FruscianteFan
11 december 2012, 01:21
Strak plan, sowieso eens doen. Komende maand ga ik het wel stervensdruk krijgen helaas...

zoon van Piet
11 december 2012, 15:19
Het is de originele CuNiFe Seth Lover bucker, klopt, maar wordt die tegenwoordig niet nogsteeds gewoon een als wide range humbucker benoemd?


Nee, het ding dat nu widedingeshumbug genoemd wordt, moet een reissue voorstellen. Maar dan netjes op (Gibson-)maat voor standaard HB gaten en met twee schroeven ipv 4. En klinkt nergens naar..
Deze is groter en klinkt aanzienlijk anders/beter/vintager. En als gezegd:

(En aanzienlijk meer waard is dan de huidige remake..)

DemolitionColorScheme
11 december 2012, 19:17
Nee, het ding dat nu widedingeshumbug genoemd wordt, moet een reissue voorstellen. Maar dan netjes op (Gibson-)maat voor standaard HB gaten en met twee schroeven ipv 4. En klinkt nergens naar..
Deze is groter en klinkt aanzienlijk anders/beter/vintager.
Ja, zo ver was ik. Ik had het ook alleen over de benaming. Nou ja, dan heet deze geen wide range humbucker, ook prima. Die originele klinken sowieso beter en zijn niet voor niets zo gewild en zo prijzig.

apekop
17 januari 2013, 11:36
En hoe is het afgelopen met deze gitaar? Is het nu een echte 1966? Weliswaar met refinish en ander slagplaat. Is de rest wel origineel? Ik vind de kleur juist wel mooi. Ik heb zelf ook GAS voor een Mustang.

FruscianteFan
17 januari 2013, 18:25
heb niks meer van hem gehoord verder. Morgen zie ik hem vermoedelijk wel, hij organiseert namelijk ook de Gesel van Gelderland.

apekop
18 januari 2013, 09:43
ok, hou ons op de hoogte. Wellicht heb ik zelf ook interesse.

FruscianteFan
19 januari 2013, 11:56
Gister Xavier gesproken, de gitaar wordt momenteel nagekeken ivm ratel bij de brug. Daarna krijg ik bericht, maar inmiddels had-ie al in de 40 mailtjes van geļnteresseerden.

sbms97
19 januari 2013, 21:25
oe spannend! khoop voor je dat je m krijgt. (stiekem ook wel een beetje omdat ik/we de foto's willen zien) :D