PDA

View Full Version : eBay maar geen taxes...?



Sonny
5 december 2012, 10:57
Hey Gasten,

Ik heb gister een hele mooie Fender nitrolak flat black stratocaster gekocht, een '62 loaded pickguard en '57 vintage tuners voor mijn eerste partocaster project.

Inclusief verzendkosten was ik 467 dollar kwijt, maar zag bij het afrekenen geen andere eventuele taxes etc. vermeldt staan. Het pakketje wordt opgestuurd via USPS.

Zal ik zodra het in Nederland bij de douane ligt een rekening krijgen of gaat het anders in zijn werk?

Groetjes Sonny

Sonny
5 december 2012, 10:59
Ik bedoel een Stratocaster Body.

Daan Muller
5 december 2012, 11:02
Als je mazzel hebt wordt het gewoon bezorgd en hoef je niets te betalen hier. Als je geen mazzel hebt heeft de bezorger een rekening voor je bij zich voor de invoerrechten-btw-handelingskosten, reken dan op ongeveer €100.

Sanderltd
5 december 2012, 13:28
In principe hoeft dat niet op de afrekening te staan. De invoertaks (zo'n 4%) en de BTW (zo'n 21%) zijn niet de verantwoordelijkheid van de verkoper of verzender (alhoewel je stiekem eigenlijk ook een stukje Amerikaanse "btw" hebt betaald, maar dat is wat anders).

Die taksen worden geind door de douane. Het is mogelijk dat de douane het pakket gewoon laat passeren, maar waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn hoor. Helemaal niet wanneer de verkoper de rekening netjes op de buitenkant van het pakket heeft geplakt. (Als ze twijfelen aan de aangegeven waarde op die rekening, openen ze soms het pakket en het is vooral hier dat het willekeurig gebeurt.)

De waarde waarover de taksen worden berekend ("maatstaf van heffing") is de "douanewaarde" en die stemt overeen met de volledige waarde van het pakket, inclusief alle verzendkosten. Dus 467 dollar in jouw geval. Dat wordt dan omgerekend naar Euro zo'n 356 euro.
Eerst komt er 4% invoertaks bij = 370 euro
Daaroverheen wordt pas de BTW van 21% geheven = 447 euro

Dus je kunt je verwachten aan een extra kost van zo'n 90 euro. Met veel geluk betaal je niets, maar grote en zware pakketten ontlopen de taksen tegenwoordig niet meer.

grayfink
5 december 2012, 13:33
Heb je ook een gitaarkabel bijbesteld?

flatline
5 december 2012, 13:53
Sanderltd is right ;

- USPS wordt hier vertegenwoordigd door de Post; de behandeling van ingevoerde goederen verloopt erg traag, want de post is zelf declarant en gaat bijna altijd via de douane; met je trackingnummer kan je trachten de zaak wat aan te zwengelen; 99% kans dat je declaratiekosten, IR én BTW betaalt.
- UPS heeft een eigen internat. netwerk, lees: minder controle, en rekent vaak slechts een forfait aan, in de buurt van de verschuldigde BTW.
Veel handelaren in de VS hebben een vast contract met USPS en staan weigerachtig tov UPS, maar het klein prijsverschil - als de verkoper wil meewerken tenminste - geeft op termijn veel tijdwinst.

Napoje
5 december 2012, 14:04
Laatste pakje dat ik bij guitarfetish had besteld kwam er ook niet door ondanks de lage waarde van €30,- kon er meteen €20 bijleggen.

Mdcsusa
5 december 2012, 14:19
Vergeet de inklaringskosten niet, a E12,50.

Hotpepper01
5 december 2012, 14:20
Hou er rekening meer dat je moet betalen. Bij het MinvanFin vind je onder douane precies hoeveel de overheid van je gaat innen. (steel niet, de overheid duld geen concurrentie...:seriousf:)
Meestal moet je ook daadwerkelijk betalen. En als het bij je wordt bezorgd zonder extra kosten, dan heb je pas echt mazzel.

grayfink
5 december 2012, 16:25
En heb je al een nieuwe gitaarkabel?

Sonny
5 december 2012, 22:34
En heb je al een nieuwe gitaarkabel?

Hey grayfink,

Het lag uiteindelijk niet aan de gitaarkabel, maar aan het stopcontact. Ik heb dus later de Bugera V22 op een andere plek in het huis geprobeerd en had nergens meer last van. Maar wat een levenloos geluid kwam er uit dan ding zeg. Hij is dus retour gegaan.