PDA

View Full Version : Welk reverb pannetje ?



V!N
18 juni 2003, 12:36
Ha, ik blijf bezig :)

Een van de vorige eigenaren van mijn JCM 800 heeft de reverb pan gehouden (of gesloopt natuurlijk). Nu deze combo gemod gaat worden, denk ik er toch sterk aan om er weer een pan in te stoppen, maar weet nog niet welke.

Volgens mij zat er een korte in, ik weet niet met hoeveel veren, maar Marshall staat nou niet bekend om de heerlijk galm dus dat doet er ook niet toe. Als ik er toch een nieuwe in moet zetten, dan ook maar meteen een goeie:

http://www.turnstyle.com/nsc/catalog.asp?raster=59CB.0x53549C959E48DD2C.6F01.0. A764&category=reverbtanks

Lange pan, korte pan, twee veren, drie veren, long delay, medium delay .. wat zijn de verschillen in zowel feiten als de meningen hier ?

En is zo'n zwarte snotzak ook wat ? Bescherming van de veren tegen vuil enzo.

Alweer alvast bedankt,

V!N

Mr.Jay
18 juni 2003, 16:34
Een van de vorige eigenaren van mijn JCM 800 heeft de reverb pan gehouden (of gesloopt natuurlijk).
Volgens mij zat er een korte in, ik weet niet met hoeveel veren, maar Marshall staat nou niet bekend om de heerlijk galm dus dat doet er ook niet toe.

Ik heb een 4210 gehad > zat zéker een lang in met 2 veren > waardeloze sound. Maar geloof me, DAT ligt NIET aan die veer , maar aan het circuit van de JCM800.
Ik heb in die Amp es een korte veer gehad van een Sessionette75, die klonk wél stukken beter !! maar vraag me niks over type daarvan.
Inmiddels speel ik alleen op Fenders en heb al véél veren gekocht/geporbeerd > mooiste in zón amp is een 3-veren tank met MIDDLE delaytijd. > veel smeuiiger, warmer en diepere galm. De 2 veren, lange is wat blikkeriger, alhoewel dit ok sterk EXEMPLARISCH scheelt. Ik ga naar de winkel en probeer ze ter plekke uit.
Let GOED op de types > i.v.m. in- en uitgangsimpedantie van zo'n veer > anders werkt die niet op jouw betreffende circuit.

Een goeie veer in een mooi buizencircuit is ene genot > al het andere leidt tot het niet ( meer ) gebruiken van de reverb vroeger of later.
Hele mond vol....

Jay

V!N
18 juni 2003, 17:26
Zowee ! Bedankt Jay voor deze uitgebreide informatie.

Maar het blijft niet een '4210', de mod wordt vrij ingrijpend. Dat had ik er misschien beter bij kunnen vermelden.

Het cleane kanaal wordt een Fender AB763 (blackface !) het boostkanaal wordt opgedeeld in twee kanalen. De ene een JCM 800 2203, de andere een standaard Mesa/Framus/etc. setup met vijf gain stages (eigenlijk een high gain 2203 met een extra gain stage tussen twee en drie).

Er worden geen buizen of knoppen bijgeboord (dus SS gelijkrichters inderdaad .. ) en ik weet niet of de reverbbuis zijn functie wel blijft behouden met die extra gain stage.
Daar zal ik dan nog eens naar vragen.

Wat ik het liefste met m'n galm doe is op clean dat Fender-achtige geluid hebben en op de boosts met de pink kunnen spelen met de volumeknop op de gitaar en zo die 'fluittonen' krijgen en laten doorgalmen .. als je begrijpt wat ik bedoel.
Natuurlijk is een beetje galm tijdens het spelen om het wat te vullen ook nooit weg.

Heb je, nu je weet wat voor amp dit gaat worden en hoe ik met galm omga, nog een extra advies ?
En weet je misschien een winkel waar ik ter zijner tijd een paar uur met alle galmbakjes mag gaan spelen ?

Nogmaals bedankt :)


enneh .. is dit ook een blackface ? -> :cool:

Mr.Jay
18 juni 2003, 18:33
Zowee ! Bedankt Jay voor deze uitgebreide informatie.

Maar het blijft niet een '4210', de mod wordt vrij ingrijpend.

gelezen > echt ingrijpend, wordt dus gewoon een "nieuwe" amp.
komt er dan een handgebouwd PTP-board in ?

>Wat ik het liefste met m'n galm doe is op clean dat Fender-achtige geluid hebben en op de boosts met de pink kunnen spelen met de volumeknop op de gitaar en zo die 'fluittonen' krijgen en laten doorgalmen .. als je begrijpt wat ik bedoel.

yes.

>Heb je, nu je weet wat voor amp dit gaat worden en hoe ik met galm omga, nog een extra advies ?

niet direct nee...is toch geheel ander concept dan een Fender.

>En weet je misschien een winkel waar ik ter zijner tijd een paar uur met alle galmbakjes mag gaan spelen ?

Ik ga hiervoor naar FNS, te Renkum, en vraag vantevoren even of ie wat galmveren op voorraad heeft, neem mijn amp mee, wat kabeltjes, en proberen maar. Er zit tussen div. exemplaren steeds wel verschil in klank, sommigen ploinken heel erg, anderen klinken lekker " aan elkaar" if you know what I mean. Die me bevalt neem ik uiteraard.

Jay

>enneh .. is dit ook een blackface ? -> :cool:lijkt er wél op ja.

V!N
18 juni 2003, 22:19
gelezen > echt ingrijpend, wordt dus gewoon een "nieuwe" amp.
komt er dan een handgebouwd PTP-board in ?
Yeah, als dit als PCB te kopen was zouden veel versterkerfabrikanten de broekriem aan moeten halen. :wink:

Ik heb nu niet teveel geld te besteden, maar op termijn wil ik dat nieuwe binnenwerk transplanteren naar een 100 Watt split channel head + cabs. Tot die tijd heb ik een veelzijdige en handig mee te nemen droomcombo.

Ik heb net gemaild over wat de galmbuis straks nog met galm te maken heeft en hoe het circuit gaat. Dit lijkt me erg belangrijk voor het geluid.




Weet je misschien een winkel waar ik ter zijner tijd een paar uur met alle galmbakjes mag gaan spelen ?
Ik ga hiervoor naar FNS, te Renkum, en vraag vantevoren even of ie wat galmveren op voorraad heeft, neem mijn amp mee, wat kabeltjes, en proberen maar. Er zit tussen div. exemplaren steeds wel verschil in klank, sommigen ploinken heel erg, anderen klinken lekker " aan elkaar" if you know what I mean. Die me bevalt neem ik uiteraard.
Goed idee, zie ik Arie Jan ook weer eens. Ik weet precies wat je bedoelt, maar kan het ook niet onder woorden brengen. Zo'n 'natte' galm, die spettert enzo tegenover een .. ja, een die dat niet doet.



enneh .. is dit ook een blackface ? -> :cool:lijkt er wél op ja. ze hebben ook en brownface voor dit gedeelte van het forum gemaakt -> 8)

Mr.Jay
20 juni 2003, 15:55
komt er dan een handgebouwd PTP-board in ?[/quote]
Yeah, als dit als PCB te kopen was zouden veel versterkerfabrikanten de broekriem aan moeten halen. :wink:

Ik heb nu niet teveel geld te besteden, maar op termijn wil ik dat nieuwe binnenwerk transplanteren naar een 100 Watt split channel head + cabs. Tot die tijd heb ik een veelzijdige en handig mee te nemen droomcombo.

Ga je dat zelf doen ?

Jay

V!N
24 juni 2003, 20:28
komt er dan een handgebouwd PTP-board in ?
Yeah, als dit als PCB te kopen was zouden veel versterkerfabrikanten de broekriem aan moeten halen. :wink:
Ga je dat zelf doen ?

Bedankt voor je optimistme over mijn kunnen :wink: , maar nee, zo goed ben ik nog langer niet. Ik heb net m'n eerste tremolopedaaltje in mekaar gesoldeerd.
Ik laat een goeie kerel dit bordje in mekaar solderen en mag het daarna zelf in de amp schroeven en solderen. Gaat echt een hoop schelen in tijd en verzendkosten, want hij woont nou niet echt om de hoek.

Vannacht is de offerte binnengekomen en ik denk dat ik een paar opties moet schrappen. Mijn ideeën zijn goed, maar het wordt echt te duur voor mijn portemonaie.
Ik heb al een paar voorstellen voor een paar minder ingewikkelde circuits opgestuurd en we vinden wel een oplossing die iets minder luxe is. Ik blijf jullie natuurlijk op de hoogte houden.

De reverb blijft door buizen gedreven (V4) en heeft in het 'exacte' Blackface circuit (op de gelijkrichter na) ook dezelfde draadjes en waardes van de BF. Dat zal wel snor zitten dan.
OD1 zal dan veel weg hebben van de Marshall circuits, maar klinkt volgens hem goed en OD2 zal door 5 gain stadia niet zo fijn met reverb klinken, dit zal een geluid zijn wat er wat achteraan moddert.

Interessant feitje misschien, de Marshalls voor de Amerikaanse markt (met 6550's) hebben drie of vijf filter caps (ipv mijn twee in de Europese EL34 versies), geen voltage divider en een heus 100uf beginpunt .. wat het ook precies mag inhouden allemaal, maar hierdoor schijnen de bakken aan de andere kant van de Oceaan beter te klinken.

V!N