PDA

View Full Version : strap locks installeren zonder boren?



SnoopWinckel
5 december 2012, 10:07
Omdat mijn splinternieuwe telecaster (met bellycut! :hide:) geen strap locks heeft wil ik er graag zelf installeren. Als ik naar de producten van Schaller e.a. kijk hebben ze allemaal een redelijk lange schroef (of zo lijkt het tenminste), en vraag ik me dus af of deze boorwerk vereisen of niet. Dit zou ik het liefst vermijden, maar indien nodig laat ik het wel doen in de winkel waar ik de gitaar gekocht heb.

Fender heeft zelf ook een model op de markt met een kortere schroef (denk ik): Fender Strap Locks (http://www.keymusic.com/product/Fender-FSLC1-F-Strap-Locks-Chrome)
Zou ik deze eventueel wel kunnen installeren door de oude gewoon los te schroeven en deze er op te plaatsen? Ik heb echt geen ervaring met dit soort dingen, vandaar mijn vraag ;)

bat
5 december 2012, 10:09
Ik heb alle straplocks zonder boren gemonteerd.

Tabula Rasa
5 december 2012, 10:11
Je zou natuurlijk ook gewoon een kortere schroef kunnen gebruiken.

SnoopWinckel
5 december 2012, 10:14
Goed om weten :) Het idee dat ik moet boren in mijn instrument (met de twee linkerhanden die ik heb) was al genoeg om het te blijven uitstellen (waarvan afstel komt).

Venlonaer
5 december 2012, 10:36
PM mij even (gaat niet via mobiel helaas). Ik heb denk ik wel iets waar je interesse in hebt.

zoon van Piet
5 december 2012, 10:41
De prima straplocks van Dr No kun je gewoon installeren zonder boren, met gebruik van je eigen schroef en draagbandknop..
http://imageshack.us/a/img825/7928/photodab.jpg

fantastik_badr
5 december 2012, 10:49
Als je echte Schallers koopt, zitten er 2 lange schroeven en 2 korte schroeven bij :)
Problem solved

humbucker
5 december 2012, 11:22
In een tele kan je die lange schroeven gewoon schroeven hoor. Hoef je echt niet voor te boren... Daarbij komen die korte schroefjes na verloop van tijd altijd los bij mij. Dan neem je uiteindelijk toch nog die lange :)

Swaag
5 december 2012, 11:31
Inderdaad. Gewoon die lange er in schroeven. het is hout, geen beton.

yanto
5 december 2012, 11:34
Als je echte Schallers koopt, zitten er 2 lange schroeven en 2 korte schroeven bij :)
Problem solved

Dat heb ik nog nooit gezien. Op bijna al mijn gitaren zitten Schallers. Het is wel zo dat de schroef vaak wat te dun is, zodat de straplocks al snel los gaan zitten. Je kunt geen dikkere of de originele schroef van je gitaar gebruiken omdat ze niet door de straplock passen.
Een beetje houtlijm en een houtsplinter lossen dit probleem gemakkelijk op.

fantastik_badr
5 december 2012, 11:50
http://www.thomann.de/nl/schaller_security_locks_c.htm

vorige week weer een setje ontvangen incl 2 lengtes schroeven, maar nu je 't zegt. Vroeger was dat inderdaad niet zo... Misschien nieuwe "service" van Schaller??

DarknessAwaits
5 december 2012, 12:05
Meestal zijn de schroeven van Schaller iets minder dik dan de schroeven van de originele strapholders, en dan zitten ze dus wat te los. Oplossing is om een tandenstoker (of 2) in het schroefgat te doen en vervolgens de schroeven van de Schaller erin te draaien.

Als de schroeven langer zijn dan de originele is het afhankelijk van het verschil in lengte wellicht verstandig om een klein beetje te boren, in principe kan er echt niks mis gaan als je het met beleid doet en het is kwalijker dat je hout uitscheurt als je een te dikke of te lange schroef rechtstreeks in het hout draait.

Ik weet niet van waar je komt maar je bent vrij om eens langs te komen (omgeving Rotterdam) of wellicht is er iemand die je zou kunnen aanspreken als je naar http://www.gitaarhulp.nl gaat.

frekie
5 december 2012, 12:40
http://www.hammingproducts.nl/modules/webshop/artikelen/8GR04.jpg

2 Grolsch beugels leegdrinken en de rubber dopjes op de beugel om je draagbandknop wurmen met de draagband al op zijn plaats. Gaat er nooit meer af. Joe Bonamassa doet het ook!

jahallozeg
5 december 2012, 12:49
Ik wist niet dat er alternatieven waren voor de Grolsch beugel rubbertjes :-)

big dooley
5 december 2012, 13:56
ik gebruik gewoon de originele schroeven die op de gitaar zaten????

DarknessAwaits
5 december 2012, 14:42
ik gebruik gewoon de originele schroeven die op de gitaar zaten????

Passen niet altijd door de nieuwe strapbuttons, maar als het wel past is het inderdaad de gemakkelijkste en beste oplossing.

bat
5 december 2012, 16:22
Als de schroeven langer zijn dan de originele is het afhankelijk van het verschil in lengte wellicht verstandig om een klein beetje te boren, in principe kan er echt niks mis gaan als je het met beleid doet en het is kwalijker dat je hout uitscheurt als je een te dikke of te lange schroef rechtstreeks in het hout draait.
De originele schroef zit al zo diep in het hout, dat ik de kans op uitscheuren nihil acht.

Kingfisher
5 december 2012, 18:23
Hmm toch ten eerste zal het niet makkelijk zijn om die vijs er in te draaien zonder voorboren, ten tweede bestaat er altijd kans op barsten.

Gewoon de oorspronkelijke vijzen van de strapbuttons van de gitaar herbruiken.

Timotio
5 december 2012, 18:47
Heb net twee weken terug een setje schallers op mijn baja tele gezet. Ik kon gewoon de originele schroeven uit m'n tele ervoor gebruiken, geen enkel probleem :)