PDA

View Full Version : Lampje Mesa Boogie



Venlonaer
4 december 2012, 21:05
Ik heb een kleine en snelle vraag.

Het standbylampje van mijn Dual Recitifier heeft het begeven. Nu wil ik deze vervangen. Echter voor dat ik de hele amp twee keer uit elkaar moet halen (1e keer om te kijken welk lampje ik heb, 2e keer voor het plaatsen) wil ik graag weten welk lampje hier in zit. Zo hoef ik mij amp maar een keer uit elkaar te halen namelijk.
Ik had al iets gelezen van een wattage van 3 watt? Zijn er specifieke lampjes voor amps of kan elk klein bulbje erin?

Zo niet, waar kan ik er een bestellen.

Alvast dank!

B-stone
4 december 2012, 21:37
Hey mark, balen man!

Weet je zeker dat het het lqmpje is? Want leds kunnen in princiepe toch niet kapot gaan? Geeft hij wel gewoon geluid? En vliegt de zekering eruit?

Anders morgen effe bij electro vragen:crazyhappy:

Venlonaer
4 december 2012, 21:41
Och balen balen, t'is een lampje.

Ja het is alleen het lampje, verder doet de amp het nog steeds perfect :D Is ook geen led maar een gloeilampje volgens mij.

B-stone
5 december 2012, 07:52
Idd zag net een topic over het zelfde probleem maar niet echt een duidelijke oplossing: maar je kunt blijkbaar het plastic plaatje van waar het lampje zit eraf klikken. En dan kun je het lampje eruit pakken. En dan zou ik effe naar bauer elektro fietsen met het lampje, die weten zo wat voor een het is :D dunkt mij zo

Eko
5 december 2012, 12:05
Bij Fenders , en veel anderen ook , zit er gewoon een lampje in wat ook gebruikt wordt voor het achterlicht van een fiets. Handje vol, kost geen dro....precies!

Venlonaer
5 december 2012, 19:43
Zelf het antwoord gevonden. Ik zal het even plaatsten t.b.v. de zoekfunctie:


Unscrew the colored cover and you can see the bulb. Push it in gently and turn counterclockwise with the tip of your finger. It's a bayonet fitting and will spring out after about 1/10th of a turn.

You can replace it with another 6V bulb of the same size, or if you have any spare miniature bulbs the same size from your car kit (they're often used for interior or dash lamps), you can use one of those. They're 12V not 6, so they will run a little dimmer, though not much actually, and last much longer.

and yeah, getting them out can be a little fun. i've found that a latex glove or finger cot helps give your fingertip the traction it needs to push and turn those lil buggers in/out.

http://www.grailtone.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=43394

caliban
5 december 2012, 20:13
In mijn Fender Bassman is de pilotlight een redelijk groot deel van de tijd dat de amp aanstaat, helemaal niet of heel zachtjes aan het schijnen. Blijkt veelvoorkomend te zijn.

cluseau
5 december 2012, 21:40
In mijn Fender Bassman is de pilotlight een redelijk groot deel van de tijd dat de amp aanstaat, helemaal niet of heel zachtjes aan het schijnen. Blijkt veelvoorkomend te zijn.

Yep, slecht contact tussen de bus waar het lampje in locked en de aansluitring die er onder zit. Deze kan je aan elkaar vast solderen dan ben je er voorgoed vanaf.

B-stone
8 december 2012, 01:02
Bij Fenders , en veel anderen ook , zit er gewoon een lampje in wat ook gebruikt wordt voor het achterlicht van een fiets. Handje vol, kost geen dro....precies!

En ook daar heb ik dus leds :)
Waarom worden er in fender en andere amps niet ook gewoon leds zoals marshall gebruikt?

caliban
8 december 2012, 01:28
Yep, slecht contact tussen de bus waar het lampje in locked en de aansluitring die er onder zit. Deze kan je aan elkaar vast solderen dan ben je er voorgoed vanaf.

Had zoiets ook ergens online gelezen. Ik stoor me er in ieder geval niet fel aan.

cluseau
8 december 2012, 09:18
Ik stoor me er in ieder geval niet fel aan.

Dat je het niet erg vindt is persoonlijk, ik erger me dood aan zoiets maar daar blijft het niet bij. De oorzaak is de overgangsweerstand tussen de onderdelen in de lamphouder. De spanning welke hierin verloren gaat maal de stroom zorgt voor warmte ontwikkeling wat het proces doet verergeren. Stel dat je op een punt 3V~ verlies hebt maal 150mA is 0.45W. Niet om over naar huis te schrijven zal je zeggen maar dit vermogen wordt zeer lokaal ontwikkelt wat voor flink wat warmte kan zorgen.