PDA

View Full Version : Welk element voor mijn smaak?



semt-x
4 december 2012, 17:14
Ik ben aan het kijken naar andere elementen die nu in mijn Epi LP standard zitten. Heb nu elementen die standaard erin zitten en deze hebben totaal geen definitie, naar mijn idee.
Maar ja, welke zou ik kunnen nemen?

Mijn muzieksmaak varieert erg, speel lekkere rock (foo fighters, GNR, Alter Bridge) tot metal (Machine Head, Killswitch Engage).
De versterker is een Peavey 6505+ Combo, die is al prima voor dit soort muziek.
Maar ik zoek nu andere elementen die ervoor zorgen dat het geluid warmer, pompender, en strakker wordt, maar ook lekker kunnen gillen voor de riffs en solo's zeg maar.
Actieve zouden leuk zijn, maar het liefst wil ik passief, geloof dat die betere dynamiek hebben?

Wat kunnen jullie mij aanraden? Zou een wat "mildere" pup beter zijn dan een high output aangezien de 6505 al behoorlik kan scheuren? Graag hoor ik wat jullie vinden!!!

EDIT: ik zie dat er een aparte sectie is voor dit soort vragen, excuus, heb ik echt overheen gekeken! Zou een mod dit kunnen verplaatsen?

Oranjeaap
4 december 2012, 17:38
Seymour Duncan Jazz/JB setje?
Ik zou sowieso voor moderne pickups gaan. Ik heb eens goeie paf clones in mijn Les Paul gehad en dat klonk super, maar met distortion klink het gewoon bagger. Ik heb nu gewoon de standaard 490R/498T elementen in mijn Gibsons omdat die met alle soorten muziek wel uit de voeten kunnen.
Wat is je budget?

semt-x
4 december 2012, 17:47
Budget, stel dat de elementen die rond de 100 euro p/stuk kosten echt ZOVEEL beter zijn als goedkopere wil ik er best over nadenken, anders niet al te veel. En een moderne pickup, wat moet ik daar onder verstaan?

caliban
4 december 2012, 17:51
Budget, stel dat de elementen die rond de 100 euro p/stuk kosten echt ZOVEEL beter zijn als goedkopere wil ik er best over nadenken, anders niet al te veel. En een moderne pickup, wat moet ik daar onder verstaan?

In de brug een Seymour Duncan JB of eventueel Distortion (die klinkt voor bijvoorbeeld Alter Bridge of KSE het leukste denk ik). Ik zou zelf de nekpickup laten.

Oranjeaap
4 december 2012, 18:10
Een setje pickups van rond de 100 euro is een gigantische verbetering t.o.v. de standaard elementent. Koop je een setje van 200 euro, dan zijn die wel nog beter maar het verschil is minder groot.
Ik zou gewoon eens rondkijken op internet, kijken wat je eventueel aanspreekt.

semt-x
4 december 2012, 18:14
Op zich leken GFS elementen mij wel leuk om mee te beginnen. niet duur, en blijken toch aardig te zijn.
Stel, ik geef 100 voor een set uit en het is niet wat ik zoek, vind ik het ook weer zonde.
En tuurlijk kan je het weer verkopen, maar zoek liever iets wat echt iets voor mij is....

Oranjeaap
4 december 2012, 19:45
Tja, dat weet je pas op het moment dat ze in je gitaar zitten natuurlijk. Kijk eens rond op marktplaats, als het niet bevalt kun je wel ongeveer voor het zelfde geld die dingen weer verkopen.

caliban
5 december 2012, 20:16
Geen ervaring met GFS, maar ik zou gewoon direct voor iets als Seymour Duncan gaan hoor. In mijn Les Paul zit een Seymour Duncan Distortion bij de brugpositie, veel beter dan de stock Gibson-pu.
Zie hier tweedehands :)

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m620178920-seymour-duncan-sh6-distortion-humbucker-pickups.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=8

caliban
5 december 2012, 20:20
http://www.youtube.com/watch?v=ryzie8mham8

Goeie vergelijking tussen een aantal SD's

Speeddemon
11 december 2012, 20:57
Ik heb in een Burny Les Paul Custom een Duncan JB/59 set gehad. Vervangen met een paar GFS-jes: Crunchy PAF bridge en Vintage '59 Alnico PAF neck. Die laatste is waanzinnig, de Crunchy PAF is enigszins vergelijkbaar met de JB, waarbij de (high)mid-spike iets minder agressief is, het laag is wat voller, maar het mid-gebied is iets minder complex.
Een ander alternatief voor een JB zou een DiMarzio AT-1 Andy Timmons signature zijn, of een DiMarzio Norton. Die doen precies wat jij beschrijft: warmer, maar strakker, kan lekker schreeuwen.
Begrijp me niet verkeerd; ik heb nog steeds een JB in een andere gitaar, maar hij moet echt goed matchen met je hout-soort, anders kan ie te schreeuwerig worden, met te weinig laag. Zelfde met de DiMarzio Evolution, die op zijn beurt weer agressiever en directer klinkt dan de JB (JB heeft een Alnico magneet, die gemiddeld warmer/ronder klinken dan ceramische magneten).

polviggen
17 december 2012, 16:05
aangezien je smaak zo uiteenloopt zou ik voor de JB gaan.
de distortion vind ik wat beter voor metalritme, maar dan weer minder voor een wat meer vintage geluid.

het zal zeker en vast een grote verbetering zijn tegen de epiphone pickups.

ghostnote
18 december 2012, 19:36
GFS, been there done that, weggegooid geld. Niet doen dus.

ghostnote
18 december 2012, 20:07
Check ook zeker: http://www.4seasonspickups.com/

DarknessAwaits
18 december 2012, 21:14
http://www.youtube.com/watch?v=ryzie8mham8

Goeie vergelijking tussen een aantal SD's

Absoluut een goeie inderdaad, lekker stukje muziek ook! Vraag me wel af in hoeverre het dan weer amp afhankelijk is hoe een pickup het geluid beinvloedt... Zouden de verschillen ook zo duidelijk zijn bij bijv. een Twin Reverb om maar even iets heel anders te noemen.

polviggen
19 december 2012, 13:08
bij clean valt dat nog meer uit.

Zoals bij de clips van Ola valt me op dat de alternative8 raar klinkt, zo weinig body, vreemd twangy ? en die custom/59 hybrid heeft iets vreemds in het hoog zitten wat ik niet mooi vind...

de klassiekers zoals de JB, custom, distortion, invader klinken hier nog het best, JB laat de noten precies wat meer samenvloeien.