PDA

View Full Version : damping achter de topkam



duckman
3 december 2012, 20:27
hoi,

ik kom dit regelmatig tegen, een soort damping denk ik achter de topkam, bijv. hier: http://www.youtube.com/watch?v=zGEHTr8vqQ8

Waarvoor wordt dit gedaan? Wel eens gezien bij gitaristen die veel tappen, ik neem aan om bijgeluiden tegen te gaan. Maar is er nog een ander voordeel?

barno
3 december 2012, 20:34
geen idee, gezien het pretty nerdy gehalte van die meet, lijkt het mij idd om mogelijke bijgeluiden uit te sluiten ofzo

TimS
3 december 2012, 20:39
Bij gitaristen die veel tappen zit hij achter de topkam omdat ze open snaren willen kunnen spelen, vaak schuiven ze hem over de snaren als ze een stukje gaan tappen.

peter_heijnen
3 december 2012, 20:49
geen idee, gezien het pretty nerdy gehalte van die meet, lijkt het mij idd om mogelijke bijgeluiden uit te sluiten ofzo
Als je echt helemaal niks te melden hebt, hoef je niet te reageren.

@ts: ik heb een fret-king strat zonder string trees. De snaren klinken ongewenst mee, ook al tap ik niet. Ik los dat op met een stukje tape rond de snaar direct bij het stem mechaniek ipv met zo'n 'polsbandje'.

barno
3 december 2012, 22:05
Als je echt helemaal niks te melden hebt, hoef je niet te reageren.

@ts: ik heb een fret-king strat zonder string trees. De snaren klinken ongewenst mee, ook al tap ik niet. Ik los dat op met een stukje tape rond de snaar direct bij het stem mechaniek ipv met zo'n 'polsbandje'.

Nerdy... ergo zeer gevoelige opname apparatuur... willen geen ongewenste invloed op het te meten resultaat... was meneer met die formulering meer tevreden geweest ?

eikelige reactie

Plant
3 december 2012, 22:46
Bij gitaristen die veel tappen zit hij achter de topkam omdat ze open snaren willen kunnen spelen, vaak schuiven ze hem over de snaren als ze een stukje gaan tappen.

Je bedoelt zo'n apparaat zoals Jennifer Batten op haar gitaar heeft zitten?

http://www.guitarjar.co.uk/wp-content/themes/obscure-v1.2/timthumb.php?src=http://www.guitarjar.co.uk/wp-content/uploads/2012/05/Jennifer_Batten2.jpg&w=598&h=280&zc=1

Terminus
4 december 2012, 00:10
Of je gebruikt gewoon een haarbandje.

Kingfisher
4 december 2012, 09:16
Ah, het haarbandje. De keukentruk van de 1000-noten-per-seconde-brigade. Kijk, je wil wel eens hammer-on en pull-off doen aan 200 km/h. Maar dan gaan telkens de open snaren meezingen, dat willen we niet hebben, en palm muten gaat niet. Dus haarrekkertje van zus lenen, over de kop schuiven. In stand by achter de topkam, en als het nodig is, snel naar fret 1 schuiven en dan muzikale diaree.

Rubenios
4 december 2012, 10:19
Ah, het haarbandje. De keukentruk van de 1000-noten-per-seconde-brigade. Kijk, je wil wel eens hammer-on en pull-off doen aan 200 km/h. Maar dan gaan telkens de open snaren meezingen, dat willen we niet hebben, en palm muten gaat niet. Dus haarrekkertje van zus lenen, over de kop schuiven. In stand by achter de topkam, en als het nodig is, snel naar fret 1 schuiven en dan muzikale diaree.

Dat is meestal de reactie van mensen die niet kunnen shredden :D

on topic: inderdaad om bijgeluid af te dempen, wordt denk ik vaak wel bij opnames gebruikt om het geluid zo strak mogelijk te houden, anderen kiezen weer voor een noise gate

peter_heijnen
4 december 2012, 10:19
Nerdy... ergo zeer gevoelige opname apparatuur... willen geen ongewenste invloed op het te meten resultaat... was meneer met die formulering meer tevreden geweest ?

eikelige reactie
Wat lul je nou uit je nek man?

duckman
4 december 2012, 13:52
bedankt iedereen voor de reaktie, was wel bekend dat dit trukje bij shredders wordt gedaan, maar was me nooit opgevallen bij "niet-shredders". De uitleg van Peter klinkt logisch wat dat betreft.Ok, ik kan weer rustig slapen ;-)