PDA

View Full Version : over waarom monitors niet altijd fijne hifi speakers zijn



guhlenn
3 december 2012, 13:49
Even afgezien van muzieksmaak, zette ik vandaag (nieuwe bedrading/set-up) een cdtje op en schrok me de tyfus: er is iets kapot. ijskoude distortion in het hoog. Vol continu. Zo leek het. CD die ik aan had gezet was ultraspank, progress. Nu heeft die cd me altijd een beetje gestoord, wist niet goed te benoemen wat het was maar hij klonk wat vlak, dacht nog: zal wel doosjes drums en flinke bak compressie zijn.

Nou, dat was het ook, maar dan veel erger. Die ijs distortion was alleen tijdens de refreinen, als het voluit ging, meters dus in het rood. Hij is ook vergeleken met andere cd's veel harder en dat alles maakt dat de cd eigenlijk niet meer te genieten is. Kortom, het was nog veel erger dan ik al dacht. En ik heb dat nooit als zodanig gehoord op mijn verschillende hifi installaties. Die niet van al te beste kwaliteit zijn, maar toch. Vond het wel een aardig voorbeeld van wanneer beter resulteert in minder.... :)

Kim Wilson
3 december 2012, 13:53
Mijn ervaring is sowieso dat een slecht geproduceerde cd door de mand valt met goeie speakers. In mijn Astra met standaard speakers klinkt elke cd wel redelijk, in de Polo heb ik goeie speakers en klinkt de ene cd geweldig en de andere volkomen kut. En toen mijn Infinity autospeakers nog heel waren, was dat verschil nog groter. Thuis ook. Ik heb nu speakers die alles weergeven zoals het is, heel eerlijk. Ook daar zakken de slechte cd's door het ijs.

Ik denk dat bovenstaande nog extra versterkt wordt met goeie monitors.

Han S
3 december 2012, 15:01
Klopt 100%

Plant
4 december 2012, 12:29
Probleem is dat het gros van de mensen muziek luistert over inferieure apparatuur, b.v. goedkope stereo setjes met 'melkpakjes' speakers, multimedia speakersetjes of de autoradio. Daar moet muziek dus goed over klinken.
Dan kun je wel muziek afmixen over ultieme speakers voor de minderheid met een Hijg End installatie en dito speakers met perfekte opstelling, maar dat betekent dat de muziek bij de meeste mensen thuis of in de auto niet klinkt. Dus is een monitor een soort doorsneespeaker met eigenschappen van de gemiddelde speaker die thuis gebruikt word. Als je daarop afmixt en het klinkt goed, dan klinkt het 'dus' overal goed.

Heel kort door de bocht :hide: weet ik. Er komt nog meer bij kijken. Maar een monitor is dus idd zeker geen HiFi speaker.

guhlenn
4 december 2012, 15:51
Probleem is dat het gros van de mensen muziek luistert over inferieure apparatuur, b.v. goedkope stereo setjes met 'melkpakjes' speakers, multimedia speakersetjes of de autoradio. Daar moet muziek dus goed over klinken.
Dan kun je wel muziek afmixen over ultieme speakers voor de minderheid met een Hijg End installatie en dito speakers met perfekte opstelling, maar dat betekent dat de muziek bij de meeste mensen thuis of in de auto niet klinkt.

Nee dat is niet juist. in beide gevallen moet het klinken... en kan het goed klinken.

edje kadetje
4 december 2012, 15:56
Probleem is dat het gros van de mensen muziek luistert over inferieure apparatuur, b.v. goedkope stereo setjes met 'melkpakjes' speakers, multimedia speakersetjes of de autoradio. Daar moet muziek dus goed over klinken.
Dan kun je wel muziek afmixen over ultieme speakers voor de minderheid met een Hijg End installatie en dito speakers met perfekte opstelling, maar dat betekent dat de muziek bij de meeste mensen thuis of in de auto niet klinkt. Dus is een monitor een soort doorsneespeaker met eigenschappen van de gemiddelde speaker die thuis gebruikt word. Als je daarop afmixt en het klinkt goed, dan klinkt het 'dus' overal goed.

Heel kort door de bocht :hide: weet ik. Er komt nog meer bij kijken. Maar een monitor is dus idd zeker geen HiFi speaker.

zou het nou niet mogelijk zijn om verschillende mixen op één CD te zetten, voor verschillende gebruikerssituaties?

Han S
4 december 2012, 17:03
Mensen die muziekliefhebber zijn zullen een redelijk tot goede installatie hebben en daar mix je voor, niet voor degene die zich helemaal niet bezig houden met geluidskwaliteit. De befaamde Yamaha NS10 is een monitor die verre van recht is en onder de 80 hz ongeveer niets meer laat horen. Maar het valt me op dat als het daar goed op klinkt, dan klinkt het ongeveer overal goed op en ook op hi end speakers van een ton. Heb je ook een goede subwoofer bij die NS10, dan hoor je ook het laag goed.

Ik heb een akoestische CD gemixed op de ADAM A3X, de kleinste actieve monitortjes die ze daar maken en dat klinkt heerlijk. Je hebt in een studio sowieso meerdere monitoren nodig om je een goed beeld te vormen van je geluid en ik luister af op veel speakers, zelfs op speakers uit de jaren 50 en 60 en je staat er van te kijken hoe goed die kunnen klinken. Maar het moet zeker goed klinken op de NS10 en daar moet je hard voor werken.

Dreverhaven
4 december 2012, 17:50
Ik kan er niets aan doen, maar sinds ik dat setje Adam A7X heb gekocht wil ik nergens anders meer muziek over luisteren. Er zit zoveel meer punch in dan in het gros van de hifi speakers die ik gehoord heb en het klinkt allemaal veel gedetailleerder.

Ik vind het maar raar dat je mixes overal goed op zouden moeten klinken. Dat kan toch helemaal niet? Sommige installaties klinken nou eenmaal nergens naar.

Kim Wilson
4 december 2012, 17:56
Probleem is dat het gros van de mensen muziek luistert over inferieure apparatuur, b.v. goedkope stereo setjes met 'melkpakjes' speakers, multimedia speakersetjes of de autoradio. Daar moet muziek dus goed over klinken.
Dan kun je wel muziek afmixen over ultieme speakers voor de minderheid met een Hijg End installatie en dito speakers met perfekte opstelling, maar dat betekent dat de muziek bij de meeste mensen thuis of in de auto niet klinkt. Dus is een monitor een soort doorsneespeaker met eigenschappen van de gemiddelde speaker die thuis gebruikt word. Als je daarop afmixt en het klinkt goed, dan klinkt het 'dus' overal goed.

Heel kort door de bocht :hide: weet ik. Er komt nog meer bij kijken. Maar een monitor is dus idd zeker geen HiFi speaker.
Nee, hier ben ik het ook niet mee eens. Op die inferieure setjes klinkt ook een top geproduceerde cd "gewoon", net als een slecht afgemixte cd. Het verschil tussen een goeie en een slechte mix is steeds beter te horen naarmate je speakers beter worden.

guhlenn
5 december 2012, 09:07
Ik vind het maar raar dat je mixes overal goed op zouden moeten klinken. Dat kan toch helemaal niet? Sommige installaties klinken nou eenmaal nergens naar.

Daarom is mixen ook niet makkelijk. Als je het alleen voor thuis doet, is het niet zo lastig. De truuk is natuurlijk dat het ook bij je vriend uit de speakers knalt. Anders wordt het zo;n geval 'dat doet ie thuis anders nooit hoor!'

Dreverhaven
5 december 2012, 15:38
Daarom is mixen ook niet makkelijk. Als je het alleen voor thuis doet, is het niet zo lastig. De truuk is natuurlijk dat het ook bij je vriend uit de speakers knalt. Anders wordt het zo;n geval 'dat doet ie thuis anders nooit hoor!'

Maar dat kan helemaal niet, want sommige sets knallen nou eenmaal niet. Ik heb hier vier verschillende installaties staan en het blijft overal anders op klinken. Niet alleen mijn eigen mixes, maar professionele mixes idem dito. Die knallen allemaal ook harder en vetter uit mijn monitors dan uit de rest. Alleen bij mijn ouwe heer thuis waar een paar electrostaten van twee meter hoog met aan elke kant een sub eronder staan klinkt het allemaal eveneens fatsoenlijk. Veel groter nog.

Han heeft hier op het forum eens gezegd dat het op je monitoren goed moet klinken en als het ergens anders dan afwijkend klinkt, dat het dan aan die luidsprekers ligt. Dat lijkt mij een logische gedachte, want je monitors geven vlak (tenminste, dat zou moeten) weer en hifi niet.

Het kan dan ook niet overal goed klinken, want dan zou het overal hetzelfde moeten klinken en dat doet het niet.

Little Jay
5 december 2012, 17:18
I s er niet een wezenlijk verschil tussen "op alle typen speakers goed klinken" en "op alle typen speakers overeind blijven"?

Demo van mijn bandje heb ik af laten mixen door iemand die er veel verstand van heeft en klonk toen inderdaad véél beter op mijn (redelijke) hifi-set. Maar wat mij vooral opviel is dat zijn mix ook overeind bleef op m'n laptop: ondanks dat die absolute baggerspeakerstjes heeft die geen bas weergeven hoorde je er toch op dat er een basgitaar meedeed. Maar dat klonk natuurlijk niet "goed" in die zin dat het een mooie bas-sound was, want dat komt nou eenmaal niet uit die speakertjes.

polviggen
6 december 2012, 12:59
sinds ik mijn adam ax7's staan mijn grote jamo vloerstaanders er werkloos bij.
Ik denk eigenlijk niet dat je voor 500 euro per speaker iets "hifi" vind dat zoveel detail weergeeft.

Ik vind mijn monitors net wel goeie hifispeakers, dat slechte mixen er niet goed op klinken kan me heel weinig schelen.

Dreverhaven
6 december 2012, 14:12
sinds ik mijn adam ax7's staan mijn grote jamo vloerstaanders er werkloos bij.
Ik denk eigenlijk niet dat je voor 500 euro per speaker iets "hifi" vind dat zoveel detail weergeeft.

Ik vind mijn monitors net wel goeie hifispeakers, dat slechte mixen er niet goed op klinken kan me heel weinig schelen.

Ja precies, dat heb ik dus ook. Ik begin me af te vragen of ik sowieso ooit nog voor hifi zal gaan. Adam maakt trouwens ook vloerstaanders, dus misschien zet ik die wel eens in mijn woonkamer.

Ik heb zelf een setje Pied Piper uit begin jaren negentig als hoofd hifispeakers. Toen waren ze nog niet heel duur, maar nu begint een setje bij 3500 euro. Er zijn wel wat verbeteringen doorgevoerd naar het schijnt, maar die ik heb staan hebben een harde piek in het midhoog, een erg onstrak laag en missen ballen. Ik heb er een degelijke versterker voor staan, dus dat is het niet. Eerst was ik tevreden, totdat ik die Adam's kocht. Als ik me dan bedenk wat voor monitors ik voor 3500 zou kunnen kopen. Ik kan me echt niet voorstellen dat daar hifispeakers van hetzelfde bedrag tegenop kunnen.

Zijn er eigenlijk hifispeakers die zo goed zijn, en dus ook qua prijs/kwaliteitverhouding dat ze in studio's gebruikt worden of gebruikt kunnen worden??

guhlenn
6 december 2012, 14:52
Maar dat kan helemaal niet, want sommige sets knallen nou eenmaal niet.

En zelfs dan moet het relatief gezien goed blijven. Je denkt in absolute termen en dan heb je gelijk, maar het punt is dat eimand die naar een ruk setje luistert wel degelijk vind dat zijn set 'lekker' klinkt (of hij si gewoon te arm voor een betere). Hij is er iig aan gewend. Op die set moet jouw muziek hem behagen. Niet jou. Wan t jij zou die set niet hebben. :)

Bowers en wilkins zijn hifi speakers die vaak gebruikt worden in high end (mnastering) studios. De 802 801 en 800 dan. Ik heb ze geporbeerd en vodn het niks. Ze knallen niet. Echt waar. :)

The Bertman
6 december 2012, 15:02
Zijn er eigenlijk hifispeakers die zo goed zijn, en dus ook qua prijs/kwaliteitverhouding dat ze in studio's gebruikt worden of gebruikt kunnen worden??
Ja hoor, dat komt wel voor. Tannoy heeft een grote naam als monitorfabrikant, en ze hebben verschillende huiskamerspeakers gebaseerd op een monitor.
Ik heb zelf twee IMF boxen, de TLS-80. Dat is gewoon een studiomonitor met een huiskamerjasje eromheen. Han heeft ze ook, geweldige boxen, met heel diep laag. Veel cd's vallen bij mij met het laag door de mand, omdat ze echt alles weergeven, ook de prut die ze in de studio niet eens gehoord hebben.
IMF maakte ook veel kleinere types, die prima als monitor te gebruiken zijn.

Wat ik wel een groot verschil vind tussen monitor en hifi, is het stereobeeld. Bij een monitor moet dat heel exact zijn, omdat je dat in je mix nodig hebt. Maar het nadeel daarvan is dat je maar op 1 enkele plek een mooi stereobeeld hebt. Als ik mijn hoofd een halve meter verplaats hoor ik van alles verschuiven. (Ja, ook mijn nekwervels, maar dat is een ander verhaal.)
Een hifi-box moet daar wat relaxter mee omgaan, je wilt in de huiskamer toch op meer plaatsen een fijn geluid. Ik heb in de huiskamer Linn Keilith, geweldig mooi, en totaal ongeschikt als monitor.