PDA

View Full Version : Vraagje over basgitaar op een Egnater Rebel combo



Champ-00
3 december 2012, 11:55
Hoi,

ik heb een vraag die ik niet direct teruggevonden krijg via de zoekfunctie.
Kan ik mijn Egnater Rebel 30 112 gebruiken om basgitaar op te nemen?

Ik heb mij laten vertellen dat de frequentie van de basgitaartonen niet geschikt zijn voor speakers van gitaarversterkers, en dat als men ze op wil nemen met een microfoon dat dan de ruimte groot genoeg moet zijn vanwege de lage hertzen en de terugkaatsing ervan.

Nu had ik het idee om de buizen wel te gebruiken van de versterker, maar niet de speaker. Dit door gebruik te maken van de Silent Mode en de XLR-uitgang die zich op deze fijne unit bevindt. Gitaar opnemen in deze modus heb ik weleens gebruikt, en werkt verrassend goed! Maar dit terzijde.

Kan dit kwaad? Is dit wijsheid? Andere tips?

Mocht iemand een link weten waar dit beschreven staat, is het ook goed.
Alvast bedankt :cheerup:

arjanb01
3 december 2012, 12:03
Dat gaat je speakerconus niet grappig vinden. Niet doen ! Je blaast de hele boel op, zeker als je hem op volume draait !
Gewoon bascombotje pakken voor basgitaar.

scabiosa
3 december 2012, 18:37
Hoi,

Nu had ik het idee om de buizen wel te gebruiken van de versterker, maar niet de speaker. Dit door gebruik te maken van de Silent Mode en de XLR-uitgang die zich op deze fijne unit bevindt. Gitaar opnemen in deze modus heb ik weleens gebruikt, en werkt verrassend goed! Maar dit terzijde.

Kan dit kwaad? Is dit wijsheid? Andere tips?

Alvast bedankt :cheerup:

Via de silent mode kan er niets fout gaan lijkt mij! Kan je zeker eens proberen.
En zolang je je versterker niet te luid zet kan je ook wel zo die basgitaar opnemen, al zal je uit zo'n gitaarspeaker wel nooit een echt vette basklank krijgen...

Mr.Fingers
3 december 2012, 19:27
Op LAAG volume kan dat geen kwaad, het is pas op hoger volume dat de speakers het echt niet leuk gaan vinden. Met de silent-mode zou het moeten gaan, want voor de versterker zelf maakt het niet uit welk signaal je erin steekt. Of het degelijk gaat klinken is een andere vraag, want de kantelfrequenties van de EQ liggen echt helemaal anders bij een gitaar- dan bij een basamp.


Het kan wel hoor, de baslijn van "Son of a preacherman" van Dusty Springfield is opgenomen met een P-bass door een Twin Reverb, op erg laag volume, met een SM57 ervoor.

jasses
4 december 2012, 09:55
Zoals gezegd, met de speakers kan geen kwaad als je het niet te luid doet, en die silent mode moet ook gaan, maar niet elke gitaarversterker is inderdaad even goed met basfrequenties. Een makkelijke, en waarschijnlijk niet minder goede oplossing is een di-box aanschaffen, dan kan je je bas rechtstreeks in je mixer/interface prikken en opnemen. Die zijn behoorlijk goedkoop te vinden.
Als het echt gaat om een opname die je wilt gaan uitbrengen, kan het misschien toch de moeite lonen om een basversterker van iemand te lenen. kan je altijd nog vergelijken welk resultaat je het best vindt.

Je kan trouwens perfect bas opnemen met microfoon in een relatief kleine ruimte, gezien je de microfoon zeer dicht bij de speakers zet, en de versterker meestal behoorlijk luid.