PDA

View Full Version : Aanhoudende problemen met vibrato techniek, ongeduldig of gewoon verkeerde aanpak?



SaferSephy
3 december 2012, 11:53
Ik ben nu een aantal weken wat gerichter bezig met vibrato. Ik merkte dat mijn solo's er gewoon niet lekker uitkomen omdat:

1. Ik gebruik te weinig vibrato
2. Ik doe vibrato te krampachtig waardoor de noot uiteindelijk gewoon vals klinkt omdat ik "wegga" van de originele toon maar niet meer terug kom, waardoor je er gewoon een kwart toon naast zit.

Ik ben hier als volgt mee aan de gang gegaan:

1. Ik heb een techniek gekozen; Vanuit de pols en niet uit de elleboog.
2. In principe trek ik alle snaren naar beneden voor vibrato, op de 1e snaar na (logisch)
3. Proberen zo gecontroleerd mogelijk te zijn, dus zo min mogelijk "schudden" met de hals
4. Ik begon om alles een halve toon te vibrato-en, maar ben later meer richting de kwart toon gegaan op aanraden van een andere gitarist.
5. Bend vibrato's ook vanuit de pols waarbij ik "onder" de toon ga zitten,

Vervolgens heb ik de metronoom erbij gepakt en ben ik op 80bpm begonnen om op elke snaar met verschillende vinger op verschillende plekken op de hals te gaan "vibrato-en". Per klik/tel op de metronoom ga ik dan 2keer van de toon af (dus bij gewone vibrato bend ik dus eigenlijk 2 keer per tel een kwart toon naar boven, en bij bend vibrato 2 keer per tel er onder). Dit ben ik qua tempo gaan opvoeren naar 100, en vervolgens naar 120. en ben nu 132 aan het proberen. Dit gaat op zich redelijk, echter als ik andere gitaristen hoor lijkt het bij hen veel gemakkelijker veel sneller te gaan.

Deze vibrato's houd ik een beetje als referentie:

SRV Crossfire, op 0:17 (en op vele plekken in het nummer)
http://www.youtube.com/watch?v=q4Tpz_2SlO4

Gary Moore Red House, op 0:53
http://www.youtube.com/watch?v=CxkzluURe7g


In bijvoorbeeld SRV's geval vraag ik me af of hij niet gewoon zowel trekt als duwt bij zijn vibrato's of kan ie 't gewoon echt zo snel. De combinatie van (op het oog) gemak en snelheid valt me gewoon op, terwijl 't mij gewoon niet lukt om een goed gecontroleerde vibrato neer te leggen in een medium tempo nummer (Tore down - clapton bijvoorbeeld). Dan verkramp ik ofzo en gebeurd er gewoon helemaal niets (ja vals omdat ik ergens tussen de gespeelde noot en de bend blijf hangen).

Moet ik gewoon geduldig zijn of is m'n aanpak niet goed?

barno
3 december 2012, 12:11
ik denk dat je het te fel analyseert. en te veel denkt in termen van bending. Oorsprong van de vibrato is de tone langer te laten klinken en dat doe je door iets meer druk te geven en tegelijk een trilling in de pols waardoor je de snaar idd -minimaal naar boven čn naar beneden duwt/trekt aan een snel tempo.

Ik zou me in begin nog niet druk maken over vibreren in timing.

hou bv je middenvinger op een tafel, voeg druk toe en vibreer vanuit de pols terwijl je vingertop ter plaatse blijft., da's makkelijk. Bij een gitaarhals, die minder stabiel drukvlak geeft, is het wat moeilijker, maar komt wel.

Pepe
3 december 2012, 12:23
Ja, precies. Een vibrato is meer iets intuďtief en je moet het zien als een extra, je kan ook zonder in een bend (gesteld dat je het in een bend bedoelt). Je doet dus een bend en aan het einde, wanneer je de bend noot bereikt hebt kan je, als je dat wil, nog even om de toonhoogte heen zwabberen of, extremer waar je de noot hoger/lager aantipt.
Ik vibreer bijna alleen als de noot lang genoeg door kan klinken, dat je denkt, oh, hier heb ik even niks te doen.. laat ik wat gaan zwieberen voor extra drama.

Ik denk dat de meeste gitaristen naar buiten benden en vibreren naar buiten en binnen maar in principe is alles geoorloofd wat past bij je motoriek.


Ik zou niet beginnen bij SRV maar eerder bij Gilmour als voorbeeld.

terrasbeest
3 december 2012, 13:00
Eens met het bovenstaande. Zie vibrato als een onderdeel van je frasering, iets spontaan. Niet isoleren 'in je hoofd'.

aaronstonebeat
3 december 2012, 13:03
Zoals altijd weet Justin het netjes uit te leggen:


http://www.youtube.com/watch?v=M0_jZQouSds


http://www.youtube.com/watch?v=VT0y4rIZwhE

aaronstonebeat
3 december 2012, 13:04
En vibrato in bends:


http://www.youtube.com/watch?v=06M2-51JF80

SaferSephy
3 december 2012, 14:29
Grappige is dat zodra Justin wat sneller gaat vibrato-en hij meer aan de snaar trekt dan duwt. Dit vertelt hij vervolgens ook. Ik heb tot nu toe echt alleen maar aan de snaar getrokken of geduwd, waardoor je eigenlijk veel energie weggooid en ook maar half zo snel kunt vibrato-en. Ik ga eens oefenen met zowel door te trekken als te duwen om en om te vibrato-en

Hoewel ik het wel eens ben met jullie dat het een gevoelsding is, is de snelheid waarmee vibrato wordt toegepast vaak wel in relatie tot de snelheid van het nummer, en hoor je vibrato in triolen, achtsten of 16en terug. bij het SRV voorbeeld hierboven hoor je dat wel terug

SaferSephy
29 januari 2013, 20:37
nu een ruime maand verder worden m'n bend vibrato's al een stuk beter. m'n gewone blijft nog wat lastiger, zeker als het wat sneller moet.

Hoe doet Joe Bonamassa dit bijvoorbeeld? Lijken wat snelle vibrato's te zijn die ik er niet uit krijg:

vanaf 1:55 t/m 2:16

http://www.youtube.com/watch?v=VEEfDdJyxPY

-=JEROEN=-
29 januari 2013, 23:16
Jezelf met Joe Bonamassa vergelijken? Kom op!

Kijk naar je eigen kunnen, kijk naar wat je al wel kunt! Dit soort technieken worden vanzelf soepeler door de jaren heen. Dat kan je versnellen door te oefenen tot je een ons weegt, maar het zal nooit sneller gaan dan jouw geduld lang is. Justin's videos helpen, enorm. Hij legt helder en duidelijk de techniek uit, traag (en stevig) beginnen en langzaam opbouwen totdat het 'van zelf' gaat.
Het meteen perfect willen kunnen nadoen en dan ook nog eens als een Joe, hou daar mee op! Slecht voor je motivatie, veel frustratie en waar is 't plezier gebleven. Geniet man, geniet van wat je kan, en geniet ook van wat je niet kan. Ik kijk graag naar Steve Vai, Paco de Lucia en dat soort grootheden, omdat ik weet dat ik dat nivo nooit zal bereiken, juist daarom geniet ik zo van ze!

[einde speech]

SaferSephy
30 januari 2013, 12:11
Jezelf met Joe Bonamassa vergelijken? Kom op!

Kijk naar je eigen kunnen, kijk naar wat je al wel kunt! Dit soort technieken worden vanzelf soepeler door de jaren heen. Dat kan je versnellen door te oefenen tot je een ons weegt, maar het zal nooit sneller gaan dan jouw geduld lang is. Justin's videos helpen, enorm. Hij legt helder en duidelijk de techniek uit, traag (en stevig) beginnen en langzaam opbouwen totdat het 'van zelf' gaat. Het meteen perfect willen kunnen nadoen en dan ook nog eens als een Joe, hoe daar mee op! Slecht voor je motivatie, veel frustratie en waar is 't plezier gebleven. Geniet man, geniet van wat je kan, en geniet ook van wat je niet kan. Ik kijk graag naar Steve Vai, Paco de Lucia en dat soort grootheden, omdat ik weer dat ik dat nivo nooit zal bereiken, juist daarom geniet ik zo van ze!

[einde speech]

hah Thanks Jeroen! Mijn gitaar leraar zei eerder al dat je voor een perfecte vibrato gewoon een jaar moet uittrekken.

Ik moet dus gewoon geduld hebben :)

-=JEROEN=-
30 januari 2013, 21:43
Vervang moeten eens voor 'kunnen, mogen of willen'. Hoe klinkt dat?

LGK
30 januari 2013, 22:05
Maar een perfecte vibrato...? Dat vind ik toch iets raars. Een vibrato is toch iets persoonlijks? Tuurlijk moet ie niet vals klinken, maar voor de rest heeft iedereen z'n eigen vibrato.
Dus wat is een perfecte vibrato dan?

SaferSephy
31 januari 2013, 09:13
Maar een perfecte vibrato...? Dat vind ik toch iets raars. Een vibrato is toch iets persoonlijks? Tuurlijk moet ie niet vals klinken, maar voor de rest heeft iedereen z'n eigen vibrato.
Dus wat is een perfecte vibrato dan?

een perfecte vibrato is er niet nee, dat is een kwestie van smaak.

Harald
31 januari 2013, 09:31
Iedereen wil alles ook altijd gelijk kunnen... relativerende opmerking (niet meer verbatim) van Tommy over zijn boom-chick thumbpicking a la Freight Train

"Het duurde 10 jaar voordat ik de groove echt te pakken had"

Vibrato kan op zoveel manieren. Zo'n BB King vibrato gaat mij nooit lukken! Dat wil mijn pols echt niet. Clapton heeft ook zo'n bizarre techniek, valt ook vies tegen. En als je kijkt wat Jeff Beck allemaal uitvreet...los daarvan, als het dan op een steelstring lukt heb je er weer niets aan op een klassieke gitaar.

Stug doorblijven gaan. Op een gegeven moment wil het ineens. Daarna is het meestal weer een volstrekt raadsel waarom dat zolang geduurd heeft.

SaferSephy
31 januari 2013, 12:41
Iedereen wil alles ook altijd gelijk kunnen... relativerende opmerking (niet meer verbatim) van Tommy over zijn boom-chick thumbpicking a la Freight Train

"Het duurde 10 jaar voordat ik de groove echt te pakken had"

Vibrato kan op zoveel manieren. Zo'n BB King vibrato gaat mij nooit lukken! Dat wil mijn pols echt niet. Clapton heeft ook zo'n bizarre techniek, valt ook vies tegen. En als je kijkt wat Jeff Beck allemaal uitvreet...los daarvan, als het dan op een steelstring lukt heb je er weer niets aan op een klassieke gitaar.

Stug doorblijven gaan. Op een gegeven moment wil het ineens. Daarna is het meestal weer een volstrekt raadsel waarom dat zolang geduurd heeft.

Klopt Harald, en zeker bij fingerstyle dingen gaat dit heel erg op. Toen ik nog fingerstyle speelde kon ik op soms 2 uur op drie maten zitten te ploeteren (Man with the green thumb, Luttrell), om vervolgens gefrustreerd naar het toilet te gaan, terug te komen en het in 1 keer foutloos speelde.

Ik moet zeggen dat dit bij vibrato wel een stuk lastiger is, omdat ik het sowieso jaren lang helemaal fout heb gedaan, het op 100 manieren kan waarbij de bruikbaarheid afhankelijk is van handgrootte, hals, gewenste toon, snaar, en in welke frase je het speelt. Ik merk echt dat m'n spieren ook echt maar stap voor stap willen begrijpen wat m'n hoofd wil, en kom er ook geregeld achter dat die 2 dingen ook totaal niet overeenkomen. Een langzaam en soms frustrerend proces, met hopelijk wel een gewenste uitkomst.

Roy Prins
6 februari 2013, 13:24
Eens met het bovenstaande. Zie vibrato als een onderdeel van je frasering, iets spontaan. Niet isoleren 'in je hoofd'.

Ik zou een vibrato niet anders interpreteren dan welke andere techniek dan ook. Als je een solo improviseert, dan is dat ook een spontane aangelegenheid. Betekent niet dat je ooit een vette lijn neer gaat zetten als je geen idee hebt welke noten je kan en wil gebruiken. Dit wil je ook van tevoren oefenen! Of je dit nou op gehoor doet of door toonladders te studeren. Een vibrato is precies hetzelfde. Als je niet weet hoe je hem kan laten klinken zoals je hem wilt hebben, ga je hem in isolatie oefenen. Een analyse zoals SaferSephy gebruikt is hierbij uiterst nuttig en verstandig.

Ik zou de methode die je gebruikt aanhouden. Probeer op een onderdeel van je techniek tegelijk te concentreren en je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat.