PDA

View Full Version : JCM 800 verkopen voor andere versterker of houden?



JDB7
3 december 2012, 08:31
Ik ben gestopt met spelen in een groep, waar mijn JCM 800 goeie dienst bewees, maar nu gestopt omdat ik meer tijd wil steken in mijn relatie en toekomstig gezinnetje, en huis enzo, ik wil niet volledig opgeven, dus gewoon wat thuis verder doen als hobby, en meschien later dan weer, maar daar denk ik momenteel niet aan, waarschijnlijk komt het er niet meer van, ookal is het de max.

Nu ben ik aan het twijfel om mijn amp te verkopen JCM 800 81 + Marshall 1960 cab met 4 G12-65 speakers uit de jaren 70.

Nu heb ik meerdere opties.

Ofwel laat ik een powerbreak in mijn JCM 800 steken (kost mij rond de 150€), heb ik er voor over maar goe gaat de klank dan wel zijn.

Ofwel ga ik voor een goeie Combo, minder zwaar, dus gemakkelijker te verplaatsen, ook een voordeel.

maar wat zouden jullie mij aanraden tussen deze twee opties en als je voor een combo zou gaan wat raden jullie mij dan aan, wel eens bij zeggen, ik hou echt wel van een marshall geluid met een goeie clean, voornammelijk speel ik classic rock (ac/dc, guns n roses, aerosmith, deep purple, zz top, van halen, metallica, Megadeth, enz), hou ook van (rammstein, Stone Sour, slipknot,... ) daar zou ik me ook eens met bezig houden, maar dan zoek ik nog voor een goed pedaal, of tenzij ik nu een combo neem waar ik veelzijdigheid heb.

Graag jullie menning dank u

arjanb01
3 december 2012, 08:51
Of inderdaad een powersoak inbouwen of de handel verkopen en dan heb je wat mij betreft de volgende opties, gezien je muziekstijl:
- Blackstar HT-5 combo of topje (prima Marshall voicing)
- Die kleine Marshall topjes die nu op de markt zijn (bijvoorbeeld de JMD-1 of mini JCM-800 of 900). Wel wat duurder gezien het een anniversary serie is (gelimiteerd)

Dit zijn voor jou denk ik de beste opties, bedenk wel dat je bij het kiezen van topjes je speakerkast moet houden.

driesp
3 december 2012, 09:52
Ik zou 't niet verkopen. Hou er ook mee rekening als je die kast verkoopt je een heel eindje zal mogen zoeken om nog een G12-65 kast te vinden. Die amp heeft volgens mij gewoon DIE speakers nodig, anders vind ik 'm niets.

FrankC
3 december 2012, 10:11
Nooit verkopen zonde. Ik zou geen powerbreak kopen maar een klein versterkertopje. Lekker laag vermogen zodat je een beetje kan opendraaien. Topje is leuk omdat je er dan een grotere kast onder kan zetten. En die heb je al. Overigens combo`s zijn vaak retezwaar! Orange niks voor jou? Beetje Brits rocken.

polviggen
3 december 2012, 10:12
het is nu ook wel een slechte tijd om te verkopen. Ik zou ook eerst een powersoak testen, zelf vond ik
dat je bij een jcm800 net zo goed de master kan dichtdraaien.

+ als je terug zo'n set wil gaat het moeilijk zijn om er 1 te vinden die net hetzelfde klinkt.
Zit nogal wat variatie op die jcm800's.

powersoak werkt wel goed, maar bij demping van -6db ofzo, niet om naar huiskamervolume te dempen

Einzeln
3 december 2012, 11:05
En een PPMV is geen optie?

Han S
3 december 2012, 11:34
In studiokringen is de JCM800 zeer gewaardeerd, hangt wel af van welke je hebt want ze klinken niet allemaal even goed. De Celestion G65 is een van de mooiste speakers die ze hebben gemaakt.

Conclusie: nooit meer wegdoen, krijg je spijt van.

Ik heb een 4010 combo, nieuw gekocht begin jaren 80, is nooit de studio uit geweest en klinkt heel erg goed, nog beter met een 4*12 Stage Accompany kast er onder met V30's.

De JCM800 is een van de beste Marshalls, nooit wegdoen.

Jan Buurman
3 december 2012, 12:08
JCM niet wegdoen! Zie bovenstaande argumenten.
Voor thuis: als je weinig budget heb gewoon een Harley Benton GA5 (bijvoorbeeld)voor een paar tientjes met enkele pedaaltjes. Meer heb je niet nodig om thuis een beetje in vorm te blijven...
Works for me!

Brum
3 december 2012, 12:37
Mag ik dan wat tegengas geven?:D Ik zou 'm wel verkopen. Ik kan me ook vinden in bovenstaande argumenten, maar die JCM800 ga je echt nog wel weer aan komen, die zie je nog met enige regelmaat voorbij komen op tweedehands sites. Zelfde geldt eigenlijk ook voor die ouwe JCM800 kasten, al dan niet met G12T65's. Het geld wat je er van overhoudt, zou ik steken in een mooi combootje voor thuis. Enige argument wat ik zou kunnen bedenken om de versterker niet te verkopen, is dat je er momenteel niet veel voor krijgt, omdat ook de tweedehands markt ook op z'n gat ligt.

Pepe
3 december 2012, 12:51
Lekker lozen en van het geld de vrouw uit eten mee nemen en een handzaam ampie scoren.
Je moet er toch niet aan denken dat wanneer je ooit toch weer een gigamp moet hebben je aan de 800 vastzit terwijl je anders weer helemaal mag zeggen wat je wil.

arjanb01
3 december 2012, 15:54
Mag ik dan wat tegengas geven?:D Ik zou 'm wel verkopen. Ik kan me ook vinden in bovenstaande argumenten, maar die JCM800 ga je echt nog wel weer aan komen, die zie je nog met enige regelmaat voorbij komen op tweedehands sites. Zelfde geldt eigenlijk ook voor die ouwe JCM800 kasten, al dan niet met G12T65's. Het geld wat je er van overhoudt, zou ik steken in een mooi combootje voor thuis. Enige argument wat ik zou kunnen bedenken om de versterker niet te verkopen, is dat je er momenteel niet veel voor krijgt, omdat ook de tweedehands markt ook op z'n gat ligt.

Deels mee eens. De ene JCM 800 is de andere niet. Er schijnen JCM 800 amps te zijn uit begin 80-er jaren die niet om aan te horen zijn, dus ik zou hem zeker wel houden.
Voor thuis zou ik een Blackstar HT-5 of HT-1 nemen, heb je nagenoeg dezelfde sound in het klein op thuis volume te doen !

HaroldA
3 december 2012, 16:13
Ik zou ook eerst een powersoak testen, zelf vond ik
dat je bij een jcm800 net zo goed de master kan dichtdraaien.

Powersoak vind ik inderdaad niet nodig op een 1-kanaals 2203 of 2204. Gewoon master bijna dichtzetten en klaar!


En een PPMV is geen optie?

Vind ik persoonlijk niet klinken op een 2203/4, zeker niet onder de 70%. De bestaande master is goed genoeg.


... maar die JCM800 ga je echt nog wel weer aan komen, die zie je nog met enige regelmaat voorbij komen op tweedehands sites.

Maar niet deze, die je al jaren gekoesterd hebt en precies klinkt zoals jij wil! Zoals gezegd zit er best veel variatie in de 80's Marshalls.

Het is trouwens geen G12-T65, maar gewoon 'G12-65' en die zijn bijna niet meer te vinden. De T75 is een hele andere speaker.


Lekker lozen en van het geld de vrouw uit eten mee nemen en een handzaam ampie scoren.
Je moet er toch niet aan denken dat wanneer je ooit toch weer een gigamp moet hebben je aan de 800 vastzit terwijl je anders weer helemaal mag zeggen wat je wil.

Ik vind het al jaren heerlijk om "aan een 800 vast te zitten". :crazyhappy:

Kim Wilson
3 december 2012, 16:19
Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ook gezinnetje, weinig tijd over en momenteel niet eens een band. Maar wel een dure amp en een compleet drumstel thuis staan. Die ga ik niet verkopen, omdat ik iets dergelijks nooit weer aan zou kunnen schaffen. Ik heb langzaam opgebouwd naar wat ik nu allemaal thuis heb staan, en dat zal bij jou denk ik hetzelfde gegaan zijn. Met een gezin te onderhouden koop je niet even snel dezelfde topspullen die je eerder hebt verkocht.

Ik zou je dan willen adviseren om er een leuk oefenversterkertje bij te kopen om thuis lekker door te blijven klooien. Voor 150 euro kun je best een redelijk ding kopen. Volgens mij valt de Fender Mustang II al binnen dat budget. Maar die mooie amp met die speakers zou ik nooit verkopen.

Brum
3 december 2012, 23:38
Maar niet deze, die je al jaren gekoesterd hebt en precies klinkt zoals jij wil! Zoals gezegd zit er best veel variatie in de 80's Marshalls.

Ik geloof het, maar zijn die verschillen nu echt zo groot?


Het is trouwens geen G12-T65, maar gewoon 'G12-65' en die zijn bijna niet meer te vinden. De T75 is een hele andere speaker.

We bedoelen hetzelfde.;) Bandmaat van me heeft net een cab met G12-65's gekocht en heeft er al weer eentje op het oog voor een scherp prijsje, vandaar dat ik me niet zo goed kan voorstellen dat ze zo zeldzaam zijn. Ik heb ze eigenlijk ook wel al 's voorbij zien komen en wel 's getwijfeld er eentje aan te schaffen. Ze zijn tegenwoordig nog redelijk betaalbaar ook, met een beetje speurwerk.

HaroldA
3 december 2012, 23:47
Bandmaat van me heeft net een cab met G12-65's gekocht en heeft er al weer eentje op het oog voor een scherp prijsje, vandaar dat ik me niet zo goed kan voorstellen dat ze zo zeldzaam zijn. Ik heb ze eigenlijk ook wel al 's voorbij zien komen en wel 's getwijfeld er eentje aan te schaffen. Ze zijn tegenwoordig nog redelijk betaalbaar ook, met een beetje speurwerk.

Ze zijn alleen tussen '79 en '81 gemaakt en je kan ze van de buitenkant niet herkennen, je zult de kast open moeten schroeven om te weten welke spreakers er in zitten en dan schiet de prijs meestal omhoog ...

driesp
4 december 2012, 08:07
Het lijk me idd sterk dat je "zomaar" één tegenkomt. Je moet al werkelijk veel geluk hebben dat je er ene koopt voor een normale prijs (lees +- 400 euro) en als je ermee thuis komt dat ze er in zitten. Staat er een foto op van de speakers, zal er wel goed om gevochten worden. Je hebt het meest geluk met de JCM800 lead cabinets, maarja dan nog... Heel veel G12-M70 en T75 daar.

Heb zelf zo'n cab, een 2204 en 2203. En ik moet zeggen dat de 2203 op héél laag volume toch niet zo slecht klinkt, waar ik nogal van verbaasd was. Originele master werkt gewoon veel beter dan al die ppimv toestanden, ze zijn er al lang weer uit gesloopt.

reckless_life
5 december 2012, 01:45
We bedoelen hetzelfde.;) Bandmaat van me heeft net een cab met G12-65's gekocht en heeft er al weer eentje op het oog voor een scherp prijsje, vandaar dat ik me niet zo goed kan voorstellen dat ze zo zeldzaam zijn. Ik heb ze eigenlijk ook wel al 's voorbij zien komen en wel 's getwijfeld er eentje aan te schaffen. Ze zijn tegenwoordig nog redelijk betaalbaar ook, met een beetje speurwerk.

Je moet er een beetje op uitkomen denk ik.

Ik wil ook even vermelden dat de "G12-65" speaker heruitgebracht is (heritage series). De nieuwe versie kan je gewoon in de winkel kopen, dus op zich zijn die niet zo moeilijk te vinden. Maar de oude G12-65's kom ik toch niet vaak tegen.

HaroldA
5 december 2012, 09:19
Je moet er een beetje op uitkomen denk ik.

Ik wil ook even vermelden dat de "G12-65" speaker heruitgebracht is (heritage series). De nieuwe versie kan je gewoon in de winkel kopen, dus op zich zijn die niet zo moeilijk te vinden.

... maar wel €120,- per stuk. Da's alleen al €480 voor inferieure "Heritage" speakers.

Kim Wilson
5 december 2012, 09:50
Nou, ik geloof dat de Heritage nog redelijk goed klinkt. Als in de beste van de nieuwe serie.