PDA

View Full Version : solo Another brick in the wall Pt2



pasqual
2 december 2012, 22:28
Sinds kort hebben we Another brick in the wall Pt2 toegevoegd aan ons repertoire. We zijn nog volop bezig om dit goed te laten lopen. Dit is het huidige resultaat. Nog niet helemaal goed maar dat komt wel:soinnocent:
Zo, en nu nog een fatsoenlijk einde....

http://www.youtube.com/watch?v=vbZA99SF7B8

Harald
3 december 2012, 08:31
De originele solo op de plaat is ERG ERG sterk. Eén van de betere van Gilmour. Ik zou die iig vrij compleet langs laten komen. Dan kun je daarna evt. rekken en helemaal loos gaan. Je speelt er in het begin wel wat stukken uit, maar luister eens goed naar de timing en afwerking van Gilmour. Dat de gitaar inspeelt op de wisselende akkoorden in de backing is me ook nooit opgevallen, blijft toch gewoon in D- hangen daar? Vind deze solo en die van Mother op het origineel stukken leuker dan de solo op Comfortably Numb. Dat laatste is live vaak sterker al was de gastperformance van Gilmour bij Roger Waters in London hier niet sterk. Vond de gitarist van Waters zelf het een stuk beter spelen. (Je kunt iig niet zeggen dat ik altijd met de meute meeloop ;) )

Rizz
3 december 2012, 08:43
Goed voorbeeld van hele sterke live-uitvoering van ABITW en CN zijn toch wel die op P.U.L.S.E. Beginnen allebei redelijk origineel en na het "verplichte" stukje gaat hij helemaal los.. Dat maakt dat Gilmour toch erg moeilijk te benaderen is IMHO. Maar, ik doe het je niet na en ik ben behoorlijk fan van PF, dus in mijn ogen is er altijd wel wat mis en ben ik dus eigenlijk geen maatstaf.. :D

pasqual
3 december 2012, 10:44
Bedankt voor de feedback. @Harald: de keys in de achtergrond zijn redelijk onopvallend maar maken nu juist de solo zo interessant. Wat dat betreft zou ik er goed aan doen om het origineel te volgen, het is namelijk inderdaad een zeer sterke solo. Ik heb geprobeerd om in de juiste strekking te spelen met het orineel in gedachte. Ik moet eerlijk bekennen dat ik 'm niet helemaal uitgezocht heb. Ga ik zeker doen!
@Rizz: bij de Pulse versie speelt Gilmour het eerste gedeelte en het tweede gedeelte ( waar iedereen "loos" gaat ) wordt gespeeld door Tim nogiets ( die naam moet ik even opzoeken....) en is gewoon een geïmproviseerde solo. Ik heb namelijk meerdere versies gehoord: de versie van de cd is een andere als van de dvd. Dus wat dat betreft doe ik in het tweede gedeelte niet anders.
In iedere geval bedankt voor jullie reacties.

Rizz
3 december 2012, 10:56
Bedankt voor de feedback. @Harald: de keys in de achtergrond zijn redelijk onopvallend maar maken nu juist de solo zo interessant. Wat dat betreft zou ik er goed aan doen om het origineel te volgen, het is namelijk inderdaad een zeer sterke solo. Ik heb geprobeerd om in de juiste strekking te spelen met het orineel in gedachte. Ik moet eerlijk bekennen dat ik 'm niet helemaal uitgezocht heb. Ga ik zeker doen!
@Rizz: bij de Pulse versie speelt Gilmour het eerste gedeelte en het tweede gedeelte ( waar iedereen "loos" gaat ) wordt gespeeld door Tim nogiets ( die naam moet ik even opzoeken....) en is gewoon een geïmproviseerde solo. Ik heb namelijk meerdere versies gehoord: de versie van de cd is een andere als van de dvd. Dus wat dat betreft doe ik in het tweede gedeelte niet anders.
In iedere geval bedankt voor jullie reacties.

Natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten.. :hide: Wat een fan..Tim Renwick overigens.. En het klopt, Comfortably Numb is het enige nummer waar de versies van overeenkomen op het album en de dvd. Slechte zaak, maar dat is een ander onderwerp..

Post vooral meer, ik blijf het wel machtig mooi vinden!

pasqual
3 december 2012, 11:02
@Rizz: Een paar posts geleden heb ik SOYCD gepost incl. alle gebreken, check die maar eens ff:)

Stratman70
7 december 2012, 01:25
Ik vind 'm erg leuk. Je speelt lekker en goed en bij je impro ga je lekker los. Gaaf om naar te luisteren en daar gaat het om! Het boeit!
Het begin... ik zou iets ingetogener zijn met vibrato en een strakkere timing aanhouden.

The Lo Lands
11 december 2012, 10:25
Brings back memories :-) Ik heb deze solo ook honderden keren met mijn destijds Floyd Tribute band gespeeld. Qua sound zit je goed, alleen doordat ik deze solo kan dromen is de timing wel een belangrijk aspect. De rust die Gilmour in zijn spel heeft in de studio opname is van een kwaliteit en herkenbaar timbre die ik in zijn live performances ook niet altijd precies terug hoorde komen. Dus complimenten, je bent goed op weg en met de tijd zal het steeds beter gaan geloof me :-) ALs zoals eerder hier gezegt zou je het intro van de solo zo goed mogelijk moeten benaderen zodat je later in de solo lekker los kan gaan en je eigen pad bewandelen!

edje kadetje
11 december 2012, 12:08
Ik vind 'm erg leuk. Je speelt lekker en goed en bij je impro ga je lekker los. Gaaf om naar te luisteren en daar gaat het om! Het boeit!
Het begin... ik zou iets ingetogener zijn met vibrato en een strakkere timing aanhouden.


Inderdaad niet letterlijk gespeeld. Ik probeer hem zelf meer letterlijk te spelen (en we doen dan ook geen tweede deel - ben ik ook niet zo weg van: teveel gefreak). Toch lijkt het van jou gek genoeg meer op het origineel (qua sound, spel, beleving etc.). Opnieuw dus goed gedaan.

Ben het wel eens met de vibrato: iets minder doen. En de manier van de klassieke zangers: eerst aanhouden, dan vibreren.

pasqual
11 december 2012, 13:54
Bedankt Ed, je kan me erger beledigen:) je hebt een punt wat de vibrato betreft, ik ben me ervan bewust dat ik af en toe "too much" doe, het is moeilijk zoiets uit je systeem te krijgen;)

benwave
11 december 2012, 14:09
Ik vind het behoorlijk goed, maar eigenlijk vind ik ook dat er bij deze solo weinig ruimte is voor improvisatie
De solos van Gilmour zijn zo bekend en belangrijk voor de nummers van Pink Floyd, het zijn eigenlijk klassiekers .
Lekker geluid hoor. Verder moet je ook je gitaar uit durven laten klinken, niet te snel naar een tweede aanslag grijpen, zal ik maar zeggen

pasqual
12 december 2012, 09:47
Dankje Ben, ik ga het origineel eens beter uitzoeken. Tot nu toe heb ik de solo globaal na gespeeld in de geest van...