PDA

View Full Version : Apart probleem m.b.t. de tuners op Gibson.



bosnialove
2 december 2012, 15:07
Ik heb gisterenavond een nieuwe set Kluson Waffleback Reissues binnengekregen en ze gelijk allemaal erop geplaatst.

De tuners doen het goed, na de eerste keer stemmen wat gespeeld en na een paar hevige bends was alleen de G- en B-snaar een beetje out of tune.

Het probleem wat zich voordoet heeft te maken met de schroefjes, waarmee je de tuners vastschroeft, in combinatie met het hout van de headstock.

De tuners maken gebruik van 6 bushings en twee schroefjes per tuners om ze vast te schroeven in het hout. In totaal zijn er dan 6x2=12 schroefjes die moeten worden vast geschroefd. Echter, bij 3 van de 12 schroefjes kan je de schroefjes vast blijven draaien, maar er komt geen eind aan. Bij de andere 9 kan je ze vastschroeven en uiteindelijk komt er een eind aan, waardoor je de schroef niet verder vast kunt draaien.

If you know what I mean..

Ik heb gezocht op Google, maar ik kon het niet echt vertalen wat het probleem is.

Kan dat worden opgelost? Door die schroefgaten opnieuw met [insert product] te dichten en dan de schroef er weer in de draaien.

Mr.Fingers
2 december 2012, 15:10
Gibson verkopen en Fender kopen, heb je maar 7 schroefjes nodig, dus dan heb je er nog 2 extra.

Hotpepper01
2 december 2012, 15:22
Mijn schoonvader was timmerman. Als een schroef doldraaide in hout, dan deed hij eerst een splinter hout in het schroefgat en draaide dan opnieuw dezelfde schroef er in. Werkte prima en een simpele oplossing....

bosnialove
2 december 2012, 15:22
Gibson verkopen en Fender kopen, heb je maar 7 schroefjes nodig, dus dan heb je er nog 2 extra.

Hmm.. Dat is ook een oplossing. Ik zal er eens over nadenken. :)

Edit: Over nagedacht en besloten dat het toch een niet zo goed idee is.


Mijn schoonvader was timmerman. Als een schroef doldraaide in hout, dan deed hij eerst een splinter hout in het schroefgat en draaide dan opnieuw dezelfde schroef er in. Werkte prima en een simpele oplossing....

Hmm.. :chicken: Dat is wel een hele goeie oplissing. Thanks, ik zal het eens proberen. 'Doordraaiende schroef' heet dat dus.

Ik zal het niet gelijk doen, want ik heb gisteren nieuwe snaren erop geplaatst. Over twee á drie weken zal ik ze vervangen, dus dan zal ik dat ideetje uitproberen!

Daan Muller
2 december 2012, 16:26
Yep, stukje van een tandenstoker of een lucifer en ze draaien weer vast.

o0rollo0o
2 december 2012, 16:35
Ik heb het ook een keer gehad, stukje lucifer met houtlijm erin en schroefje erin draaien.

bosnialove
2 december 2012, 17:55
Oke, mooie oplossing vind ik dat.

Hoe groot is het stukje tandenstoker? Vult hij het hele gat op, de helft of een andere kleiner deel op?

B-stone
2 december 2012, 19:14
Oke, mooie oplossing vind ik dat.

Hoe groot is het stukje tandenstoker? Vult hij het hele gat op, de helft of een andere kleiner deel op?

Gewoon erinstoppen en afknippen op de hoogte van het gat, het probleem is dat je te weinig vlees in het gat hebt, met een sateprikker zorg je weer voor wat meer vlees waardoor hij wel vast blijft zitten.

Luciferhout is zachter (populieren?) en sate is vaker bamboe, een stuk harder dus. Zal niet erg veel uitmaken, maar als je toch bezig bent zou ik voor sateprikkers gaan. En dan zorgen dat hij het zo lang is als het gat diep is. Succes!

El_Mano
2 december 2012, 19:20
Een cocktail prikkerje is beuken, en beter dan lucifer (populier) en saté pen (Bamboe) en is ook makkelijk op dikte te schuren

o0rollo0o
2 december 2012, 19:23
Beuken heeft wel betere sustain, zeker gezien de snaren via je stemmechanieken de trillingen via de schroefjes je gitaar in beweging zetten...

bosnialove
2 december 2012, 19:27
Ach, boeien. Ik koop dan wel ff een pakketje van die dingen. Dan houd ik nog genoeg over mocht ik een feestje geven.. Ooit.. Hehe.


Thanks!

Venlonaer
2 december 2012, 20:54
Je kunt ook wat druppels soldeertin in de gaten laten lopen. Dit geeft nog net iets meer sustain dan het beukenhout.

o0rollo0o
2 december 2012, 20:59
Je kunt ook wat druppels soldeertin in de gaten laten lopen. Dit geeft nog net iets meer sustain dan het beukenhout.

Mijn vorige gitaarleraar soldeerde altijd zijn snaren vast aan de stemmechanieken, die gast had echt een zieke sustain

stijnkenens
2 december 2012, 21:16
Een cocktail prikkerje is beuken, en beter dan lucifer (populier) en saté pen (Bamboe) en is ook makkelijk op dikte te schuren


Beuken heeft wel betere sustain, zeker gezien de snaren via je stemmechanieken de trillingen via de schroefjes je gitaar in beweging zetten...


Je kunt ook wat druppels soldeertin in de gaten laten lopen. Dit geeft nog net iets meer sustain dan het beukenhout.


Mijn vorige gitaarleraar soldeerde altijd zijn snaren vast aan de stemmechanieken, die gast had echt een zieke sustain


Haha, lachen !!!


s.