PDA

View Full Version : Plastic vergelen



o0rollo0o
2 december 2012, 12:18
Dit is waarschijnlijk al 100x gevraagd maar ik kan het niet vinden. Kan ik witte plastic knoppen in thee of koffie smijten zodat ze een een beetje vergelen? Iemand andere ideeen?

Tabula Rasa
2 december 2012, 12:22
Dit is waarschijnlijk al 100x gevraagd maar ik kan het niet vinden. Kan ik witte plastic knoppen in thee of koffie smijten zodat ze een een beetje vergelen? Iemand andere ideeen?

nee, dat werkt niet. De gele kleur poets je er zo weer vanaf.

DarknessAwaits
2 december 2012, 12:31
Ik had het ook geprobeerd met een pickup cover voor een DiMarzio Fast Track... enkel verkrijgbaar in spierwit of heel vies beige. Koffie en thee werkte absoluut niet maar licht opschuren met staalwol en meerdere lagen vloeibare schoensmeer van Kiwi hebben na meerdere behandelingen toch wel behoorlijk resultaat geleverd.

Maar hoe je dat goed moet knoppen zou moeten doen... daar kom je toch moeilijk tussen al die gleufjes.

Cocobolo
2 december 2012, 15:34
Het zal wel niet maar....wat zou het effect zijn om ze een tijd onder een zonnebank te leggen?

KoenB
2 december 2012, 16:35
Ligt helemaal aan de soort plastic. Sommige plastic zijn enorm UV gevoelig, anderen vrijwel niet. Maar het is wel het proberen waard!

o0rollo0o
2 december 2012, 17:32
Heb geen zonnebank:(

Cocobolo
2 december 2012, 17:36
als het werkt, dan is er vast een markt voor een klein doosje met UV lamp die niet teveel stroom verbruikt, en waarin je je knopjes een tijdje kunt leggen. Stewmac zal het binnenkort dan wel hebben :D

fred dons
2 december 2012, 18:27
vintage amber stain van stew mac werkt perfect (meestal ook een mooie nicotine kleur op mijn vingers als ik er mee werk ;) )

Rizz
2 december 2012, 18:30
Heb geen zonnebank:(

Je koopt op marktplaats vast wel ergens een gezichtsbruiner voor 15 euro ofzo, klein en makkelijk hanteerbaar..

Edit: hiero (http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/zonnebanken-en-gezichtsbruiners/m622319994-gezichtbruiner-babyliss-uva-hawaii-philips-lampen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=3)voor een tientje!

Tabula Rasa
2 december 2012, 19:00
vintage amber stain van stew mac werkt perfect (meestal ook een mooie nicotine kleur op mijn vingers als ik er mee werk ;) )

Maar dat hecht niet op ABS. Niets hecht op ABS.

Cocobolo
2 december 2012, 19:41
Nu we het toch over gezichtsbruiners hebben (ik hoop dat de TS het niet erg vindt om even een klein zij stapje te nemen)...hebben we hier op het forum al een keer gehad over de UV lakken die supersnel drogen bij het gebruik van UV lampen? Ik zit al te zoeken maar kan het niet (meer) vinden.

Toelichting : Veel fabrikanten (bijvoorbeeld PRS) maken gebruik van UV lakken. Die moet je in speciale kabines drogen en na 30 minuten kun je al de volgende laag aanbrengen (na een paar seconden is het namelijk al uitgehard).
Je kunt ook een dure handheld lamp kopen voor het drogen. Dat staat hier:
http://www.spdiuv.com/curing_uv_power-shot.htm

In een gezichtsbruiner zitten ook UV-A lampen volgens mij. Ik heb wel zin om een keer een experimentje er mee te doen :)
maar misschien is het netter om er een nieuw topic over te starten...

piezo
2 december 2012, 20:52
Maar dat hecht niet op ABS. Niets hecht op ABS.Ik weet dat jij zo'n beetje de relicdeskundige hier bent, maar heb je al eens ABS in warme vette kerriejus gelegd?

Tabula Rasa
2 december 2012, 20:56
Ik weet dat jij zo'n beetje de relicdeskundige hier bent, maar heb je al eens ABS in warme vette kerriejus gelegd?

Nee, kerriejus niet geprobeerd. Maar alles wat ik geprobeerd heb is er altijd weer vanaf te boenen. Niets hecht. Enige wat enigszins werkte is een lak maken van aceton en een tint (want aceton vreet je slaagplaat op). Of natuurlijk zonlicht.

Napoje
3 december 2012, 12:52
een beetje z-poxy is ook gelig en transparant en hecht vrijwel overal aan kan ik uit ervaring zeggen. =

Koni05
3 december 2012, 15:28
Hecht rook ook niet? Aangezien alles vergeeld van roken, misschien dit ook?

Rubenios
3 december 2012, 16:20
Dus gewoon een hele slof sigaretten in een middagje ertegenaan paffen :D
Of misschien heeft een forumlid een palingrokerij :D

Napoje
3 december 2012, 16:43
Geen idee of het werkt maar kurkuma (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kurkuma_(specerij)) trekt ook in formica keukenbladen als je het niet meteen wegpoetst dus misschien ook in pvc.

keesssst
3 december 2012, 16:48
mischien henna-haarverf? is te krijgen in ALLE tinten :)

Tabula Rasa
3 december 2012, 19:14
Mijn ervaring is dat een slagplaat door licht verkleurt, tot diep in de plaat. Alle soorten lak etc liggen erop en raken snel beschadigd en kaal door o.a. De plectrum. Als iemand de perfecte methode heeft, dan hoor ik het graag.

keesssst
4 december 2012, 18:13
op je vraag wat betreft gezichtsbruiners ; ja dat werkt ook , een oud collega gebruikte het thuis voor uv-lijm (uv lijm is
overigens niet geschikt om aquarium's mee te lijmen .......... gehoord van een vrouw van een oud collega :) )
voor een complete gitaar zal je er mischien 2 nodig hebben , maar het nieuws van kort geleden dat zonnebanken
toch niet zo goed voor de mens zijn (ja duhh ) zal de prijs van gezichtsbruiners vast NIET opdrijven

ik denk dat je zelf de oplossing al gevonden hebt om kunststof te verouderen: een uv lamp ! daarmee maken ze
lak ook "oud" om te testen op bestendigheid , mischien even insmeren met een of andere prut

jutter
4 december 2012, 19:49
.............. , mischien even insmeren met een of andere prut

Ja, met zonnebrand misschien? :D

RS-Rik
4 december 2012, 20:12
Weet iemand hoe je aan n fatsoenlijk UV lamp komt? is 36 Watt genoeg?


Op MP staan wel vijverlampen, maar hogere wattages zijn vrij prijzig (denk 50 a 100 euro).


http://www.verlichtingkopen.nl/uv-lamp-vijver-36watt?filter_name=UV


Dit is ook n beetje n gortige prijs

Cocobolo
4 december 2012, 22:40
gezichtsbruiners staan er volop op, vaak voor 10 euro. Grote zonnebanken kun je zelfs vaak gratis ophalen :-)

Sanderltd
5 december 2012, 13:34
Ik heb ooit een Framus Nashville gerestaureerd waar de originele slagplaat van ontbrak. Ik heb de slagplaat uit wit slagplaatmateriaal gesneden, maar dat was natuurlijk net niet geel genoeg. Ik heb toen ook vanalles geprobeerd: zonlicht, thee, stain, rook, etc. NIETS van die dingen werkt, dat kan ik garanderen.

Naar mijn ervaring werkt maar één ding en dat heb ik toen ook bij mijn plastic gedaan: warmte! Ik heb met een kaars het plastic zéér traag een zéér licht verhit. Als je dit lange tijd doet, merk je dat het plastic langzaam aan vergeelt. De kunst is om het niet te dicht bij de warmtebron te houden, anders vervormt het, maar ook niet ver, anders vergeelt het niet.
Let op dat je hiermee toch een half uurtje of een uurtje bezig bent voor een klein slagplaatje. Dus oefen geduld uit. Maar het resultaat is zéér authentiek en mooi. :)

Napoje
5 december 2012, 13:56
zou een oven op 100° niet handiger zijn dan een kaars?

RS-Rik
5 december 2012, 14:39
Uurtje op 60 graden is mijn motto met plamuur en epoxy. Een gitaar past niet in een oven, dat heb ik al geprobeerd.

100 graden is denk ik teveel, 60 graden is veiliger, eventueel zelfs met de ovendeur open.

Via een ander forumlid kan ik aan UV lampen komen, misschien ga ik daar binnenkort mee experimenteren. Ik heb hier nog genoeg plastic knopjes liggen waarmee dat kan (o.a. Jap Fender Strat knoppen).

Ik ga nu de oven aanzetten om te kijken of ik een knopje vergeeld krijg.

Over een uurtje of wat zal ik mijn bevindingen posten.

RS-Rik
5 december 2012, 15:43
Het werkt!


Alleen moet je de hitte niet al te hoog opschroeven want het plastic deformeerd gewoon... de pickupringen zijn een soort calamares geworden en de tone-knop begint pringle achtige vormen aan te nemen. Maar dat was pas na ik de oven op 120 had gezet omdat het bij 60 te langzaam ging.

Het vergelen bij de tone knop is wel heel erg mooi gebeurt, een heel authentiek gelig bruinig viezig kleurtje is het geworden, precies wat je zoekt. Wat dat betreft is het experiment geslaagd. Op naar de optimalisatie fase, een test van 1.5 uur op 60 graden.

Tabula Rasa
5 december 2012, 16:57
Hier ben ik echt extreem benieuwd naar. Ik heb werkelijk alles geprobeerd en het enige wat leek te werken is een lak op acetonbasis die je zelf moet maken en dat is heel slecht voor mijn airbrushspuit.

o0rollo0o
5 december 2012, 18:14
En wat zijn de bevindingen rik? 1,5 uur op 60 graden met de deur open?

macwilliams
5 december 2012, 19:07
Let je er wel even op dat kunststof kan gaan krimpen met het gevolg dat je knoppen niet meer op de pots zouden kunnen passen.
Je zit nog behoorlijk veilig met maar 60 graden Celsius, bij 80 is het risico al veel groter dat het mis gaat.

RS-Rik
6 december 2012, 17:35
Ik heb nog niks geprobeerd op lagere temperaturen. 120 is iig te heet, het plastic smelt. Het vergelen schter, wauw!

Napoje
6 december 2012, 21:24
Staan die knoppen nou nog steeds te bakken? Kan je er meteen een cake naast zetten...

o0rollo0o
13 april 2013, 16:50
Yo gasten, tijdje terug maar ik heb vandaag eindelijk een UV lamp op de plaatselijke rommelmarkt gescoord:
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/564340_485339084866277_1970236711_n.jpg

Laten we kijken hoe dit uitpakt:seriousf:

RS-Rik
13 april 2013, 18:00
Voor 4 euro... nais... en dat vóór Koninginnedag.

Als 't maar beter uitpakt dan mijn ovenrecept.


Hoewel, ik denk dat plastic bij UV meer "poedert" dan als je het in de oven stopt. UV breekt echt de verbingingen tussen de polymeren en kraakt de polymeren zelf, zoals oude donkere lak op een kozijn. Dof en poederig.... dat is mijn voorspelling. Hopelijk heb ik het mis.

Hou me op de hoogte.

guitarkid
18 april 2013, 13:48
Let je er wel even op dat kunststof kan gaan krimpen met het gevolg dat je knoppen niet meer op de pots zouden kunnen passen.
Je zit nog behoorlijk veilig met maar 60 graden Celsius, bij 80 is het risico al veel groter dat het mis gaat.

In de oven leggen met een potmeter-asje..? Dan krimpt het iig niet!

o0rollo0o
22 april 2013, 16:00
Nou het schiet dus geen meter op met zn lamp, inmiddels al 24 uur voor dat ding gezet, en ik zie nog niks gebeuren:D

7ender
22 april 2013, 21:13
"plastic" is natuurlijk een verzamelnaam ,....er zijn zo enorm veel soorten plastics ,...en dus ook niet allemaal even gevoelig voor verkleuring door UV-straling e.d.

Bij plastics die gebruikt worden voor huishoudelijke apparatuur moet men vaak voorzichtig zijn met "kerrie" .
Morsen met kerrie, levert op plastic maar al te vaak een vale gele vlek op die NIET meer te verwijderen is .
Probeer 'ns wat 't doet op de achterkant van die slagplaat :)

KoenB
24 april 2013, 12:14
"plastic" is natuurlijk een verzamelnaam ,....er zijn zo enorm veel soorten plastics ,...en dus ook niet allemaal even gevoelig voor verkleuring door UV-straling e.d.

Bij plastics die gebruikt worden voor huishoudelijke apparatuur moet men vaak voorzichtig zijn met "kerrie" .
Morsen met kerrie, levert op plastic maar al te vaak een vale gele vlek op die NIET meer te verwijderen is .
Probeer 'ns wat 't doet op de achterkant van die slagplaat :)

Zal wel lekker ruiken als je een keertje in het zonnetje staat te spelen :chicken:

o0rollo0o
27 april 2013, 19:29
Beetje rare vraag maar... Wat bedoel je met kerrie? Een sausje? Een poedertje? Een oplossing met water?

Ik heb de body van de gitaar al een keer in brand gezet en erna proberen te verbloemen met citroensap dus hij ruikt zoiezo al een beetje raar.

Mattia
29 april 2013, 10:18
Dat 'gele' in kerriepoeder wat een hardnekkig kleurtje achterlaat is 'gewoon' kurkuma. Oplossen in water/vettig oplossing zal 't m wel doen.

HaroldA
14 februari 2014, 13:51
Op naar de optimalisatie fase, een test van 1.5 uur op 60 graden.


En wat zijn de bevindingen rik? 1,5 uur op 60 graden met de deur open?

Wat o0rollo0o vroeg ...

RS-Rik
14 februari 2014, 21:11
oh fuck dit is bijna een jaar geleden.

De knopjes zijn nu helemaal zwart! het rookte ook al een tijdje hier in huis

Kan vanavond of morgen het experiment overdoen, ik heb nog wel witte knopjes liggen denk ik.

HaroldA
14 februari 2014, 21:30
Ik wil een ander element in mijn Ibanez AM100 zetten, maar die heeft nu een mooi vies vergeeld raampje met aan 1 kant 2 schroeven. Ik heb nog wel "moderne" creme raampjes liggen, maar ja ... niet vies geel.

HaroldA
22 februari 2014, 12:29
Kan vanavond of morgen het experiment overdoen, ik heb nog wel witte knopjes liggen denk ik.

Heb je er toevallig nog aan gedacht? Ik ga nu mijn AM100 ophalen bij Stegers (http://gitaarservice.nl) en dan heb ik 2 raampjes om het bij te testen. Als het gedoemd is om te falen ga ik het niet doen, als ik "proefkonijn" moet zijn wel. Of als je al kunt bevestigen dat het werkt natuurlijk ook ;)

RS-Rik
22 februari 2014, 13:25
Neen sorry ik heb het nog niet gedaan. Zat ook niet hoog op mijn prioriteitenlijst en die broodjes bakpao worden zonder de oven/magnetroncombi niet warm :D

Je kunt er donder op zeggen dat de raampjes zijn gemaakt van ABS (lego is ook van ABS, Lollar P90 pickup covers zijn ook van ABS, allemaal met injection moulding gemaakt)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitril-butadieen-styreen

ABS verkleurd en verliest enige sterkte onder invloed van warmte. Er zit vast ergens een soort drempelwaarde waarna dat effect zich versterkt voordoet. Ik heb verder geen verstand van plastics en polymeren maar dat vermoed ik.


Dus het ovenproces werkt wel, alleen je moet het voorzichtig aanpakken anders krijg je hele vieze calamares.



p.s. net geluisterd: wat maken jij en die band van je een vette muziek zeg!!

HaroldA
22 februari 2014, 16:15
Neen sorry ik heb het nog niet gedaan. Zat ook niet hoog op mijn prioriteitenlijst en die broodjes bakpao worden zonder de oven/magnetroncombi niet warm :D

Je kunt er donder op zeggen dat de raampjes zijn gemaakt van ABS (lego is ook van ABS, Lollar P90 pickup covers zijn ook van ABS, allemaal met injection moulding gemaakt)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitril-butadieen-styreen

ABS verkleurd en verliest enige sterkte onder invloed van warmte. Er zit vast ergens een soort drempelwaarde waarna dat effect zich versterkt voordoet. Ik heb verder geen verstand van plastics en polymeren maar dat vermoed ik.


Dus het ovenproces werkt wel, alleen je moet het voorzichtig aanpakken anders krijg je hele vieze calamares.


For the majority of applications, ABS can be used between −20 and 80 °C (−4 and 176 °F) as its mechanical properties vary with temperature.

Tot 80 °C zou het stabiel moeten zijn dus.


The aging characteristics of the polymers are largely influenced by the polybutadiene content, and it is normal to include antioxidants in the composition. Other factors include exposure to ultraviolet radiation, for which additives are also available to protect against.

... maar misschien gooien de antioxidanten wel roet in het eten ;)



p.s. net geluisterd: wat maken jij en die band van je een vette muziek zeg!!

Tnx! :cooler: Als je ooit een gastenlijstplek wil ...

HaroldA
22 februari 2014, 16:24
Leuk artikel over het vergelen van computers: http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189

HaroldA
24 februari 2014, 17:13
Na 1.5 uur op 50' in de oven: helemaal niets. 100% gelijk aan het raampje wat er niet in is gegaan, maar dan warmer ;) Daarna het knopje iets hoger gezet, ik gok zo'n 70', met als resultaat een gekrompen raampje.

http://blog.mensliberty.com/Portals/157023/images/MythBusted2.gif

Rick trodat
28 februari 2014, 09:40
Wat wel werkt...Je slagplaat ( ligt er wel aan wel materiaal, maar de standaard van fender wel) van febr tot juni gewoon in de tuin leggen ( in het zonnetje) en als het regent ff binnenhalen ( als het uitkomt).

Met alle respect voor een bepaald bedrijf die ''relic'' onderdelen verkoopt en zijn slagplaat voorziet van een kleurstof. Dit speel je er zo vanaf. Plastic, hout, verf verkleurd door UV niet door warmte ( ja wel als het in de fik staat natuurlijk)

HaroldA
28 februari 2014, 10:11
Met alle respect voor een bepaald bedrijf die ''relic'' onderdelen verkoopt en zijn slagplaat voorziet van een kleurstof. Dit speel je er zo vanaf. Plastic, hout, verf verkleurd door UV niet door warmte ( ja wel als het in de fik staat natuurlijk)

Dit doorgelezen?


Leuk artikel over het vergelen van computers: http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189

Rick trodat
28 februari 2014, 12:23
Dit doorgelezen?

Leuk stukje. Grappig ook. Maar de ene plastic is de andere niet.
Ik ben geen expert op het gebied van plastic en weet ook niet de samenstelling van een slagplaat. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een originele 62 stratocaster ( tot 58 was het geloof ik bakelite en dat brak af en werd dunner) dan zijn die exemplaren lang niet zo geel als de meeste relics en zeker niet als die nintendo:seriousf:

Ik speelde vroeger veel buiten, een paar jaar lang, en mijn slagplaat is op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 wit is en 10 geel. Denk ik 3 en de gitaar is nu 14 jaar oud. Een 62 stratocaster heeft denk ik 5 en dan heb je ook nog die groenige slagplaten, die dan net weer anders zijn.

RS-Rik
28 februari 2014, 18:59
Volgens mij is het probleem voor reliccing dat het vergelingsproces nogal onvoorspelbaar verloopt. Ten eerste zijn er verschillende soorten plastics, en ten tweede is niet iedere batch plastic even goed vermengd, waardoor vergeling onvoorspelbaar is. Soms werkt UV, soms warmte, soms een combinatie van beide.


70 graden was dus no go, maar 50 graden deed 't m niet. Tsja..