PDA

View Full Version : Stemaparaat 432Hz



Exitinside
2 december 2012, 01:02
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een stemapparaat voor electrische gitaar die op 432Hz kan stemmen. ( 432 Hz is de een universeel frequentie, je hartfrequentie.....valt trouwens veel over te lezen op internet). Nu valt het me op dat de pitch van de meeste stemapparaten tussen 435Hz en 448 Hz ligt. Zelf van duurdere stemapparaten. Weet iemand toevallig welke wel de 432 hz frequentie aankan ?
Ik heb wel een stemapparaat voor een akoestische gitaar.... deze kan het wel aan. Die gitaar klinkt niet heel goed......lijkt alsof het geluid in de klankkast blijft zitten.....sinds ik em gestemd heb op 432 Hz.....klinkt ie een heel stuk beter.

Midwolda
2 december 2012, 09:03
Cool. Het klinkt inderdaad anders, en je gaat er anders van spelen.
Ben ook een tijdje op zoek geweest naar een 432Hz tuner, maar nooit gevonden.
Wel online, op Youtube, free downloads, enzovoorts. Succes!

peter_heijnen
2 december 2012, 11:27
Het klinkt mss wel ook ala hendrix, vroege van halen en al die anderen die lager stemden....

De turbo tuner kan op 432 gecalibreerd worden, wat zeg ik, hij kan helemaal naar 300!
Zeg maar je hartslag als je op ijs ligt. :)

http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm

Duhsjaak
2 december 2012, 11:55
Hi E
Geinig draadje. De meeste stemapparaten gaan niet lager dan 435Hz omdat de Barok orkesten met originele instrumenten dat als maatstaf aan houden. Zie Frans Bruggen's schitterende oeuvre.
Daaronder wordt tegenwoordig nooit meer gebruikt.

Zelf heb ik in mijn achterhoofd altijd nog het plan een keer een gitaar te (laten - mee helpen) bouwen volgens het 31 toons octaaf van Christiaan Huygens. Sinds ik ooit een concert op een Fokker orgel heb bijgewoond, spookt dat ergens op de achtergrond altijd mee. Een prachtige, maar vervreemdende ervaring, omdat je iemand viool hoort spelen op een orgel.

Er is in ieder geval zo'n gitaar (klassiek) gebouwd door Dirk Janssen. Nadeel: Linkshandig. Mijn gitaar zou in combi met mijn voorliefde/beperking tot alternatieve stemmingen voor een uniek geluid moeten zorgen. J.S. Bach/Prelude voor Suite II is daarop te spelen onder meer.

Hoe een stemapparaat voor acoustische gitaar niet op een elektrische te gebruiken zou zijn is voor mij een beetje een vraag. Dan klem je m toch op de head stock? Of zie ik iets over het hoofd in mijn enthousiasme?

Ik heb ooit de theorie gehoord dat ooit de maatstaf 392Hz zou zijn geweest; iets dat nu de G boven de centrale C is. IS die theorie juist, dan zijn we dus een aardig eind opgestemd.
Helaas wordt omwille van het briljant schetterende geluid alles steeds verder opgestemd.

En jaar of 15 terug is het orgel van het Concertgebouw ook verneukt door het op 444Hz te brengen. Walgelijk slechte beslissing door die sjaken.
Ik waardeer je gedachte om het op 432Hz te proberen. Ik vind 435 al een opluchting.

Ik hoop dat je eens de moeite wilt nemen dit rammelende betoog te lezen (smiley) en te vertellen wat de winst is van die laatste drie Hz verlaging.
Vriendelijke groet, Gus

Swampash
2 december 2012, 13:02
Volgens mij gaan alle chromatische Korg tuners van 410 t/m 480 hz, zelfs de goedkoopste Korg ca1.

Exitinside
2 december 2012, 13:18
Het klinkt mss wel ook ala hendrix, vroege van halen en al die anderen die lager stemden....

De turbo tuner kan op 432 gecalibreerd worden, wat zeg ik, hij kan helemaal naar 300!
Zeg maar je hartslag als je op ijs ligt. :)

http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm

Ok, ziet er wel goed uit....een beetje prijzig dat wel.
Is er een leverancier hier Nederland of kan het alleen online besteld worden ?

Jan Buurman
2 december 2012, 13:31
Misschien een beetje een blonde vraag maar als je op 432Hz stemt is alles dan gewoon een fractie lager? Moet de rest van de band dan ook naar 432?
Hoe zit dat allemaal precies?

peter_heijnen
2 december 2012, 15:19
Ok, ziet er wel goed uit....een beetje prijzig dat wel.
Is er een leverancier hier Nederland of kan het alleen online besteld worden ?
Ja is idd prijzig, maar het is absolute kwaliteit. Heb hem zelf al een paar jaar en ben nog steeds enthousiast over het absolute gebruikersgemak met stemmen. Andere pitches calibreren daarentegen vind ik lastig, ik heb daarvoor altijd angstvallig de manual bij me. Zou ik een keer de pitch moeten veranderen, zou ik niet uit mijn hoofd weten hoe. :) Heb het ding ooit vooral gekocht om in buzz feiten stemming te kunnen stemmen, maar vind dat uiteindelijk toch te veel gedoe en stem nog steeds gewoon op 440 normaal.

Volgens mij is er geen leverancier in europa.

@Jan: nee de rest van de band hoeft niet ook naar 432, maar of jij stapt er even later uit of de band. :)

Ukeloeder
2 december 2012, 16:17
440Hz (http://www.youtube.com/watch?v=gPBgWWZhcA4)

432Hz
(https://www.youtube.com/watch?v=BJ8KdqhHk0w)

Dus...

Zonnecaster
2 december 2012, 16:42
ik gebruik het programmaatje ap tuner 3.08 op mn laptop om mn ak. en el. gitaren te stemmen en daarbij kun je in de settings ook instellen op 432 :)

edit : ff geprobeerd en de toon op youtube op 432 hz komt prima uit op ap tuner ...

Jan Buurman
2 december 2012, 17:44
440Hz (http://www.youtube.com/watch?v=gPBgWWZhcA4)

432Hz
(https://www.youtube.com/watch?v=BJ8KdqhHk0w)

Dus...




OK..... Dus? Wat schieten we daarmee op? Waarom zou je op 432Hz willen stemmen? (Serieus)
Ik weet het, ik zou kunnen googlelen... maar een korte, op gitaristen gerichte samenvatting zou ik zeer kunnen waarderen...:hippie:

grayfink
2 december 2012, 17:51
De hartfrequentie is ongeveer 1 (bij 60 slagen per minuut, duh) en geen 432 Herz.
En al die mooie muziek waar ik kippenvel van krijg en heb gekregen met de A op 440 Hz, die artiesten hebben het dus allemaal fout gedaan?


:???:

Thiez
2 december 2012, 19:11
Ik had er nooit van gehoord. maar even wat rondgezocht op internet, opzich wel een interessant onderwerpje.
Hier een stuk erover. Via deze site kun je naar een vergelijkingsite waar ze muziek zowel 440Hz hebben 432Hz. En inderdaad klinkt de 432Hz wel net iets warmer in het gehoor dan de 440Hz.

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1921

Jan Buurman
2 december 2012, 19:29
Ook even gegoogled:
http://www.wanttoknow.nl/overige/432hz-de-natuurlijke-universele-stemming/

Kan het toch niet helemaal serieus nemen.......

B-stone
2 december 2012, 19:33
Hoe kan een liedje in 440 hz of 432hz geconverteerd worden. Het is toch het aantal trillingen per seconde dus toonhoogte, aangezien we niet een piep horen in het nummer, heb ik het idee dat het toch allemaal een beetje onzin is. Zeker als er gezegd word dt er in die toonhoogte geen gehoorschade zou optreden......

grayfink
2 december 2012, 19:50
Even de linkjes van Thiez en Jan Buurman. Mijn hemel, wat een kul.:seriousf:

Buzzel
3 december 2012, 09:53
Inderdaad een vaag verhaal. Zal het eens proberen op de gitaar :P

Ik vond het plaatje dat te vinden is op de website die Thiez stuurt wel grappig. Zeker door het onderschrift :seriousf:

http://www.grenswetenschap.nl/images/artikelfoto/hitler432.gif
(Hitler, geen 432 Hz)

Ukeloeder
3 december 2012, 13:46
OK..... Dus? Wat schieten we daarmee op? Waarom zou je op 432Hz willen stemmen? (Serieus)
Ik weet het, ik zou kunnen googlelen... maar een korte, op gitaristen gerichte samenvatting zou ik zeer kunnen waarderen...:hippie:

Ik heb geen flauw idee, Jan. Het voelde voor mij altijd als zeer comfortabel dat iedere gitarist met wie ik speelde dezelfde A hanteerde. Wanneer ik nog eens een nieuw bandje op richt zal ik sterk de neiging hebben te selecteren mede op basis van 'stemgedrag'.
Geen flauw idee, wel flauwe grappen.

Exitinside
3 december 2012, 16:15
Misschien een beetje een blonde vraag maar als je op 432Hz stemt is alles dan gewoon een fractie lager? Moet de rest van de band dan ook naar 432?
Hoe zit dat allemaal precies?

Ja, dat je op 432 hz stemt, betekent dat de referentietoon 8 hz lager ligt dan bij een normale stemming. Dus alles is 8 hz lager.

Exitinside
3 december 2012, 16:20
ik gebruik het programmaatje ap tuner 3.08 op mn laptop om mn ak. en el. gitaren te stemmen en daarbij kun je in de settings ook instellen op 432 :)

edit : ff geprobeerd en de toon op youtube op 432 hz komt prima uit op ap tuner ...

Op internet vindt je wel van die tuners....alleen is het zo'n gedoe om je laptop op je pedalboard te zetten ;)

harrie-beton
3 december 2012, 16:21
Die 432 trillingen per seconde is een toon die nauw verband houdt met het universum om ons heen. Die toon zit verweven in de natuur, in de wiskunde, in de planeetbanen, in het hele universum. Dat is ook de reden dat muziek normaal zo goed voor ons is, die muziek stemt ons als het ware af op het universum. Wij weten dat al heel lang. Dat is al heel oude kennis.

Wat een gelul inderdaad. Mijn bullshit filter stond gelukkig aan.
Muziek in iets andere stemming kan anders klinken maar het Universum heeft er geen fluit mee te maken.

Exitinside
3 december 2012, 16:22
OK..... Dus? Wat schieten we daarmee op? Waarom zou je op 432Hz willen stemmen? (Serieus)
Ik weet het, ik zou kunnen googlelen... maar een korte, op gitaristen gerichte samenvatting zou ik zeer kunnen waarderen...:hippie:

Het klinkt beter ;)

Han S
3 december 2012, 16:44
Lijkt me onzin, het verschil is nauwelijks hoorbaar. De Gis zit een halve toon lager en is 415.3 hz, de G is een hele toon lager en zit op 392 hz. Denk je nou echt dat die 8 hz het verschil gaat maken?

Exitinside
3 december 2012, 16:49
De hartfrequentie is ongeveer 1 (bij 60 slagen per minuut, duh) en geen 432 Herz.
En al die mooie muziek waar ik kippenvel van krijg en heb gekregen met de A op 440 Hz, die artiesten hebben het dus allemaal fout gedaan?


:???:

Weet niet of dat hartfrequentie letterlijk opgevat moet worden, maar Universal frequency wordt ook wel genoemd....in ieder geval is er genoeg informatie over te vinden.

http://www.wanttoknow.nl/overige/%E2%80%98verander-je-frequentie-het-universum-daagt-je-nu-uit%E2%80%99/

http://www.pianotales.nl/downloads/432hz.pdf

Al die muziek op 440 Hz, waar jij kippevel van krijgt......Was mss een helemaal perfect geweest op 432 Hz ;) ......... Dan had je mss geen kippevel gehad, maar een orgasme ;) :p :)

Han S
3 december 2012, 16:58
Dit is echt pseudo wetenschappelijke onzin. Geen twee mensen met dezelfde hartslag en niemand gaat het verschil horen als je blind gaat vergelijken met een halve minuut tussenpauze.

Exitinside
3 december 2012, 17:04
Wat een gelul inderdaad. Mijn bullshit filter stond gelukkig aan.
Muziek in iets andere stemming kan anders klinken maar het Universum heeft er geen fluit mee te maken.

Mijn bullshit filter staat alleen aan als ik politici hoor praten ;)

In dit geval sta ik er wel open voor....... geluid is krachtig en dat geometrie er ook mee te maken heeft bewijst de onderstaande link.

http://www.youtube.com/watch?v=EQPMhwuYMy4

Dezelfde geometrie zie je in alles terug.... dus waarom niet in het universum ?....... maar goed, dit is niet het forum om daarover te praten lijkt me ;)

Han S
3 december 2012, 17:12
Wat bewijst dat filmpje dan? Zou het iets te maken kunnen hebben met resonantiefrequenties van delen van de ondergrond welke in trilling wordt gebracht?

KoenB
3 december 2012, 18:42
Mijn bullshit filter staat alleen aan als ik politici hoor praten ;)

In dit geval sta ik er wel open voor....... geluid is krachtig en dat geometrie er ook mee te maken heeft bewijst de onderstaande link.

http://www.youtube.com/watch?v=EQPMhwuYMy4

Dezelfde geometrie zie je in alles terug.... dus waarom niet in het universum ?....... maar goed, dit is niet het forum om daarover te praten lijkt me ;)


Dit is de eigenfrequentie van de plaat, en de boventonen daarvan. Net zoals elke snaar boventonen heeft. Een snaar is 1D, dit is 2D, en dat geeft interessante patronen wanneer je er wat poedersuiker op gooit. Niets wat onbekend is in de wereld van de mechanica en trillingswetenschap. Maar dat dit iets bewijst van de 432 hertz theorie... eh, nee.

Ik wil de 432 hz theorie niet afschrijven, maar er wordt gewoon te veel onzin over geschreven. Ik ga het pas geloven als er wetenschappelijke artikelen over geschreven worden en geconfirmed worden op grote schaal. Het is te makkelijk om zomaar iets aan te nemen in deze tijd.

Sanderltd
4 december 2012, 14:04
Ongelofelijk hoe veel energie en tijd mensen steken in 8hz verschil, terwijl ze al die tijd beter konden gebruiken om het instrument (in welke stemming dan ook) met daadwerkelijk gevoel en passie perfect te leren bespelen. De beste gitaristen ter wereld (althans naar mijn mening) spelen in 440. Een topgitarist die in 432hz speelt moet ik ook nog tegenkomen. Misschien bestaan die gewoonweg niet. Misschien omdat ze niet voldoende tijd steken in daadwerkelijk gitaar te spelen maar wel in het stemmen ervan. ;)

Exitinside
4 december 2012, 15:54
Het begint een eindeloze wellus/nietus discussie te worden en daar heb ik em niet voor gestart. Wilde gewoon weten of die stemapparaten er waren voor een pedalboard.
Voor degene die het willen geloven.... is ok, en voor degene die dat niet wilt.....is ook ok.
Uiteindelijk zullen de meeste mensen hier gitaristen zijn en geen wetenschappers ;) ( ik ook niet ;) )

Thyrif
5 december 2012, 15:21
Ik heb wat nuttige info: Mijn Snark clip-on wil wel op 432, maar dan moet ik hem wel elke keer even naar beneden afstellen als ik hem aan doe (het uitknopje reset hem eerst, om met de volgende klik pas uit te gaan).

Ondertussen heb ik het ook even uitgeprobeerd, ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit en ik vind het een prettige en warme toon hebben.

peter_heijnen
5 december 2012, 16:46
Het begint een eindeloze wellus/nietus discussie te worden en daar heb ik em niet voor gestart. Wilde gewoon weten of die stemapparaten er waren voor een pedalboard.
Voor degene die het willen geloven.... is ok, en voor degene die dat niet wilt.....is ook ok.
Uiteindelijk zullen de meeste mensen hier gitaristen zijn en geen wetenschappers ;) ( ik ook niet ;) )
Niets van aantrekken Exitinside, het zijn blijkbaar wel allemaal exacte wetenschappers tot ze over gevoel en passie in muziek gaan praten, dan mag het opeens niet meer wetenschappelijk... ;)

Ik hoor die 8hz en het is niet veel, maar wie kan met zekerheid zeggen dat de genoemde effecten er niet zijn? Zeker weet ik wel dat harrie beton fout zit met de stelling dat stemming niets met het universum heeft te maken. Stemming 'is' trilling en dat is precies wat het universum 'is' en het heeft alles met elkaar te maken.

Buzzel
5 december 2012, 16:53
Ik heb een stemapparaat app op mijn mobiel die tot 432HZ kan. Is Deze app klik (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm9yZy5jb 2hvcnRvci5nc3RyaW5ncyJd)

HaroldA
5 december 2012, 17:28
Het klinkt mss wel ook ala hendrix, vroege van halen en al die anderen die lager stemden....

De turbo tuner kan op 432 gecalibreerd worden, wat zeg ik, hij kan helemaal naar 300!
Zeg maar je hartslag als je op ijs ligt. :)

http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm

De TT is een aanwinst voor iedereen, ook als je geen 432Hz wil stemmen. :ok:

Brum
6 december 2012, 00:24
Ondertussen heb ik het ook even uitgeprobeerd, ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit en ik vind het een prettige en warme toon hebben.

En als je je gitaar op 431Hz afstemt? Is dan het effect weg van de universele toon?

Michael AE
6 december 2012, 00:40
Ik word helemaal naar van die 432 hz toon in dat youtube filmpje.:???: Ben toch die 440 gewend denk ik.

aaronstonebeat
6 december 2012, 01:38
8 Hz ten opzichte van 440 Hz is minder dan een kwart toon; mij zal het jeuken, ik luister naar intervallen wat de referentie dan ook mag zijn. Volgens mij is het een vorm van Kabbalistiek omdat 432 zo'n mooi aflopend rijtje is.
Highway to Helll van AC/DC is in zijn geheel iets te laag ten op zichte van 440 Hz (geen idee waarom en het zou ook nog per nummer kunnen verschillen) maar het klinkt net zo vet op 440 Hz.

Als je eens iets mooiers wilt horen, moet je naar muziek in reine stemmingen gaan luisteren; en dat heeft helemaal niets te maken met de referentiefrequentie maar met de intervallen tussen de tonen van de ladder.

EDIT:

Maar mijn Korg AC-30, ooit gekocht voor 17 euro bij Conrad, gaat met gemak naar 432 Hz en ook nog veel lager.

aaronstonebeat
6 december 2012, 01:56
Onderstaand een royaal overzicht van frequenties waarmee we als gitaristen, basgitaristen en muzikanten überhaupt te maken hebben (boventonen uitgezonderd). Het gaat van een hypothetische 29ste fret op een gitaar (1760 Hz) tot een basgitaar een octaaf lager gestemd dan normaal (20,6 Hz).
Ik ben erg benieuwd waar 432 Hz in deze reeks een fysiologisch of psychologisch bijzondere positie in zou nemen.


1760 A
1661,22
1567,98 G
1479,98
1396,91 F
1318,51 E e 24ste fret
1244,51
1174,66 D
1108,73
1046,50 C
987,77 B
932,33
880,00 A
830,61
783,99 G
739,99
698,46 F
659,26 E e 12de fret
622,25
587,33 D
554,37
523,25 C
493,88 B
466,16
440,00 A
415,30
392,00 G
369,99
349,23 F
329,63 E e-snaar
311,13
293,66 D
277,18
261,63 C
246,94 B b-snaar
233,08
220,00 A
207,65
196,00 G g-snaar
185,00
174,61 F
164,81 E
155,56
146,83 D d-snaar
138,59
130,81 C
123,47 B
116,54
110,00 A a-snaar
103,83
98,00 G G-snaar
92,50
87,31 F
82,41 E e-snaar
77,78
73,42 D D-snaar
69,30
65,41 C
61,74 B
58,27
55,00 A A-snaar
51,91
49,00 G
46,25
43,65 F
41,20 E E-snaar
38,89
36,71 D
34,65
32,70 C
30,87 B
29,14
27,50 A
25,96
24,50 G
23,12
21,83 F
20,60 E

peter_heijnen
7 december 2012, 08:52
En als je je gitaar op 431Hz afstemt? Is dan het effect weg van de universele toon?
Ja dat is de moeite waard goed te checken. Via de link van Thiez kun je naar een site met luistervoorbeelden van bekende stukken in zowel 440 als 432 hz: http://www.terugnaar432hz.org/music.html

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de verschillen in de meeste gevallen best groot vind. Maar: je zou die stukken dan ook minimaal eens moeten vergelijken op 438 en 430, en dan meteen ook maar op 442 en 434.

Mss wel een leuk klusje om wat tijd mee te doden met kerst. :)

HaroldA
7 december 2012, 10:48
Ja dat is de moeite waard goed te checken. Via de link van Thiez kun je naar een site met luistervoorbeelden van bekende stukken in zowel 440 als 432 hz: http://www.terugnaar432hz.org/music.html

Het kan aan mij liggen, maar de 432Hz mp3's lijken wel trager dan de 440Hz mp3's. Hebben ze aan de tijd getrokken?

Exitinside
7 december 2012, 15:37
Ik heb wat nuttige info: Mijn Snark clip-on wil wel op 432, maar dan moet ik hem wel elke keer even naar beneden afstellen als ik hem aan doe (het uitknopje reset hem eerst, om met de volgende klik pas uit te gaan).

Ondertussen heb ik het ook even uitgeprobeerd, ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit en ik vind het een prettige en warme toon hebben.

heb zelf ook zo'n clip on....daar kan je em op 432 hz zetten en dan stemmen. werkt goed

Exitinside
7 december 2012, 15:41
yep, ben het met je eens.... jammer dat wetenschap altijd zo bekrompen is. Lijkt wel of ze geen fouten durven maken en standvastig zijn in oude theoriën. En zoals Einstein ooit zei.....iemand die nooit faalt, heeft nooit iets nieuws heeft geprobeerd. ;)

Exitinside
7 december 2012, 15:43
leuke app......alleen ben ik een Neathertaler wat betreft mobiele telefoons :) ....... heb zelfs prepaid ;) :)

Exitinside
7 december 2012, 15:45
weet ik niet....zover heb ik me er niet in verdiept...ik ben ermee aan het experimenteren.

Exitinside
7 december 2012, 15:59
Ik denk dat dat lijstje gebasseerd is op 440hz. als je em stemt op 432 Hz veranderen al die frequenties natuurlijk ook.

Dreverhaven
7 december 2012, 16:35
yep, ben het met je eens.... jammer dat wetenschap altijd zo bekrompen is. Lijkt wel of ze geen fouten durven maken en standvastig zijn in oude theoriën. En zoals Einstein ooit zei.....iemand die nooit faalt, heeft nooit iets nieuws heeft geprobeerd. ;)


:stop:
Weet je überhaupt hoe wetenschap werkt??

Buzzel
7 december 2012, 16:36
leuke app......alleen ben ik een Neathertaler wat betreft mobiele telefoons :) ....... heb zelfs prepaid ;) :)

Ik heb zelf ook nog prepaid hoor.

RonnyV
7 december 2012, 16:41
Wij hebben met onze band eens een paar nummers op 432 gespeeld... maar dat is echt heel vreemd... de zanger had er zelfs moeite mee ;-) ondanks dat het verschil maar 8 Hz is.

Exitinside
7 december 2012, 17:53
:stop:
Weet je überhaupt hoe wetenschap werkt??

ja...... ;)

Exitinside
7 december 2012, 17:55
haha...ok.....nou....dan zijn we twee neanderthalers ;) :)

Exitinside
7 december 2012, 17:56
ok dan.... in wat voor opzicht had hij er moeite mee ?

Han S
7 december 2012, 18:20
:stop:
Weet je überhaupt hoe wetenschap werkt??

Goede vraag, voor mij ook volkomen nieuw, die bekrompenheid van de wetenschap. Ik heb daar andere ideeen over.

Exitinside
7 december 2012, 20:31
Goede vraag, voor mij ook volkomen nieuw, die bekrompenheid van de wetenschap. Ik heb daar andere ideeen over.

Dat mag....heb ik ook ;) :)

Wil niet zeggen dat al de wetenschap bekrompen is......maar wel een groot deel van de reguliere wetenschap.
Maar misschien komt dat voor een deel ook wel omdat als er wetenschappers zijn die daadwerkelijk goede ideëen hebben, in het belang van iedereen en waarbij machtige multinationals buitenspel worden gezet, ze opgeruimd worden, spoorloos verdwijnen, ineens "zelfmoord" plegen of in een gesticht belanden ;)

Maar goed, dit is toch wel heel erg offtopic ;)

Han S
7 december 2012, 21:33
Ik vrees dat ik je ff niet kan volgen. Het is juist de wetenschapper die alle mogelijkheden onderzoekt en aftast om zaken te verklaren en/of helder te krijgen. Bekrompenheid zie ik voornamelijk bij mensen die de wetenschap verwerpen omdat het niet strookt met hun bekrompen opvattingen welke ze uit het een of ander boek halen.

Exitinside
7 december 2012, 23:12
Ik vrees dat ik je ff niet kan volgen. Het is juist de wetenschapper die alle mogelijkheden onderzoekt en aftast om zaken te verklaren en/of helder te krijgen. Bekrompenheid zie ik voornamelijk bij mensen die de wetenschap verwerpen omdat het niet strookt met hun bekrompen opvattingen welke ze uit het een of ander boek halen.

Als je goed gelezen zou hebben, had je gelezen dat ik niet alle wetenschap verwerp. Je noemt mijn opvatting bekrompen omdat je eigen opvatting zo geconditioneerd is door het systeem dat je geen ruimte over hebt om het van een ander perspectief te kunnen bekijken of open te houden voor andere ideëen. Je mist de big picture. Geeft voor de rest ook niet..... Maar op een dag zal je erachter komen dat de reguliere wetenschap het capitalisme dient en er niet voor het belang van iedereen is. Maar goed, heb geen zin in wellus/nietus...dus stop hiermee. Buiten dat ging deze topic hier niet over ;)

aaronstonebeat
7 december 2012, 23:23
...Maar op een dag zal je erachter komen dat de reguliere wetenschap het capitalisme dient en er niet voor het belang van iedereen is...

Misschien is dit niet de juiste plaats maar ik zou deze stelling graag onderbouwd zien.

Han S
7 december 2012, 23:25
Dat is de tweede keer dat je zoiets doet, ik stop ermee want, terwijl je er zelf over begon. Bovendien leg je anderen woorden in de mond, ik heb jou nergens bekrompen genoemd.

Exitinside
8 december 2012, 01:08
Dat is de tweede keer dat je zoiets doet, ik stop ermee want, terwijl je er zelf over begon. Bovendien leg je anderen woorden in de mond, ik heb jou nergens bekrompen genoemd.


Dat klopt....wou na de eerste keer al ermee stoppen...... maar goed dan wordt er nog gereageert en dan reageer ik maar weer uit fatsoen. ;)

Heb je ook niet....maar wel mijn opvatting.. ;) . je zei """"Bekrompenheid zie ik voornamelijk bij mensen die de wetenschap verwerpen omdat het niet strookt met hun bekrompen opvattingen welke ze uit het een of ander boek halen."""" en gezien mijn stelling behoor ik daar ook bij. ( Alhoewel ik NIET alle wetenschap verwerp, ben er gewoon kieskeurig in ;) )

aaronstonebeat
8 december 2012, 01:15
Welke wetenschap verwerp je dan wel?

Han S
8 december 2012, 01:17
In de politiek noemen ze dat draaikonterij. Maar geef eerst Aaronstonebeat maar eens antwoord.

Dreverhaven
8 december 2012, 01:33
Tja, eerst zeg je dat het jammer is dat de wetenschap altijd zo bekrompen is, en dan krabbel je terug. Ben benieuwd of je dan wetenschap kunt noemen die volgens jou niet bekrompen is. Tegelijkertijd vind ik het knap dat je zo alwetend bent dat je al die wetenschap hebt kunnen beoordelen op bekrompenheid.

Exitinside
8 december 2012, 02:03
Dit wordt een eindeloze discussie ...heb al 2 keer gezegd dat ik ermee stop....maar nu echt... ;)

Dreverhaven
8 december 2012, 02:08
Dit wordt een eindeloze discussie ...heb al 2 keer gezegd dat ik ermee stop....maar nu echt... ;)

Slappe hap!!!

aaronstonebeat
8 december 2012, 02:13
Dit wordt een eindeloze discussie ...heb al 2 keer gezegd dat ik ermee stop....maar nu echt... ;)

Heb je het religie- of evolutietopic wel eens bekeken? Alle respect maar je bent nog wel een noviet hier.

peter_heijnen
8 december 2012, 10:28
Heb je het religie- of evolutietopic wel eens bekeken? Alle respect maar je bent nog wel een noviet hier.
Ik raad deze noviet aan daar -off topic- zeker niet te gaan kijken, dat gaat hem een grote slok op de borrel schelen. :)

Han S
8 december 2012, 10:55
Beetje zwak is het wel, beginnen over iets en als je dan om onderbouwing wordt gevraagd taai je af. Moet je op gitaarnet niet mee aankomen, je zit hier tussen hoogbegaafde gitaristen.

grayfink
8 december 2012, 12:30
Mag ik wel meedoen dan? :(

Exitinside
9 december 2012, 02:11
Beetje zwak is het wel, beginnen over iets en als je dan om onderbouwing wordt gevraagd taai je af. Moet je op gitaarnet niet mee aankomen, je zit hier tussen hoogbegaafde gitaristen.

Hoogbegaaft weet ik niet.....maar arrogant zeker ;)

tommus42
9 december 2012, 02:52
Zeg dat, :D

grayfink
9 december 2012, 10:03
"Racisme wordt door de overheden in de hand gewerkt om eenheid onder het volk tegen te gaan........Terwijl wij ruziën hebben we geen oog voor wat die overheden stelen."

Het slaat werkelijk allemaal nergens op.

Dreverhaven
9 december 2012, 13:17
"Racisme wordt door de overheden in de hand gewerkt om eenheid onder het volk tegen te gaan........Terwijl wij ruziën hebben we geen oog voor wat die overheden stelen."

Het slaat werkelijk allemaal nergens op.

Waar trek je dit zo gauw vandaan?

Han S
9 december 2012, 13:25
De sig van de TS.

Dreverhaven
9 december 2012, 14:17
De sig van de TS.

Oh juist, hoewel het al 14:07 is, is het nog vroeg...

Nou, het komt erg paranoïde op me over. Ik heb niet het idee dat onze samenleving doordrenkt is van racisme en ook niet dat de overheid wil dat wij racistisch zijn. Sowieso, als de overheid zou willen dat de samenleving verdeeld zou zijn, dan zouden er efficiëntere wegen te bewandelen zijn dan racisme. Bijvoorbeeld via inkomensongelijkheid. Daarnaast snijdt een overheid zichzelf in de vingers via verdeeldheid. Mocht de overheid het volk willen uitbuiten dan kan die beter zorgen dat het volk het idee heeft dat de overheid het beste met hen voor heeft, en dat het volk daarover eensgezind is. Tenminste, in het geval van democratie. Dus die sig slaat echt kant nog wal, al had gezond verstand dat ook al kunnen vertellen.

Maar goed, 432hz, lijkt me niet zo nodig. Vroeger toen men nog veelvuldig lp's draaide liep waarschijnlijk een goed deel van de platenspelers te snel of te langzaam, en toen is er ook niemand klaargekomen van een wat trager draaiend stuk muziek.