PDA

View Full Version : Pickuphoogte. Zó'n verschil!



Luke-wannabe
2 december 2012, 00:23
Ik heb een Gibson Les Paul, en dat is een heel fijne gitaar, maar ik kreeg altijd het idee dat er op gebied van de pickups nog het een en ander te halen viel. Ik vond ze nooit heel warm, of dynamisch, maar ook niet echt ballen hebben. Daarom was ik al met een schuin oog aan het kijken naar een setje Jason Lollar Imperials.
Maar! Toen zat ik op een zaterdagavond alleen thuis en dacht ik: "Laat ik eens naar die pickuphoogte kijken". Ik had namelijk wel eens gelezen dat hoe lager je elementen stonden, hoe dynamischer je sound werd.
En werkt me dát even een partij goed hee!! Ik heb het idee dat ze een stuk warmer klinken en je een stuk meer plectrumaanslag hoort. En hoe je dan precies aanslaat. Hard of zacht, venijnig of zwoel. Ze lijken het een stuk beter weer te geven! Dat was een beetje wat ik miste bij deze gitaar.
Het halselement staat nu een beetje op gelijke hoogte met de element-ring, en de brugpickup staat als vanzelfsprekend een millimeter of 5 hoger.
Ze klinkt nu een beetje jazzy op het halselement en ik waan me een soort Robben Ford met de bridgepickup ingeschakeld. Ik vond d'r eerst een beetje te fel voor een Les Paul. Een beetje schreeuwerig Slash of Zakk ofzo.
"I feel better dressed" om even Guthrie Govan die het geluid van de Dorisch modus probeert te verwoorden te citeren. Ik ben voor nu even helemaal blij! Kan ik toch nog even doorsparen voor die Superlead!

Little Jay
2 december 2012, 09:04
Pickuphoogte instellen is in mijn ervaring ook één van de meest effectieve methoden om het karakter van je gitaar totaal te veranderen!
Net zoals het bepalen van de hoek van de snaren achter de brug door het het TOM-anker omhoog of omlaag te schroeven het speelgeboel van je gitaar ook totaal kan veranderen!

josan
2 december 2012, 19:46
Mijn ervaring is: hoe hoger de pickups, hoe meer output, maar hoe slechter het geluid.
En met slechter bedoel ik bonkeriger, modderiger, doffer en minder dynamisch.

Begin maar eens met de pickups een stuk omlaag te draaien en draai ze dan geleidelijk omhoog totdat de kwaliteit van de toon duidelijk minder begint te worden.

Orpheo
2 december 2012, 20:03
Mijn ervaring is: hoe hoger de pickups, hoe meer output, maar hoe slechter het geluid.
En met slechter bedoel ik bonkeriger, modderiger, doffer en minder dynamisch.

Begin maar eens met de pickups een stuk omlaag te draaien en draai ze dan geleidelijk omhoog totdat de kwaliteit van de toon duidelijk minder begint te worden.

sommige pickups zijn ontworpen voor laagte (zoals die humbucker van steve morse, en de JB), anderen om hoog te staan (zoals mijn eigen PATB set). die patb set 'moet' hoog om de kleinere nuances op te pikken. laag klinkt het modderig en log, hoog klinkt het transparanter en meer in balans.

@luke: mooi man :) ben blij dit te lezen. jaren geleden zat je me uit te lachen toen ik verkondigde dat pickup hoogte veel uit maakte en nu ervaar je het zelf. super :) (en die superlead komt er wel joh. je gaat die mallotengrijns niet meer van je gezicht kunnen vegen als je die superlead hebt ;) )

Pepe
2 december 2012, 20:18
Ik geloof ook niet zo dat hoog draaien per definitie een slecht geluid oplevert. Bij Snowy White, bijvoorbeeld, past net een A4tje tussen de brugpup en de snaren en je kan niet zeggen dat ie nou een bonkerig middy sound daar uit haalt.

Met al dit soort dingen, er is geen GodGivenLaw, het is rock'n roll.

Maar het nieuws is natuurlijk, Luke heeft een Les Paul.
plaatjes!

Mitch
2 december 2012, 20:29
Ja, lager is niet altijd beter, scheelt veel per pickup. Ik ga mijn brug dogear op de Epi P93 juist wat hoger zetten, heeft net iets te weinig dynamiek en power in vergelijking met het halselement. Op het oog staan ze goed, op het oor kan het beter.

Luke-wannabe
2 december 2012, 20:51
@ Orf: Haha is dat zo! Kan het me niet herinneren, maar mezelf kennende zou dat heus wel 'ns kunnen ;).
Ik zeg niet dat het bij elke gitaar en pickup zo werkt, maar voor mij werkt het als een tierelier!!

Pepe: Die LP heb ik al even hoor!! Het is zo'n 50's tribute Goldtop. Ik zal later even een footootje posten. Ik zit nu op m'n mobiel.

Pepe
2 december 2012, 21:22
Is dat niet onhandig, iets posten terwijl je er op zit?

Mitch
2 december 2012, 21:41
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154340-Happy-new-Banjo!-Gibson-Les-Paul-Studio-50-s-Tribute-humbucker-Goldtop

Ik zit naast mijn mobiel, dus ik dacht: ik zal wel sneller zijn.

Luke-wannabe
2 december 2012, 21:59
Ha. Ha. Pepe ;)
Thanks Mitch! Hier nog een foto-te waar ik er op speel. Dit was met het fun fusion Tijn Driessen kwartet in de Paradox te Tilburg.

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/374815_479635865392064_197476641_n.jpg

Pepe
2 december 2012, 22:45
ah, U heeft 'm al een tijdje. Hij staat je goed.
Ok, Goldtop... check.

Nou nog een goeie trem in een doosje.

vulvasonic
2 december 2012, 22:58
Kijk Leon, als jij zegt dat de grotere afstand van de elementen tov de snaren resulteert in een aanzienlijk beter geluid, dan neem ik dat meteen van je aan, want jij bent mijn held!

:D

Luke-wannabe
2 december 2012, 23:58
Thanks Pepe! Ja, eigenlijk wil ik de Fulltone Supatrem. Prachtig mooi Fender achtig, maar die is wel érg duur.. Ach er zijn genoeg prima goedkopere alternatieven.

Haha het gaat allemaal om smaak he, Mario. Ík ben er lyrisch over, maar het hoeft niet te zeggen dat het voor iedereen werkt.. En trouwens, jij bent al mijn held dus hoe werkt dat dan precies?

Basileia
3 december 2012, 00:16
sommige pickups zijn ontworpen voor laagte (zoals die humbucker van steve morse, en de JB), anderen om hoog te staan (zoals mijn eigen PATB set). die patb set 'moet' hoog om de kleinere nuances op te pikken. laag klinkt het modderig en log, hoog klinkt het transparanter en meer in balans.


Ah, daar had ik dus geen idee van! Heb je toevallig ervaring met de dimarzio crunch lab/liquifire set, en op welke hoogte die het best functioneren?