PDA

View Full Version : Prijsverhouding gitaar/versterker + suggestie MP of winkel



DLDB
1 december 2012, 21:12
Hoi,

Ik speel nu ruim een jaar akoestisch gitaar, en ik overweeg nu de sprong te maken naar elektrisch. Voor de aanschaf van een versterker zou ik graag willen weten hoe de prijsverhouding tussen een gitaar en versterker ongeveer zou moeten zijn. De versterker is gewoon voor thuisgebruik, dus het hoeft geen grote luide te zijn, maar toch wel mooi helder geluid.

Naast de versterker zoek ik dus ook een gitaar. Ik ben nog niet naar een winkel geweest, maar heb al wel snel wat rond gekeken op marktplaats om te zien of ik daar iets meer voor m'n geld kan vinden. Wat kunnen jullie zeggen over deze gitaren?


http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m616387515-esp-ltd-ec-1000-deluxe-amber-sunburst-sd-jb-59.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=8

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m614815064-ibanez-arz700-met-emg-s.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=25

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m617769240-unieke-squier-venus-vista-series.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=20


Zijn die gevraagde prijzen redelijk? Ik vind het zonder ervaring om dit gebied toch wel lastig om via marktplaats een product op waarde te schatten. Misschien is het toch handiger om naar de winkel te gaan en iets meer te betalen?

Qua budget zat ik overigens te denken aan max. €700,00 voor de hele set (gitaar & versterker). Graag heb ik dan een gitaar die ook nog redelijk waardevast is.

Indien iemand suggesties heeft voor 2e hands in de buurt van Arnhem of Nijmegen dan hoor ik dat ook graag.

Thanks!

thierry1982
1 december 2012, 22:52
Ga eens kijken bij www.tools4tones.nl, veel keus voor redelijke prijzen.

Eric van Esch
1 december 2012, 23:15
Ik heb zelf een Ibanez ARZ700, nieuw gekocht voor minder dan 700 euro. Tweedehands zou dat dan 50 - 60% van de nieuwwaarde moeten zijn, dus 400 is nog niet een hele gekke prijs. Maar ook geen koopje. Wat voor een versterker zou je aan denken?

DLDB
1 december 2012, 23:42
Ga eens kijken bij www.tools4tones.nl, veel keus voor redelijke prijzen.

Goede tip. Ga ik zeker even kijken. Wat voor prijzen hanteren ze daar ongeveer? Hoe ver onder de nieuwwaarde?


Wat voor een versterker zou je aan denken?

Geen idee. Daar moet ik me nog over laten informeren.

grayfink
2 december 2012, 00:10
Voor versterking zou ik met een modeling amp beginnen. Veel bruikbare sounds voor relatief weinig geld.
Fender Mustang II of III, Roland Cube 30 of 40 of een Vox AD30vt.
Heb je veel budget over voor de gitaar.

@Thierry, hoe is het met de Blackstar? :)

2010begonnen
2 december 2012, 08:14
Ik begon met een cube 30x (tegenwoordig is de benaming licht anders geloof ik), showroommodelletje, 100 eur. Die voldoet prima en dat blijft nog wel even zo.

Zonnecaster
2 december 2012, 16:32
ik heb pas geleden ook een fender mustang amp gekocht en die dingen zijn echt gigantisch leuk voor heel weinig geld.
al zou ik wel de mustang II eerder aanraden dan de 1 .. de luidspreker in de II is stukken beter voor dat beetje geld meer.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik thuis nog nooit boven volumestandje 6 ben gekomen ;)

valentino
2 december 2012, 17:16
hallo wij hebben thuis de line 6 30 watt thuis staan dit is een leuke versterker met vele mogelijk heden.

je wil van acoustisch naar electrisch overstappen in je lijstje zie ik een squier super strat model en twee les paul achtige gitaren.

als tip zou ik willen geven kijk eens naar een holowbody gitaar . dan heb je nog een buget van 500 euro over en daar kop je een mooie Greg bennet of Ibanez voor .

succes

RobinH
2 december 2012, 17:25
Wat ik sowieso aanraad voordat je zomaar één van de gitaren koopt: probeer ze eerst, kijk of het fijn speelt en luister of het goed klinkt. En probeer eerst even verschillende modellen uit. Tussen een (super)strat en een les paul (en tussen nog meer andere modellen) zit verschil, in zowel klank als hoe het speelt. Eventueel even in een winkel proberen, kijken wat jij een fijn model vindt. Les Paul en strat's zijn gelukkig wel voor de meeste muziekstijlen inzetbaar.

Over versterkers kan ik helaas niet veel zeggen. Ik kan wel vertellen wat ik zelf gebruik, en wat ook enorm goedkoop is (35 euro incl verzendkosten): een interface voor gitaar naar computer. Als je alleen thuis speelt, kan je overwegen om het dan allemaal via de computer te laten lopen. Enige nadeel is dat je wel van de computer afhankelijk bent. Maar daarvoor in de plaats krijg je effecten, stemapparaat, een opneemfunctie... Wat ik heb is de Toneport GX van Line 6. Maar je kan ook eens kijken naar de POD-serie, die is iets nieuwer. Software is gratis en zou ik eventueel mee kunnen helpen. Het is niet moeilijk, maar wel erg handig. Hoewel ik moet toegeven dat ik ook van plan ben om ergens volgend jaar een echte versterker aan te schaffen.

Zonnecaster
2 december 2012, 19:12
absoluut heel erg leuk, maar mijn mening is eigenlijk dat het absoluut heel erg leuk voor erbij is, maar het geluid haalt het toch niet bij een gewone versterker voor je gitaar. en dan heb ik het nog over de gewone boxjes die ik bij een pc gebruik. Zo'n toneport op je laptop is door de boxen van je laptop echt een ramp. komt niet door de line 6 natuurlijk, maar toch ..

Het is overigens natuurlijk wel precies wat Robin zegt .. supergoedkoop en zeker met een goede koptelefoon werkt het echt heel goed. Wil je zoiets over je boxen en geluidskaart van je pc gooien, kun je nog wel eens voor minder mooie geluiden komen te staan. Voor die honderd euro die een fender mustang of een roland cube maximaal meer kosten, zou ik toch altijd daarvoor gaan. het is maar wat je budget en je voorkeur is natuurlijk :)

jahallozeg
2 december 2012, 20:01
Voor 700 euri zou ik een goede versterker aanschaffen en een iets minder goede gitaar. Die goede versterker zorgt ervoor dat het lekker klinkt en die gitaar moet gewoon lekker bespeelbaar zijn. Zeker voor beginners.

DLDB
2 december 2012, 23:04
Ja, mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een echte versterker. Aan wat voor prijs moet ik denken als je het hebt over een betere versterker dan gitaar?

Denk dat ik wel even langs ga bij tools4tones. 2e hands, maar toch met de luxe om uit te proberen.