PDA

View Full Version : Help! Engl E530 probleem.



chris78
1 december 2012, 20:39
Hoi,

Ik heb een probleempje met mijn Engl E530. De Led's van de hi/lo gain switch en clean/gain switch doen het niet. Bij indrukken van de knoppen schakelt de amp wel gewoon de kanalen! Bij het indrukken lichten de led's heel kort even op, maar blijven daarna uit. De Led's zelf zijn dus niet kapot, maar ergens in het circuit gaat iets blijkbaar niet goed. Als ik met een voltmeter meet over de Led's en ik schakel de switches in, dan zie je kortstondig 2,1 volt verschijnen, maar gelijk daarna zakt de spanning en gaan de Led's uit. Het gaat om Led's HL3 en HL4 op het schema.

De Led's van de "contour" en "preamp defeat" switch doen het wel gewoon goed (HL2 en HL1) en blijven netjes branden na indrukken van de desbetreffende switches.

Bij visuele inspectie van het circuit bleek dat transistor J175 (VT1 op schema) gebroken was. Dus heb ik die vervangen voor een nieuwe J175. Echter daarmee veranderde er niets.

Iemand een idee waar ik het nu moet zoeken? Wat zorgt voor de voeding van Led's HL3 en HL4?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Hierbij het schema van de amp.

http://music-electronics-forum.com/attachments/17540d1330483596-engl-530-originalplan.jpg

bluegate
2 december 2012, 10:36
Als de led heel even oplicht en daarna wegvalt verdenk ik een condensator.
Kijk of de volgende condensatoren niet opgebold zijn: C69,C70,C75 en C76

chris78
2 december 2012, 11:28
Bedankt. Ik zie geen gekke dingen aan de condensators.

Ik heb ook geprobeerd met een footswitch de kanalen te schakelen. Dat werkt goed en de lampjes van de footswitch branden wel en krijgen dus wel voeding!

Bij inschakelen van de kanalen met de footswitch lichten de led's van de amp heel kort op en blijven vervolgens uit.

nico verduin
2 december 2012, 11:53
Heb je de diodes al doorgemeten? Zou best eens kunnen dat er een is doorgeslagen waardoor de elco's ontladen en dus ff oplichten

nak
2 december 2012, 13:37
Aangezien de relais normaal werken denk ik ook aan c75 en 76.
De min kant van de condensatoren zit op c.a 1,4v(2x drempel van trans/diode)als deze lek zijn dan kan er toch nooit genoeg spanning op de leds komen?

guitarnijboer
2 december 2012, 13:48
Ik zou even andere leds proberen. Al die 1n4148 diodes, VT1 t/m VT5, de elcotjes etc. zijn alleen maar bedoeld om kortstondig de versterker te muten tijdens het schakelen.
De ledjes zelf staan in het schema gewoon in serie met het relais en dus als er stroom door het relais loopt (de versterker schakelt), dan loopt er ook stroom door de led. Dit wordt bevestigd door het aansluiten van de footswitch waarbij de leds wel oplichten. De leds van de FS staan in serie met de leds in je versterker. Als er iets anders dan de leds defect waren geweest hadden de leds op je FS ook niet gebrand. Dus... ik zeg ledjes vervangen

chris78
2 december 2012, 14:20
bedankt voor de input.

andere led's geprobeerd, maakt geen verschil.

ik ga de genoemde diodes en condensatoren nader onderzoeken.

guitarnijboer
2 december 2012, 14:42
Heb je de leds goed in de schakeling gezet? Een ledje slaat bij een vrij lage spanning al door als je deze verkeerdom aansluit. Daarna is ie voorgoed kapot.

chris78
2 december 2012, 14:53
jawel, ik het het ledje ook in de andere posities (preamp defeat en contour switches) geprobeerd en daar werkt het ledje wel. het moet dus iets anders zijn.

de relais hebben overigens een spoelspanning van 24v dc.

cluseau
2 december 2012, 15:15
......Als ik met een voltmeter meet over de Led's......


Niet over de leds meten maar tov massa.

Is de jack van de footswitch in orde?

guitarnijboer
2 december 2012, 15:48
Ik vind het erg vreemd.

Volgens het schema kan de led van de FS alleen branden als er ook stroom door de led in de versterker loopt. Of zit er op deze versterker nog zo'n 9 pen's footswitch aansluiting waar je de FS op aansluit?

nak
3 december 2012, 10:23
ff ander vraagje, komt er nog wel geluid uit de versterker?
zo niet dan lijkt het me in de demp circuit te zitten waarvan c75,76 deel uitmaken.
Als er wel geluid uit komt breekt mij de klomp.

Feit is dat de relais wel werken, er loopt dus stroom.
Dat kan alleen via die SA schakelaars of footswitch of (defecte) dempcircuits.
Maar via de schakelaars en footswitch zouden de leds moeten branden

chris78
3 december 2012, 11:17
Stop met zoeken, probleem opgelost! Grrr, 2 dagen aan het zoeken geweest en guitarnijboer had toch gelijk: de 2 leds blijken wel stuk te zijn. Hoe ze dan toch kortstondig konden oplichten bij indrukken van de knoppen is voor mij nog steeds wel een raadsel!

Kan ik hier trouwens blauwe leds in stoppen i.p.v. rode (andere spanningen)?

guitarnijboer
3 december 2012, 22:46
Stop met zoeken, probleem opgelost! Grrr, 2 dagen aan het zoeken geweest en guitarnijboer had toch gelijk: de 2 leds blijken wel stuk te zijn. Hoe ze dan toch kortstondig konden oplichten bij indrukken van de knoppen is voor mij nog steeds wel een raadsel!



:cheerup: Even een vreugde dansje, ik dacht al dat ik gek werd! Maar euh... je had toch al nieuwe leds geprobeerd? Of was dat meer een aanname dat het daar niet aan zou kunnen liggen?


bedankt voor de input.

andere led's geprobeerd, maakt geen verschil.



In ieder geval mooi dat het is opgelost!

chris78
4 december 2012, 20:45
ik had 1 nieuw ledje steeds parallel getest over alle 4 de bestaande leds.
aangezien dit nieuwe ledje wel brandde bij de contour en defeat switches en niet bij de hi/lo en gain/clean switches ging ik er vanuit dat het niet aan de ledjes lag maar aan de voeding naar de ledjes.
uiteindelijke toch de bestaande leds eruit gehaald en toen nogmaals met een nieuwe getest en voila, het werkte weer. En inderdaad zonder led schakelt de relais ook niet!

gertjepeet
6 december 2012, 10:24
Zou je niet willen weten waarom de leds stuk zijn gegaan, want je had het hier
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6779.0.html
ook nog over een defecte fet... :ok:

nak
6 december 2012, 11:58
Tja als de leds kortgesloten waren heeft parallel zetten inderdaad weinig zin. Er zal nooit wat branden.

Betreft die kapotte fet: Kan een lange losse aangesloten kabel in de SEND dit veroorzaken. Een kabel die nog nergens anders aan vast zit bedoel ik.
Electrostatisch oid.
Heb zelf ook ooit eens iets gemaakt met fet's met lange draden en ze waren om de haverklap kapot. Toen maar overgegaan naar transistoren.

cluseau
6 december 2012, 16:35
Betreft die kapotte fet: Kan een lange losse aangesloten kabel in de SEND dit veroorzaken. Een kabel die nog nergens anders aan vast zit bedoel ik.


Ligt een beetje aan het omringende circuit maar FET's zijn zeker overgevoelig voor statische lading.

guitarnijboer
6 december 2012, 19:05
Betreft die kapotte fet: Kan een lange losse aangesloten kabel in de SEND dit veroorzaken. Een kabel die nog nergens anders aan vast zit bedoel ik.
Electrostatisch oid.
Heb zelf ook ooit eens iets gemaakt met fet's met lange draden en ze waren om de haverklap kapot. Toen maar overgegaan naar transistoren.

Nee, dat kan niet. Er springt geen stuk plastic van de behuizing van de Fet door statische electriciteit. Sterker nog: ik denk dat de fet helemaal niet kapot was. Chris78 zegt de Fet te hebben doorgemeten, maar ik twijfel sterk over de manier van meten.
Daarnaast heeft in dit circuit statische electriciteit geen kans om de Fet kapot te maken.

cluseau
6 december 2012, 21:54
Nee, dat kan niet.


Alles kan, er is menig fet gerelateerd circuit gesneuveld door statische ontlading. Ik heb het toegepaste schema niet bekeken en zei ook dat het sterk afhangt van het omringende circuit. Als de fet in een relatief laagohmig circuit is toegepast zal het idd wel loslopen maar een fet kun je zomaar nekken met je blote vingers. Helaas persoonlijk ondervonden $$$


edit
toch ff in het schema gekeken, als het om VT1 gaat is de kans op schade door een losse kabel idd 0,0.

chris78
7 december 2012, 16:05
De FET was zeker kapot. Hij was van binnen ook een beetje zwart geworden. Met ohm meting doorgemeten en daarbij waardes vergeleken met de nieuwe FET. Hoe de FET kapot is gegaan weet ik niet, want ik had de amp zo gekocht. Wellicht is de Send ooit op een verkeerde manier aangesloten geweest?