PDA

View Full Version : Vijl voor recrownen frets



caliban
1 december 2012, 18:00
Enkele frets op mijn les paul zijn soms een beetje aan de vlakke kant, recrownen lijkt me aangewezen (ja toch?) Waar kan ik best terecht voor een recrowning-vijl?

Dank u!!

Tabula Rasa
1 december 2012, 18:01
guitarsupplies.nl heeft ze voor een mooie prijs. Let ff op de maat.

caliban
1 december 2012, 18:08
Dankje :)
http://guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=456&group_id=10000023&lang=NL
Lijkt me de goeie, klopt dat? Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het recrownen?

barno
1 december 2012, 18:22
Dankje :)
http://guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=456&group_id=10000023&lang=NL
Lijkt me de goeie, klopt dat? Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het recrownen?

ja, eerst vlakken. als je weinig fretwear hebt, moet dat maar lichtjes maar ik zou het wel doen. ook al omdat je dan beter/egaler kan crownen (nl tot er een dun centraal lijntje op de fret overblijft dat ruw is van het vlakken, dat je daarna wegschuurt/polijst

stijnkenens
1 december 2012, 20:12
- Hals recht zetten,
- toets afplakken.
- Hals goed ondersteunen, want die blijft flexibel, dus niet body op de werkbank laten rusten en de hals in een houder, dan gaat die doorbuigen !
- Frets zwarten met stift en met een rechte lat met schuurpapier alle frets even hoog schuren.
- Daarna kan je met zo'n fretcrown vijl alle frets mooi afronden.
- Vergeet de uiteindes niet met een driehoeksvijltje af te ronden (vijltje heeft zelf ook afgeronde hoeken !)

(Liever ook geen echte vijl kopen, maar zo'n diamant gecoate halfronde vijl, veel fijner resultaat, en geen sporen van de vijl die in het metaal van de frets gehapt heeft.)

- Daarna schuren met 2000 en afwerken met staalwol OOOO. vergeet de uiteindes niet.

Als het een lespaul is: brug humbucker laten zakken in de ring. Neck pup: ring verwijderen en humbucker in de cavity laten zakken en aftapen.
switch ook in de cavity laten zakken en afplakken !

Vergeet de lak niet te beschermen, dus heel de body afplakken links en rechts naast de toets !



s.

shortythegreat
9 december 2012, 23:15
- Hals recht zetten,
- toets afplakken.
- Hals goed ondersteunen, want die blijft flexibel, dus niet body op de werkbank laten rusten en de hals in een houder, dan gaat die doorbuigen !
- Frets zwarten met stift en met een rechte lat met schuurpapier alle frets even hoog schuren.
- Daarna kan je met zo'n fretcrown vijl alle frets mooi afronden.
- Vergeet de uiteindes niet met een driehoeksvijltje af te ronden (vijltje heeft zelf ook afgeronde hoeken !)

(Liever ook geen echte vijl kopen, maar zo'n diamant gecoate halfronde vijl, veel fijner resultaat, en geen sporen van de vijl die in het metaal van de frets gehapt heeft.)

- Daarna schuren met 2000 en afwerken met staalwol OOOO. vergeet de uiteindes niet.

Als het een lespaul is: brug humbucker laten zakken in de ring. Neck pup: ring verwijderen en humbucker in de cavity laten zakken en aftapen.
switch ook in de cavity laten zakken en afplakken !

Vergeet de lak niet te beschermen, dus heel de body afplakken links en rechts naast de toets !



s.

opgelet met aftapen van de humbuckers!!!
de chroomlaag kan meekomen als je de plakband wegtrekt!!
been there.....

stijnkenens
10 december 2012, 12:04
Ha goed om weten.
Volgende keer: papiertje op maat snijden en over de humbucker leggen, dan aftapen ronde het frame !!!

Ik ben het nog nooit tegen gekomen, maar ik gebruik voor zo'n dingen, ook tape op lak: van die schilders plakband, met zeer lage plakkracht !



s.