PDA

View Full Version : aarding brug SG?



jan jansen
1 december 2012, 10:59
Ik ben bezig om een SG in elkaar te zetten.Een heel andere gitaar dan de telecasters waar ik me normaal mee bezig houdt.
Nu loop ik tegen de aarding van de brug aan.Hoe doe ik dit onzichtbaar?Net als bij een tele onder de brug lukt dit niet.Wie heeft dit eerder gedaan?

JJ

oigun
1 december 2012, 11:28
Vanuit het "studgat" gaatje boren naar de controlcavity of elementgat.

jan jansen
1 december 2012, 11:33
Vanuit het "studgat" gaatje boren naar de controlcavity of elementgat.

dat wordt dus alles weer slopen...mhh...had ik vantevoren over na moeten denken...

bad65
1 december 2012, 16:53
Ja, dat wordt slopen...:)
Zelfde gehad met mijn Jagcaster. Alles in elkaar en afgesteld. Plug em in en kwam er dus achter dat er nog een aardedraadje in moest..:)

stijnkenens
1 december 2012, 19:40
Zo'n stud krijg je er heel gemakkelijk uit door er een M6 (edit, kan ook M8 zijn, M6 is te dun denk ik !) bout in te draaien, en dan met de sleutel of schroevendraaier doordraaien, komt die zo omhoog.

Daarbij een brug van een tele moet je niet aarden, die maakt door de grondplaat van de brug pup contact met de hoogte schroeven !


s.

Tabula Rasa
1 december 2012, 19:46
Nog makkelijker: je hele gitaar lakken met geleidende shieldinglak, inclusief bij de inputs dan is gelijk alles grondig geaard. ;-)
gaat wel als een condensator werken.

barno
1 december 2012, 20:07
Een telebrug aarden? da's als iemand met een broeksriem die ook nog es bretellen aandoet hé ;)

jan jansen
2 december 2012, 08:13
Daarbij een brug van een tele moet je niet aarden, die maakt door de grondplaat van de brug pup contact met de hoogte schroeven !


s.[/QUOTE]

ik boor altijd een gaatje onder de brug naar de frezing van het element en leg daar een aarde draad.Exact zoals het op mijn fender en squier gitaar zit...


JJ

jan jansen
2 december 2012, 08:15
Zo'n stud krijg je er heel gemakkelijk uit door er een M6 (edit, kan ook M8 zijn, M6 is te dun denk ik !) bout in te draaien, en dan met de sleutel of schroevendraaier doordraaien, komt die zo omhoog.

s.

De body is van esdoorn.Ik hoop dat het niet gaat scheuren als de stud omhoog gaat..

JJ

stijnkenens
2 december 2012, 13:25
Maar waarom zou je nog een extra gat moeten boren, als je die aardingsdraad via het element gat tegen de brug plaat kan leggen?

Maar eigenlijk is het niet nodig !


Ik heb al studs uit mahonie gitaren gehaald, esdoorn tops, archtops met gelamineerde top en uit multiplex opgebouwde midden balk.
Je zal er verbaast van staan hoe eenvoudig die eruit komen !


s.

Cocobolo
2 december 2012, 22:19
(verwijderd, ik plakte een antwoord bij een verkeerd topic)

jan jansen
3 december 2012, 06:01
Maar waarom zou je nog een extra gat moeten boren, als je die aardingsdraad via het element gat tegen de brug plaat kan leggen?

Maar eigenlijk is het niet nodig !

.

En waarom niet?Op het schema staat het echt aangegeven...!

stijnkenens
3 december 2012, 09:38
Ik zou het raar vinden.
Ik zie het enkel op plannen van een tele met een humbucker of P90 in de brug, zeker bij de P90 kan de brug niet geaard worden via het element.

Maar de reden is wat ik hier boven al aan gaf: de snaren zijn geaard via de brug die vast hangt aan de geaarde bodemplaat van het brugelement via de hoogte schroefjes !


Ik wil wel weten welk schema jij gebruikt?

s.

jan jansen
3 december 2012, 21:35
Ik wil wel weten welk schema jij gebruikt?

s.[/QUOTE]
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html#shop/Electronics%2C_pickups/Supplies%3A_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html?tab=Instructions&_suid=1354566888069021560039820477744

en dan naar instructions...

barno
3 december 2012, 21:45
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html#shop/Electronics%2C_pickups/Supplies%3A_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html?tab=Instructions&_suid=1354566888069021560039820477744

en dan naar instructions...

dat zijn schema's voor LP's, SG's enz... zoals er bij staat. Een Tom brug met tail piece is natuurlijk niet hetzelfde als een telebrug die door de constructie al in verbinding staat met de geaarde pickup.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

Cocobolo
3 december 2012, 22:29
Maar Fred is een SG aan het bouwen en gaat daar geen tele-brug op gebruiken. Volgens mij lopen hier 2 onderwerpen door elkaar
- voor zijn SG moet hij de brug aarden en dus de studs verwijderen zoals Stijn heeft beschreven
- voor de standaard tele brug hebben Barno en Stijn gelijk, aarding gaat al via het element welke met de brug is verbonden.

stijnkenens
3 december 2012, 23:47
Het gaat idd over een SG.
Maar in de begin post ging het erover dat het anders is dan bij een tele, waar hij nog een aarde draad trekt naar de brug, wat in feite niet meer nodig is (ik vroeg eigenlijk om het tele schema ;) )


s.

aaronstonebeat
4 december 2012, 00:02
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html#shop/Electronics%2C_pickups/Supplies%3A_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_SG.html?tab=Instructions&_suid=1354566888069021560039820477744

en dan naar instructions...

Jan, als je nu eens de '[QUOTE=jim johnson;3033951]' laat staan in berichten waarin je met citaat reageert dan verschijnt het citaat ook mooi in een apart blauw vakje met de naam van de oorspronkelijke poster bij je bericht.
Het is nog makkelijker dan het aarden van de brug van een SG :D

Ray_W
4 december 2012, 00:04
Ik zou een Gibson achtige gitaar aktijd via de brug aarden.

Trouwens veel succes met het voltooien ;) van deze SG.

Nu het er hier toch ook over wat electronica gaat, het volgende aangaande de electronica van de SG.
JJ sorry dat ik je draadje een beetje weg kaap :)

Vaak vind je schema's met onderstaande Potentiometers (zie ook Stewmac schema) vermeld;
2 Volume Controls and 2 Tone Controls
Type 500k Linear Volume, 500k Non-linear Tone

Maar zijn het niet typisch die Potentiometers
2 Tone Controls Type 300k Linear Volume, die bij veel SG toegepast zijn (Ook bij slechts 1 tone control) .

Wie weet hier het fijne van? En welke van de volume controls 300 versus 500k is beter toepasbaar op een SG.?

@JJ wat heb jij geinstallerd?

Ray.

aaronstonebeat
4 december 2012, 00:14
Ik heb mijn Epi G400 laatst eens doorgemeten en die heeft lineaire potmeters voor volume en logaritmische voor toon; 500 kOhm, oud en krakend in alle gevallen ;)

Ik meen dat 330 kOhm ook veel toegepast is en je kunt nooit spreken van beter of slechter, slechts van voorkeur en die kunnen alleen je eigen oren bepalen; sowieso merk je bij veel van die componenten pas een flink verschil als je ze met een factor 10 verandert, het zijn vooral nuances.

jan jansen
9 december 2012, 12:11
Daarnet gereed met solderen.Heb geen draad gelegd naar de brug (zover). Bij het testen of er geluid uit kwam geen brom op de versterker(buizen). Vraag me wel af wat het risico is als je de brug niet aard?

JJ

Pat85
11 december 2012, 19:12
Daarnet gereed met solderen.Heb geen draad gelegd naar de brug (zover). Bij het testen of er geluid uit kwam geen brom op de versterker(buizen). Vraag me wel af wat het risico is als je de brug niet aard?

JJ

Goede vraag, ben ook benieuwd, ga het zelfde vraag stuk krijgen met het opknappen van mijn gitaar...ipv de geaarde stoptail komt er een bigsby op...