PDA

View Full Version : Geflopte gitaarontwerpen



Pagina's : [1] 2

Orpheo
30 november 2012, 19:34
Ik wil graag van jullie weten wat jullie geflopte gitaar ontwerpen en features vinden. Shoot!!

RS-Rik
30 november 2012, 19:46
Geef eens wat voorbeelden? Ik kan alleen de Gibson Moderne bedenken...

Voor de rest zou ik zo geen regelrechte flops bedenken, die zie je namelijk niet zoveel.

Oranjeaap
30 november 2012, 19:49
Er is er op dit forum momenteel één gaande toch? :seriousf:

barno
30 november 2012, 20:05
Zowel Gibson als Fender hebben een pak obscure modellen die het nooit gemaakt hebben. Maar eigenlijk hoort de Jazzmaster daar ook bij in termen van niet voldoen aan de verwachtingen. maar dat had meer te maken met de kracht van eerdere Fender modellen.
Ook leken alle pogingen van de twee bedrijven om een model uit te brengen waarbij ze de ander voor een stuk copieerden, tot mislukking gedoemd.

Dreverhaven
30 november 2012, 20:06
Les Paul, wat een lelijk lomp kutding met een lelijk lomp kutgeluid en stomme ontstemmende g-snaar.

Orpheo
30 november 2012, 20:13
Nee klunzen. Denk aan led side dots die totaal niet helpen of grafiet fretboard met trapsgewijze frets etc etc

Tabula Rasa
30 november 2012, 20:13
Warmoth Les Pauls. Wie bedenkt nou een LP met geschroefde hals?













:soinnocent:

macwilliams
30 november 2012, 20:14
Les Paul, wat een lelijk lomp kutding met een lelijk lomp kutgeluid en stomme ontstemmende g-snaar.

+1234567890

Mr.Fingers
30 november 2012, 20:16
Fender 3-punts halsbevestiging met microtilt. In theorie een goed idee, maar dat vroeg wel om erg strak gefreesde neckpockets, teneinde speling te vermijden. En laat dat nu net hetgene zijn waarin jaren '70 Fenders niet in uitblinken.

macwilliams
30 november 2012, 20:18
Ik roep, met stip op 1 qua onbenullig....... Een telecaster!:seriousf:

Hendriks
30 november 2012, 20:24
Ik roep, met stip op 1 qua onbenullig....... Een telecaster!:seriousf:

Behalve die met een bellycut natuurlijk.

macwilliams
30 november 2012, 20:27
Behalve die met een bellycut natuurlijk.

Als ze er nog een Floyd rose en een kaospad tegenaan gooien ben ik om:ok:

stijnkenens
30 november 2012, 20:40
Ik wou ook tele roepen:
Geflopt in die zin dat Ome Leo een gitaar wou die goedkoop te maken was, zodat hij die bij zijn versterkers kon verkopen.
Geflopt in die zin dat de gitaar veel bekender is geworden dan de versterkers die er eerst waren, en wat eigenlijk de hoofdbezigheid was van Fender Industries ! :)


s.

Orpheo
30 november 2012, 20:47
Ik wou ook tele roepen:
Geflopt in die zin dat Ome Leo een gitaar wou die goedkoop te maken was, zodat hij die bij zijn versterkers kon verkopen.
Geflopt in die zin dat de gitaar veel bekender is geworden dan de versterkers die er eerst waren, en wat eigenlijk de hoofdbezigheid was van Fender Industries ! :)


s.

Te gekke insteejk. Ga ik als uitsmijter gebruiken!

HaroldA
30 november 2012, 21:12
Waarom zou je een geflopte gitaar ontwerpen? :???:

The Bertman
30 november 2012, 21:33
Aangezien ik kromme tenen krijg van de taalfout in de titel (geflopte gitaar ontwerpen) pas ik hem aan. Brrr... (Modpower for the win!)

Wat flops betreft, tja, die vergeten we natuurlijk snel. Maar ik denk aan Gibson, die jarenlang geprobeerd heeft om iets Fender-achtigs te bouwen. Ik noem de Victory, maar er waren er meer.

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/8/5/6/2/856247/pics/_c688073_image_0.JPG

barno
30 november 2012, 21:35
Ik wou ook tele roepen:
Geflopt in die zin dat Ome Leo een gitaar wou die goedkoop te maken was, zodat hij die bij zijn versterkers kon verkopen.
Geflopt in die zin dat de gitaar veel bekender is geworden dan de versterkers die er eerst waren, en wat eigenlijk de hoofdbezigheid was van Fender Industries ! :)



s.

klopt niet echt hoor. tele's waren idd goedkoper dan gangbare kwaliteitsgitaren. En de fender amps zijn wel degelijk superbekend geworden, zo bekend dat ook niet tele spelers ze gingen gebruiken. dus mission accomplished zou ik zeggen.

barno
30 november 2012, 21:38
qua ontwerpfout : de zwevende brug / tailpiece op de vroege Goldtops. Gibson lanceert een nieuw model dat au fond onbespeelbaar was.

HaroldA
30 november 2012, 21:39
Wat flops betreft, tja, die vergeten we natuurlijk snel. Maar ik denk aan Gibson, die jarenlang geprobeerd heeft om iets Fender-achtigs te bouwen. Ik noem de Victory, maar er waren er meer.

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/8/5/6/2/856247/pics/_c688073_image_0.JPG

:crazyhappy:

Han S
30 november 2012, 21:41
Eigenlijk is er maar één echt geslaagd ontwerp: de Stratocaster.

Tabula Rasa
30 november 2012, 21:42
Eigenlijk is er maar één echt geslaagd ontwerp: de Stratocaster.

Han, gooi er maar gelijk een slotje op. Je hebt het al gezegd: Strat is perfect, de rest is minder.

Orpheo
30 november 2012, 22:05
Het gaat mij even niet om de bekende modellen maar peculiaire miskleunen zoals steinberger.

barno
30 november 2012, 22:16
Wat bedoel je met geflopt?
Steinberger bv: heeft imo veeel meer gitaren verkocht dan zijn model verdiende ... In de eighties stond op elk plastic TV podium wel een blonde android met zo'n ding...

macwilliams
30 november 2012, 22:21
Het gaat mij even niet om de bekende modellen maar peculiaire miskleunen zoals steinberger.

Die vind ik juist wel leuk, heeft toch ook best wel een schare van liefhebbers

nickofzo
30 november 2012, 22:23
De reverse V van Gibson?

Orpheo
30 november 2012, 22:23
Ok niet steinberger dan. Die bond gitaar. Of de coilsplit om een lp te laten klinken als een strat.

davidof
30 november 2012, 22:25
https://www.google.be/search?q=ugly+guitar&sugexp=chrome,mod%3D16&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=8SO5UIjtFNKo0AWGy4CgDw&biw=1280&bih=653&sei=8yO5UJrUDcrQ0QXcroGIBg

tidalwave_sideburns
30 november 2012, 22:26
Die Stumpomatic van Gretsch, signature van dat jong van Fall Out Boy.

http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/2707991/p1_ukfhxlcem_so.jpg

Die ja. String-through, geen Bigsby dus, die lelijke stippen op de toets, die zwarte streep. Die Corvettes zijn wel gave gitaren eigenlijk, maar deze is het hem gewoon niet.

The Bertman
30 november 2012, 22:36
Nee, alles is net mis aan dat ding.

Ik weet nog een mooie flop. Bekende voor Han, hij zit nu bij Frits: de Ovation Deacon.

http://www.vintage-guitars.se/1975_Ovation_Deacon_E5685.jpg

Han S
30 november 2012, 22:48
Volgens welingelichte kringen was dat een Breadwinner. Best een lekker gitaartje maar idd geen schoonheid zoals al die Ovation meuk.

barno
30 november 2012, 22:51
Performer

http://www.sheltonsguitars.com/images/2008/3-10-08/fender%20performer/big/big%20fender%20performer%20burg%20mistDSCN8988.jpg


Katana
http://i292.photobucket.com/albums/mm36/cerishields/FenderKatana.jpg

enkele bridges too far voor den Fender adept

geert1976
30 november 2012, 22:51
Warmoth en PRS modellen met de homo-printjes op de topjes, bah, geen porum

De Peavey T-serie, prima gitaren van een goede kwaliteit, maar toch min of meer geflopt en eigenlijk nog steeds niet geliefd, op een kleine schare harcore liefhebbers na.

De Fender Coronado is toch ook wel een flop.

aaronstonebeat
30 november 2012, 22:54
Ok niet steinberger dan. Die bond gitaar. Of de coilsplit om een lp te laten klinken als een strat.

Ik heb een coil split op het DiMarzio-element bij de brug van mijn Les Beat; klinkt lang niet als een strat (dan eerder een beetje als een tele) maar ik ben er wel heel erg blij mee.

Dreverhaven
30 november 2012, 23:11
Drie elementen op een gitaar, wat geven die tussenstandjes een rotgeluid zeg.

Chris Winsemius
30 november 2012, 23:14
Les Paul, wat een lelijk lomp kutding met een lelijk lomp kutgeluid en stomme ontstemmende g-snaar.

+1 wat betreft de g-string!

Chris Winsemius
30 november 2012, 23:14
Drie elementen op een gitaar, wat geven die tussenstandjes een rotgeluid zeg.

Ook weer +1!

;)

AoDf
30 november 2012, 23:17
Reeds genoemd, maar:

http://chitarra.accordo.it/assets/redazione/2012_09/Chitarra_2/11-gib-reverse-v.jpg

nuff said

RS-Rik
30 november 2012, 23:23
Nu begint het me te dagen



Coronado, zoals eerder genoemd een flop. Onterecht denk ik, het model is iig in deze uitvoering goed te pruimen. Beetje Harmony vibes.

http://www.rumbleseatmusic.com/images/full%20size%201033w/67FenderCoronadoIISB.jpg



En de Starcaster, ik weet niet waarop ze probeerden mee te liften. K heb ooit gelezen dat een van de arctic monkeys een signature versie heeft. ja nouja daar ga je al. Zo in het zwart wederom zeer goed te pruimen

http://www.vintage-guitars.se/1975_Fender_Starcaster_710773.jpg

Kakihara
30 november 2012, 23:33
De ingebouwde effecten van Moog waren niet zo'n succes denk ik. Net zo min als de digitale Casio gitaren.
http://www.maketunes.com/images/dg20.jpg

Ik vind die Fender Performer wel karakter hebben eigenlijk.
Veel mensen vinden de S-serie van Guild een gedrocht, écht succesvol is de reeks ook niet geweest, maar wederom, ik vind ze een eigen smoel hebben:

De S300
http://www.vintageguitarandbass.com/graphics/guildS-300.jpg

En ergonomische gitaren worden gebouwd om hun ergonomie, niet om hun (verkoopbare) looks. De al genoemde Breadwinner is zo'n voorbeeld. En over ontwerpen als die van Rick Toone: daar ben ik nog niet uit of ik die mooi of lelijk moet vinden. Misschien wel mooi door alle lelijkheid?

Orpheo
30 november 2012, 23:36
***mod-edit***


Het gaat me niet om volledige modellen, maar om features, ontwerpen die op of in een gitaar zitten of compleet nieuwe ontwerpen die geflopt zijn. wat ik bedoel met floppen? je ziet het niet meer, het is obscuur, het is bizar, het is raar, het is volledig impopulair, het werkt niet goed en heeft verbetering nodig. Drie pickups werkt te gek op een strat (jimi was er fan van, John Mayer, Frusciante, knopfler; ze kunnen niet allemaal ernaast zitten, idem met de LP of het opgeilen van de strat of tele. Die drie gitaren boeien me even niet. Even de diepte in, heren. De meesten van jullie zijn ouder dan ik en hebben de obscuren 70ies en 80ies nog meegemaakt; ik niet.

Over coilsplit. De wens is om een strat tone uit een 'gibson LP' te halen, en dat gaat gewoon niet. Dat is mijn 'gripe' met coilsplit, of parallel, of phase, etc etc. Dat is alles wat ik bedoel. Ik mik echt dus op 'strattone uit een LP', en niet 'cleaner, lichter geluid uit je LP zonder de scheur op te offeren'. En ja ik weet dat ik vroeger ook vond dat ik uit een LP een strat tone haalde, maar dat vind ik niet meer nu ik een paar toffe stratjes heb.

Goed....

mislukte gear. Kom maar op.

Orpheo
30 november 2012, 23:40
De ingebouwde effecten van Moog waren niet zo'n succes denk ik. Net zo min als de digitale Casio gitaren.
http://www.maketunes.com/images/dg20.jpg

Ik vind die Fender Performer wel karakter hebben eigenlijk.
Veel mensen vinden de S-serie van Guild een gedrocht, écht succesvol is de reeks ook niet geweest, maar wederom, ik vind ze een eigen smoel hebben:

De S300
http://www.vintageguitarandbass.com/graphics/guildS-300.jpg

En ergonomische gitaren worden gebouwd om hun ergonomie, niet om hun (verkoopbare) looks. De al genoemde Breadwinner is zo'n voorbeeld. En over ontwerpen als die van Rick Toone: daar ben ik nog niet uit of ik die mooi of lelijk moet vinden. Misschien wel mooi door alle lelijkheid?

Kijk, Held. dit is precies wat ik zocht.

Rick Toone, ik ken 'm wel. zijn trapezoid hals is heerlijk en veel gitaren van 'm zijn eigenlijk te gek maar god wat zijn ze lelijk. (en wat is hij een nare vent). Hier kan ik heel veel mee!

Ik weet overigens nog 3 mislukkingen.

1. de 6 point synchronised tremolo. moest op stemming blijven. niet gelukt. moest doorontwikkeld worden naar de floyd en wilkinson, maar als ie toch het even goed deed wogen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen.

2. de humbucker. moest klinken als de p90 maar had veel meer output en was een stuk dikker dan de p90. desondanks groeide de humbucker uit tot een succes.

3. de singlecoil. Moest een simpelere versie worden van gibson's lastigere ontwerpen zonder verlies van die tone. Dat laatste mislukte falikant. Edoch... de sound werd zeer gewaardeerd en staat nu nog steeds te boek als zeer, zeer smakelijk.

(en zo ga ik dan mijn artikel afwerken).

macwilliams
30 november 2012, 23:55
Goed....

mislukte gear. Kom maar op.

Linkshandige gitaren, daar kan ik echt niks mee, wat mij betreft mislukt:D


Nee, sorry is flauw.

Midwolda
30 november 2012, 23:59
Die robottuners van Gibson.
B-benders en hipshots enzo.
Twee-in-een brugzadels op Tele's.

titzenpitzer
1 december 2012, 00:04
Nee, alles is net mis aan dat ding.

http://www.vintage-guitars.se/1975_Ovation_Deacon_E5685.jpg

Oooh deze vind ik net echt vet :) maar ovation is sowieso toch geen grote speler op elektrisch vlak?

Frits van Mourik
1 december 2012, 00:13
Wat dacht je van Bill Aitken's SynthAxe?

The Bertman
1 december 2012, 00:18
Nee, Ovation moet het vooral van akoestisch hebben. Trouwens, iemand noemde dit model hier ergonomisch ontwerp, maar dat is het beslist niet. De ontwerper had een bijl in gedachten. Het enige ergonomische is de knieholte, dat wel.

@Orpheo: ik weet wel een geflopt onderdeel. de tremolo van Catalyst. Het idee is dat de studs niet recht naast elkaar staan, maar de ene wat verder naar achteren dan de andere, zodat je de brug zeg maar scheef wegtrekt als je aan de zwengel zwengelt. Het resultaat zou dan zijn dat je accoorden niet ontstemmen bij tremologebruik, wat een standaard Fender of Floyd dus wel doet. Ik heb het ooit eens staan bekijken op een gitaarbeurs, met de enthousiaste bouwer erbij. Volkomen geflopt dus.

http://www.masterofguitars.20m.com/Guitars/Catalyst Guitars, The New High Tech Alternative_files/cat02b.jpg

mesaman
1 december 2012, 00:40
de handle in de jem is juist perfect , lekker makkelijk.
wat wel goed is ,weet ik wel, wat niet goed is zijn harde puntjes op brugzadels.

vulvasonic
1 december 2012, 00:46
Ik begrijp de voorbeelden niet. De single coil een flop omdat ie anders klonk dan de Gibson elementen? :eek: Leo Fender wilde het geluid wat leek op dat van een Hawaii gitaar. Hij wilde JUIST NIET het geluid van een Gibson.

En de 6-punts tremolo was een briljant stukje design. Ook dat ding is ontworpen om steel string-achtige bends te maken. Dat werkte perfect. Zeker icm de dikke snaren die destijds standaard gebruikt werden. Aan dive bombing deed men toen nog niet.

En ik twijfel aan het humbucker verhaal.

En dan nog, dit zijn alledrie uitvindingen die de gitaarwereld voorgoed hebben veranderd. In positieve zin. Dat kun je toch moeilijk flops noemen.

Ik ga er dan ook vanuit dat ik het gewoon niet begrijp.

Orgasmocaster
1 december 2012, 06:19
de tweede versies van de Dan Smith Strats en Teles... goedkoop gemaakt, strat met de freeflyte input op de slagplaat en de tele met de strings door de brug.. en toch worden ze voor veel verkocht de laatste paar jaren.....

Pepe
1 december 2012, 07:02
Wat Orpheo zoekt zijn innovaties die niet werken denk ik?
Gretsch had enorm veel innovaties die niet altijd goed ontvangen werden zoals de schuimrubber demper of de build in standaard van de Astro Jet.
Fancy electronica is nooit van de grond gekomen, niet bij Moog/Gibson en ook niet bij Gretsch met zijn Superaxe, evenals stereo waarbij je speciale kabels nodig had. Bij Rickenbacker had je zelfs een apart kastje nodig, de Ric-O-sound.
Het idee van de Epi Professional om alle amp controls op de gitaar te plaatsen never caught on, raar genoeg. Ach, er zijn meer dingen niet opgepakt dan wel. Wie kent nog de Long John snaren die recht verpakt waren. Of gadgets als zelfklevend folie waardoor je je gitaar in enkele seconden een andere kleur of relic look kan geven.

De mooiste die ik tegenkwam was een akoestisch Harmony gitaar met ingebouwde koptelefoon. Dat je dus in alle rust gitaar kan spelen EN TEGELIJKERTIJD je omgeving kan irriteren.

Duhsjaak
1 december 2012, 08:48
Ok niet steinberger dan. Die bond gitaar. Of de coilsplit om een lp te laten klinken als een strat.

Hi O
Ik heb geen 5 minuten geleden een nummer afgemixt waar ik precies dat heb gedaan. Die LP achtige met een coil tap. Nou zit er op die gitaar een regelbare coil tap. Dus dat scheelt wel.

Zou het kunnen zijn dat er mensen zijn die misschien wel te porren zijn voor een LP achtige, maar die wat minder hebben met humbukkels (dus even ter verklaring: Aziatische humbuckers)?

Met die regelbare coil tap kan ik het karakter van het beest naadloos aanpassen. Ik ben er nog niet op uitgekeken.
Wat mij betreft zeker geen mislukking, alleen om die feature.

Vriendelijke groet, Gus

stijnkenens
1 december 2012, 09:22
Rollernuts en roller bridges ...
Dat zat ook op veel gretch gitaren, maar heeft eigenlijk geen nut: een brug moet mee bewegen als je de bigsby arm beroerd. Wat een roller bridge dus ook deed !

Van die plak setjes om op je hals te kleven, dan kon je van ronde positie dots naar rechthoekjes gaan, of trapezium vormen, in no time !

En inderdaad de 3 zadel brug voor een tele: intonatie?



s.

Orpheo
1 december 2012, 10:10
Ok nog een keer want niet iedereen kan goed lezen.

Coilsplit met de intentie om een les paul te laten klinken als een strat. Dát werkt niet. Om een lichter, cleaner geluid te krijgen dat wel.

Fender singlecoils moesten klinken aks gibsons p90 maar dan eenvoudiger gemaakt. Staat in de bio van leo fender! In die opzet is ie niet geslaagd. Idem humbuckers.ze moesten stille p90s zijn. Niet gelukt.

Heren lees nou toch eens. Het staat in interviews en in de boeken. En lees mijn stelling eer er op de bres wordt gesprongen om het eigren merkje te verdedigen. Pepe snapt precies de intentie.

Orpheo
1 december 2012, 10:19
Oh ja. Vulvasonic... de originele 6 punt trem is de facto mislukt omdat ie niet stemvast is. Zoals ik al zei. Dat ie het tonepalet van de gitarist verbrede en mensen m toch gebruiken en trucs toe gingen passen was de oorzaak van de ontwikkeling van de floyd rose trem ennde Wilkinson. Als de 6 punt het deed naar behoren was al dat andere niet nodig. Dus in dat opzicht is ie mislukt.

De rest van je argumenten staat gewoon in de literatuur

Orpheo
1 december 2012, 10:24
Rollernuts en roller bridges ...
Dat zat ook op veel gretch gitaren, maar heeft eigenlijk geen nut: een brug moet mee bewegen als je de bigsby arm beroerd. Wat een roller bridge dus ook deed !

Van die plak setjes om op je hals te kleven, dan kon je van ronde positie dots naar rechthoekjes gaan, of trapezium vormen, in no time !

En inderdaad de 3 zadel brug voor een tele: intonatie?



s.

Huh ik snap je niet. Je spreekt jezelf tegen. Een roller brug werkt niet maar een brug met een bigsby moet rollen en dat doet ie juist wel...?

De 3 zadel tele brug was juist gemaakt om eenvoudig te zijn en daarin is ie geslaagd hoor. Dat ie niet te intoneren was kon leo verrotten. Idem met de trussrod. Vond ie ook niet nodig. Aanvankelijk.

peter_heijnen
1 december 2012, 10:31
Ik weet de naam niet meer maar je had in de 80ers een zwarte kunststof gitaar met een soort 'trap' over de hele hals ipv frets. Leuk bedacht maar als de trap was uitgesleten kon de gitaar bij het vuilnis tenzij je er toch frets op liet zetten... ;)

Mijn reparateur noemt mijn musicman silhouette een mislukt ontwerp btw...

telecastermaster
1 december 2012, 10:53
http://farm3.staticflickr.com/2627/3792045422_abb426f562_z.jpg?zz=1



Yamaha's deden het nooit erg goed in Europa of de VS.
Wel in Japan (en bij mij). Maar daar hebben ze dan ook een betere smaak en lekkerder eten....
Takeshi Terauchi heeft er zijn signature model:

http://2.bp.blogspot.com/-ZwQgm9ysveQ/UJ5Hlq0LV4I/AAAAAAAADN0/iJX5Myx3tv0/s1600/1110_yamaha_tbjcst2.jpg

RUIS
1 december 2012, 11:05
Ik weet de naam niet meer maar je had in de 80ers een zwarte kunststof gitaar met een soort 'trap' over de hele hals ipv frets. Leuk bedacht maar als de trap was uitgesleten kon de gitaar bij het vuilnis tenzij je er toch frets op liet zetten... ;)


De Bond-gitaar.

En over innovaties waar niemand op zat te wachten:

http://www.rickbeat.com/modelslibrary/481/481-body.jpg

De slanted frets van Rickenbacker. De frets, brug, kam en elementen staan schuin. Het idee was dat dat beter zou passen bij de natuurlijke stand van de linkerhand. Ze zijn ermee gestopt omdat niemand het wilde hebben.

telecastermaster
1 december 2012, 11:07
Ik weet de naam niet meer maar je had in de 80ers een zwarte kunststof gitaar met een soort 'trap' over de hele hals ipv frets. Leuk bedacht maar als de trap was uitgesleten kon de gitaar bij het vuilnis tenzij je er toch frets op liet zetten... ;)



http://1.bp.blogspot.com/-7lst4wc-FZs/T9JPHQD8VHI/AAAAAAAAAEs/rPS1w6wgUrs/s1600/bondelectraglide.jpg

Bond gitaar

RUIS was me net voor

Mitch
1 december 2012, 11:22
Ok nog een keer want niet iedereen kan goed lezen.

Leer eerst eens betere titels aan je topics te geven in plaats van dat je de mensen die reageren weer gaat afkammen?

Een absoluut geflopt gitaarontwerp (ja sorry, geen feature, maar hij zit er wel vol mee), onbegrijpelijk dat -ie nog niet genoemd is...
de Fireturd X!

442

http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/119059/3/Gibson-Firebird-X-Redolution.jpg

http://torontoima.com/new/wp-content/uploads/2011/06/FirebirdX-New4.jpg

Het vlaggenschip, het toppunt van innovatie, het futuristische model met een futuristisch prijskaartje en de looks van een eeeh.... sja. Een ontzielde gitaar, dat is het wel zo ongeveer.

Mr.Fingers
1 december 2012, 11:27
Nu begint het me te dagen
Coronado, zoals eerder genoemd een flop. Onterecht denk ik, het model is iig in deze uitvoering goed te pruimen. Beetje Harmony vibes.


En de Starcaster, ik weet niet waarop ze probeerden mee te liften. K heb ooit gelezen dat een van de arctic monkeys een signature versie heeft. ja nouja daar ga je al. Zo in het zwart wederom zeer goed te pruimen

Beiden een poging van Fender om mee te liften op het succes van de ES335 van Gibson. De Coro is ontworpen door Rossmeisl, de man die de Capri-reeks (330/360/4005/...) van Rickenbacker heeft ontworpen. Dat de Coronado een Harmony-vibe heeft is geen wonder, gans de elektronica is gewoon afkomstig van DeArmond-Rowe, dewelke ook de elektronica leverde voor Harmony.

Henri H
1 december 2012, 11:44
Ik begrijp de voorbeelden niet. De single coil een flop omdat ie anders klonk dan de Gibson elementen? :eek: Leo Fender wilde het geluid wat leek op dat van een Hawaii gitaar. Hij wilde JUIST NIET het geluid van een Gibson.

En de 6-punts tremolo was een briljant stukje design. Ook dat ding is ontworpen om steel string-achtige bends te maken. Dat werkte perfect. Zeker icm de dikke snaren die destijds standaard gebruikt werden. Aan dive bombing deed men toen nog niet.

En ik twijfel aan het humbucker verhaal.

En dan nog, dit zijn alledrie uitvindingen die de gitaarwereld voorgoed hebben veranderd. In positieve zin. Dat kun je toch moeilijk flops noemen.

Ik ga er dan ook vanuit dat ik het gewoon niet begrijp.Ondanks Orpheo's latere uitleg (die geen steek houdt) ben ik het hier volledig mee eens. +1 dus!


....En inderdaad de 3 zadel brug voor een tele: intonatie?...Mijn Tele is ondanks de 3 zadels prima geïntoneerd, en dat het een flop is wil ik zeker niet zeggen, want het wordt nog steeds volop verkocht, maar ja, ik snap dit topic waarschijnlijk niet... :???:

Hendriks
1 december 2012, 11:55
Een product dat geflopt is , is niet of heel weinig verkocht . 3 zadel tele-brug, rollerbridge , singlecoil ,Steinberger ,etc????

Kim Wilson
1 december 2012, 12:07
Gelukkig laat TS een beetje ruimte voor discussie. Er wordt gevraagd naar geflopte features én ontwerpen, maar achteraf mag je geen ontwerpen noemen en zijn we allemaal klunzen die niet kunnen lezen...

Fucking hell, wat een krampachtig gedoe. Leg het dan goed uit in je eerste post, of laat de discussie zijn gang gaan, maar ga niet iedereen afbekken die iets anders post dan je voor ogen had. Vergeet niet dat het succes van een topic afhankelijk is van de andere forumleden. Schreeuwen dat we allemaal klunzen zijn en niet kunnen lezen helpt daar niet bij, en het is de voornaamste reden waarom ik jouw topics meestal niet eens aanklik.

zoon van Piet
1 december 2012, 12:12
Ok nog een keer want niet iedereen kan goed lezen.

Coilsplit met de intentie om een les paul te laten klinken als een strat. Dát werkt niet. Om een lichter, cleaner geluid te krijgen dat wel.

Fender singlecoils moesten klinken aks gibsons p90 maar dan eenvoudiger gemaakt. Staat in de bio van leo fender! In die opzet is ie niet geslaagd. Idem humbuckers.ze moesten stille p90s zijn. Niet gelukt.

Heren lees nou toch eens. Het staat in interviews en in de boeken. En lees mijn stelling eer er op de bres wordt gesprongen om het eigren merkje te verdedigen. Pepe snapt precies de intentie.

Wat ben je weer lekker bezig.. misschien moet je echt eens met je andere been uit bed stappen.
want het staat evengoed in de boeken ( van Wheeler, bv) dat Leo een duidelijk eigen visie had over wat ie wilde ( en wat we nu dan ook het fendergeluid noemen). Zijn grote invloeden qua sound kwamen uit de country, met name het geluid van steelgitaar en gitarist Eldon Shamblin. De p90 is niet bepaald een element dat die sound in zich heeft. Dat je een bron aanboort di zegt van wel.. daar staan dan weer bronnen tegenover die iets anders zeggen. Dat Leo de constructie van de 90 ( en ongetwijfeld ook de destijds meer populaire DeArmonds) wilde vereenvoudigen, ligt voor de hand. Het kon goedkoper en beter, zo blijkt. Fender pickups zijn vanaf het begin een succes. Zoals trouwens ook de Jazzmaster en Jaguar successen waren in hun tijd: begin jaren zestig bestond Leo's markt uit de talloze surfgroepen in het westen van de VS. L serie jaguars en Jazzmasters zijn dan ook niet echt zeldzaam. dat mensen vijftig jaar later liever een ouwe strat hebben, zal destijds niet echt een punt zijn geweest.

En die humbucker heet humbucker omdat het een innovatief en gepatenteerd ontwerp betrof dat hum buckte. dat is in alle literatuur zo. Alleen jij leest ergens dat het ding had moeten klinken als iets anders..

En de zespuntstrem was ook al een innovatief ontwerp, dat uitstekend voldeed. mensen deden niet meer dan een beetje wiebelen a la Bigsby. Het duurde nog ruim tien jaar voordat heren als Hendrix en Beck meer destructieve technieken ontwikkelden die de grens van het ontwerp opzochten. Niet te voorziene omstandigheden kunnen niet achteraf bepalen dat iets niet geslaagd was ten tijde van een ontwerp. Leo wilde zijn gitaarontwerpen steeds verbeteren en vervangen. Wat hem betreft had het strat-tremontwerp afgedaan bij de introductie van de Jazzmaster - toen jimi zijn eerste akkoorden leerde.

meer OT: explorer,flying V en zelfs de Les Paul.. niet echt succesvol en alledrie uit de catalogus genomen..
Fender Marauder, Custom en nog wat sixtiesrommel..
Vivitone...
Bond, Catalyst en andere lui die dachten dat de gitaar moderner kon/moest..
Elektrische gitaarpogingen van Martin...
De TK-serie van Gretsch, waarmee het bedrijf de 70's in wilde stappen..
de Akkerman-gitaar van Framus..

barno
1 december 2012, 12:22
At zoon van piet:

ik meende toch het opzet van de jazzmaster niet was om vooral surfgroepjes te bedienen. was ie niet vooral bedoeld als luxe upgrade van de strat. maar omdat dat niet aansloeg, gingen de prijzen van die jazz's en jag's al vlug naar beneden waardoor ze in het visier kwamen van surf en punkjongens.

Voor de rest: geflopt topic, domme domme gn-ers toch!

zoon van Piet
1 december 2012, 12:28
At zoon van piet:

ik meende toch het opzet van de jazzmaster niet was om vooral surfgroepjes te bedienen. was ie niet vooral bedoeld als luxe upgrade van de strat. maar omdat dat niet aansloeg, gingen de prijzen van die jazz's en jag's al vlug naar beneden waardoor ze in het visier kwamen van surf en punkjongens.

Voor de rest: geflopt topic, domme domme gn-ers toch!

Klopt, het was een 'Jazz'-master, he? Maar een groot commercieel succes buiten de beoogde doelgroep..
In tegenstelling tot de ook als jazzgitaar bedoelde Les Paul.
Als de oorspronkelijke doelgroep niet bereikt wordt, maar het ontwerp word ( direct, niet na tien of meer jaar) een succes op een andere afzetmarkt, zal geen enkele CEO, marketeer of manager spreken van een mislukking, denk ik.

Stratman70
1 december 2012, 12:30
Soms floppen er ook gewoon ronduit mooie gitaren.
Kon destijds niet opboxen tegen de Ibanez JEM natuurlijk en daardoor snel geflopt: de heartfield by Fender. IMO erg mooi ontwerp:

http://img.photobucket.com/albums/v126/kerrym/heartfield3.jpg

Mr.Fingers
1 december 2012, 12:37
Die Jaguars en Jazzmasters waren vooral een succes doordat ze duur waren. Surfers & indo's waren ontzettend ijdel, en wilden alleen met het duurste-van-het-duurste gezien worden (kledij zowel als instrumenten), dat wil dus zeggen: DIKKE Dual Showman amps, Jaguar & Jazzmaster. Een strat kon heel misschien nog, maar godbetert toch geen telecaster, zo'n goedkoop ding (Jaguar kostte in 1968 een dikke 400$, terwijl een telecaster 229$ moest opbrengen).

Die driezadelbrug, werkt perfect als je de snaren van toen gebruikte: dikke snaren met een omwonden G. Ik heb ze ook op mijn 60's telecaster, en die staat spatzuiver.

Pepe
1 december 2012, 15:12
De fretlight guitar is een goed idee maar men wil er niet aan, ondanks heavy marketing. Gitaren met een folding neck, gitaren met folding body (Gretsch Bikini) de Rickenbacker 6/12 string converter, de built in FX doosje van de Electra (of alle guitar organ's van Vox en Godwin) de Framus jazz gitaar met ingebouwde tube amp, de Micro-Frets topkam (nu een succes voor Buzz Feiten) of de calibrato tremelo (nu een succes als de transtrem van Steinberger) van datzelfde Micro Frets, sliding pickups van oa. Dan Armstrong of de Gibson Grabber, de Martin 7 string, Shadow EQ 5 pickup (leuk voor Orph, stel je eigen curve in) Burns Gearbox...

Die laatste, Burns, is typisch Engels way of thinking, zoek een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Zo kwam Burns met een alternatief voor de Fender trem; hij werkte niet veel beter maar bestond uit 56 onderdelen. Waarom simpel als het moeilijk kan?

http://4.bp.blogspot.com/-d9h1pYQ-y60/TgtobMLq_DI/AAAAAAACqTY/yw1QxtfpR7o/s1600/SD530335.JPG

Braindead
1 december 2012, 16:01
Uit de link van Davidof (what was he thinking?)

http://i171.photobucket.com/albums/u291/clayfeat/romeorosealonewithjulietcd.jpg

Tja, en definieer flop... Vanuit financieel oogpunt, esthetitsch oogpunt? En als je gaat vergelijken met stratocasters en Les Pauls wat betreft verkoopsucces dan zijn er wel erg veel fabrikanten met flopmodellen.

En nu ik toevallig aan jou Warmoths denk Orpheo: 3 humbuckers is toch wel lichtelijk een flop toch? Of alles boven de 2 pickups tenzij je een strat met single coils hebt. Zoals de Steve Morse signature. al heeft hij de middelste pickups gelukkig wel erg laag gedraaid zodat ze minder in de weg zitten.

http://www.promusictools.com/media/catalog/product/cache/1/image/592x395/66266c826119d5af0e07edfbd29674db/m/m/mm-steve-morse-fr-tangerine-pearl-12052-2652.jpg

En wat te denken van de tremolo op de (originele) Brian May gitaar:

http://amazingnotes.com/wp-content/uploads/2011/10/brian-may-guitar.jpg

RS-Rik
1 december 2012, 17:25
Leer eerst eens betere titels aan je topics te geven in plaats van dat je de mensen die reageren weer gaat afkammen?

Een absoluut geflopt gitaarontwerp (ja sorry, geen feature, maar hij zit er wel vol mee), onbegrijpelijk dat -ie nog niet genoemd is...
de Fireturd X!

442

http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/119059/3/Gibson-Firebird-X-Redolution.jpg

http://torontoima.com/new/wp-content/uploads/2011/06/FirebirdX-New4.jpg

Het vlaggenschip, het toppunt van innovatie, het futuristische model met een futuristisch prijskaartje en de looks van een eeeh.... sja. Een ontzielde gitaar, dat is het wel zo ongeveer.



Da's nou de definitie van een flop, dat iedereen 'm weer vergeet. De echte echte echte flops staan niet in dit topic.. :D

Napoje
1 december 2012, 17:55
Travis bean en kramers met zijn aluminium hals was ook geen succes

http://www.jedistar.com/images/guitar2/travis_bean_2.jpghttp://farm3.static.flickr.com/2803/4469301551_80cf55e077_o.jpg

Kakihara
1 december 2012, 17:59
Die laatste, Burns, is typisch Engels way of thinking, zoek een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Zo kwam Burns met een alternatief voor de Fender trem; hij werkte niet veel beter maar bestond uit 56 onderdelen. Waarom simpel als het moeilijk kan?


En Burns had ook nog dit in hun assortiment zitten:
http://www.trevormidgley.com/BurnsGuitars/ScorpionTrem02.jpg.
Wellicht bedoeld als concurrent van de Gibson Futura, niet de Explorer-voorganger, maar dit:
http://www.chicagomusicexchange.net/blog/wp-content/uploads/2012/01/gibson-futura-purple-1983.jpeg
En waarom Reb Beach een hap uit de kont van zijn gitaar wou? Beats me...

barno
1 december 2012, 18:16
die laatste speelt net als de de ovation deacon/breadwinner de kaart van de ergonomie, maar beiden zijn vermoed ik, niet door gitaristen ontworpen want de balans op gitaren met strapbuttons zo hoog op de hals, kan gewoon niet goed zijn.

Hier verhaal over ontwerp Breadwinner waarin je ziet hoe hap snap sommige ontwerpen werden gemaakt...

http://www.doremi.co.uk/breadwinner/mike.html

interessander
1 december 2012, 18:36
Die Gibson heet toch Corvus?

Travis beans zijn trouwens nog behoorlijk gewild binnen bepaalde genres, de Kramers al een stuk minder. Toch zijn er nog steeds bouwers die gedeeltelijk of volledig aluminium halzen gebruiken.

Waar ik meer recent gezien nog aan dacht, die RKS gitaren, daar hoor je ook niks meer van, volgens mij waren die op een gegeven moment in de aanbieding bij maxguitar....

Wouter J
1 december 2012, 18:59
Fender 3-punts halsbevestiging met microtilt. In theorie een goed idee, maar dat vroeg wel om erg strak gefreesde neckpockets, teneinde speling te vermijden. En laat dat nu net hetgene zijn waarin jaren '70 Fenders niet in uitblinken.
Ja maar Musicman en G&L hadden dat ook en bij die gitaren klaagde er niemand over.

http://myweb.ecomplanet.com/TOWN8019/MyStorage/Neckplate%20Page%20Pics/Rare%208%20Serial.jpg
Het idee erachter is eigenlijk heel slim: je draait de onderste bout los, geeft een klein zwiepertje aan de imbus en zo verstel je de hoek van de hals zonder de hals helemaal los van de body te halen, geen gedoe met stukjes papier meer.

Wat zou je zeggen tegen Leo Fender als je aan hem moest uitleggen waarom we toch weer naar vier schroeven en stukjes papier zijn terug gegaan?

Wouter J
1 december 2012, 19:09
Klopt, het was een 'Jazz'-master, he? Maar een groot commercieel succes buiten de beoogde doelgroep..
In tegenstelling tot de ook als jazzgitaar bedoelde Les Paul.
Als de oorspronkelijke doelgroep niet bereikt wordt, maar het ontwerp word ( direct, niet na tien of meer jaar) een succes op een andere afzetmarkt, zal geen enkele CEO, marketeer of manager spreken van een mislukking, denk ik.

Maar het grappige is dat de Jazzmaster wel een afstammeling had dat een van fender's best verkochte producten werd:
http://www.guitarphotographer.com/fender-bass-guitar-photos/1964-fender-jazz-bass-sunburst%20b.JPG
er is een reden waarom dat ding de "Jazz-bass" heet, het was een bas versie van de Jazzmaster.

En Kerels zoals Jaco Pastorius en Marcus Miller zorgden er voor dat de Jazz Bass inderdaad een plek in de muzieksoort waar hij was naar vernoemd kreeg.

stijnkenens
1 december 2012, 19:50
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens2921883
Rollernuts en roller bridges ...
Dat zat ook op veel gretch gitaren, maar heeft eigenlijk geen nut: een brug moet mee bewegen als je de bigsby arm beroerd. Wat een roller bridge dus ook deed !

Van die plak setjes om op je hals te kleven, dan kon je van ronde positie dots naar rechthoekjes gaan, of trapezium vormen, in no time !

En inderdaad de 3 zadel brug voor een tele: intonatie?




Huh ik snap je niet. Je spreekt jezelf tegen. Een roller brug werkt niet maar een brug met een bigsby moet rollen en dat doet ie juist wel...?

De 3 zadel tele brug was juist gemaakt om eenvoudig te zijn en daarin is ie geslaagd hoor. Dat ie niet te intoneren was kon leo verrotten. Idem met de trussrod. Vond ie ook niet nodig. Aanvankelijk.

Met meebewegen bedoel ik heen en weer. Dat doet een roller brug ook, heen en weer bewegen. De spanning van de snaren is veel te groot op de rollers dat niet de rollers draaien, maar de brug beweegt. Dus een roller brug is nutteloos !

Een beetje verkeerd verwoord, maar niet mezelf tegen gesproken !


s.

wietse
1 december 2012, 20:28
De spanning van de snaren is veel te groot op de rollers dat niet de rollers draaien, maar de brug beweegt.


hoe kom je daarbij?
veel oude japanners en italianen hebben ook rollerbruggen en die rollen draaien wel degelijk, alleen dat is zo minimaal dat je het amper ziet.

titzenpitzer
1 december 2012, 21:16
http://2.bp.blogspot.com/-ZwQgm9ysveQ/UJ5Hlq0LV4I/AAAAAAAADN0/iJX5Myx3tv0/s1600/1110_yamaha_tbjcst2.jpg

Ooooh wat een vette gitaar :)

snessiram
1 december 2012, 23:51
Wat zou je zeggen tegen Leo Fender als je aan hem moest uitleggen waarom we toch weer naar vier schroeven en stukjes papier zijn terug gegaan?
Dat de nood aan het verstellen van de hals op zo'n manier nauwelijks voorkomt (per gitaar) en bijgevolg zo'n systeem inbouwen niet echt nodig is?

Pepe
2 december 2012, 00:16
Het gaat niet over gebruiksgemak maar het zal een techneut als Leo F. een doorn in het oog geweest zijn dat er in de fabriek al met shims gewerkt moest worden. Hij zal gesnapt hebben dat het noodzakelijk shimmen aan de algehele kwaliteit lag maar daar had hij weinig meer over te zeggen dus bedacht hij een oplossing voor een probleem.
De oplossing is goed, in feite een simpele werkbare versie van de Burns Gearbox. De micro tilt is ook gewoon weer terug in de huidige strats. Misschien had Leo de micro tilt voor 4 screws bedacht maar dacht CBS met het systeem te kunnen bezuinigen op 2 schroeven.

Plant
2 december 2012, 00:18
De Synthaxe

http://www.popschoolmaastricht.nl/images/gitaarsynthesizer_synthaxe.jpg

Heeft nog gefigureerd in de videoclip van "Out in the fields" (vanaf 1.57)


http://www.youtube.com/watch?v=z-3ecGiY02E

aaronstonebeat
2 december 2012, 00:30
Het gaat niet over gebruiksgemak maar het zal een techneut als Leo F. een doorn in het oog geweest zijn dat er in de fabriek al met shims gewerkt moest worden. Hij zal gesnapt hebben dat het noodzakelijk shimmen aan de algehele kwaliteit lag maar daar had hij weinig meer over te zeggen dus bedacht hij een oplossing voor een probleem.
De oplossing is goed, in feite een simpele werkbare versie van de Burns Gearbox. De micro tilt is ook gewoon weer terug in de huidige strats. Misschien had Leo de micro tilt voor 4 screws bedacht maar dacht CBS met het systeem te kunnen bezuinigen op 2 schroeven.

Ik heb laatst die micro tilt gebruikt om de actie van een gitaar van een klant/leerling wat lager te krijgen; ik kon gewoon niet lager komen met de zadels en de studs (ik geloof dat het een strat uit 2005 is, de één of andere anniversary strat met een S1-schakelaar en vier schroeven), en met twee studs kun je de brug niet helemaal tegen de body schroeven zoals bij het oude systeem met zes schroeven. Dat werkt prima!

Mr.Fingers
2 december 2012, 10:39
Ja maar Musicman en G&L hadden dat ook en bij die gitaren klaagde er niemand over.

Klopt, omdat die wel erg strakke en perfect passende neckpockets hadden, waardoor dat systeem wel werkt. Fender had dat niet (neckpocket was soms 2 à 3mm groter dan de hals), en tsja, dan zit je hals gewoon niet vast.

Rinze
2 december 2012, 10:56
Dat van die ruimte in de halspocket klopt, maar of drie of vier schroeven nu zoveel uitmaken heb ik me altijd afgevraagd. Ik heb een Fender Lead uit 1981, veel ruimte in de halspocket en vier schroeven, maar kan de hals met wat geweld toch aardig heen en weer laten bewegen. Aangezien je hem ook zo weer recht slaat en er verder niks van te merken is lig ik er niet wakker van, maar toch.

Ik heb zelf altijd het idee gehad dat de driepuntsbevestiging moest voorkomen dat mensen de twee schroeven bij het microtiltmechanisme verschillen aan zouden draaien en daardoor de hals scheef zou komen te staan (in de breedte ten opzichte van de snaren zeg maar, hoop dat het duidelijk is). Maar ik heb inderdaad ook een US-Strat uit de 90-er jaren met micro-tilt en vierpuntsbevestiging.

Bij gebruik van de microtilt is er wel minder hout-houtcontact tussen hals en body. Heb echter wel eens uitgeprobeerd of omhoog schroeven iets uitmaakte en kon geen verschil ontdekken in klank en sustain.

Hendriks
2 december 2012, 10:58
Klopt, omdat die wel erg strakke en perfect passende neckpockets hadden, waardoor dat systeem wel werkt. Fender had dat niet (neckpocket was soms 2 à 3mm groter dan de hals), en tsja, dan zit je hals gewoon niet vast.

Je ziet dat nog steeds bij Fender , dat de pocket te ruim is .

Swaag
2 december 2012, 12:19
De Synthaxe

http://www.popschoolmaastricht.nl/images/gitaarsynthesizer_synthaxe.jpg
Bedankt... ik heb gelijk GAS... (maar ik ben er dan ook zo één die ook nog een goed werkende Casio DG-20 heeft liggen)

Hendriks
2 december 2012, 12:30
Bedankt... ik heb gelijk GAS... (maar ik ben er dan ook zo één die ook nog een goed werkende Casio DG-20 heeft liggen)
Ik kan mij een intervieuw van Jan Akkerman herinderen in de Music Maker , die noemde die Casio , een koeienkut met snaren :) .

Sanderltd
2 december 2012, 14:06
Jan Akkerman! Dat doet me denken aan die Jan Akkerman signature van Framus. Werd oorspronkelijk ontworpen voor Akkerman, maar heeft hem in de praktijk eigenlijk nooit effectief gebruikt. Dus wat dat betreft ook wel een flop.
Anderzijds is de gitaar tegenwoordig wel nog zeer veel waard, dus wat dat betreft geen flop.

Op een gitaar van Steve Vai zag ik onlangs ook nog van die gebogen frets, waardoor de intonatie beter wordt. Dat vind ik ook een redelijke flop aangezien het zeer arbeidsintensief is om te installeren, moeilijk is om te crownen of te re-crownen en het ziet ook gewoon niet uit. Het systeem zal vast werken, maar de voordelen wegen precies niet op tegen de nadelen.

stijnkenens
2 december 2012, 14:16
Je mag ook niet vergeten dat er heel wat ideeën geflopt zijn, enkel en alleen omdat de meeste gitaristen oerconservatief en zeer traditioneel zijn.

Blijven klagen over het niet juist klinken van hun gitaar met andere instrumenten, en als er dan eens een bouwer of merk met een zeer innoverend idee af komt: multiscale necks, buzz feiten, true temperament ...

Dan kijken ze allemaal de andere kant op en liefkozen hun ford T model uit de gitaarwereld !!!



s.

Orpheo
2 december 2012, 14:33
true temperament is in den beginsel een tof idee maar lastig in de praktijk omdat het niet te crownen e.d. valt.
multiscale zie je de laatste jaren steeds vaker terugkomen hoor...

welke items ik gekozen heb zien jullie over een paar weken als het artikel online gaat. dank voor de inspiratie die sommigen me overduidelijk gegeven hebben.

Orpheo
2 december 2012, 14:37
Uit de link van Davidof (what was he thinking?)

http://i171.photobucket.com/albums/u291/clayfeat/romeorosealonewithjulietcd.jpg

Tja, en definieer flop... Vanuit financieel oogpunt, esthetitsch oogpunt? En als je gaat vergelijken met stratocasters en Les Pauls wat betreft verkoopsucces dan zijn er wel erg veel fabrikanten met flopmodellen.

En nu ik toevallig aan jou Warmoths denk Orpheo: 3 humbuckers is toch wel lichtelijk een flop toch? Of alles boven de 2 pickups tenzij je een strat met single coils hebt. Zoals de Steve Morse signature. al heeft hij de middelste pickups gelukkig wel erg laag gedraaid zodat ze minder in de weg zitten.

http://www.promusictools.com/media/catalog/product/cache/1/image/592x395/66266c826119d5af0e07edfbd29674db/m/m/mm-steve-morse-fr-tangerine-pearl-12052-2652.jpg

En wat te denken van de tremolo op de (originele) Brian May gitaar:

http://amazingnotes.com/wp-content/uploads/2011/10/brian-may-guitar.jpg

ik denk ook dat 3 humbuckers op een LP voor de meesten geen succes is maar dat is mijns inziens grotendeels te danken aan die debielen bij gibson die geen 5 weg blade (of minimaal de 3 weg met tussenstanden) op de upperbout wilden zetten. tja dat is vragen om moeilijkheden. Edoch... de 3 pup LP verkoopt toch als een tierelier. Kijk maar naar de jimmy page signature LP custom 3 pup en de hele rits budokan LP's van ace frehley met 3 super distortions. verkopen als warme broodjes.

Ben benieuwd... wat is er mis met de trem van brian may's red special? ik dacht juist dat dat ding WEL goed was omdat ie stabiel is e.d.?

@stijn: ik snap je nu . thanks!

Orpheo
2 december 2012, 14:43
Die Jaguars en Jazzmasters waren vooral een succes doordat ze duur waren. Surfers & indo's waren ontzettend ijdel, en wilden alleen met het duurste-van-het-duurste gezien worden (kledij zowel als instrumenten), dat wil dus zeggen: DIKKE Dual Showman amps, Jaguar & Jazzmaster. Een strat kon heel misschien nog, maar godbetert toch geen telecaster, zo'n goedkoop ding (Jaguar kostte in 1968 een dikke 400$, terwijl een telecaster 229$ moest opbrengen).

Die driezadelbrug, werkt perfect als je de snaren van toen gebruikte: dikke snaren met een omwonden G. Ik heb ze ook op mijn 60's telecaster, en die staat spatzuiver.

correct me if I'm wrong, maar de jazzmaster was toch vooral gericht, aanvankelijk, op jazz spelers? Met dat idee voor ogen is de jazzmaster mislukt. totaal niet omarmt door jazz spelers. dat ie een succes werd met indo, surf en later alternatievere spelers is een meevaller geweest.

waar ik naar kijk is naar wat het oorspronkelijke doel was. jazz op de explorer, V en jazzmaster. niet gebeurd. werd hard rock/metal en surf/alternatief. de humbucker moest dezelfde sound opleveren als een p90. deed ie niet (staat allemaal in de bio van mccarty en van Les Paul). de eerste singlecoils van Fender moesten klinken als een p90 van gibson maar dan simpelere gemaakt (zie leo fender's bio). ook niet gelukt. het aanvankelijke beoogde doel werd ingehaald door de realiteit dat het iets anders heel erg goed kon doen, en dat werd geadopteerd door gitaristen.

Dat gitaristen oerconservatief zijn: ik weet het niet. het moet wel iets extra's opleveren. De solidbody gitaar werd behoorlijk enthousiast ontvangen, net als humbuckers, de tremolo etc etc. waarom dan iets als de bond gitaar mislukt is? geen idee. Misschien TE vernieuwend? Maar... waarom viel de doublecut fender (strat dus) wel in goede aarde, maar de flying v of explorer niet? omdat de strat nog een ronding heeft (zie de SG,ook een ronding) en de V en Explorer niet, en daarom geen succes?

Ik speculeer ook maar wat, maar ben toch benieuwd.

barno
2 december 2012, 15:05
waarom strat wel en explorer en V niet? da's nogal logisch. of je het nu leukt vindt of niet. de strat is ergonomisch zowat de perfectie en zat qua design ook knal erop in de fifties. Speels maar niet uitschreeuwend: kijk es hoe afwijkend ik ben. Zeker bij de V en de explorer lag het: wij willen anders zijn, ja zelfs wat shockeren, er gewoon te dik op. De strat was anders in functie van functie. De V was anders tgv paniek (Fender takes over the world, laten we ook iets geks doen...)

Orpheo
2 december 2012, 15:20
waarom strat wel en explorer en V niet? da's nogal logisch. of je het nu leukt vindt of niet. de strat is ergonomisch zowat de perfectie en zat qua design ook knal erop in de fifties. Speels maar niet uitschreeuwend: kijk es hoe afwijkend ik ben. Zeker bij de V en de explorer lag het: wij willen anders zijn, ja zelfs wat shockeren, er gewoon te dik op. De strat was anders in functie van functie. De V was anders tgv paniek (Fender takes over the world, laten we ook iets geks doen...)

Zit wat in. Krijg er geen speld tussen.

stijnkenens
2 december 2012, 15:30
true temperament is in den beginsel een tof idee maar lastig in de praktijk omdat het niet te crownen e.d. valt.
multiscale zie je de laatste jaren steeds vaker terugkomen hoor...

True temperament frets kan een gewone luthier ook niet plaatsen, daar heb je cnc voor nodig. Dus hoe moeilijk het is om ze te plaatsen, des te gemakkelijker het is om ze te vervangen / crownen= "plek machine"

Multiscale frets zijn totaal niet ingeburgerd: de vragen en verwonderde blikken op de DGBM's stellen dat vast.

Enkel de mensen die redelijk diep in gitaar ontwerp en muziek bezig zijn kennen het.

Dat is het zelfde als gitaarnetters die verwonderd zijn dat er mensen zijn die nog nooit van fender gehoord hebben, of weten of het een 'goed' merk is. Niet iedereen is into guitars. Voor veel mensen zijn alle gitaren hetzelfde !



s.

Kakihara
2 december 2012, 15:32
Laag-impedantie pickups (van Les Paul en Bill Lawrence). Beiden dachten - onafhankelijk van elkaar - in de jaren 30 of 40 (heel lang geleden in ieder geval) dat dat de toekomst zou worden. Je weet wel, hifi was toen al in optocht en de klankkwaliteit werd vele malen beter. Maar toen kwam er daar een vervelend kereltje met een brilletje en een elektronicazaak die wat lofi versterkers bouwde waarmee die pickups niet kunnen gebruikt worden. Die versterkers werden een succes, de pickups niet.

frekie
2 december 2012, 15:36
1 op pickup gebied, Orphs specialiteit.

@Mods: op 1 of andere wijze slaag ik de laatste tijd er niet meer in om fotoos direct hier te plaatsen?

Dus linxs:

http://s591.beta.photobucket.com/user/munkieNL/media/guitars/Westone%20Spectrum%20ST%20Red/000_4062.jpg.html?sort=3&o=5

http://s591.beta.photobucket.com/user/munkieNL/media/guitars/Westone%20Spectrum%20ST%20Red/UBC.jpg.html?sort=3&o=0


De Westone Matsumoku UBC humbuckers. UBC = UnBalanced Coil. Het idee was 2 spoelen met een verschillend aantal windingen in 1 humbucker te gooien om zo een betere output en sound te krijgen indien gesplit. 1e photo toont de 1e versie, die ging wat mis. De Jappen aan de productielijn grepen 2X in de bak met spoelen met een laag aantal windingen dus resulterend in een gewone humbucker met een lage output, klinkt slap en dun. 2e photo toont de goede UBC's.

Het ID was aardig, bij de neck werkt het goed zowel in HB als in SC standje prima sound. Bij de brug waren ze te fel en dan ook nog op een Westone Spectrum gitaar met een maple body en neck.

Pepe
2 december 2012, 16:37
Ik geloof er niks van dat gitaristen conservatief zijn. Sterker, gezien hun evolutie van de laatste 50 jaar zijn het mad professors vergeleken, ik noem wat, een violist.

Iets wordt opgepakt als het betaalbaar en er behoefte aan is. Er was behoefte aan een trem die niet ontstemde, er was geen behoefte aan een gitaarsynt of een Gizmotron. Je kan dat principe op elke succes en faillure loslaten.

zoon van Piet
2 december 2012, 16:48
Dat gitaristen oerconservatief zijn: ik weet het niet. het moet wel iets extra's opleveren. De solidbody gitaar werd behoorlijk enthousiast ontvangen, net als humbuckers, de tremolo etc etc. waarom dan iets als de bond gitaar mislukt is? geen idee. Misschien TE vernieuwend? Maar... waarom viel de doublecut fender (strat dus) wel in goede aarde, maar de flying v of explorer niet? omdat de strat nog een ronding heeft (zie de SG,ook een ronding) en de V en Explorer niet, en daarom geen succes?

Ik speculeer ook maar wat, maar ben toch benieuwd.

Je noemt nu een aantal innovaties uit de jaren vijftig - en veertig, zelfs. De elektrieke gitaar was destijds een vernieuwend en zelfs bijna revolutionair instrument, dat ook nog eens het wapen was van een heleboel nieuwe muziekstromingen -voor de jeugd, altijd de meest vooruitstrevende bevolkingsgroep. Dus ja, toen waren gitaristen vernieuwend bezig. en dat hebben ze nog een behoorlijk tijd volgehouden, want in de late jaren zestig stapten velen bijvoorbeeld over op de nieuwste technologie: de transistor versterker.

Maar sinds de jaren zeventig is dat allemaal verdwenen. Gitaristen zijn aartsconservatief, 90% ervan speelt op een gitaarontwerp dat ouder is dan zijzelf, kwijlt van buizenversterkers uit een voorgaand tijdperk en zou zijn vrouw en zijn huis verkopen voor een originele vintage vulmaarin..
In dat licht is de mislukking van de Bond gitaar al snel verklaard. (en dan heb ik het er nog niet over dat het een onding was, ik heb er ooit een in handen gehad en kan het dus weten..).

De aanvankelijke mislukking van de Gibson V en Explorer ligt volgens mij ( en gruhn en wheeler) aan de combinatie van te vergaande ontwerpen, gekoppeld aan een als traditioneel te boek staande firma en een te hoge prijsstelling. Daarnaast zijn de genoemde ergonomische perfectie van de strat en zijn veelzijdig toepasbare geluid zijn absolute bestaansrecht. Het ding kan mee in vrijwel alle stromingen en blijft eigenlijk altijd hip.

Ik geloof nog steeds niks van je verhaal over Leo die een p90 wilde. Er is bij mijn weten ook geen autobiografie van de man. dat jij een boek hebt waar zoiets in staat, zal best. Maar in geen van mijn boeken wordt de P90 genoemd als uitgangspunt voor de stratpickup en het verhaal lijkt me te onwerkelijk om waar te kunnen zijn.
Maar goed, het wordt jouw artikel...

Braindead
2 december 2012, 17:10
Misschien dat de Les Paul JP en de AF wel goed verkopen maar of dat aan de 3 pickups ligt waag ik te betwijfelen. Verder hebben verreweg de meeste LP's 2 hb"ers wat mijn vermoeden bevestigd.

Over de tremolo van Brain May's red special: ik kan me vergissen maar als het een succesvol systeem zou zijn zou het toch ook bij andere modellen geïmplementeerd zijn? Ik zie het verder nergens terug.

En wat betreft het niet succesvol zijn van de Flying V en Explorer: daarnaar kan ik slechts gissen maar ik vermoed toch dat het met de ergonomie en de looks van het funky model te maken heeft. Optisch te wild en gewoonweg te onpraktisch met die punten. Persoonlijk kan ik nog wel wennen aan een explorer model al zou ik hem nooit echt mooi vinden maar zo'n flying V is qua vorm toch gedoemd te mislukken? Stoer voor op het podium ja maar voor de gemiddelde huiskamergitarist geen goed doordacht design.


ik denk ook dat 3 humbuckers op een LP voor de meesten geen succes is maar dat is mijns inziens grotendeels te danken aan die debielen bij gibson die geen 5 weg blade (of minimaal de 3 weg met tussenstanden) op de upperbout wilden zetten. tja dat is vragen om moeilijkheden. Edoch... de 3 pup LP verkoopt toch als een tierelier. Kijk maar naar de jimmy page signature LP custom 3 pup en de hele rits budokan LP's van ace frehley met 3 super distortions. verkopen als warme broodjes.

Ben benieuwd... wat is er mis met de trem van brian may's red special? ik dacht juist dat dat ding WEL goed was omdat ie stabiel is e.d.?

@stijn: ik snap je nu . thanks!

Pepe
2 december 2012, 17:38
De aanvankelijke mislukking van de Gibson V en Explorer ligt volgens mij ( en gruhn en wheeler) aan de combinatie van te vergaande ontwerpen, gekoppeld aan een als traditioneel te boek staande firma en een te hoge prijsstelling.

Dat dus begrijp ik uit mijn Wheeler. Te extreem voor een deftig merk als Gibson toen was. De V's werden in muziekzaken als pijlen voor aanbiedingen gebruikt.
Dat Albert King een V gebruikte schijnt een kwestie van steekpenningen geweest te zijn.

Orpheo
2 december 2012, 17:43
Misschien dat de Les Paul JP en de AF wel goed verkopen maar of dat aan de 3 pickups ligt waag ik te betwijfelen. Verder hebben verreweg de meeste LP's 2 hb"ers wat mijn vermoeden bevestigd.

Over de tremolo van Brain May's red special: ik kan me vergissen maar als het een succesvol systeem zou zijn zou het toch ook bij andere modellen geïmplementeerd zijn? Ik zie het verder nergens terug.

En wat betreft het niet succesvol zijn van de Flying V en Explorer: daarnaar kan ik slechts gissen maar ik vermoed toch dat het met de ergonomie en de looks van het funky model te maken heeft. Optisch te wild en gewoonweg te onpraktisch met die punten. Persoonlijk kan ik nog wel wennen aan een explorer model al zou ik hem nooit echt mooi vinden maar zo'n flying V is qua vorm toch gedoemd te mislukken? Stoer voor op het podium ja maar voor de gemiddelde huiskamergitarist geen goed doordacht design.

de trem van de red special is volgens mij te 'gecompliceerd' om te implementeren. de kahler is grofweg hetzelfde idee overigens.

je hebt gelijk dat er meer 2hb LP's dan 3 hb's zijn, maar als je het af zet tegenover parkers, wint de LP 3 pup het toch wel ruim denk ik hoor ;)

Duhsjaak
2 december 2012, 18:05
Hi
Wij hebben elkaar alk diverse keren getroffen hier, dus ik gok er maar op dat je door hebt dat ik er oprecht in sta.

Vandaar de volgende opmerkingen, helemaal in het licht van je wens te gaan publiceren:

Een goed vakman beheerst de technische kanten van zijn werk goed. En kan er onder vakgenoten ook prettig over lullen.
Een heel goed vakman kan dat niet alleen onder vakgenoten, maar heeft ook het inzicht, geduld en tact om te begrijpen dat laymen wat minder begaafd zijn op hun werkterrein. Dat geduld heb ik een leven lang voor moeten knokken, want het is bij mij niet aangeboren. Ik weet dus dat het mogelijk is.

Mijn vader gelooft heilig in de stelling:
Doet de leerling het verkeerd, dan is het hem verkeerd geleerd.
De gilde gedachte dus. Daaraan kon binnen NL wel eens veel belangstelling gaan ontstaan.

Zeg dus nooit dat iemand/ik goed moet lezen. Dat is een tamelijk idiote aanname als je de wens hebt te gaan publiceren.

Mijn gemeende tips dus:
- Formuleer weloverwogen
- gebruik een toegankelijk taal niveau (hurktaal is nergens voor nodig, maar verlies je publiek niet)
- realiseer je dat je publiek minder benulk heeft van de materie
- en dat daarin echt de énige reden ligt van waarom jij mag publiceren

Veel succes èn veel plezier. Want als het een strijd wordt, dan wint je publiek.
Vriendelijke groet, Gus

Wouter J
3 december 2012, 02:52
De Synthaxe

http://www.popschoolmaastricht.nl/images/gitaarsynthesizer_synthaxe.jpg

Heeft nog gefigureerd in de videoclip van "Out in the fields"

En vergeet niet dat Allan Holdsworth er ook op speelde,

http://www.youtube.com/watch?v=mhmLkVHNHcE

Sterker nog vandaag de dag speelt Roy "Futureman" Wooten van Bela Fleck and the Flecktones er ook nog op maar hij gebruikt die van hem als drumstel.

http://www.youtube.com/watch?v=LlO1P_h4y3g

El_Mano
3 december 2012, 10:05
Nou nou! dat is het leuke van dit forum. Ik heb nog nooit zo'n buitenissig apparaat gezien laat staan gehoord. Hoe verzin je ze iets!

Op het gebied van mislukte ontwerpen heb ik als eerste de Epiphone "scroll" en in mindere mate de Epiphone Genesis. Spelen prima en ik ben gek op mijn genesis maar de headstock blijft omreden van uiterlijk en kwetsbaarheid natuurlijk mislukt.

Meer extreem denk ik dat de Melobar ook hoog scoort een lapsteel aan een gitaarbody hangen is ook net echt massaal op gepakt. Hoewel ik met veel plezier een soort Skreemr heb gebouwd voor Harald
http://img535.imageshack.us/img535/9297/1006135a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/535/1006135a.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

telecastermaster
3 december 2012, 11:21
Iets wordt opgepakt als het betaalbaar en er behoefte aan is. Er was behoefte aan een trem die niet ontstemde, er was geen behoefte aan een gitaarsynt of een Gizmotron. Je kan dat principe op elke succes en faillure loslaten.

Volgens mij is er een schreeuwende behoefte aan een snaarsysteem waar je de snaren in 30 seconden kunt vervangen, die geen uitstekende snaareinden heeft die je er met een tang vanaf moet knippen, die zelfs bij dive-bombs' super-stemvast blijft, die de lengte van de van de hele gitaar verkleint, die het probleem van kopzware instrumenten oplost, de afstellingen van de hals een eitje maakt en en passant een supertremolo oplevert. Inderdaad, iedereen speelt erop......


Man, als ik de snaren van Spaanse gitaar vervang, die je zo moet vlechten, heb ik het idee dat ik terugga naar de Oudheid.


http://images04.olx.gr/ui/5/51/44/1273645084_48384744_3-HOHNER-STEINBERGER-G3T-PROFESSIONAL---1273645084.jpg

telecastermaster
3 december 2012, 12:41
http://www.tfoa.eu/user_files/images/Melobar 02.jpg

Nou, zo'n melobar lijkt me wel een tof ding.

Mr. Dynamite
3 december 2012, 12:42
Deze gave jazz bak:
http://i216.photobucket.com/albums/cc285/SPsuper/DSC00383.jpg


The Gibson Explorer (1958 and 1959 models)

Because they’re among our clutch of classic models, it’s now difficult to imagine why the Explorer made more of a thud than a splash when it hit music stores in 1958. Carter explains, “The Flying V appeared first in 1958 and didn’t do too well, followed by the Explorer which was a commercial disaster. If the listing on shipping totals of ‘Korina (Mod.Gtr)’ referred to the Explorer – which we think it does – only 22 went out before Gibson pulled the plug. They didn’t sell because the body shape was just too radical for players who were still getting used to the basic concept of solidbody guitars, which had appeared on the market only eight years earlier.” The Explorer was discontinued until 1976, when production resumed. The going rate these days for a 1958 or 1959 Korina Explorer? Hundreds of thousands of dollars.

Uiteindelijk werd het een succes, maar toen hij uitkwam echt een flop.

Orpheo
3 december 2012, 12:59
Volgens mij is er een schreeuwende behoefte aan een snaarsysteem waar je de snaren in 30 seconden kunt vervangen, die geen uitstekende snaareinden heeft die je er met een tang vanaf moet knippen, die zelfs bij dive-bombs' super-stemvast blijft, die de lengte van de van de hele gitaar verkleint, die het probleem van kopzware instrumenten oplost, de afstellingen van de hals een eitje maakt en en passant een supertremolo oplevert. Inderdaad, iedereen speelt erop......


Man, als ik de snaren van Spaanse gitaar vervang, die je zo moet vlechten, heb ik het idee dat ik terugga naar de Oudheid.


http://images04.olx.gr/ui/5/51/44/1273645084_48384744_3-HOHNER-STEINBERGER-G3T-PROFESSIONAL---1273645084.jpg

Als de vorm minder radicaal was, had ie vast aangeslagen. Een gitaar moet sexy zijn. Niet eruit zien als een veredelde broodplank. Zelfs de tele is sexier dan dat...ding.

Pepe
3 december 2012, 13:01
Volgens mij is er een schreeuwende behoefte aan een snaarsysteem waar je de snaren in 30 seconden kunt vervangen, die geen uitstekende snaareinden heeft die je er met een tang vanaf moet knippen, die zelfs bij dive-bombs' super-stemvast blijft, die de lengte van de van de hele gitaar verkleint, die het probleem van kopzware instrumenten oplost, de afstellingen van de hals een eitje maakt en en passant een supertremolo oplevert. Inderdaad, iedereen speelt erop......


Jij hebt je gitaren toch ook niet ingeruild voor zo'n Steinberger? Blijkbaar is de behoefte niet groot genoeg omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Harry
3 december 2012, 13:16
maar dat wil niet zeggen dat de innovatie mislukt is.

telecastermaster
3 december 2012, 13:17
Toch wel:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148709-Coole-headless-gitaar-in-da-house

Ik heb 3 headless gitaren en een headless bas.


http://farm7.static.flickr.com/6191/6080370291_920a450412_b.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6066/6080392191_3e7fb75a9d_b.jpg

stijnkenens
3 december 2012, 13:19
Als de vorm minder radicaal was, had ie vast aangeslagen. Een gitaar moet sexy zijn. Niet eruit zien als een veredelde broodplank. Zelfs de tele is sexier dan dat...ding.

Dat zijn smaken natuurlijk.
Ned Steinberger heeft zijn model gereduceerd tot de bare necessities. Leo was met de tele al goed op weg, dat blijft ook maar een broodplank met een hals aan !



s.

Pepe
3 december 2012, 13:59
Maar beter dan te zeggen wat het zou moeten zijn is te kijken naar wat het is geworden. Geen commercieel succes dus. Wat trouwens niks zegt over de innovatie zelf maar het ging hier over commercieel succes dacht ik.

@ Telecastermaster.. :blast:

bat
3 december 2012, 14:13
Als de vorm minder radicaal was, had ie vast aangeslagen. Een gitaar moet sexy zijn. Niet eruit zien als een veredelde broodplank. Zelfs de tele is sexier dan dat...ding.
Ik durf het te betwijfelen:

http://zurlocker.typepad.com/photos/uncategorized/floyd_rose_3.jpg

Is ook niet bepaald een succes geworden...

interessander
3 december 2012, 14:21
BC rich heft ook nog zulke modellen gemaakt, bijzonder lelijk zo'n kop zonder tuners (nog even los van de vorm zelf):

http://4.bp.blogspot.com/-EY96rgWyH8w/Te5bzG0EGDI/AAAAAAAABac/I5U1hcGMTQM/s1600/bcrich04headstock.png

Kim Wilson
3 december 2012, 14:25
Blijkbaar hebben meer fabrikanten het nut er wel van ingezien, maar zijn gitaristen toch net te conservatief om van een headstock af te stappen. En een headstock zonder tuners ziet er niet uit.

Zit ik me net te bedenken, zou je zoiets niet kunnen maken met een soort headstock-through constructie? Dat de snaren door de headstock komen op de plek waar anders de tuners zitten?

interessander
3 december 2012, 14:31
Blijkbaar hebben meer fabrikanten het nut er wel van ingezien, maar zijn gitaristen toch net te conservatief om van een headstock af te stappen. En een headstock zonder tuners ziet er niet uit.

Zit ik me net te bedenken, zou je zoiets niet kunnen maken met een soort headstock-through constructie? Dat de snaren door de headstock komen op de plek waar anders de tuners zitten?

Dat is dan weer een beetje tegenstijdig, de speedloader snaren worden op schaallengte geproduceerd, en dan zou je dus verschillende schaallengtes per gitaar en per verschillende tuner configuratie moeten hebben.

Kim Wilson
3 december 2012, 15:15
Oh, heb je daar ook nog aparte snaren voor? Dat wist ik niet.

interessander
3 december 2012, 15:20
Yep, vandaar het speedloader verhaal, je hoeft ze niet op te draaien:

http://www.indieguide.com/images/entityimages/raw/53364.jpg
Maar ik ben het met je eens hoor, ziet er niet uit zo'n lege headstock.

D3nnis
3 december 2012, 15:27
Mijn reparateur noemt mijn musicman silhouette een mislukt ontwerp btw...

Waarom dan?
In mijn ogen nog steeds 1 van de meest comfortabele rockstrats met non locking trem die wel goed werkt.
Maar ja, ben wel een musicman fan....

Geflopt:
De gitaren van het Belgische Kritz, met smile frets, en geen verstelbare halspen.
Ik vraag me af hoe veel er op de markt zijn, maar het zijn wel fijne gitaren.

Orpheo
3 december 2012, 15:28
Die floyd rose gitaar is niet zo'n succes want gitaristen zijn merkvast als het hun snaartjes aangaat. Meer keus, en dan had het een succes kunnen zijn. Had graag zoiets gehad hoor. Niks mis mee. Speedloaders zijn te gek. Klik klik en je snaar zit er op

barno
3 december 2012, 15:47
speedloaders: waarschijnlijk bedoeld voor mensen die vaak snaren moeten wisselen, maar het zijn juist die mensen die een gewone snaar ook wel in <30 seconden opleggen.

HaroldA
3 december 2012, 15:50
speedloaders: waarschijnlijk bedoeld voor mensen die vaak snaren moeten wisselen, maar het zijn juist die mensen die een gewone snaar ook wel in <30 seconden opleggen.

Is dit ook een "speedloader"?

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/insets/zoom/DN500WH_bridge.jpg

marter544
3 december 2012, 16:31
Mislukte gitaarontwerpen.. P-rails miss? Prachtig idee maar echt populair zijn ze nooit geworden. Over de 6-punts trem, waar orpheo het volgende over typte:


Oh ja. Vulvasonic... de originele 6 punt trem is de facto mislukt omdat ie niet stemvast is. Zoals ik al zei. Dat ie het tonepalet van de gitarist verbrede en mensen m toch gebruiken en trucs toe gingen passen was de oorzaak van de ontwikkeling van de floyd rose trem ennde Wilkinson. Als de 6 punt het deed naar behoren was al dat andere niet nodig. Dus in dat opzicht is ie mislukt.


Ben ik het heel erg mee oneens, die dingen zijn ontzettend stemvast mits juist gebruikt en afgesteld. Ik heb een filmpje opgenomen waar ik die van mij flink mishandel (en das nog een goedkope london city met standaard brug, dus een echte fender zou het nog beter moeten doen lijkt me), en erna een paar akkoordjes speel, blijft volgens mij aardig op stemming, geluid is wat minder (telefoon he) maar daar gaat het niet om:

http://www.youtube.com/watch?v=biIxRLL4-cQ

Harald
3 december 2012, 16:34
Ik zou best zo'n Steinberger willen proberen eigenlijk... vind ze wel gaaf. Net als de Parker Fly. Ook niet de meest populaire gitaar.

marter544
3 december 2012, 16:36
Parkers zijn mooi!!

Dirk_Hendrik
3 december 2012, 16:50
Parkers en Steinbergers zijn schitterend. Innovatief doordenken op een bestaand concept. Jammergenoeg zijn gitaristen zo aardsconservatief dat ze meteen "niet mooi" gaan roepen.

El_Mano
3 december 2012, 16:52
The Erlewine lazer.

http://www.guitar-muse.com/the-erlewine-lazer-guitar-designed-for-comfort-built-for-speed-3070 Heeft wel een heel prominente artiest die er echt gek op is, maar ik kom ze op de meeste jam avonden waar ik op duik niet echt tegen:rockon: Maar ik loop er over te denken er een min of meer na te bouwen. Ik heb al een heeeeel mooie firebird.

Chris Winsemius
3 december 2012, 17:02
The Erlewine lazer.

http://www.guitar-muse.com/the-erlewine-lazer-guitar-designed-for-comfort-built-for-speed-3070 Heeft wel een heel prominente artiest die er echt gek op is, maar ik kom ze op de meeste jam avonden waar ik op duik niet echt tegen:rockon: Maar ik loop er over te denken er een min of meer na te bouwen. Ik heb al een heeeeel mooie firebird.

Weleens live meegemaakt in de hnaden van Johnny Winter, iedereen ging gelijk klappen toen 2 man z'n Firebird kwamen aanreiken....
(maar natuurlijk veel lichter dan zo'n fireherniabirdgevaartegitaar....)

HaroldA
3 december 2012, 17:04
http://1.bp.blogspot.com/_mgGR4foB0LE/SuQVWaPNPPI/AAAAAAAADDE/9foOaSnMHg0/s400/Kirk-Hammett-02.jpg

El_Mano
3 december 2012, 17:07
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een firebird in vergelijk met een Les Paul of Epi Genesis echt een lichtgewicht is (op de neck dive na een van de heerlijkste gitaren die ik heb, en op podium altijd een punt van grote aandacht!)

barno
3 december 2012, 17:44
http://1.bp.blogspot.com/_mgGR4foB0LE/SuQVWaPNPPI/AAAAAAAADDE/9foOaSnMHg0/s400/Kirk-Hammett-02.jpg

dat Birdfish gedoe en andere rare modellen van Teuffel zijn imo meer artistieke statements dan dat ze mikken op doorbraak bij de massa. Er zijn nogal wat van die high end bouwers die ontwerpen vanuit designtechnisch / esthetisch oogpunt eerder dan te mikken op iets dat goed aansluit bij de traditie. Michael Spalt is ook zo iemand.

Orpheo
3 december 2012, 20:45
Mislukte gitaarontwerpen.. P-rails miss? Prachtig idee maar echt populair zijn ze nooit geworden. Over de 6-punts trem, waar orpheo het volgende over typte:



Ben ik het heel erg mee oneens, die dingen zijn ontzettend stemvast mits juist gebruikt en afgesteld. Ik heb een filmpje opgenomen waar ik die van mij flink mishandel (en das nog een goedkope london city met standaard brug, dus een echte fender zou het nog beter moeten doen lijkt me), en erna een paar akkoordjes speel, blijft volgens mij aardig op stemming, geluid is wat minder (telefoon he) maar daar gaat het niet om:

http://www.youtube.com/watch?v=biIxRLL4-cQ

De prails zijn behoorlijk populair. Believe me.

Over de 6 punt trem. Velen klagen erover en met alleen heel goed afstelwerk en mazzel is ie stabiel. Van halen klaagde erover. Malmsteen, hendrix. De floyd rose is niet voor niks ontwikkeld. Het probleem zit m in de topkam. In de fabriek is t te lastig om ze goed uit te vijlen en dan loopt het niet zo lekker. Het merendeel van de customshop fenders die ik getest heb hadden stemmingsproblemen.


Ben overigens groot fan van parkers. Geweldig.

tidalwave_sideburns
3 december 2012, 21:43
Zo'n floyd rose vind ik weer een onding. Als je een snaar "bend"t, ontspannen alle andere snaren zich een beetje. Mijn zwager heeft zo'n ding, ik kan er niet mee overweg.

Thiez
3 december 2012, 21:54
Weet niet of hij al genoemd is. Maar de aluminium halsjes van ik dacht kramer waren niet zo een schot in de roos. Heel erg makkelijk ontstemd vanwege het aluminium.

marter544
3 december 2012, 22:02
Zo'n floyd rose vind ik weer een onding. Als je een snaar "bend"t, ontspannen alle andere snaren zich een beetje. Mijn zwager heeft zo'n ding, ik kan er niet mee overweg.

Dat doet mijn trem ook wel, ligt aan de zwevende afstelling, niet aan het type trem zelf. Mazzel is niet echt een factor bij het al dan niet stabiel zijn imo.. Wel het afstellen er van (en zo lastig is dat echt niet), hoe je de snaren op de mechanieken legt, hoe je je gitaar stemt, en of je topkam goed gevijld en gesmeerd is.

Mr. Dynamite
3 december 2012, 22:26
Dat doet mijn trem ook wel, ligt aan de zwevende afstelling, niet aan het type trem zelf. Mazzel is niet echt een factor bij het al dan niet stabiel zijn imo.. Wel het afstellen er van (en zo lastig is dat echt niet), hoe je de snaren op de mechanieken legt, hoe je je gitaar stemt, en of je topkam goed gevijld en gesmeerd is.

Mijn Godin artisan heeft een wilkinson tremelo, zwevend. Die gaat behoorlijk diep zonder te ontstemmen.
Zit hem vooral in je topkam denk ik, veel knijpen de snaren.

Orpheo
3 december 2012, 23:49
topkam en minder frictie bij de wilkinson.

Ik heb floyd roses en geen vna allen onstemt met double stops of chicken pickin. gewoon dive only afstellen. iesie piesie


maar uh.... mijn artikel is keurig af hoor. alle discussies hier zijn dus voor ons eigen plezier ;)

Pepe
4 december 2012, 00:48
maar uh.... mijn artikel is keurig af hoor. alle discussies hier zijn dus voor ons eigen plezier ;)

Dat was het voor mij vanaf het begin al. Maar zet hem up Hemmingway!

Ace 1.15.19
4 december 2012, 02:47
Hij is al ergens eerder voorbij gekomen, vrijwel aan het begin van het topic. Maar de auto-tuner van Gibson in die Robot-modellen, dat moest toch een machtige feature zijn...

interessander
4 december 2012, 10:30
dat Birdfish gedoe en andere rare modellen van Teuffel zijn imo meer artistieke statements dan dat ze mikken op doorbraak bij de massa. Er zijn nogal wat van die high end bouwers die ontwerpen vanuit designtechnisch / esthetisch oogpunt eerder dan te mikken op iets dat goed aansluit bij de traditie. Michael Spalt is ook zo iemand.

Klopt, zoiets kun je niet echt als flop bestempelen, het was in de eerste instantie niet voor de massa bedoeld.
Ik heb in de gitarre und bass een keer een interview gelezen met de man achter de basslab (http://www.basslab.de/) bassen en gitaren, ook zo iemand die graag experimenteert (geheel hol instrument, ook de hals) hij bouwt ook modellen met headstock en meer klassieke vormen, voor de klanten die toch iets meer alledaags qua uiterlijk willen.

http://www.basslab.de/pics/instruments/std-guitar/basslab_stdg-vi-w-gr_hl.jpg

Braindead
6 december 2012, 16:52
Als je me een jaar geleden gevraagd had naar de toekomst van de Gibson Les Paul, vanwege dat foute hout gebeuren, dan had ik waarschijnlijk gezegd dat dit de nieuwe Gibson Les Paul studio zou gaan worden.

Maar goed voor de tijd waarin die gitaar gemaakt is is het wel een leuk modelletje. Het schreeuwt natuurlijk eighties en voor die tijd was het een futuristisch model. Waarom hebben ze Michael J Fox zijn Back to the Future gitaarscene niet op zo'n casio laten spelen?





Ik heb 3 headless gitaren en een headless bas.

http://farm7.static.flickr.com/6066/6080392191_3e7fb75a9d_b.jpg

Dirk_Hendrik
6 december 2012, 18:49
Aangezien "geflopt" een soort van "vinniknietmooi" concept schijnt te zijn....
445

Kotskleur en kotslillek in 1. Bariton of niet.

Bassa
6 december 2012, 18:52
Die zz top furry gitaren vind ik echt heel lelijk
http://cdn.buzznet.com/assets/users16/addictedtojane/default/would-ever-rock-out-furry--large-msg-125850907253.jpg
http://images.gibson.com/Lifestyle/English/aaFeaturesImages/ZZ%20Top%20Gibson%20furry%20guitars.jpg

Braindead
6 december 2012, 19:05
Komt daar de naam poedelrock nu vandaan?

Wel lekker warm voor als je open air in de winter moet spelen...

Duhsjaak
6 december 2012, 19:19
Komt daar de naam poedelrock nu vandaan?

Wel lekker warm voor als je open air in de winter moet spelen...

:seriousf:

Napoje
6 december 2012, 21:28
ALLE deans zijn sowieso lelijk, die dime troep voorop.

Bassa
6 december 2012, 21:36
ALLE deans zijn sowieso lelijk, die dime troep voorop.
Helemaal mee eens!!!

Wouter J
7 december 2012, 03:07
Komt daar de naam poedelrock nu vandaan?

Wel lekker warm voor als je open air in de winter moet spelen...
http://gifsoup.com/view/903511/zz-top-guitar-spin-o.gif
Die dingen zijn ook gevaarlijk, want je zal maar die hals in je vreet krijgen als je dat stuntje doet.

barno
7 december 2012, 07:39
http://gifsoup.com/view/903511/zz-top-guitar-spin-o.gif
Die dingen zijn ook gevaarlijk, want je zal maar die hals in je vreet krijgen als je dat stuntje doet.

wat ik vooral fantastisch vind is dat er dus iemand effectief een hele tijd bezig is geweest een riem/mechanisme te maken alleen maar voor dit ene truukje :)

peter_heijnen
7 december 2012, 08:18
Waarom dan?
In mijn ogen nog steeds 1 van de meest comfortabele rockstrats met non locking trem die wel goed werkt.
Maar ja, ben wel een musicman fan....
Comfortabel zeker, oa daarom trek ik ook altijd weer naar de mijne (met locknut).

Maar volgens mijn reparateur vooral fout omdat de halshumbucker niet op de goede plek zit, en er waren geloof ik nog wel wat kleinigheden maar die ben ik allang weer vergeten. :)

Kim Wilson
7 december 2012, 08:53
Ik denk dat we er wel voor op moeten passen dat het geen tweede "lelijkste gitaar"-topic wordt. Al die maffe ontwerpen en features maakten dit topic namelijk best interessant. Lelijke gitaren kunnen we ergens anders wel vinden.

Kakihara
7 december 2012, 08:54
ALLE deans zijn sowieso lelijk, die dime troep voorop.


Helemaal mee eens!!!

Lelijk staat niet gelijk aan geflopt. Er zijn nog altijd veel Dimebagfans die dromen van een ML of een Razorback.
En de bontgitaren van ZZ Top zijn geen productiemodellen, dus dat kan sowieso niet floppen.
Initieel was de MIII van Gibson ook een flop, ondertussen heeft een soort van cultstatus verworven.

Napoje
7 december 2012, 09:28
Initieel was de MIII van Gibson ook een flop, ondertussen heeft een soort van cultstatus verworven.
Tja, welke elektrieke gibson was wel meteen een succes?

barno
7 december 2012, 10:48
Tja, welke elektrieke gibson was wel meteen een succes?

de 335 dacht ik

Orpheo
7 december 2012, 11:02
De sg was geloof ik ook redelijk populair bij launch en de lp aanvankelijk ook.

Mr.Fingers
7 december 2012, 11:10
Hmm, de LP nu niet direct hyperpopulair, zeker de eersten niet met dat verschrikkelijke trapezestaartstuk.

De Gibson EB6 en in mindere mate de Fender Bass VI: beiden ontwikkeld om mee te liften op de populariteit van de 6-snarige Danelectro bas (de befaamde "tic-tac" countrysound). Alleen waren ze erg duur, zeker de EB6, en sloegen ze totaal niet aan.


Nog zo'n miskleun is de Fender Bass V. Een 5-snarige shortscale basgitaar, gestemd EADGC, met hetzelfde bereik als een gewone 4-snarige bas, omdat ze maar 15 frets had.

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/FenderBassV.jpg

HaroldA
7 december 2012, 11:15
De sg was geloof ik ook redelijk populair bij launch en de lp aanvankelijk ook.

De LP werd toch pas bij de reissue populair?

Kakihara
7 december 2012, 11:18
De Gibson L6s, Marauder en S-1 zijn ook nooit een groot succes geweest, ondanks een indrukwekkend lijstje aan endorsements: Al DiMeola, Santana, Ronnie Woord en één van de Kiss-gitaristen, ik meen Paul Stanley. Die laatste gebruikte de gitaar live naar verluidt enkel alleen in nummers waar op het einde de gitaar in brand vloog. Eigenlijk zijn vrijwel alle Gibson solidbody gitaren waar je min of meer de vorm van de Les Paul in kan terugvinden, min of meer geflopt: de Sonex en de Nighthawks zijn ook geen grote successen gebleken.

Pepe
7 december 2012, 11:19
Wat Gibson betreft, de Maestro Vibrola is een ontwerp van niks. Maar het ziet er kek uit dus we laten het zitten. De Les Paul achtige Melodymaker was zeker geen flop.

Mr.Fingers
7 december 2012, 11:26
Om over hun sideways vibrola (die van 1960-61) nog maar te zwijgen, net als hun stereo-varitone-wiring in de ES335-reeks

zoon van Piet
7 december 2012, 11:29
De sg was geloof ik ook redelijk populair bij launch en de lp aanvankelijk ook.

De LP was nog net geen totale mislukking te noemen.. maar voor Gibson ernstig genoeg om uit het gamma te schrappen. En als deze meneer (http://magazine.dv247.com/wp-content/uploads/2010/11/clapton-beano-les-paul.jpg) niet in 1966 een baanbrekende plaat had gemaakt met John Mayall, was dat misschien zo gebleven en had je nu 234 Warmoth SG's gehad.. :)

Henri H
7 december 2012, 14:19
Hmm, de LP nu niet direct hyperpopulair, zeker de eersten niet met dat verschrikkelijke trapezestaartstuk....
Ik zat pas nog te GASsen op een ES335 met zo'n staartstuk, lijkt me geweldig hoe zo'n geval resoneert, maar voor de stemvastheid, bijgeluiden e.d. zal het wellicht minder zijn?
Ik vind het er wel cool uitzien, zeker op een ES335.

sjoerd5
7 december 2012, 15:06
Mr.Fingers bedoelt een Les Paul met alleen maar zo'n staartstuk en verder niets.
Op een ES335 zit er nog een TOM tussen.

Scarface
7 december 2012, 15:13
Mr.Fingers bedoelt een Les Paul met alleen maar zo'n staartstuk en verder niets.
Op een ES335 zit er nog een TOM tussen.

Hee,dat is een hele mooie...dat is het uhr type Les Paul die is toch niet geflopt?:dontgeti:

Groet,
Marco

Henri H
7 december 2012, 15:17
Ah, zo leer je elke dag weer bij hè? :ok:

sjoerd5
7 december 2012, 15:20
Hee,dat is een hele mooie...dat is het uhr type Les Paul die is toch niet geflopt?:dontgeti:


Ik quote van bovenaan deze pagina:


Hmm, de LP was nu niet direct hyperpopulair, zeker de eersten niet met dat verschrikkelijke trapezestaartstuk.

frekie
7 december 2012, 15:31
Ik meen me te herinneren dat volgens Les Paul Gibson het verkeerd had begrepen met dat staartstuk. Gibson liet de snaren er onderdoor lopen ipv er overheen...

Duhsjaak
7 december 2012, 23:43
Tja, welke elektrieke gibson was wel meteen een succes?

Hi N
Ware woorden.
Geldt zeker ook voor de LP. Anders dan (op GN generiek, ook in dit draadje) wordt beweerd.
De LP leidde een zéér onopvallend leven, totdat blues gitaristen/toenmalige underground zich over de LP ontfermden. Denk aan Peter Green, Michael Bloomfield, Mick Taylor, Jimmy Page (Mr. Beg, Steal or Borrow) (etc.).

Ik had een goddelijke gitaarspeler in een band. Als mens, als gitarist en hij speelde op een van de eerste LP Goldtops met P90's en een stoptail. Dat werd als über oubollig gezien. En ik had geen enkele aanvechting om daarin(in die samenwerking) verandering aan te brengen.

Wat een top is of een flop is niet alleen een NL (oubollig) TV programma, maar vooral een oordeel vanuit een bepaalde invalshoek/tijdgeest. Zullen we eerst maar eens bepalen wat een geflopt model is?

Het heeft zeker 10 jaar geduurd voordat de LP enige credibility kreeg. En wees die fuckin' hippies maar een beetje dankbaar. De eerste 9 jaar voluit een flop. Best eens iets om bij stil te staan. Om snel weer door te lopen.

Zonder de fuckin' hippies zou er veel waardevols zo maar down the drain zijn gegaan.
Prachtig. Maar wat zijn we erdoor misgelopen? Zijn er daardoor andere gitaren geflopt? Dat kadert precies deze discussie. Ik weet het echt niet hoor. Maar ben blij/geniet van mijn domheid.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
8 december 2012, 00:53
Nou maakt een zwaluw geen zomer Gus maar Andy Tielman, Hubert Sumlin, John Lee Hooker, Franny Beecher, Rosetta Tharpe, Muddy Waters... geflopt zal best maar een paar zonnestraaltjes waren er wel.


http://statischecontent.nl/img/etalage/9aa7cbac-9f5b-49bd-9a6c-493cf58c3083.jpg

Henri H
8 december 2012, 01:13
Uiteindelijk is het zo'n beetje het meest geslaagde en verkopende model op de markt, en het was nota bene het tweede productiemodel, na de Telecaster, en heeft de muziekwereld een enorme boost gegeven, dus nogmaals, ik snap echt niet dat de Les Paul überhaupt in dit topic voorkomt.
Lester Polfuss kon er zelf ook wel mee overweg trouwens, niet mijn muziek, maar spelen kon ie zeker!

barno
8 december 2012, 08:37
Uiteindelijk is het zo'n beetje het meest geslaagde en verkopende model op de markt, en het was nota bene het tweede productiemodel, na de Telecaster, en heeft de muziekwereld een enorme boost gegeven, dus nogmaals, ik snap echt niet dat de Les Paul überhaupt in dit topic voorkomt.
Lester Polfuss kon er zelf ook wel mee overweg trouwens, niet mijn muziek, maar spelen kon ie zeker!

zoals al aangegeven gaat dit topic ook vooral over slechte / niet werkende features. En de brug/staartstuk van de eerste goldtop was wel degelijk een legendarische misser, zoals ik al aangaf op blz 1. is ook normaal dat er zulke dingen foutlopen bij een model dat eigenlijk nog in de prototype fase zat. beetje zoals het verhaal van de allereerste tele's zonder truss rod.

peter_heijnen
8 december 2012, 10:22
http://statischecontent.nl/img/etalage/9aa7cbac-9f5b-49bd-9a6c-493cf58c3083.jpg
Van die meneer daar achterin heb ik mijn allereerste plastic speelgoedgitaartje gekregen, dat was een echt flopding.

Maar zonder die flop was ik mss wel klarinet gaan spelen en zat ik nou op een ander forum. :)

Henri H
8 december 2012, 10:42
zoals al aangegeven gaat dit topic ook vooral over slechte / niet werkende features. En de brug/staartstuk van de eerste goldtop was wel degelijk een legendarische misser, zoals ik al aangaf op blz 1. is ook normaal dat er zulke dingen foutlopen bij een model dat eigenlijk nog in de prototype fase zat. beetje zoals het verhaal van de allereerste tele's zonder truss rod.Nou vooruit dan, ik snap het iets beter. ;)

zoon van Piet
8 december 2012, 11:06
Een goed -of zelfs maar redelijk- verkopend model haal je niet uit het assortiment. Dat overkwam de les paul echter wel in 1960. En de productiecijfers van de jaren daarvoor waren alleen maar teleurstellend te noemen. Het latere succes was een mooie meevaller voor gibson, maar doet niks af aan de magere beginjaren: een mislukking was het.

En ik zeg het niet graag, want ik mag die man niet, maar het was echt onze Clappo die van gibbo's winkeldochter alsnog een succes maakte...

Dreverhaven
8 december 2012, 11:40
Nog zo'n miskleun is de Fender Bass V. Een 5-snarige shortscale basgitaar, gestemd EADGC, met hetzelfde bereik als een gewone 4-snarige bas, omdat ze maar 15 frets had.

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/FenderBassV.jpg

Oei wat ziet dat er geil uit zeg!



En ik zeg het niet graag, want ik mag die man niet, maar het was echt onze Clappo die van gibbo's winkeldochter alsnog een succes maakte...

Waarom mag je hem niet?

zoon van Piet
8 december 2012, 19:46
Eric Clapton is een suffe lul. Als Ice T Cop Killer zingt, is heel amerika in rep en roer. Als Clap Ibshot the sherrif zingt, vallen we in slaap..

Rinze
8 december 2012, 19:52
Dat komt doordat het ok is als een blanke het zingt maar wanneer een neger iets vergelijkbaars zingt is het eng :ok:

Pepe
8 december 2012, 20:08
I shot de Sheriff is van Marley.

Nou is dat misschien geen zuivere neger (dat klinkt heel fout op de een of ander manier..) maar een blanke zou ik hem ook niet willen noemen.

Scarface
8 december 2012, 20:17
Eric Clapton is een suffe lul.

-123456789....:seriousf:

Rinze
8 december 2012, 22:31
I shot de Sheriff is van Marley.

Nou is dat misschien geen zuivere neger (dat klinkt heel fout op de een of ander manier..) maar een blanke zou ik hem ook niet willen noemen.

Dat weet ik (dat van Marley), maar jij begon over Clapton ivm I Shot The Sheriff.. en als sloomhand het zingt kan er moeilijk iemand iets bedreigends in zien. Duffe hippie.

barno
8 december 2012, 22:51
clapton, de blankste der bluesmannen, geef mij maar gevaarlijker idd

Pepe
9 december 2012, 00:24
Ik deel de mening over Clapton op zijn album 461 Ocean Boulevard (https://www.youtube.com/watch?v=qJAuZ3t7Sag)na dat gewoon een fantastisch album blijft. Die heroine/booze verslaving pakte gewoon goed uit voor hem.

Ik begon trouwens helemaal niet over Clapton. Ik begin NOOIT over Clapton.
dat geheel terzijde.

Chris Winsemius
9 december 2012, 00:29
Peter Green!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chris Winsemius
9 december 2012, 00:29
pardon

Eelco Gelling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

beruk
9 december 2012, 01:04
Bepaald geen commerciele klapper, Dan Armstrongs pogingen:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lfllmgjFJ21qgve55o1_400.jpg
Flop? Geen idee.

beruk
9 december 2012, 01:11
nou, gezien je er niet over struikeld dat ik dat deze er wel bij hoorde. Hadden ook nog verwisselbare elementen, da's natuurlijk een beetje gek. Hout en solderen dat willen we toch?

Scarface
9 december 2012, 01:17
Peter Green!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Peter Green,geweldig....maar uuuuhhhh ging het hier niet over geflopte gitaaronderwerpen...;)


Groet,
Marco

Pepe
9 december 2012, 01:29
Als je de regels van gitaarnet goed doorgelezen hebt dan had je kunnen weten dat Chris de positie bekleed van ausputzer dan wel libero, naar gelang de situatie vereist.

Brum
9 december 2012, 01:53
Het is maar goed dat Klapton nog meer memorabele dingetjes heeft gedaan:hippie::


https://www.youtube.com/watch?v=Xeq1Vs0AMuM

Chris Winsemius
9 december 2012, 02:14
Peter Green,geweldig....maar uuuuhhhh ging het hier niet over geflopte gitaaronderwerpen...;)


Groet,
Marco

Pepe begon!

Chris Winsemius
9 december 2012, 02:15
Als je de regels van gitaarnet goed doorgelezen hebt dan had je kunnen weten dat Chris de positie bekleed van ausputzer dan wel libero, naar gelang de situatie vereist.

LOL ;)

Ik ben idd. nog/steeds volledig ontoerekeningsvatloos..... :D

Chris Winsemius
9 december 2012, 02:22
nu on topic ;)

zat al een behoorlijke tijd te denken omtrent gefdlopte gitaardesigns en deze kwam bij mij vaker terug; naturel kleurige en liefste met neck-through japanse gitaren met twaalfhonderdduizend fase schakelaars.......

toen ik begon met elektrisch gegitaar in de early/mid 80s zag ik veel Ibanezjes, Aria's en dat soort naturel/bruin gedoe in winkels, miljarden schakelaars, honderden pre-amps maar eigenlijk (natuurlijk imo) meestal maar een paar tot amper twee handen vol bruikbare sound-opties. Ik moet wel zeggen dat het bij mij direct design-craving veroorzaakte ("Leuk maar hoe krijg ik het ergonomischer?") maar ik zie ze eigenlijk niet meer voorbijkomen, iig. niet als reïssue or whatever.

en alu-koukleum-halzen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zoon van Piet
9 december 2012, 10:27
Okee on topic (en ik beloof dat ik nooit meer over die suffe clap begin...)
Ik denk dat devheren aria en ibanez destijds niet echt als criterium stelden dat hun kekke ontwerpen ook over dertig jaar nog gebruikt of zelfs gereissued zouden worden.
Ze verkochten liever direct wagonladingen vol van die doorloophalsjes aan beginnende gitaristen. En gezien de verkooppiek die de japanse industrie op dat moment beleefde, kun je de ontwerpen alleen maar als zeer geslaagd beschouwen, meen ik...

El_Mano
9 december 2012, 11:06
Ik volg dit draadje met veel plezier, en moet bekennen dat ik zo ook een paar modellen heb opgezocht waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Zoals altijd gaat dan ook mijn grijze massa met me aan de haal, en in een van die stoffige hoeken ging naar aanleiding van bovenstaande post van zoon van Piet een lampje aan. De aanduiding geflopt is alleen maar van toepassing als het doel van de ontwerper niet wordt bereikt. Is het doel een product/gitaar op de markt te brengen dat goed verkoopt, of ergonomisch is, zelf stemmend, aansluit bij de trendy behoefte van een doelgroep, enz. dan slaat het de plank mis als dat doel niet bereikt wordt, denk ik.

Als het de bedoeling is een gitaar te maken voor uitsluitend Jazz of Metal en bvb de fanclub van Frans Bauer gaat er mee aan de haal is er dan sprake van een geflopt ontwerp, of maakt het verkoop succes dat dan weer goed, en stelt de ontwerper zijn doelstelling bij.

Pepe
9 december 2012, 11:59
in dat verhaal ga ik wel mee tot je bij de Vibrola uitkomt; het werkt niet, het vult geen enkele behoeft, het verkoopt niet en niemand zit te wachten op een pond extra gewicht...het tart elke wet.
Maar goed, ondertussen bestaat het al 40 jaar en ik heb een gitaar met een Vibrola zeg ik er gelijk bij:D

Mitch
9 december 2012, 14:53
Van die meneer daar achterin heb ik mijn allereerste plastic speelgoedgitaartje gekregen, dat was een echt flopding.

Maar zonder die flop was ik mss wel klarinet gaan spelen en zat ik nou op een ander forum. :)

Zo zie je maar, de mooiste verhalen komen in de gekste topics. Classic.

DaveItUp
10 december 2012, 14:09
Bepaald geen commerciele klapper, Dan Armstrongs pogingen:
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lfllmgjFJ21qgve55o1_400.jpg
Flop? Geen idee.

Mwah ik zal niet zeggen dat ze superpopulair zijn of zijn geweest, maar ik persoonlijk zie ze best heel regelmatig, en nee niet omdat ik er zelf ook 1 heb, en er hebben toch wel een aantal bekende gitaristen langere tijd op gespeeld. Dus niet een flop as in je ziet ze echt nooit meer en ze zijn voor een appel en een ei te koop.

Denk dat het een love or hate gitaar is. Ik ben er altijd gecharmeerd van geweest iig en het is m'n main gitaar. Verwisselen van die elementen kan handig zijn, maar ik gebruik persoonlijk gewoon de hb het meeste. Wellicht dat ik nog eens een goede p90 laat maken.

Napoje
10 december 2012, 14:14
Is die eerste catalyst al genoemd?

http://www.masterofguitars.20m.com/Guitars/Catalyst Guitars, The New High Tech Alternative_files/cat3.jpg

vulvasonic
10 december 2012, 18:17
Is die eerste catalyst al genoemd?

http://www.masterofguitars.20m.com/Guitars/Catalyst Guitars, The New High Tech Alternative_files/cat3.jpg
Nog niet. Ik kan het plaatje niet zien, maar ik neem aan dat het om het stratocaster model gaat.

Tsja, dat ding heeft het niet gemaakt. Was een bijzonder goede gitaar, maar erg zwaar. Ik meen me iets te kunnen herinneren over interesse vanuit de Gibson hoek. Daarna heb ik er nooit meer iets van vernomen.

nickofzo
10 december 2012, 20:06
http://www.masterofguitars.20m.com/Guitars/Catalyst%20Guitars,%20The%20New%20High%20Tech%20Al ternative_files/cat3.jpg


Dit bedoelde Napoje.

smullie
10 december 2012, 20:58
deze dus: (ik kon de foto niet zien achter de link hierboven)
http://www.edroman.com/guitars/images/cat4.jpg

RS-Rik
11 december 2012, 01:28
Eric Clapton is een suffe lul..


+ driehonderdvijfentachtigmiljoenmiljardzevenhonderd negenenveertigbiljoen

Napoje
11 december 2012, 10:23
Bah, die vieze ed roman plakt overal dat stomme fineer van hem op. Hij heeft ook al veel steinbergers verkracht. Dat ding hoort gewoon zwart te zijn.

Scarface
11 december 2012, 12:22
Eric Clapton is een suffe lul.


+ driehonderdvijfentachtigmiljoenmiljardzevenhonderd negenenveertigbiljoen

Persoonlijk ken ik hem natuurlijk niet. Maar zijn gitaarspel vind ik wel zeer goed..

Groet,
Marco

Orpheo
11 december 2012, 13:43
Clapton is het toonbeeld Van Saai.aIles aan die man is saai. krijg spontaan slaap van hem en zijn spel. Aardige tone, Maar niet bijzonder. Geef mij maar Jeff Beck.

D3nnis
11 december 2012, 19:51
Ze zijn best een tijd gemaakt, en daarom twijfel ik een klein beetje of ze hier thuis horen, maar die hele Ergodyne serie gitaren van Ibanez, dat was ook niet echt een bestseller toch?

luuk engel
2 juni 2013, 20:49
les paul forever ,waar denk je dat slash vaak op speelde en vindt je dat hij slecht klinkt of dat hij slechte gitaren gebruikt jij hebt zeker een of ander jack and danny les paul gekocht!

Tunes
2 juni 2013, 20:53
Nu is godin toch al niet een merk wat heel veel verkoopt, maar volgens mij is de G1000 echt geflopt.
Heeft 1 voordeel, als je er 1 tegen komt kost het geen drol, terwijl het een hele puike gitaar is:


http://texasthinktank.net/KimbroImages1/Godin_G1000_Body3.jpg

RS-Rik
2 juni 2013, 21:09
Ja maar kijk dan... de bovenste en onderste hoorn passen niet echt bij elkaar.

MyGreenLady
2 juni 2013, 21:20
Het is een beetje alsof ze dat wat er bij de onderste hoorn mist er bij de bovenste hebben opgezet. :p Lekker gebalanceerd ziet dat er uit, zeg.

Orpheo
2 juni 2013, 21:40
les paul forever ,waar denk je dat slash vaak op speelde en vindt je dat hij slecht klinkt of dat hij slechte gitaren gebruikt jij hebt zeker een of ander jack and danny les paul gekocht!

Lees nou toch eens goed en wees niet zo'n fanboy. Klinkt ie goed? ja. Speelt ie lekker? bij tijd en wijle. Ziet ie er sexy uit? ja. maar daar gaat het niet om. het ontwerp is fout (en ik heb customshop les pauls gehad en bouw nu mijn eigen les pauls dus weet echt wel waar ik het over heb). de heel is een slecht ontwerp, de kophoek is een uhm... accident waiting to happen etc etc. We hebben het over ontwerp, puur en alleen ontwerp.

arnoldtims
2 juni 2013, 22:58
Heerlijk, ruzie om een uitspraak van een jaar geleden.
Doe ik dat ook nog even, Clapton is een saaie lul oke maar ik vind hem toch heerlijk oude blues spelen.
Als hij zijn dag niet heeft dan hoor je hem gewoon zoeken in solo's en ook fouten maken Als hij niet probeert om een pop solo te spelen en blues standaards speelt, dan vind ik het toch een lekker gitarist.
Er zijn vele betere spelers als bv. SVR, Joe bonamassa, Hendrix, Beck maar clapton heeft voor mij 1 heel groot voordeel, hij kan zingen.



Nu is godin toch al niet een merk wat heel veel verkoopt, maar volgens mij is de G1000 echt geflopt.
Heeft 1 voordeel, als je er 1 tegen komt kost het geen drol, terwijl het een hele puike gitaar is:


http://texasthinktank.net/KimbroImages1/Godin_G1000_Body3.jpg
Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik hem ga waarderen, begin hem zelf mooi te vinden geloof ik.

sjoerd5
2 juni 2013, 23:51
les paul forever ,waar denk je dat slash vaak op speelde en vindt je dat hij slecht klinkt of dat hij slechte gitaren gebruikt jij hebt zeker een of ander jack and danny les paul gekocht!

Zo mooi dit! Tegen Orpheo (zo ongeveer 'Mister Les Paul') in gaan over Les Pauls. Ha!

In je profiel staat trouwens dat je 21 bent, zo kom je niet over.
Ten eerste is je spelling echt om te janken en ten tweede, datgene wat je zegt doet qua niveau eerder denken aan iemand van 12...

Orpheo
3 juni 2013, 01:56
Heerlijk, ruzie om een uitspraak van een jaar geleden.
Doe ik dat ook nog even, Clapton is een saaie lul oke maar ik vind hem toch heerlijk oude blues spelen.
Als hij zijn dag niet heeft dan hoor je hem gewoon zoeken in solo's en ook fouten maken Als hij niet probeert om een pop solo te spelen en blues standaards speelt, dan vind ik het toch een lekker gitarist.
Er zijn vele betere spelers als bv. SVR, Joe bonamassa, Hendrix, Beck maar clapton heeft voor mij 1 heel groot voordeel, hij kan zingen.



Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik hem ga waarderen, begin hem zelf mooi te vinden geloof ik.
half jaar ;) dit topic is niet zo oud. en over clapton: ach. smaak. het ging me meer om puur design-elements.

mesaman
3 juni 2013, 10:38
orph? bouw jij echt les paul gitaren? Heb je misschien al ergens iets hier over gepost?

M'n interesse is present.

barno
3 juni 2013, 11:12
Het woord bouwen is nogal inflatoir in gitaarmiddens: net zoals bouwpakketten ineen schroeven heet een gitaar laten bouwen ook gewoon "bouwen" tegenwoordig :)

frekie
3 juni 2013, 12:07
Mag Ik Dat Zeggen? Ik Mag Dat Zeggen.

Warmoth!!

:sssh:;)

smullie
3 juni 2013, 12:15
Mag Ik Dat Zeggen? Ik Mag Dat Zeggen.

Warmoth!!

:sssh:;)
Dat had ie toch gecovered met bouwpakketten ineenschroeven? :waarzitdieverdomdeduivelsmileynutoch:

kassie
3 juni 2013, 12:15
Zo mooi dit! Tegen Orpheo (zo ongeveer 'Mister Les Paul') in gaan over Les Pauls. Ha!

In je profiel staat trouwens dat je 21 bent, zo kom je niet over.
Ten eerste is je spelling echt om te janken en ten tweede, datgene wat je zegt doet qua niveau eerder denken aan iemand van 12...

Anders laat je mensen even in hun waarde... slechts een suggestie. En haal je leuter eens uit Orph's reet.

Orpheo
3 juni 2013, 13:56
Ik bouw ze nu zelf ja. En heb er echt helemaal níks over gezegd. Set neck lp's, niks bouwpakketje (hoewel warmoth dat zeer zeker was!).

@Kassie: ah dus dat is wat ik voel! Ik dacht al... zo erg was de verstopping ook weer niet.

Pepe
3 juni 2013, 14:08
Ik ken dat.
Ik blaas tegenwoordig mijn eigen buizen maar mij hoor je er ook niet over.

Orpheo
3 juni 2013, 14:20
Ik ken dat.
Ik blaas tegenwoordig mijn eigen buizen maar mij hoor je er ook niet over.

SAy what?! Ik volg je niet...

Pepe
3 juni 2013, 14:38
Ohh.. zei ik buis? Ik bedoel fluit natuurlijk... :D

Orpheo
3 juni 2013, 14:41
Ohh.. zei ik buis? Ik bedoel fluit natuurlijk... :D

Je ruggen fluit blazen? Ik volg je nu nog minder.

Orpheo
3 juni 2013, 14:41
Ruggen=> eigen

StevenStrat
3 juni 2013, 15:14
Clapton is het toonbeeld Van Saai.aIles aan die man is saai. krijg spontaan slaap van hem en zijn spel. Aardige tone, Maar niet bijzonder. Geef mij maar Jeff Beck.


Ik reageer niet vaak, maar een comment als dit kan ik niet laten voorbijgaan.


Heb jij Clapton wel eens gehoord bij Cream of the Bluesbreakers (beano album) ?
Dat staat algemeen bekend als geweldig gitaarspel bij alle pro's.

Naast z'n geweldig innovatief gitaarspel in de 60's, was hij een van de eerste die de LP in een overstuurde marshall sound bekend heeft gemaakt. Hij is onmiskenbaar een van de grondleggers van de sound van bluesrock.

Als je dan zegt dat deze man saai is, duidt dat op jouw onwetendheid.
De volgende keer dat je het nodig acht om een ongefundeerde mening te geven, zoek dan eerst aub het een en ander op.

HaroldA
3 juni 2013, 15:17
Als je dan zegt dat deze man saai is, duidt dat op jouw onwetendheid.
De volgende keer dat je het nodig acht om een ongefundeerde mening te geven, zoek dan eerst aub het een en ander op.

Clapton is het toonbeeld Van Saai.aIles aan die man is saai. krijg spontaan slaap van hem en zijn spel. Aardige tone, Maar alles na Cream of the Bluesbreakers (beano album) is niet bijzonder.

Zo dan? :soinnocent:

Hypercub
3 juni 2013, 15:54
Plankton is wel goed, voor zijn tijd vernieuwend, gitaargod zeker, en het klinkt allemaal fantasties, maar saai.

:cheerup:

Orpheo
3 juni 2013, 15:55
Ghe ghe

Heren dank. Ik kon t niet mooier verwoorden.

Rick trodat
3 juni 2013, 16:03
Ik kan me wel vinden in bovenstaande comments op clapton. Maar het lijkt wel of clapton in de 60 een totaal andere gitarist was. Hij is nu vooral dodelijk saai.

Kim Wilson
3 juni 2013, 16:09
Muzikaal behang. Is ook een kunst, trouwens.

Dutch66
3 juni 2013, 16:21
maar clapton heeft voor mij 1 heel groot voordeel, hij kan zingen.




Dat moet een geintje zijn toch...., Qua spel is de man inderdaad een beetje saai, maar dat zou allemaal nog niet zo erg zijn als hij z'n pan maar is een keer zou houden..

:seriousf:

Nou ja iedereen z'n meug..

arnoldtims
3 juni 2013, 16:32
Clapton is een saaie lul en als ik een interview zie met hem haak ik ook snel af. Maar toch houd ik van zijn spel en ja zeker vind ik dat hij goed kan zingen.
Ik haakte juist af bij SRV als hij zingt, had dat ook bij Garry Moore

Vind trouwens de beste tijd van Clapton de jaren 90.

arnoldtims
3 juni 2013, 16:36
Ik reageer niet vaak, maar een comment als dit kan ik niet laten voorbijgaan.


Heb jij Clapton wel eens gehoord bij Cream of the Bluesbreakers (beano album) ?
Dat staat algemeen bekend als geweldig gitaarspel bij alle pro's.

Naast z'n geweldig innovatief gitaarspel in de 60's, was hij een van de eerste die de LP in een overstuurde marshall sound bekend heeft gemaakt. Hij is onmiskenbaar een van de grondleggers van de sound van bluesrock.

Als je dan zegt dat deze man saai is, duidt dat op jouw onwetendheid.
De volgende keer dat je het nodig acht om een ongefundeerde mening te geven, zoek dan eerst aub het een en ander op.
Niet zo gevoelig zijn man.
Ik vind Clapton te gek maar dat het een saaie lul is, vind ik ook hoor.

smullie
3 juni 2013, 16:45
Niet saai zijn is veel beter. Brian Jones, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Kurt Cobain, Richey Edwards, ... die waren tenminste niet saai... :ikmisdusechteengeniepiggemeenstiekemduivelsmiliek e:

Hotpepper01
3 juni 2013, 16:45
Ik wou dat ik net zo goed was als 10% van Clapton en 10% van zijn geld had....lijkt me heerlijk om zo saai te zijn.

Pepe
3 juni 2013, 17:09
Het kan me niet schelen wat ze van hem zeggen, 461 Ocean Boulevard is nog steeds een van mijn onbewoond eiland albums.

Rick trodat
3 juni 2013, 17:10
Hij heeft wel vaak top muzikanten om hem heen. Geweldige drummer enz. Ik vind het niet slecht zeker niet, maar ouder worden betekent toch niet, saaier automatisch? Hoop het niet tenminste.

arnoldtims
3 juni 2013, 17:15
Hij heeft wel vaak top muzikanten om hem heen. Geweldige drummer enz. Ik vind het niet slecht zeker niet, maar ouder worden betekent toch niet, saaier automatisch? Hoop het niet tenminste.

De drummer waar hij heel vaak mee werkt( waarvan me de naam nu natuurlijk niet wil binnen vallen) is echt geweldig. Die man staat ook hoog aan geschreven in de drummers wereld.

Kakihara
3 juni 2013, 17:40
Zullen we met zijn allen een groot Clapton-afzeiktopic maken in Bands/artiesten? :)
En 461 Ocean Boulevard is inderdaad een geweldige plaat! Heb hem nog op vinyl...

geert1976
3 juni 2013, 18:04
Inderdaad, dit topic wordt SAAI op deze manier.

Clapton was niet saai, toen die nog op SG's speelde, hij werd pas SAAI toen die op die kutstrats begon te spelen, dus wellicht is de strat wel gewoon een SAAImakende gitaar en dus een geflopt ontwerp.

arnoldtims
3 juni 2013, 18:16
In alle opzichten niet met je eens, maar een prachtig bruggetje:ok:

Dit was de laatste ontopic foto en zoals ik al eerder zei, begin er steeds meer aan te wennen.

http://texasthinktank.net/KimbroImages1/Godin_G1000_Body3.jpg

Swaag
3 juni 2013, 19:01
Ik ben het met Jan Akkerman eens: Clapton is een leuke gitarist, maar haalt het bij lange na niet bij Eelco Gelling :soinnocent:

RS-Rik
3 juni 2013, 19:22
Daar kwam laatst mijn schoonpa (60) ook mee aanzetten, fucking hell ik dacht dat de allman brothers goed waren. Maar in zijn werk zit gewoon nóg meer gevoel.

nickofzo
3 juni 2013, 22:43
Inderdaad, dit topic wordt SAAI op deze manier.

Clapton was niet saai, toen die nog op SG's speelde, hij werd pas SAAI toen die op die kutstrats begon te spelen, dus wellicht is de strat wel gewoon een SAAImakende gitaar en dus een geflopt ontwerp.

Je haalt de woorden uit mijn mond Geert.