PDA

View Full Version : Welk merk? Gibson Marauder kopie



aaronstonebeat
29 november 2012, 18:03
Een collega van een leerling heeft een gitaar en vraagt zich af welk merk het is. Het logo is mij niet bekend.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WGHZTHOF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZRDS7RKF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y4YCCEC3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DFNRNDYX.jpg

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er onder de verzamelaars hier niet iemand is die dit al eens onder ogen heeft gehad.

Hendriks
29 november 2012, 18:30
Morris ? Ik doe maar een gooi.

Chris Winsemius
29 november 2012, 18:32
Morris (thanks to Wietse!)

Heb er 1tje gehad, hals heb ik nog en die komt na een refret op een mahonie body met 1 P90 bij de brug)

aaronstonebeat
29 november 2012, 18:48
OK, dank! Links en rechts vind ik wel iets over gitaren die werden geïmporteerd door Rose Morris (naar de VS?) en gemaakt werden in Japan, jaren '70. Denk ik dan in de goede richting.

geert1976
29 november 2012, 18:50
Das geen Morris.

Lijkt mij eerder een Italiaanse Melody.

Logo en hardware schreeuwen Italia.

soundbound
29 november 2012, 20:08
Logo is definitief van Melody, ik sluit mij aan bij Geert :)

aaronstonebeat
29 november 2012, 20:16
Ik geloof dat ik iets heb gevonden dat er heel veel op lijkt, zeker het logo; er zit alleen een andere humbucker op. In deze oude catalogus van Melody (http://www.fetishguitars.com/img/italiane/melody/catalogo/melody.pdf), de M-6200.

wietse
29 november 2012, 20:31
het is een melody zoals al eerder vermeld.
mooi dat je me bedankt chris maar ik ben in dit geval onschuldig.

aaronstonebeat
29 november 2012, 20:34
Ik kan weer iemand blij maken met wat informatie en heb er zelf ook weer iets bijgeleerd. Dank.

Chris Winsemius
29 november 2012, 21:24
ok, weer wat geleerd!!!!
(dacht dat ik van Wietse had begrepen dat het om 'n Morris zou gaan maar da's weer een hele tijd geleden)

aaronstonebeat
7 november 2013, 16:43
Ik kreeg van de week een gitaar hier met de vraag of ik er het een en ander aan kan herstellen, een Melody M6200. Dus ging ik op zoek naar meer info maar er is nauwelijks iets over te vinden; oh ja, toch wel, een paar plaatjes, op gitaarnet nog wel!

Ik klik en ik kom uit bij dit onderwerp van mezelf, het is diezelfde gitaar :seriousf:

telecastermaster
7 november 2013, 17:07
Tsja, met de jaren gaat het menselijk geheugen sterk achteruit......;)

Plant
7 november 2013, 17:21
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DFNRNDYX.jpg

Is de hals over het midden gescheurd?

aaronstonebeat
7 november 2013, 18:57
Is de hals over het midden gescheurd?

Ja. En het is nu nog erger omdat de gitaar is gevallen; het vreemde is dat de scheur precies langs het midden van de hals (en nu ook een deel van de kop) loopt, niet met de houtnerf mee.

aaronstonebeat
25 november 2013, 23:48
Vanavond is de Melody weer opgehaald nadat ik de barst in de hals had gelijmd, een nieuwe slagplaat gemaakt, het afdekplaatje op de kop rechtgezet en de topkam zover had opgehoogd dat de lage e-snaar weer boven het maaiveld van de frets uitkomt. Rond de middag heb ik de boel ineen gezet en ze klinkt geweldig! Een en ander ondanks dat het vijlwerk zoals ik het aantrof aan de topkam op zijn zachtst gezegd beroerd is: de lage e-snaar staat nu een beetje te hoog, de a- en de d-snaar veel te hoog, de g- en de hoge e-snaar staan goed en de b-snaar staat eigenlijk nog steeds iets te laag (maar het kan ermee door).

De potmeters zijn volkomen brak, de schakelaar doet het uitstekend. De brug zou een drupje kruipolie of imal mogen zien, het staartstuk heeft grote delen chroom verloren. Misschien komt ze nog terug voor een volgende beurt.

De eigenaar is geen gitarist, de gitaar was van zijn overleden vader en er is sprake van emotionele waarde. Toch is hij onlangs op gitaarles gegaan maar dat feest heeft niet lang mogen duren: de gitaarleraar heeft in een ongeluk met een shredder een hand verloren en is voorlopig gestopt met lesgeven.
:stop:

vulvasonic
26 november 2013, 00:54
Het is een leuk ding, maar het lijkt wel of er een vloek op rust (het is dat ik niet geloof in dat soort dingen). Maar als gitaardocent je hand verliezen in een shredder....., verschrikkelijk!!! Dat zou voor mij het eind van mijn leven betekenen. Ongelofelijk, wat erg. :eek:

aaronstonebeat
26 november 2013, 01:59
Het is een leuk ding, maar het lijkt wel of er een vloek op rust (het is dat ik niet geloof in dat soort dingen). Maar als gitaardocent je hand verliezen in een shredder....., verschrikkelijk!!! Dat zou voor mij het eind van mijn leven betekenen. Ongelofelijk, wat erg. :eek:

Ja, dat is één van de dingen waaraan ik ook het laatst wil denken. Die barst in de hals is al de meest tegennatuurlijke die ik ooit ben tegengekomen; het verhaal van die hand geeft meer te denken over de eigenaar en de mensen met wie hij zaken doet.

Maar vooralsnog is het meest rampzalige in deze restauratie het feit dat tijdens het boren van de verzinkingen voor de schroefjes van de slagplaat ik even de aandacht verloor, het boortje van 5,5 mm (dezelfde diameter als de kopjes van de schroefjes) zich door het object vrat en ik me heb weten te ontworstelen aan het aanschaffen van een nieuwe plaat slagplaatmateriaal door een rondje te vijlen van de juiste diameter en dat met secondelijm in het ontstane gat te plakken waarna ik opnieuw een gaatje boorde en de verzinking aanbracht. Het handmatig vijlen van een cirkeltje met een doorsnee van 5,5 mm ging verbazingwekkend goed en de vorige zin is waarschijnlijk de langste die ik op gitaarnet heb getypt.

Het verhaal van die hand blijft gruwelijk.

da Liks
26 november 2013, 07:52
gruwelijk verhaal, bieke gitaar.

wietse
26 november 2013, 08:46
Ja. En het is nu nog erger omdat de gitaar is gevallen; het vreemde is dat de scheur precies langs het midden van de hals (en nu ook een deel van de kop) loopt, niet met de houtnerf mee.

hadden melody's vaker last van, die stratachtige die ik had had ook zo'n scheur die heb ik toen gefixeerd door hem vol te spuiten met superlijm.