PDA

View Full Version : Evil Robot C-30 Probleem, tech nodig?



Pat85
29 november 2012, 17:52
Gitaarvrienden,

Deze zomer heb ik een Evil Robot C-30 amp gekocht, maar helaas blijven er wat problemen voordoen.
Vanaf het moment dat deze voordoen heb ik overigens al contact met Andertons en de ontwerper John Kasha van KashaAmps.

De amp is nogal noisy, en heeft last van onverklaarbaar geruis en gekraak, geen brom. Dit is onafhankelijk van Gitaar, kabel, stopcontact (en zelfs huis, zowel bij mijn ouders als hier komt het voor).
Bij de eerste ronde met oplossingen voor het probleem bleek dat er een tweetal kabels (voeding) omgedraaid zaten. Bleek bij meerdere amps van deze eerste run voor te komen. Probleem leek opgelost, maar de amp bleef (al zij het minder) af en toe ruis en kraak houden.
Ik heb hierbij ook de buizen gechecked op microfonie, zowel pre- als poweramp geen problemen. Ook het wisselen van voorversterker buisjes heeft niet geholpen. Nu blijft het probleem onregelmatig terugkomen, zoals jullie begrijpen ben ik daar wel klaar mee!

Doordat Andertons niet omde hoek is, kan ik de amp niet zomaar even langsbrengen. John Kasha heeft voorgesteld de amp door een lokale tech te laten nakijken, de rekening naar Fretted Americana op te sturen en stelt voor dat de tech dan het probleem lokaliseert en oplost.

Op zich klinkt de amp super, dus de vooorgestelde oplossing lijkt me netjes.
De volgende vragen heb ik aan jullie, enig idee wat het kan zijn (inputs, tubes?) en welke techs in de regio Tiel (of hier op het forum) mij hier mee zouden kunnen helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Patrick

Pat85
1 december 2012, 06:45
En een kleine schop omhoog...

caliban
2 december 2012, 12:52
Er is laatst in een topic Giablo (Harmelen) en CMW (Vleuten) aangehaald, voor iemand uit Amersfoort. Lijkt me van bij jou ook wel doenbaar van afstand.

cluseau
2 december 2012, 15:05
In Nijmegen zitten zoiezo twee mensen die je misschien kunnen helpen. Guitarnijboer en master99, beide actief op dit forum.

Pat85
2 december 2012, 22:17
Goede tips! keep 'em coming! ik zal binnenkort de suggesties eens contacten!
Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn?

cluseau
2 december 2012, 22:44
.....Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn?


Heel lastig te zeggen, kan veel oorzaken hebben van een rot eindbuisje tot een koude las of een slecht aardpunt. Aangezien het een nieuwe amp betreft verwacht ik geen rotte caps of weerstanden maar uitsluiten kun je niets. Zal gewoon ff onderzocht moeten worden.

Buzzel
4 december 2012, 10:15
In Nijmegen zitten zoiezo twee mensen die je misschien kunnen helpen. Guitarnijboer en master99, beide actief op dit forum.

En Bernadduur

cluseau
4 december 2012, 10:30
En Bernadduur

Klopt, mijn excuus.

Bernardduur
4 december 2012, 11:13
:)

Ik heb al eerder een Evil Robot amp hier gehad, volgens mij geen C30 maar daar zou ik effe mn aantekeningen voor moeten doorzoeken. Was ook zo'n flut probleem :). Ik was er toen niet echt van onder de indruk en zo.........

Maar goed, nadien deed hij het weer perfect :)

Buzzel
4 december 2012, 11:25
He ben ik toch een R vergeten te typen van je naam :P

Pat85
4 december 2012, 21:49
:)

Ik heb al eerder een Evil Robot amp hier gehad, volgens mij geen C30 maar daar zou ik effe mn aantekeningen voor moeten doorzoeken. Was ook zo'n flut probleem :). Ik was er toen niet echt van onder de indruk en zo.........

Maar goed, nadien deed hij het weer perfect :)

Zou je me wat meer kunnen vertellen over het probleem dat je hebt opgelost, kom graag in verder contact om dit op te lossen!

Bernardduur
4 december 2012, 23:57
Zou je me wat meer kunnen vertellen over het probleem dat je hebt opgelost, kom graag in verder contact om dit op te lossen!

Ik zal mn aantekeningen effe nazoeken!

Pat85
5 december 2012, 08:07
Ik zal mn aantekeningen effe nazoeken!

Super, ik hoor graag van je!

Bernardduur
5 december 2012, 12:01
Het was een 214 en de problemen waren eigenlijk een beetje zoals je beschreef. De amp was PTP en had wat koude soldeerverbindingen op de preamp tubes...... Verder vond ik 2 shielded cables die bij het solderen door de isolatie waren gebrand waardoor ze niet 100% meer isoleerden (nagemeten weerstand was ongeveer 140k) dus dat hielp ook niet mee......... Ten leste de power tubes net wat kouder gezet (cathode weerstand verhoogd) omdat ze aardig aan hun max zaten

Pat85
5 december 2012, 15:58
Het was een 214 en de problemen waren eigenlijk een beetje zoals je beschreef. De amp was PTP en had wat koude soldeerverbindingen op de preamp tubes...... Verder vond ik 2 shielded cables die bij het solderen door de isolatie waren gebrand waardoor ze niet 100% meer isoleerden (nagemeten weerstand was ongeveer 140k) dus dat hielp ook niet mee......... Ten leste de power tubes net wat kouder gezet (cathode weerstand verhoogd) omdat ze aardig aan hun max zaten
Dus kennis en ervaring van dit type verterker, klinkt goed! Ik heb zelf de niet PTP versie. Zou je kunnen aangeven hoe ik verder met je in contact kan komen en wat eventuele kosten zijn om dit na te laten kijken/verhelpen als we het probleem vinden?
Alvast bedankt!

muziekschuur
5 december 2012, 16:23
Tijd voor PM.

Bernardduur
5 december 2012, 16:34
Dus kennis en ervaring van dit type verterker, klinkt goed! Ik heb zelf de niet PTP versie. Zou je kunnen aangeven hoe ik verder met je in contact kan komen en wat eventuele kosten zijn om dit na te laten kijken/verhelpen als we het probleem vinden?
Alvast bedankt!

Zeker! PM me maar! Das het makkelijkst!

Pat85
5 december 2012, 19:39
Thanks, PM is verstuurd!

caliban
5 december 2012, 20:14
Laat wel weten hoe het afloopt!

Pat85
7 december 2012, 13:31
Doe ik, contact is gelegd, updates volgen tzt...

Pat85
5 januari 2013, 16:22
Doe ik, contact is gelegd, updates volgen tzt...

De Evil Robot staat bij Bernardduur :) Leuke kennismaking en hij weet absoluut waar hij het over heeft!

wordt vervolgd!

Bernardduur
28 februari 2013, 09:41
Zo, dat kostte effe wat tijd maar dan heb je ook wat;

De amp bij aankomst gelijk maar gecheckt...... De noise is er hier ook. Het bewegen van de plug in de input jack geeft al een flinke verlichting of juist flink meer ruis en noise. De jack is ook 'net' te groot waardoor de plug bewegingsvrijheid heeft. Jammer. Inpluggen in de low gain input (geen bewegingsruimte) lost in een keer een hoop van de noise issues op.
De fan tegenhouden of loskoppelen lost een anders aspect van de noise op
De buizen zijn verder niet microfonisch maar fysiek ze bewegen lost weer een ander deel van de noise op of maakt het alleen maar erger.

Duidelijk, er moet wat nagekeken worden

Contact met de makers geeft tot dit punt weinig soelaas. Ze geven me een aantal ideeen hoe het op te lossen maar willen verder geen schema's oid toesturen. Een avondje flink werken en we hebben een schema (leuk die traces die dezelfde kleur hebben als de print). In overleg met de makers heb ik beloofd geen schema's vrij te geven of foto's te posten.

Opengemaakt maakt het meer duidelijk. De buisvoeten zitten allemaal op de print. Nadere inspectie laat veel scheuren zien in het soldeerwerk. Het soldeerwerk aan de onderkant van de print is nog veel minder. Slecht gesoldeerd, niet schoongemaakt, veel resten nog aanwezig....
Op de print prijken een aantal 'zwarte' caps (mn aan de zijkant van de caps) die er niet gezond uitzien. Een Elco heeft de indruk van een boor in zich (waarbij je een beetje naar binnen kan kijken); de oorzaak hiervan zijn de gaten in de print. Om ze passend te maken met het chassis zijn ze lukraak wat bijgeboord.........

Verder wat aparte keuzes qua onderdelen maar goed.

Wat verder opvalt is dat de draden die de signalen moeten vervoeren een beetje lukraak door de amp heenlopen en vaak 2x zo lang zijn (als het niet langer is) als ze moeten zijn. De resten zijn maar gewoon 'opgevrot' in de amp. Gelukkig is een deel wel goed geshield.

Inputs vervangen, de zwarte caps vervangen (waren 100V caps op een 230V lijn), de ELCO vervangen (boost de schakelstroom voor de relais van 4V naar 6V; fan doet het ook ineens een stuk beter :)), buisvoeten vastgesoldeerd, soldeerkant van de print schoongemaakt en veel contacten vervangen. De draden ingekort of vervangen.......

Nu dus een amp zonder bijgeluiden. Toon is erg leuk met een 'hint of vintage'. Vind em op lage volume standen erg boxy klinken maar op de wat hogere standen komt ze wat meer tot leven. Mooi overdrive karakter bij net wat meer gain en goed reagerend op pedalen. Tremolo is helaas een 'simpele' volume tremolo........... Wel de 'Varistor' op het bordje maar niet die 'magische' trem. Jammer!

cluseau
28 februari 2013, 10:20
Contact met de makers geeft tot dit punt weinig soelaas. Ze geven me een aantal ideeen hoe het op te lossen maar willen verder geen schema's oid toesturen. Een avondje flink werken en we hebben een schema (leuk die traces die dezelfde kleur hebben als de print). In overleg met de makers heb ik beloofd geen schema's vrij te geven of foto's te posten.

Als ik dat zo lees lijkt het of de fabrikant met een hoop kapsones een of ander geheim project op de markt heeft gebracht terwijl het een slordig slecht berekend zooitje is, tenminste dat is de indruk die ik krijg. Als ik fabrikant zou zijn zou ik willen dat mijn product zo goed mogelijk voor de dag komt en geef je schema's juist wel vrij aan degene die het product naar behoren in stand kunnen houden. Dat is alleen maar goed voor je naam. Service verlening heet dat.

Dat je geen foto's mag publiceren wil ook wel wat zeggen, niemand mag waarschijnlijk zien wat voor product er op tafel ligt.

Kortom, ik vind het heel verkeerd als een fabrikant tbv onderhoud geen informatie vrijgeeft over hun product. Ik zou nog even nadenken voor ik zo'n product koop want als er iets aan gedaan moet worden ben ik aangewezen op de fabrikant wat flinke beperkingen oplevert mbt het verkrijgen van service.

Een Fendertje bijvoorbeeld is een eitje als je daaraan moet werken omdat de informatie overal te vinden is. Dat vertaald zich naar arbeidstijd en kans van slagen in geval van reparatie. Gelukkig zijn er mensen die er zonder schema ook wel uitkomen, het kost alleen iets meer tijd / geld.

Wel leuk dat je even een verslag maakt van de situatie.

Frans.

Pepe
28 februari 2013, 10:31
Die van mij geeft vooralsnog geen problemen maar het klinkt niet heel erg hoopvol wat zich daarbinnen heeft afgespeeld.

Jij hebt toch ook een Dynacord twen gehad BD? Doet me er een beetje aan denken.. alleen luider en zonder dat randje hifi tophoog.

Bernardduur
28 februari 2013, 11:52
Die Twen staat hier nog steeds mooi te wezen. Is wel een totaal andere amp in gekomen maar goed, deze Evil Robot klinkt zeker close aan de Twen (qua karakter dan). Alleen is de Twen een stukje minder luid en ziet hij er wat afgeragder uit :).

En ja, ik was niet echt te spreken met de service..... helaas. Ze vertelden me al dat er wat 'problemen' waren met de eerste lichtingen........... mn de kwaliteit van het werk (komen volgens mij uit het oosten) en de aansluitingen....... dus dat klopt wel met deze!

YannickH
28 februari 2013, 16:21
ik heb nog in het begin op een dynacord eminent2 gespeeld:p

Pat85
4 maart 2013, 11:39
Zo, dat kostte effe wat tijd maar dan heb je ook wat;

De amp bij aankomst gelijk maar gecheckt...... De noise is er hier ook. Het bewegen van de plug in de input jack geeft al een flinke verlichting of juist flink meer ruis en noise. De jack is ook 'net' te groot waardoor de plug bewegingsvrijheid heeft. Jammer. Inpluggen in de low gain input (geen bewegingsruimte) lost in een keer een hoop van de noise issues op.
De fan tegenhouden of loskoppelen lost een anders aspect van de noise op
De buizen zijn verder niet microfonisch maar fysiek ze bewegen lost weer een ander deel van de noise op of maakt het alleen maar erger.

Duidelijk, er moet wat nagekeken worden

Contact met de makers geeft tot dit punt weinig soelaas. Ze geven me een aantal ideeen hoe het op te lossen maar willen verder geen schema's oid toesturen. Een avondje flink werken en we hebben een schema (leuk die traces die dezelfde kleur hebben als de print). In overleg met de makers heb ik beloofd geen schema's vrij te geven of foto's te posten.

Opengemaakt maakt het meer duidelijk. De buisvoeten zitten allemaal op de print. Nadere inspectie laat veel scheuren zien in het soldeerwerk. Het soldeerwerk aan de onderkant van de print is nog veel minder. Slecht gesoldeerd, niet schoongemaakt, veel resten nog aanwezig....
Op de print prijken een aantal 'zwarte' caps (mn aan de zijkant van de caps) die er niet gezond uitzien. Een Elco heeft de indruk van een boor in zich (waarbij je een beetje naar binnen kan kijken); de oorzaak hiervan zijn de gaten in de print. Om ze passend te maken met het chassis zijn ze lukraak wat bijgeboord.........

Verder wat aparte keuzes qua onderdelen maar goed.

Wat verder opvalt is dat de draden die de signalen moeten vervoeren een beetje lukraak door de amp heenlopen en vaak 2x zo lang zijn (als het niet langer is) als ze moeten zijn. De resten zijn maar gewoon 'opgevrot' in de amp. Gelukkig is een deel wel goed geshield.

Inputs vervangen, de zwarte caps vervangen (waren 100V caps op een 230V lijn), de ELCO vervangen (boost de schakelstroom voor de relais van 4V naar 6V; fan doet het ook ineens een stuk beter :)), buisvoeten vastgesoldeerd, soldeerkant van de print schoongemaakt en veel contacten vervangen. De draden ingekort of vervangen.......

Nu dus een amp zonder bijgeluiden. Toon is erg leuk met een 'hint of vintage'. Vind em op lage volume standen erg boxy klinken maar op de wat hogere standen komt ze wat meer tot leven. Mooi overdrive karakter bij net wat meer gain en goed reagerend op pedalen. Tremolo is helaas een 'simpele' volume tremolo........... Wel de 'Varistor' op het bordje maar niet die 'magische' trem. Jammer!



Top, bedankt voor je uitgebreide verslag, vanavond kom ik langs op de amp op te halen! Ben benieuwd hoeveel verschil er te horen is. Zoals we al hadden besproken, ben ik wat minder te spreken over het 'vakmanschap' uit China. Tot nu toe geen verdere ervaringen hiermee op het wereldwijdeweb kunnen vinden.
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Cluseau hieronder weergeeft, had meer medewerking van Kasha verwacht...zeker omdat ie dat ook heeft toegezegd...geeft toch een vervelende bijsmaak bij deze amp, maar ben blij als ik na vanavond (hopelijk) weer met plezier erover kan spelen!

Bernardduur
5 maart 2013, 12:56
Zo, de amp staat weer thuis bij de eigenaar. Toch kwamen we samen erachter tijdens het testen dat ik nog 1 ding was vergeten; de tremolo werkt niet als je de FX loop gebruikt. Stom, stom, wel de beide functies afzonderlijk getest maar beide tegelijk niet gedaan :). De reden was snel gevonden op het schema....... we hebben het nu zo maar gelaten; mocht de eigenaar in de toekomst deze functie toch willen gebruiken dat zal ik em snel fixen!

De reden voor het niet functioneren van de trem als je de FX loop gebruikt is 1 condensator. Als je de FX loop gebruikt schakelt de 'return' jack een relais aan die de hele FX loopt in werking zet. Plug je dus niets in de 'return' dan doet de 'send' het ook niet (dus jammer genoeg ook niet te gebruiken voor DI out oid). De FX loop zit net na de tremolo in het circuit en net voor de fase draaier. En daar gaat het dus mis. De condensator die in het circuit zit om de tremolo te ontkoppelen van de fase draaier zit na de FX loop schakeling. Hierdoor gaat het trem effect verloren door oa het attenuatie circuit voor de FX (tube) buffer......... jammer!

Pat85
19 maart 2013, 11:03
Laatste update:
De afhandeling door de directrice van Fretted Americana (het bedrijf welbekend van de Phil X Youtube movies) is zeer netjes verlopen, heeft zonder problemen de kosten van Bernardduur vergoed.

Amp klinkt stukken stiller, geen vervelend ruis, geplop of gekraak. Er lijk nu ook een groter volumeverschil te zitten tussen de High Gain input en de Low Gain input.

Heel af en toe lijk ik nog een soort statisch geluid(je) te horen, in ieder geval bij de 30 watt stand, niet in stand-by, en het is me niet opgevallen in de 18 watt stand, helaas niet veel tijd gehad om veel te spelen, dus ik zal de volgende keer mijn oren goed te luister leggen om vast te stellen wanneer dit voordoet.

Al met al zeer tevreden met de oplossingen van Bernardduur! Weet waar hij het over heeft en ook belangrijk, supertoffe en vriendelijke gast!