PDA

View Full Version : HELP: stevige rocksound maken zonder kennis/ervaring.



bockstallica
29 november 2012, 15:28
Hey guys,

Ik ben Ruben, uit België.
Ik heb negen jaar in een thrashmetalband gespeeld, Skulltula.

Momenteel sta ik aan de start van een nieuw avontuur, een rockband à la Foo Fighters.
De songs beginnen stilaan vorm te krijgen, maar met de sound sta ik nergens.
Vandaar ook mijn inschrijving op dit forum.

Mijn gear:
- Versterker Marshall AVT 150H VALVESTATE 2000
- Gitaar ESP LTD EX351D
- Pedaal Digitech GNX3

Ik heb mijn materiaal destijds als jonge knaap bijeen gekocht, zonder ook maar enige kennis te hebben over gitaargeluid. Dat besef is er nu wel, maar de kennis nog niet.

Vandaar mijn oproep: ik wil als slaggitarist een stevige rocksound met ballen. Where to start?

Thx voor jullie tips!

Rock on.

Ruben

humbucker
29 november 2012, 15:42
Wat is je budget? :)

edit: Welkom overigens, landgenoot!

zoon van Piet
29 november 2012, 15:42
1: de DigiWeg..
2: er zit een knop 'mid' op je valvestate - die heb je in je trashmetaltijd vast nooit gebruikt. Nu wel doen..
3: en die preamp knop hoeft niet meer helemaal open..

Dan zal het nog niet geweldig zijn, maar je zou ook met je huidige spullen in de richting moeten kunnen komen..

Kim Wilson
29 november 2012, 16:17
Inderdaad. (Veel) minder gain, meer mids. Dat zou al een stuk moeten schelen.

bockstallica
29 november 2012, 16:31
Thx :)

Wel... Ik denk dat de GNX wellicht vervangen zal worden door een pedal board.
Daar heb ik nog geen enkele pedaal voor. Ik vernam dat je tweedehands al heel wat handige en betaalbare pedals kunt vinden.
Ik weet dat het eindresultaat wellicht enkele honderden euro's zal kosten. Dat wil ik er ook voor uittrekken.

Ik hoop dat ik mijn huidige versterker kan gebruiken. Of is een lampenversterker de norm?
Als ik er beter een andere zoek, moet ik uiteraard al wat dieper in de beugel tasten. Liever niet, maar niet onmogelijk.

Een nieuwe gitaar komt er ook nog wel, maar geen prioriteit.

grtz/thx

R

bockstallica
29 november 2012, 16:32
1: de DigiWeg..
2: er zit een knop 'mid' op je valvestate - die heb je in je trashmetaltijd vast nooit gebruikt. Nu wel doen..
3: en die preamp knop hoeft niet meer helemaal open..

Dan zal het nog niet geweldig zijn, maar je zou ook met je huidige spullen in de richting moeten kunnen komen..


Mid kwam er idd niet aan te pas, lol
Ik zal er rekening mee houden.

snessiram
29 november 2012, 20:40
Hoe gebruik je je digitech/versterker? Dient de digitech enkel voor effecten, of gebruik je hem als preamp?
Probeer eens of je met je versterker alleen al de klank die je zoekt kan benaderen?
Je digitech beschikt over amp/cab modeling, misschien kan je daar eens mee spelen om te zoeken wat voor klank in de buurt komt van wat je zoekt? Mogelijk geeft dat een idee waar je eventueel in kan investeren.

aaronstonebeat
29 november 2012, 22:27
Hallo Ruben, welkom,
Ik kom dezelfde vraag nu wel erg vaak tegen op het forum; één keer is genoeg, hoor.

Een aantal goede suggesties is al gedaan maar ik zou eraan willen toevoegen dat het voor een groot deel zit in je manier van spelen. Ik gebruik geen effecten, alleen een versterker met een Marshall-achtig geluid en ik geef mijn snaren van katoen. Give 'em hell!
Redelijk dikke snaren, 011, een dik, hard plectrum en mijn versterker niet te zacht :D Dat doet het 'm voor mij.

Bijl
7 december 2012, 23:33
2: er zit een knop 'mid' op je valvestate - die heb je in je trashmetaltijd vast nooit gebruikt. Nu wel doen..


Nou nou zo kan 'ie wel weer. Luister jij straks maar even naar de top 2000 als nr. 199 langs komt. En Chuck Schuldiner van Death speelde op een Valvestate met een reden. De frequentie van de mids zal iets minder hoog zijn en wat meer nasaal bij rocknummers. En het mooie van een Valvestate is dus die contourknop waarmee je dat kan veranderen.


Thx :)

Wel... Ik denk dat de GNX wellicht vervangen zal worden door een pedal board.
Daar heb ik nog geen enkele pedaal voor. Ik vernam dat je tweedehands al heel wat handige en betaalbare pedals kunt vinden.
Ik weet dat het eindresultaat wellicht enkele honderden euro's zal kosten. Dat wil ik er ook voor uittrekken.

Ik hoop dat ik mijn huidige versterker kan gebruiken. Of is een lampenversterker de norm?
Als ik er beter een andere zoek, moet ik uiteraard al wat dieper in de beugel tasten. Liever niet, maar niet onmogelijk.
grtz/thx

R


Dave Grohl heb ik wel eens gezien met een Gibson Explorer en Robb Flynn van Machine Head ook.
Ik heb ook een keer een LTD EC401 met EMG81/85 pickups in exact zo'n Valvestate als de jouwe geprikt en kwam griezelig dicht bij het lead geluid van Slash (intro van Sweet Child o'mine, wie kent 'm niet).
Met mijn eigen versterker kan ik alles van Paramore tot Suicide Silence spelen op een LTD signature gitaar van Will Adler. Echt, ik zie geen probleem in de spullen hoor.
Je digitech moet je gewoon gebruiken voor effecten, zonder eq of overdrive, in de loop van de Marshall. Eventueel een eq voor lead boost en da's al.


Nieuwe gear kopen omdat je van genre wisselt is net zoiets als patat bestellen als excuus om mayonaise te vreten. De enige zinvolle opmerking die ik heb gelezen is in het gesloten topic, van Marc_O:

Begin gewoon met je gitaar en versterker, geen pedalen....de basis moet in orde zijn anders kom je er niet.
Foo Fighters draait niet om distortion maar om drive met ballen, die transparant genoeg is om met je volumeknop van je gitaar terug te kunnen naar een heel wat cleanere sound.
Zet om te beginnen de drive eens op de helft, zet trouwens alles qua tonecontroles ook maar op de helft, denk dat je dan al een aardig eind op weg bent. Nu is het een kwestie van erbij of eraf draaien van hoog, laag en mids.
Wanneer jouw gitaar high output actieve elementen heeft zou ik de gain zelf verder terugdraaien.
Verder is het spelen van Foofighterachtige muziek meer classic rock dan metal, dus een groot deel van het succes hangt af van het aanpassen van je speelwijze.
Qua gear moet het zeker lukken, ze hebben zelf ook al alles bespeeld, van Vox tot Mesa rectifiers, hollowbodies tot explorers...

Henri H
7 december 2012, 23:57
Zo'n valvestate is leuk hoor, maar toch denk ik dat je meer "ballen" haalt uit een volledige buizenbak.
En als ik dan een tip mag geven: Marshall 2203/4. Zowel de JMP uitvoering als de JCM 800 versie voldoen prima, wel even zoeken op de 2e hands sites, hoewel een reissue JCM 800 2203 ook prima schijnt te klinken. De combo's klinken ook prima, maar zijn loodzwaar.

zoon van Piet
8 december 2012, 11:33
Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
2: er zit een knop 'mid' op je valvestate - die heb je in je trashmetaltijd vast nooit gebruikt. Nu wel doen..


Nou nou zo kan 'ie wel weer. Luister jij straks maar even naar de top 2000 als nr. 199 langs komt. En Chuck Schuldiner van Death speelde op een Valvestate met een reden.

Nounou, beetje boos, Bijl? ;)
Als je googelt op top2000 nr 199 krijg je America en daar zit verrekte weinig rock in..
Pas als ik daadwerkelijk de lijst van dit jaar tevoorschijn trek - je ziet dat ik wat over heb voor het algemeen belang :)- komt Slayer tevoorschijn.. En wat heeft die groep met rock te maken? Of met mids - want ze zijn de vaandeldragers van de smiley-grafiek.
Geen kwaad woord over Chuck - ik kende hem al van toen er nog geen Valvestates bestonden. Maar ook hij had niks met rock, noch met mids..
Ook de TS zelf geeft al toe dat ie de midknop in zijn trashdagen niet gebruikte..

Valvestates zijn leuke veelzijdige amps, zeker voor het geld. En ik heb er best geslaagde rocksounds uit horen komen,dus dat kan. Maar of dat gaat lukken zonder een stevige dot middenfrequenties..? ;)

Terminus
8 december 2012, 12:29
Draai je versterker vrij neutraal in, gebruik niet meer gain dan je nodig hebt (gebruik net genoeg gain dat wanneer je met overtuiging speelt er genoeg distortion is) en verlies jezelf niet in pedalen voordat je sound er is. Je maakt nu de klassieke fout van een pedaal willen en daarna pas bepalen wát voor pedaal je wilt. Als je niet weet wat voor pedaal je wilt, heb je misschien helemaal geen pedaal nodig. Scheelt je geld, moeite en misschien wordt je sound er nog beter op ook.

scabiosa
8 december 2012, 13:53
De versterker zo luid mogelijk zetten. Zo veel mogelijk bas, beetje mids.

klaar.

Bijl
8 december 2012, 22:23
Nounou, beetje boos, Bijl? ;)
....... komt Slayer tevoorschijn.. .... ze zijn de vaandeldragers van de smiley-grafiek.


Welnee, ik ben niet boos. Gaaf he, Slayer eindelijk in de top 2000! Maar ook voor metalgitaristen zijn mids erg belangrijk en daar komen de meesten pas achter in de oefenruimte met een bassist erbij. Of zelfs dan nog steeds niet.... Zo, en dan nu even over Slayer en vaandeldrager smileygrafiek blah:


http://www.youtube.com/watch?v=Np6eyXJTg2c

Volgens mij zien jouw smilies er niet bijzonder vrolijk uit, beetje zo: :( Presence, laag, mid en hoog staan bij Hanneman allemaal op 7 op zijn JCM's en dan die curve van zijn Boss EQ's, dat toont wel een hele dikke piek in de mids. Het is ook gewoon goed te horen op ieder Slayer album.

En zo hier en daar in interviews met Kerry King: Wat doet die EMG afterburner? Oh gewoon mid-boost. En die EQ? Oh gewoon mid-boost. En die MXR KFK Q dinges? Oh gewoon mid boost. En die mid boost op je signature versterker? Oh gewoon ... eh.