PDA

View Full Version : HELP: stevige rocksound maken zonder kennis/ervaring.



bockstallica
29 november 2012, 15:03
Hey guys,

Ik ben Ruben, uit België.
Ik heb negen jaar in een thrashmetalband gespeeld, Skulltula.

Momenteel sta ik aan de start van een nieuw avontuur, een rockband à la Foo Fighters.
De songs beginnen stilaan vorm te krijgen, maar met de sound sta ik nergens.
Vandaar ook mijn inschrijving op dit forum.

Mijn gear:
- Versterker Marshall AVT 150H VALVESTATE 2000
- Gitaar ESP LTD EX351D
- Pedaal Digitech GNX3

Ik heb mijn materiaal destijds als jonge knaap bijeen gekocht, zonder ook maar enige kennis te hebben over gitaargeluid. Dat besef is er nu wel, maar de kennis nog niet.

Vandaar mijn oproep: ik wil als slaggitarist een stevige rocksound met ballen. Where to start?

Thx voor jullie tips!

Rock on.

Ruben

o0rollo0o
29 november 2012, 20:51
Jcm800 2203 half stack, klaar. En digitech verkopuh

Sanderltd
29 november 2012, 21:37
Vermeld even je budget, want er zijn tientallen versterkers en gitaren die je een goeie sound kunnen geven. Ook is het zeer smaakgebonden. Heb je een voorbeeld van wat jij goed vindt klinken?

marter544
30 november 2012, 00:05
Uit die valvestate zou je toch best een degelijke sound moeten kunnen krijgen.. Wat voor cabinet gebruik je er bij? En hoe heb je dat ding ingesteld, gain op 10, treble op 10, bas op 10, mid op 5?Die digitech zou ik niet gebruiken icm je amp, wel leuk voor thuis.

Agent_Smith
30 november 2012, 09:11
Een Gibson, snoer en een buizen Marshall (stack). Klaar.

marc_o
30 november 2012, 11:32
Lijkt me geen probleem hoor.
Begin gewoon met je gitaar en versterker, geen pedalen....de basis moet in orde zijn anders kom je er niet.
Foo Fighters draait niet om distortion maar om drive met ballen, die transparant genoeg is om met je volumeknop van je gitaar terug te kunnen naar een heel wat cleanere sound.
Zet om te beginnen de drive eens op de helft, zet trouwens alles qua tonecontroles ook maar op de helft, denk dat je dan al een aardig eind op weg bent. Nu is het een kwestie van erbij of eraf draaien van hoog, laag en mids.
Wanneer jouw gitaar high output actieve elementen heeft zou ik de gain zelf verder terugdraaien.
Verder is het spelen van Foofighterachtige muziek meer classic rock dan metal, dus een groot deel van het succes hangt af van het aanpassen van je speelwijze.
Qua gear moet het zeker lukken, ze hebben zelf ook al alles bespeeld, van Vox tot Mesa rectifiers, hollowbodies tot explorers...

almarvk
30 november 2012, 15:38
Dubbel, dus deze kan weg.