PDA

View Full Version : advies voor nieuwe thuisversterker



michke
29 november 2012, 06:50
Hallo kenners.

Ik heb me onlangs een nieuwe gitaar gekocht, na bijna 2 jaar spelen op een speelgoedgitaartje wou ik al lang iets deftig.Mijn huidige versterker is een cube 15xl waar ik best wel tevreden over ben maar het stoort me enorm dat ik daar geen pedaal kan op aansluiten.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe kleine versterker met een footswitch kanaal. Ik ken er eigenlijk weinig of niets van dus ik hoop hier enkele adviesen te kunnen horen.
Ik speel vooral rock, punk, grunge,en heel soms beetje metalstuff. (metallica bijvoorbeeld maar geen black metal toestanden ofzo)
Ik las enkele goede reacties over de Mustang versterkers, de line 6 spiders en de hogere klassen in de Roland Cubes...maar er zijn ongetwijfeld nog andere betaalbare versterkertjes die mijn aandacht verdienen dacht ik zo, alleen ken ik er dus eigenlijk niks van :???:
Luid moet het ding niet gaan (het is voor thuis), een stevige distortion, zuivere clean en uiteraard een footswitchkanaal zijn nodig en toch liefst wel een betaalbare prijs. Alle adviesen zijn welkom.

Alvast bedankt.

o0rollo0o
29 november 2012, 08:51
Je kan toch gewoon een distortion pedaaltje voor de 15xl zetten? Kijk anders eens naar blackstar, hele gave kleine buizenversterkers met een stevige distortion, genoeg voor metal en alles eronder.

Napoje
29 november 2012, 09:14
Ik heb een blackstar HT 5 die precies doet wat jij daar beschrijft. Voor € 200,- nagenoeg nieuw van MP gehaald. Ben er nog steeds zeer tevreden over.

arcane
29 november 2012, 11:21
Ik sluit me aan bij de Blackstar HT 5 aanbeveling.
Ideale versterker voor thuis. Klinkt erg goed op elk volume. Is schakelbaar van clean naar drive. Bovendien zit er een fx-loop in, waar ik persoonlijk toch wel blij mee ben.
Ik stond versteld van het overdrive geluid. Ik had er vaak over gelezen, maar ik had niet verwacht dat het echt zo lekker zou klinken.
Ik heb er een 2e hands op de kop getikt voor veel minder dan €200,-

interessander
29 november 2012, 11:38
Als je de Mustang en de Line6 overweegt zou ik ook de Vox VT+ serie meenemen in de overweging. Ik heb laatst voor thuis een VT40+ gekocht, meer dan genoeg opties en versterkermodellen om uit te kiezen en hij klinkt goed op laag volume. Nadeel is wel dat de footswitch er niet standaard bij zit.

Bedoel je met het pedaal enkel dat je kunt schakelen via footswitch of echt een extern pedaal zoals een distortion voor je versterker?

o0rollo0o
29 november 2012, 13:40
Voordeel van de Blackstar tegenover bovenstaande is natuurlijk dat het een volledig buizenversterker is(okok wel met een clipping diode but who cares, de Silver Jubilee, jcm900 en jcm800 2205/2210 gebruiken dat ook), en daardoor wellicht langer intressant blijft om op te spelen.

michke
29 november 2012, 18:09
bedankt voor de reacties !
Wel interessanter ==> ik weet er dus echt nog niets van en weet eigenlijk niet echt een verschil tussen een footswitch en een distortionpedal, kdacht dat een beetje hetzelfde was maar niet dus ... Als ik het goed heb kan ik met een footswitch tussen de kanalen van mijn versterker schakelen...?
Wat is dan juist de exacte bedoeling van een distortionpedal?
Om een voorbeeld te geven, als ik bijvoorbeeld Lithium speel dien ik van clean naar distortion om te schakelen in een fractie van een seconde, dat is wat ik eigenlijk wil bereiken... En op mijn cube15 staat geen footswitch of pedalkanaal dus ik moet steeds aan die knoppen prutsen tijdens het nummer.

Exi
29 november 2012, 18:22
Met een footswitch kun je (onder andere) inderdaad tussen kanalen van je versterker schakelen als je versterker over meerdere kanalen beschikt. Zo kan je op beide kanalen je geluid instellen en tussen de 2 geluiden wisselen.
Een distortion pedaal vervormd het signaal dat van je gitaar komt voordat het de versterker bereikt. Met het pedaal kan je dus in principe een scheur krijgen op je cleane kanaal.

Voordeel van een footswitch is dat je het geluid per kanaal helemaal naar wens kunt instellen.
Met een distortion speel je over 1 kanaal, met dezelfde instellingen. (je kunt bijvoorbeeld een distortion gebruiken als je versterker maar 1 kanaal heeft.)
Met verschillende distortion pedalen kun je wel weer verschillende geluiden creëren.

muziekschuur
29 november 2012, 18:57
Wil je buizen of modeling?

Wat is je budget?

Een VHT special 6 en een paar pedalen naar keuze kan heel leuk zijn.

Maar denk ook eens aan de Koch Pedaltone. Dan heb je een 3 kanaals buizenversterker, die ook nog een half watt eindtrap heeft. Als je daar een buizen combo voor zet ga je heel veel plezier hebben.

De Fender Excelsior is ook heel leuk. Maar de Vox Vox AC4TVH is ook een heel mooie versterker. Zoiets past heel goed in elk interieur. Dat is voor thuis toch een overweging. De Ibanez 15 watt buizentopjes zijn ook heel goed. En daar zit al een mooie buizen overdrive in. De Ibanez TSA15 combo is denk toch wel een aanrader... Kan thuis maar kan ook goed in een bandje..


http://www.youtube.com/watch?v=-WpR67pjUe8

michke
29 november 2012, 20:34
Bedankt Exi, ik begin het allemaal een beetje te begrijpen.
En muziekschuur, mijn budget is rond de 250 euro...ik weet niet veel van prijzen en dergelijke maar aangezien het enkel voor thuis is wil ik er ook niet teveel geld aan geven, ik speel niet in een band en heb ook niet de ambitie om in een band te spelen, wil me gewoon lekker amuseren op men zoldertje thuis :rockon:

o0rollo0o
29 november 2012, 20:47
Zeg, een scheurpedaaltje kost 15 euro: http://www.thomann.de/nl/behringer_super_metal_sm400.htm
Gitaarkabel erin, gitaarkabel eruit naar je versterker en gaan. Met je voet kan je de scheur aan en uitzetten. Proberen waard lijkt me. Ik heb hetzelfde pedaaltje(van 5 jaar terug). Veel plezier van gehad, lekker heftig.

michke
29 november 2012, 20:59
Bedankt, dit lijkt me wel interessant ! Maar werkt dit op men cube 15, aangezien er nergens een pedalkanaal opzit...?
Dus als ik het goed begrijp kan ik dan gewoon via men gitaaringang op de versterker dit pedaaltje gebruiken..?

Bassa
29 november 2012, 21:18
Dat kan ja :) een effectsloop is helemaal niet noodzakelijk, ik heb alle pedalen tussen versterker en gitaar behalve delay heb ik in effects loop. (ook al heb ik maar 4 pedalen)

muziekschuur
29 november 2012, 21:20
De fender greta

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

michke
29 november 2012, 21:23
Super ! dan toch maar zo een pedaatlje aanschaffen denk ik, goedkoop en waarschijnlijk een hele hoop meer fun :punk: Bedankt !!

Bassa
29 november 2012, 21:31
Ik zou trouwens als ik jou was een boss ds-1 kopen op marktplaats kan je voor 30-40 euro vinden.

michke
29 november 2012, 21:48
Thanks Bassa, ik wou nog even iets vragen , zijn dit de kabeltjes die ik nodig heb voor de aansluiting ? ==> http://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpi_6.htm

Bassa
29 november 2012, 21:51
Als je maar 1 pedaal gebruikt zou ik gewoon 2 normale gitaarkabels gebruiken, zoals die jij daar laat zien. Maar als je 2 of meer gaat gebruiken zou ik tussen elk pedaal een patch kabeltje doen ipv een meters lange gitaar kabel.

Bassa
29 november 2012, 21:52
Zoiets dus http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm eigenlijk gewoon een een 15 cm lange gitaarkabel.

michke
29 november 2012, 21:56
Okey, ik leer hier elke dag bij, denk dat ik op zoek ga naar een Boss ds-1 2de hands pedaaltje. Sorry voor mijn onwetenheid, ik ben echt nog helemaal niet thuis in dit wereldje :???: Maar in iedere geval heel erg bedankt, nu ben ik weer iets wijzer geworden !

Bassa
29 november 2012, 22:00
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m621352935-boss-ds-1-distortion.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pageNum=4&pos=18
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m620851376-boss-distortion-ds-1.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=4
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m616841657-boss-ds-1-distortion.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pageNum=1&pos=12
en zo staan er nog een stuk of 20 als het niet meer is op

michke
29 november 2012, 22:13
Thanks! Maar ik ben belg ;) Ik ga eerst even op zoek naar belgische 2de handssites :cooler:

smullie
30 november 2012, 00:17
Vanwaar in België ben je?
(Als het relatief in de buurt is kan ik je voor de prijs van een kapot plectrum misschien verderhelpen)

michke
30 november 2012, 01:05
Vanwaar in België ben je?
(Als het relatief in de buurt is kan ik je voor de prijs van een kapot plectrum misschien verderhelpen)


Yo Smullie,

Ik ben van Beersel, vl.brabant. Wat heb je zoal te bieden...?

lefthandstrat
30 november 2012, 01:11
In Putte België. http://www.leftyguitars.be/prod04accessories/EpiphoneValveJunior.htm

Deze 5 watt buizenamp met cabinet kopen, paar pedaaltjes ervoor of een leuk multi effect (een Boss ME-50 2e hands of zo), die Roland verkopen en dan heb je redelijk binnen je budget een heel leuk setje om thuis op je zolder je hobby te beoefenen.

o0rollo0o
30 november 2012, 09:03
Zo dus:
http://www.hoveniergaal.nl/plaatjes/pedaal.jpg
Moet wel een batterijtje in zon pedaaltje.

smullie
30 november 2012, 09:56
Yo Smullie,

Ik ben van Beersel, vl.brabant. Wat heb je zoal te bieden...?

Ik heb nog een oud Korg Multieffectding liggen waarmee je wat kan experimenteren. Dan heb je ineens naast distortion ook een hoop andere effecten. Ik dacht dat het Korg A5 was of zo. Ik moet wel nog even nakijken of het ding nog werkt, maar ik heb het werkend weggelegd, dus normaal gezien wel nog. Nog een beetje onder voorbehoud dus... ;)
Als je het in Muizen (bij Mechelen) komt ophalen wil ik je ook nog even laten zien hoe dat juist werkt...

michke
30 november 2012, 15:11
Schitterend schemaatje Oorollooo, hier ben ik heel wat mee !!!
Ik heb ondertussen al wat op 2dehands sites afgezocht naar Boss pedalen en heb er al een paar gevonden en gemaild, wacht wel nog op antwoord.
Smullie, het lijkt me ook wel inhteressant om ziets te hebben, check het even of het nog werkt en dan zit de kans er in dat ik komende weken eens contact opneem met je om eens langs te komen. In ieder geval bedankt aan iedereen voor de hulp !

smullie
6 december 2012, 19:28
Schitterend schemaatje Oorollooo, hier ben ik heel wat mee !!!
Ik heb ondertussen al wat op 2dehands sites afgezocht naar Boss pedalen en heb er al een paar gevonden en gemaild, wacht wel nog op antwoord.
Smullie, het lijkt me ook wel inhteressant om ziets te hebben, check het even of het nog werkt en dan zit de kans er in dat ik komende weken eens contact opneem met je om eens langs te komen. In ieder geval bedankt aan iedereen voor de hulp !
Hey Michke,
Sorry dat ik zo lang op me laten wachten heb, maar ik was te lui. (misschien niet het beste, maar wss wel een van de eerlijkste excuses ooit)
Ik heb net nog een half uurke à drie kwartier uitgetrokken om de Korg nog eens uit te testen en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het nog altijd werkt:gitarist:, dus als je tijd (en een kapot :speed:, maar omdat ik goed gezind ben mag het ook een niet-kapot :speed: zijn ) hebt moogt ge erom komen.
De voeding zult ge zelf moeten kopen, want die heb ik zelf nodig. Dat kan je in elke gitaarwinkel (of electronicawinkel) wel kopen voor een dikke 10€)
Stuur me een pmmeke om concreet af te spreken.

lennytien
6 december 2012, 21:54
Nog een stem voor de vht special 6.

smullie
7 december 2012, 02:53
Nog een stem voor de vht special 6.
Als hij wil kan hij die hier ook nog eens testen... Ik heb die toevallig ook nog staan... ;)

Misery Signals
7 december 2012, 08:05
Kleine Blackstar klaar. De zoekfunctie op dit forum mag trouwens afgevoerd worden. Iedereen wil een lampen lunchbox en voor hetzelfde budget...

Waar zijn de mensen die een dure high gain amp zoeken om je kloten onder je lijf mee uit te blazen??

Volgens mij zijn die gaan sporten... Of daadwerkelijk spelen haha :)

MS

Btw zon blankstar is echt onovertroffen voor die prijs hoor. Laat je m.i. niet gek maken door iets minder en een hoop pedaaltjes om het nog verder te verklooien. Gewoon een ht5 en zen delay a la carbon copy ervoor van mxr. Onder de ht een cab met 1x v30 of éminence governor en there you go

MS

harrie-beton
7 december 2012, 09:03
ik zou juist thuis altijd voor een modeling doos kiezen. Je hebt erg veel mogelijkheden en goede sounds op elk volume. Met name als je ook goede koptelefoon hebt. Je sluit het gewoon aan op je pc of je hifi.

Speeddemon
7 december 2012, 09:40
Voor mensen die nog steeds twijfelen,
ik zou zeker niet voor versterkertjes gaan met te kleine speakers. Een 1x8" (wat zo'n Roland Cube 15 heeft) speaker gaat never nooit niet groots à la Metallica-Black Album sound klinken. Probeer dan minimaal voor een 1x10" te gaan (bijv. Cube 40X, Vox AD30VT, etc.)

Voor een hoop beginnende gitaristen is een FX-Loop niet interessant. Zeker niet als ze
1) zonder chorus/delay/reverb pedalen spelen
2) of hun drive niet uit de versterker halen, maar uit een distortion-pedaal.
Niettemin wordt menig maal met name delay- of reverb-pedaaltjes afgezeken door beginnende gitaristen, omdat ze nergens naar klinken door verkeerde aansluiting. Gitaar-->Boss DD3 Delay--->overstuurde versterker met metal distortion sound gaat niet gaaf klinken, of je moet onrust_nv heten ofzo. :soinnocent:

Over 3 maanden is het 20 jaar :o geleden dat ik gitaar begon te spelen. Ben van crappy beginners-amps tot 100W buizen(half)stacks gekomen, met alles ertussen. Als er in die tijd zoiets bestond als een Cube 40XL of een Blackstar HT-5R, had ik het wel geweten.

ANyway, om een rijtje 'modelling' combo kanshebbers te noemen (waarvan 2 zelfs met een 12" speaker!):
-Fender Mustang II (40W, 1x12") €189,-
-Vox VT40+ (40W, 1x10") €195,-
-Peavey Vypyr 30 (30W, 1x12") 199,-

De Vox en Peavey heb ik beide ooit bij Musicstore in Duitsland getest; zeer complete amps, zeker voor dat geld. Ik 'kreeg' (moest zelf bijlappen) in 1994 een Fender Champion 110 versterkertje. 1x10", 25W, transistor, 2 kanalen met een galmpje. Kosten=425 guldens. Oftewel 193 euro (inflatie NIET eens meegerekend).
Dit ding:
http://pics.hoobly.com/full/DXL1VVDMH55QQLOPT1.jpg

Dat was m'n 2e amp, nadat ik al na een jaar m'n 10W The Animal versterkertje beu was.

Al dit gezeggende hebben, ben ik namelijk bang dat een Boss DS-1 in een Roland Cube 15(XL) je niet gelukkig maakt. Een DS-1 staat al bekend om een krasserig karakter, en dat gecombineerd met een 1x8" speaker zonder serieus (warm) laag, maakt het alleen maar erger. Dan zou je nog beter een 2e hands Marshall The Guv'nor (MKI, de zwarte!) pedaal kunnen kopen; daar haal je een fantastische (hard)rock scheur uit, die veel ronder en milder kan klinken dan een DS-1.

arjanb01
7 december 2012, 11:14
Yamaha tbr 5 of 10 volgens mij rond de 200eu en stereo geluid, breder geluid ga je op thuisvolume niet krijgen!

interessander
7 december 2012, 11:20
Ik ben het helemaal met Speeddemon eens. Mijn eerste versterker was een of andere Vester, met pedaal of niet, hij klonk sowieso kut.

Ik had de Vox al eerder aangehaald. Bij de zoektocht ging het ook tussen de Fender Mustang, Vox VT+ en Peavey Vypyr.
De Fender viel af vanwege het feit dat je voor het echt goed instellen toch op de PC moet editen. De Peavey had minder overtuigende high gain sounds dan de Vox (en is een stuk lelijker, het oog wil ook wat)

Wat volgens mij ook uitmaakt voor dat soort kleine ampjes voor de slaapkamer, de modeling bakken zijn allemaal closed back, en dan is het makkelijker om op laag volume een sound met meer druk te genereren.

SloeGin
8 december 2012, 19:03
Yamaha tbr 5 of 10 volgens mij rond de 200eu en stereo geluid, breder geluid ga je op thuisvolume niet krijgen!

Voor dat budget is dit inderdaad de beste optie lijkt mij!

michke
11 december 2012, 23:35
Even een update. Momenteel speel ik nog steeds op men cube15xl. Maar onlangs op een reunie een oude schoolkennis tegengekomen en blijkt dat die kerel al een 15-tal jaar gitaar speelt, ik had dan ook meteen mijn gesprekspartner gevonden voor die avond :)
Ik vertelde over mijn probleem en die oude kennis was zo vriendelijk op mij een distortion pedaaltje te geven dat hij al jaren niet meer gebruikt. Dus voorlopig amuseer ik me alweer iets beter. De klank zal wel verre van perfect zijn maar ik heb er toch al plezier aan beleefd, is een klein (volgens hem destijds goedkoop) pedaaltje wat hij vroeger zo een 20 euro betaald heeft, merk "danelectro", wat ik niet ken. Voorlopig ben ik dus tevreden maar denk er toch aan om volgend jaar een versterker met meer mogelijkheden te kopen, ik denk dat het mijn gitaar die een tiendvoud kost van wat mijn cube15xl kostte oneer aandoed. Ik zal daarbij rekening houden met alle replys die ik hier kreeg , waarvoor dank. @ smullie, bedankt en ik heb nog steeds interesse, maar wegens tijdgebrek zal ik er niet snel geraken vrees. En ik wil je echt wel meer betalen als een de prijs van een plectrum hoor :)
Nog een vraagje, ik lees op dit forum veel goed over Blackstar versterkers, zou ideaal zijn voor rock/punk enz... Ik kwam dit tegen op internet ==> http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/blackstar-ht-5-tube-combo-131642661.html?qq=Blackstar+HT+5+tube+combo&pcpl=1653+Beersel&afstand=-&pc_id=67&afd= Het is op 5 minuten vanwaar ik woon en het zit binnen mijn budget, is dit een faire prijs? Zoja, zou ik wel eens een kijkje willen gaan nemen en zijn er eventueel zaken waar ik op een moet letten...? Alvast bedankt.

Speeddemon
12 december 2012, 09:45
Nog een vraagje, ik lees op dit forum veel goed over Blackstar versterkers, zou ideaal zijn voor rock/punk enz... Ik kwam dit tegen op internet ==> http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/blackstar-ht-5-tube-combo-131642661.html?qq=Blackstar+HT+5+tube+combo&pcpl=1653+Beersel&afstand=-&pc_id=67&afd= Het is op 5 minuten vanwaar ik woon en het zit binnen mijn budget, is dit een faire prijs? Zoja, zou ik wel eens een kijkje willen gaan nemen en zijn er eventueel zaken waar ik op een moet letten...? Alvast bedankt.
De prijs is ok (nieuwprijs rond de 440-450), maar weet wel dat dit een ouder type is; hier zit geen galm op en geen tone-control voor het cleane kanaal, wat de HT-5 CR (C voor Combo en R voor Reverb) wel heeft.

Napoje
12 december 2012, 09:59
€ 200-, zou een mooie prijs zijn. Met reverb wat meer maar die zit er niet op.

smullie
12 december 2012, 11:00
@ smullie, bedankt en ik heb nog steeds interesse, maar wegens tijdgebrek zal ik er niet snel geraken vrees. En ik wil je echt wel meer betalen als een de prijs van een plectrum hoor :)

:)
Je geeft ervoor wat je wil. ;) Hier ligt het toch maar in de weg.

laat maar iets weten.