PDA

View Full Version : Yes ik zit in de schoolband



valentino
28 november 2012, 18:01
Hallo ik mag meespelen met kerst in de schoolband ik speel het meest op de Greg Bennett LR-1 .Ook heb ik een samick lespaul model en een Ibanez GRX 40 de Ibanez staat nu op school en daar reperteer ik mee op school. we zijn aan het oefenen voor de kerst en ik moet 6 nummers leren voor 20 december . ik kan nu al 5
nummers goed meespelen.

De gitaar kamer waar ik oefen is net aangepast en heeft nu gordijnen tegen de muur en de ramen en een vloer kleed op de vloer . Dit is gedaan voor een mooier geluid de kamer klonk nog al hol.

mijn vader heeft een filmpje gemaakt

http://www.youtube.com/watch?v=wG6NnqIp6WI

smullie
28 november 2012, 18:05
Proficiat!!:blast:

muziekschuur
28 november 2012, 18:07
Hallo Valentino. Mijn papa had nix met gitaarspelen. Zuinig zijn op zo'n pa. En vroeg geleerd is oud gedaan. Vergeet niet de basloopjes van de muziek op de radio te spelen. Dan merk je al snel in welke toonsoort ze gespeeld worden. Dat in combinatie met de toonladders die je leert op je muziekschool zul je snel nog meer kunnen spelen dan de grondnoten van het liedje...

Veel plezier Valentino.

titzenpitzer
28 november 2012, 18:21
Proficiat! Ziet er een vette gitaar uit :punk:

valentino
2 december 2012, 17:02
ik heb mijn vader weer een liedje laten opnemen. Vrijdag had ik weer gitaarles en heb ik de tab van het laatste liedje gekregen .Gisteren en vandaag geoefend . Het lukt al aardig.

Dit speel ik op mijn Gerg Bennett LR-1

https://www.youtube.com/watch?v=6HiKtW-qMH4&feature=plcp

Riny
2 december 2012, 17:11
Hoi Valentino,

Super leuk om je zo bezig te zien.
Ga vooral zo door en het kan alleen maar nog beter worden.
Als ik jou zo zie zitten zie ik mijzelf weer terug toen ik jouw leeftijd had en begon met gitaarspelen.

Wees trots op jezelf en ga zeker door.
Helemaal toppie.

RobinH
2 december 2012, 17:18
Gefeliciteerd!

Klinkt al wel aardig goed hoor :). En het ziet er wel erg leuk uit, die gitaar lijkt echt erg groot. Maar wel knap, jong en toch goed kunnen spelen. Mag ik vragen hoe lang je al speelt?

valentino
2 december 2012, 17:32
ik ben vorig jaar oktober begonnen met gitaar spelen eerst bij muziek school in almere maar dat ging niet zo goed in september ben ik op les gegaan bij Cees bijster in almere. Daar is het heel leuk en leer ik erg veel. Cees heeft de liedjes voor mij omgezet van noten naar Tab. Ik heb nog een andere Samick les paul gitaar en een Ibanez GRX 40 als ik die verkoop mag ik de GRX 70 hebben die mijn vader heeft gekregen van een colega. de GRX 70 is veel vetter.

RobinH
2 december 2012, 17:36
Zozo, dat klinkt goed! En je speelt dus eigenlijk niet eens zo heel lang. Zo zie je maar dat je redelijk wat oppikt als je nog jong bent :). Ik hoop dat je de GRX 40 snel verkocht krijgt ;). Want een nieuwe gitaar is altijd leuk. Veel plezier met je lessen nog, en natuurlijk ook met het oefenen voor je optreden! :D

frekie
2 december 2012, 18:26
Ik zat laatst tot 1 uur 's nachts op Donna Lee van Charlie Parker te zwoegen op de gitaar. Ik geef toe dat tabs makkelijker lezen dan noten. Maar eigenlijk moet je toch noten leren lezen, hoe moeilijk dat ook is op de gitaar. En harmonieleer, lijkt allemaal moeilijk en droge materie maar je hebt het gewoon nodig. Toonladders, kwartencirkel, kwintencirkel. Je bent nu jong, je vingertjes zijn nog soepel en je hersentjes zijn nog volop in ontwikkeling. Dus leer gewoon alle noten in alle posities, ook hoe ze er uitzien op de notenbalk. De meest gebruikte toonladders over de hele toets, majeur, mineur, majeur/mineur pentatonisch. In ieder geval de eenvoudige akkoorden in ALLE omkeringen: majeur, mineur, dominant septiem, verminderd, overmatig. Dan 9, 13, majeur en mineur 7 enz.

Ik ben nu 30 jaar bezig op het ding en heb eigenlijk 30 jaar lang maar wat aangekloot zoals de meeste electrische gitaristen. Mijn gehoor is nu goed ontwikkeld, ik kan op het gehoor met veel dingen zo meespelen. De meeste rock ('n roll) en blues dingen gaan zo wel. Maar als je echt verder wil komen dan blijkt de gitaar gruwelijk ingewikkeld. En als je met blazers gaat spelen, die kunnen allemaal noten lezen.

Groot voordeel van deze tijd is dat ALLES online staat: Youtube filmpjes, noten, realbooks, tabs, PDF's van lesboeken, geweldige apps voor je smartphone of tablet als Chord. Je hebt de kennis voor het oprapen.

Zonnecaster
2 december 2012, 19:04
ik zou, als ik jou was, ook proberen zoveel mogelijk te leren over muziektheorie. Natuurlijk ook tabs goed kunnen gebruiken, maar uiteindelijk zijn tabs veel meer beperkend dan normaal muziekschrift en zul je dus op een hoog niveau uit gaan komen op de notenleer. En dan ben je maar wat blij als je ermee om kunt gaan omdat je het nu geleerd hebt... leren gaat nu eenmaal makkelijker in je tiener en twintiger jaren dan de decennia erna ...

maar als ik je filmpje zo zie, gaat het hartstikke goed en heb je het spelen absoluut onder de knie ... nu hoef je alleen maar gewoon door te gaan met spelen en plezier te hebben ... zoals gezegd .. verstandig zou zijn dat spelen te verrijken met notenleer en muziektheorie, majah het aller verstandigst is natuurlijk gewoon plezier hebben in het spelen, meestal gaat het dan vanzelf ;)

have fun!

valentino
2 december 2012, 20:54
Hallo allemaal erg leuk jullie reacties op de post van onze zoon. Hij heeft er erg veel plezier in en oefend nu ook uit zich zelf elke dag minimaal 30 minuten. Hij gaat ook noten leren lezen, maar de focus is nu ff helemaal gericht op 20 december het optreden met de schoolband. Wij zijn super trots op hem 6 nummers leren in 5 weken das best wel pittig. zeker als je bedenkt dat hij op 1 september nauwlijks iets had opgestoken van zijn vorige gitaar leeraar.

Nogmaals bedankt net heeft hij de reacties doorgelezen en hij glunderde van oor tot oor.

da Liks
2 december 2012, 21:05
Goed gedaan jongen!

Duhsjaak
2 december 2012, 21:34
Hi Valentino
Heel leuk dat je vader er filmpjes van maakt. Da's twee keer plezier:
- het spelen
- het terugzien

Gaat goed zo! Je bent een fijne gitarist.
Vriendelijke groet, Gus

Lush High
2 december 2012, 22:30
Goed bezig! Ik zou wel de gitaren regelmatig goed stemmen, ik hoor in meerder filmpjes dat ze niet helemaal lekker gestemd zijn en dat is natuurlijk zonde van je goede gitaarspel!

Rizz
2 december 2012, 22:53
Top man! Mijn eerste bandje was ook de schoolband, 2x per jaar optreden (3 jaar), met kerst en pasen volgens een thema. Maar dan wel lekker covers. Ook nog met nu een min of meer bekende Nederlander, Timo Somers kent 'm wel (Delain). Maar dat is al langer geleden als jij nu oud bent.. Zo tof als de hele school toekijkt en zo eng ook. :D Heel veel succes, je gaat hier heel veel van leren! En vergeet vooral niet om plezier te hebben!

valentino
20 december 2012, 21:15
Vandaag heb ik met de schoolband gespeeld. Ik vond het best wel spannend om te doen, we waren met 10 kinderen en 4 juffen.
Tim mijn vriend speelde drum samen met nog een jongen en ik was de enige op een electrische gitaar Amber speelde Viool en twee jongens samen op key board en 4 blazers. Alleen ik en Tim speelde alle zes de nummers die we deden. Mijn vader heeft het laatse nummer opgenomen met zijn telefoon.

https://www.youtube.com/watch?v=aVHCgDnGSiA

Oranjeaap
20 december 2012, 21:16
Verspil geen tijd aan noten leren lezen. Je hebt er als gitarist vrij weinig aan, en maakt het leerproces onnodig saai.

macwilliams
20 december 2012, 23:48
Vandaag heb ik met de schoolband gespeeld. Ik vond het best wel spannend om te doen, we waren met 10 kinderen en 4 juffen.
Tim mijn vriend speelde drum samen met nog een jongen en ik was de enige op een electrische gitaar Amber speelde Viool en twee jongens samen op key board en 4 blazers. Alleen ik en Tim speelde alle zes de nummers die we deden. Mijn vader heeft het laatse nummer opgenomen met zijn telefoon.

https://www.youtube.com/watch?v=aVHCgDnGSiA

En? Was je een beetje nerveus?
Hartstikke goed man :ok:

Nocki
21 december 2012, 12:33
Geweldig man! Leuk gedaan! En fantastisch nummer ook! :-) Hou ik wel van!

deejee
21 december 2012, 20:13
Je bent echt goed bezig, hoe soepel klinkt die uitvoering, bij je repetitie-filmpje klonk het nog wat houterig maar nu een perfecte uitvoering. Vast wel zere vingers gehad tijdens het oefenen, je bent een doorbijter. Lekker zo doorgaan en gefeliciteerd met je eerste optreden.

Jedeel
22 december 2012, 02:09
Je bent echt goed bezig, hoe soepel klinkt die uitvoering, bij je repetitie-filmpje klonk het nog wat houterig maar nu een perfecte uitvoering.

Dat is écht opvallend; een kleine 3 weken verder en we horen een geweldige vooruitgang!!!
Gefeliciteerd!!!

Pepe
22 december 2012, 02:35
Als je net zo goed gitaar gaat spelen als je schrijft komt het wel goed. Keep up the good work.

zoon van Piet
22 december 2012, 10:25
Prima gedaan! Inderdaad een behoorlijke vooruitgang in en paar weken. En dat terwijl hier de hele school op je vingers zit te kijken. Nogal wat gitaristen kunnen thuis de sterren van de hemel spelen, maar bakken er niks van als ze voor het 'monster met honderd koppen' staan. Jij presteert onder druk. Complimentjes.

FrankC
22 december 2012, 11:57
Bij schoolbandjes moet ik altijd hier aan denken::)


http://www.youtube.com/watch?v=aP1HeThUlvw