PDA

View Full Version : HNGD: Telecaster Am. Std. 2012



SnoopWinckel
28 november 2012, 12:56
Eigenlijk een late HNGD, want ik heb deze gitaar al bijna twee weken liggen :D

Anyhoo, deze tele heb ik gekocht na een hevige GAS aanval voor een stratocaster :???:
Heel veel van mijn 'gitaarhelden' spelen op een strat en dus leek het voor mij heel logisch dat ik ook voor een strat zou gaan. Daarnaast is een strat een heel veelzijdige gitaar, kortom de ideale gitaar voor mij (dacht ik).

Initieel heb ik dan ook redelijk wat strats getest, en ik kon van geen enkel exemplaar zeggen dat het
een slecht instrument was. Toch was er nooit een echte 'klik'. Ik heb nog altijd geen idee hoe dit komt, maar niet getreurd want er is ook nog zoiets als een tele :crazyhappy:

De eerste keer dat ik een tele vastnam (Am. Std. 2012) was ik meteen aangenaam verast. De output (tov een strat) viel meteen op. Daarnaast viel de veelzijdigheid van het instrument me ook op. Al de (cliché) riffjes en licks die ik speelde klonken exact zoals ik ze in mijn hoofd had. Na het testen van een aantal modellen in de MiM en MiA reeks heb ik gekozen voor de 2012 standard vanwege de pickups en de ergonomie van het instrument. De belly cut vind ik echt aangenaam, ook al ben ik niet van de breedste :D
De Baja tele heb ik ook overwogen, maar de S1 schakeling en de vintage ergonomie zijn niet weggelegd voor mij.

De eerste foto is die van Fender zelf, omdat ik vind dat de transparant rode finish niet goed doorkomt op mijn foto's. Het betreft dus de 'Crimson Red' versie met maple fretboard.
http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0113202738_frt_wlg_001.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj259/Pookiemccoo/kist2.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj259/Pookiemccoo/whole2.jpg

En nu terug naar de twaaaaaang :punk:

Eko
28 november 2012, 13:35
Kijk , dat is nu een mooie plank! Die tele schreeuwt om gebruikt te worden. Dat rood heeft iets extra`s vind ik. Het mooie is , voor mij, het klassieke ontwerp en de combinatie met moderne zaken zoals de bellycut en de electronica. Om maar te zwijgen van de 6 zadels die intoneren iets prettiger maken. Feli!

DemolitionColorScheme
28 november 2012, 13:51
Nice! Mooi dat die grain zo zichtbaar is.

Hendriks
28 november 2012, 14:14
Wow , mooi hoor , dat rode met die maple neck en een bellycut is ook fijn , gewoon erg comfortabel.

jutter
28 november 2012, 16:04
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen........ laat ik het maar houden op bloedmooi! Gefeliciteerd!

De V
28 november 2012, 20:50
Wow!

Wat een toffe rooie tele!
Ik krijg er gewoon GAS van joh.

fantastik_badr
28 november 2012, 23:08
Ik heb exact hetzelfde met Strats als jij... Ik vind de sound heerlijk en een aantal van m'n "gitaarhelden" spelen er ook op, maar ik kan me gewoonweg niet vinden in een Strat als t gaat om zelf bespelen... Tele's daarentegen: heerlijke planken, ondanks dat ik altijd een GIbson-man ben geweest :)

Have fun ermee!!!

Brewskie
28 november 2012, 23:20
Mooi ding. Mooie kleur rood. Brug vind ik niet mooi. Maar wel goed om te palm-muten, wat met ashtray moeizamer gaat. Dat blijkt de reden te zijn dat de opstaande randen weg zijn. Succes ermee. Met 3 strats en 1 LP ben ik nog tele-loos.

Wiellem
28 november 2012, 23:31
Coole gitaar, nu wil ik stiekem toch wel voor een telecaster gaan sparen ipv nog een les paul :P

zeppo
29 november 2012, 01:25
Een belly-cut op een Tele? Wat een onzin, telecasters moeten snijden!

vulvasonic
29 november 2012, 03:07
Een belly-cut op een Tele? Wat een onzin, telecasters moeten snijden!

Dat dan weer wel natuurlijk. :)
Ik geilde ooit op een Tele deluxe (?) met binding, maar niet voor gegaan vanwege de belly cut. Het verbaast me ook een beetje dat dit nu blijkbaar ook te vinden is op een American Standard Telecaster. Klopt dit wel?

Verder wel een schoonheid. Met tortoise slagplaatje zou ik 'm zelfs nog mooier vinden (icm de rode finish).

Gefeliciteerd! :)

Brewskie
29 november 2012, 07:55
Dat dan weer wel natuurlijk. :) Het verbaast me ook een beetje dat dit nu blijkbaar ook te vinden is op een American Standard Telecaster. Klopt dit wel?


Ja, het blijkt te kloppen. Hier een thread op tdpri, waar de conservatievelingen er ook schande van spreken.

http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/319001-2012-american-standard-upgrades-belly-cuts-teles-now-standard-5.html

Blasphemy!
http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/347996-2012-body-contour-blasphemy-2.html

SnoopWinckel
29 november 2012, 09:08
tja, jammer voor de conservatievelingen/puristen. Ik vind het gewoon een (h)eerlijke gitaar, historisch correct of niet :)

Brewskie
29 november 2012, 11:20
tja, jammer voor de conservatievelingen/puristen. Ik vind het gewoon een (h)eerlijke gitaar, historisch correct of niet :)
Zo is het. Een model moet zich kunnen evolueren. Als je een historisch correct model wilt, neem je een 52 Reissue of een echte vintage.

vulvasonic
29 november 2012, 14:01
Zo is het. Een model moet zich kunnen evolueren. Als je een historisch correct model wilt, neem je een 52 Reissue of een echte vintage.

Best interssant, gezien het feit dat Leo Fender de Stratocaster zag als de verbeterde versie van de Telecaster. Dus in die zin is de Tele al geëvolueerd.

Is hier op GN al een topic over dit onderwerp? Anders begin ik 'm. :D

MyGreenLady
29 november 2012, 14:05
Kijk, zó vind ik een Telecaster echt perfect. Less is more. Loads more!


Best interssant, gezien het feit dat Leo Fender de Stratocaster zag als de verbeterde versie van de Telecaster. Dus in die zin is de Tele al geëvolueerd.

Is hier op GN al een topic over dit onderwerp? Anders begin ik 'm. :D

Ik ga even diep doen.

Vinken op verschillende eilanden ontwikkelen zich ook anders. Als je muziekanten als verschillende eilandjes ziet en de gitaren als vinken...

Ik stop nu weer met diep doen. :)

terrasbeest
29 november 2012, 15:36
Dit type is dan ook niet helemaal religieus correct.