PDA

View Full Version : Gitaarbouwpakket



Jordi1998
27 november 2012, 21:08
Hallo iedereen,
Ik ben Jordi, 14 jaar en speel al 5 jaar acoustische gitaar. Nu wil ik graag op elektrisch overstappen, ik vind jazz-gitaren heel mooi. Maar ze zijn super duur en nu ben ik wel technisch, weten jullie misschien of hiervan bouwpakketten zijn. Ik weet wel dat ze niet goed zijn, maar ik heb niet zoveel te besteden.
alvast bedank Jordi

Daan Muller
27 november 2012, 22:03
Hallo Jordi,

als je op marktplaats naar Jazz Gitaar zoekt vindt je ook een bouwpakket. Hoe de kwaliteit daarvan is zou ik niet weten.

Het in elkaar schroeven is zo gebeurd, solderen is het werk ook niet. Het meeste werk, tijd en ook nog wel wat geld zal in het lakken gaan zitten. Om dat mooi te krijgen is nog zo makkelijk niet.

grtz. Daan

ErikM
27 november 2012, 22:05
Een epiphone wildkat of allaykat?
Klinken best tof en zijn redelijk geprijsd...

roger
27 november 2012, 22:21
Ik heb ook ooit gedacht een jazzgitaar bouwpakket te kopen, totdat ik zag hoe je de electronica via de F-gaten naar binnen moet frotten...daar ben ik afgehaakt,

Ik heb toen een Les Paul Jumior kit besteld en deze niet gelakt maar met waterbeits en Danish Oil afgewerkt, werkt perfect, is goedkoop en supermooi resultaat!

bad65
28 november 2012, 08:42
Die electronica naar binnen frutselen valt 100% mee hoor. Heb op mijn Epi Dot de potmeters vervangen en met een sluiting van vuilniszakken zo naar binnen getrokken...

El_Mano
28 november 2012, 09:38
Een stukje draad met een krimpkous aan de schacht van de potmeters en schakelaar werkt echt fantastisch!

ErikM
28 november 2012, 11:43
Op youtube staat een video waarin iemand de elementen van een Gretsch 5120 vervangt.
De truuk die hij gebruikte was plastic slangetjes op de potmeters en schakelaars.

Maar on topic: Bedoel je een echte Jazz gitaar, of een Gibson ES model? De laatste zijn wel als bouwpakket te krijgen, de eerste denk ik niet. Ik zou persoonlijk op een kant en klaar model gokken, de goedkope pakketen zijn doorgaans niet zo tof, en voor dat het een beetje leuk eruit ziet, goed speelt en klinkt... Als het om bouwplezier gaat, kun je beter een telepakket of zo nemen, en als het om een leuke jazzgitaar gaat, zou ik dit forum afschuimen en de rest van internet.

jpdb
28 november 2012, 11:44
De bouwpakketten die worden aangeboden zijn best leuk, maar ik bang dat je er als newbie verstrikt raakt in een aantal zaken. eenmaal inelkaar geknutseld moet het ook nog speelbaar worden gemaakt. er wordt ook aangegeven bij veel van dit type pakketten dat het een "gevorderde" niveau vereist. Kijk liever bij de cheapo webwinkels die hele leuke hollow-body's aanbieden voor zeer lage prijzen.
Je kan dan meteen beginnen met spelen en met die gitaar jezelf aanleren hoe hem af te stellen, er is daarover genoeg info te vinden op dit forum en trouwens zijn er ook veel goede sites op het internet, effe googelen.
houdt er ook rekening mee dat je investering niet klaar is met het aanschafbedrag van het pakket,( zie de post van Daan Muller), er komt immers nog lak bij, kan een potje van de hema zijn... maar er zijn veel betere finishes te krijgen die je gitaar niet allen mooier maken maar ook de klank beter tot hun recht doen komen. Het totaal bedrag zal niet veel verschillen met een instap hollowbody of een goede 2e hands. Als de klank je niet bevalt kan je zo een gitaar pimpen zoveel je wilt. Het is goed voor te stellen dat je zelf een gitaar op deze manier wilt bouwen, is ook heel leuk werk (vindt ik), maar houdt rekening met een flinke moeilijkheidsgraad.
eenmaal een pakket supergoed afgebouwd geeft je een gitaar van een kwaliteit die vergelijkbaar is met veel instap semi-hollowbody's.

Doe je voordeel met alle gegeven adviezen succes!

Jordi1998
28 november 2012, 16:46
Ok, wat ik dus nu begrijp is dat het afstellen zeer lastig klusje is. Ik wist al dat je moest lakken en polijsten. Dat de bouwpakketten niet zo goed waren wist ik wel maar nu kom ik dan op mn volgende vraag. Als ik een gitaar zou kopen kant en klaar, dan moet je hem toch nog steeds afstellen???????

barno
28 november 2012, 16:47
Het afstellen is niet zo lastig als de gitaar qua basis goed gebouwd is. Voordeel van een nieuwe gitaar is dat men deze in de winkel afstelt naar jou wensen.

Jordi1998
28 november 2012, 17:10
Ik eat rond gekeken op thomann en vond de es gitaren niet zo goed klinken en nu heb ik deze gezien en mijn vraag (pfff alweer een) is deze gitaar een beetje te pruimen
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_l400_shb_classic_series.htm

barno
28 november 2012, 17:43
Ik eat rond gekeken op thomann en vond de es gitaren niet zo goed klinken en nu heb ik deze gezien en mijn vraag (pfff alweer een) is deze gitaar een beetje te pruimen
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_l400_shb_classic_series.htm

Gitaren koop je niet op basis van klankjes die op het internet staan. En als je online koopt, is er natuurlijk geen klantgerichte afstelling bij. Voor de prijs zal die Benton wel ok zijn, maar het is bepaald geen jazzgitaar natuurlijk. Goedkope LP modellen excelleren meestal niet in klank : alles aan die gitaar is budget, zeker de pickups

Jordi1998
28 november 2012, 17:48
Ok, ik verwacht ook geen pickups van waarde 1000 euro ofzo. Maar zijn die HBs redelijk om mee te beginnen en dan miss laten afstellen bij een muziekwinkel

Bassa
28 november 2012, 18:35
Als je een gitaar koopt/besteld kan je verwachten dat ie gewoon goed bespeelbaar is. (aan jou reacties te lezen heb ik het gevoel dat jij denkt dat je elke gitaar moet afstellen voordat je de gitaar kan bespelen).

barno
28 november 2012, 18:40
voor een afstelbeurt in een winkel zal je wel moeten betalen. Ze zien daar - terecht - niet graag mensen afkomen die een gitaar hebben gekocht op het internet ipv in hun winkel. Als je in een winkel koopt, krijg je service, als je koopt via het internet niet. vandaar het prijsverschil .

Ga naar een winkel, test zelf gitaren uit, ipv op basis van online het allergoedkoopste ongetest te kopen.

El_Mano
28 november 2012, 18:43
Hoi Jordi Ik heb een forse collectie gitaren, pakweg een stuk of 20. en een paar er van zijn gerenommeerde "prullen" bvb een Jack en Danny les Paul een Gold top met p90 elementen de waarde van die gitaar is schat ik rond de 150 euro Maar gisteravond heb ik er mee op een podium gestaan naast een gitarist met een peperdure Gibson les paul, en waren we het er beide over eens dat de klank, bespeelbaarheid en afwerking in geen verhouding staan tot het enorme prijsverschil tussen deze uitersten.

Ook heb ik een prachtige Amerikaanse Fender waaruit ik maar geen geluid kan krijgen op welke versterker ook dat me tot een prestatie krijgt waar ik blij van wordt.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je die harley benton in je handen hebt en het voelt goed, of met de door jou zo gewaardeerde Semie hollow body een klik hebt is dat belangrijker dan onze mening! Niets is zo belangrijk als wat je zelf vind van de gitaar! Ik heb een samic "Gregg Bennet" Avion 1 Ook dat is een budget gitaar met een onverwacht goede afwerking en met goede kwaliteits onderdelen Natuurlijk doet dat ding het afleggen tegen een dure Gibson maar de gemiddelde Epipphone geeft hij makkelijk het nakijken.

Een andere favoriet die ik heb in de budget range die ik heb is een Johnson Grooveyaerd een semi holllow body van het ES 335 type.
Echt een beest van een gitaar. Ik heb ook een dergelijke gitaar in mijn handen gehad van Richwood (die hebben trouwens ook de grote jazz bakken) Een dikke voldoende scoren die dingen, zeker als je er niet professioneel mee op pad hoeft. De veelzijdigheid e bruikbaarheid maken het mijns inziens de moeite waard ze op marktplaats of speurders een s op te zoeken, en waar mogelijk eens te testen. zoek de genoemde merken en types maar eens op
Succes

barno
28 november 2012, 18:45
Als je een gitaar koopt/besteld kan je verwachten dat ie gewoon goed bespeelbaar is. (aan jou reacties te lezen heb ik het gevoel dat jij denkt dat je elke gitaar moet afstellen voordat je de gitaar kan bespelen).

elke gitaar moet idd goed worden afgesteld in de winkel (en in functie van de wensen van de koper). Dat gebeurt bij online dozenschuivers niet hoor. is gewoon basis fabrieksafstelling die natuurlijk geen rekening kan houden met klimaat enz... waar die gitaar uiteindelijk wordt verkocht

El_Mano
28 november 2012, 19:23
helemaal mee eens Barno. Ik werd een paar jaar geleden gevraagd om mee te gaan met een beginnend gitarist. Attent gemaakt op de London City Comet mk1 die erg goed uit de test kwam wilde hij er een kopen. Dus op naar de dichts bijzijnde gitaar shop waar ze voor handen waren. In de winkel kregen we en exemplaar in handen en werd aangesloten op een 1e klas tube amp. Het ding speelde zeker niet beroerd ( actie in mijn smaak wat te hoog en niet mijn soort snaren maar Oke) en klonk over die amp als een prima Telecaster.
maar toen we dus besloten de gitaar te kopen werd de gitaar weer netjes op de haak in het rek gehangen en ging de verkoper het magazijn in en kwam terug met een driehoekige kartonnen doos met daar in de gitaar die we zouden mee krijgen.??

Natuurlijk was ik het er niet mee eens maar wat we er ook van vonden dit was de deal en anders jammer. Het prijs verschil was door de aanbieding voor de koper te groot om elders te gaan kijken dus hebben we dit exemplaar mee genomen.
Ik ben er uiteindelijk in geslaagd, deze gitaar boven het gemiddelde te krijgen wat afwerking en afstelling betreft maar het was een tijdrovend klusje.
Inmiddels heb ik er zelf een als cadeau in ruil voor customizen van bluesharps ( frezen houten kammen en deksels) en die kwam uit de voorraad van 350 stuks en is uitgezocht door de handelaar, waaraan niets is gedaan en zelfs met de inmiddels roestige fabrieks snaren onwijs goed is en klinkt.
Er zit dus in elke serie een paar uitzonderlijke goede maar ook aan zienlijk minder goede tussen. Het belangrijkste is dus je handen en oren de gitaar laten beoordelen. en dan bedoel ik niet de kleur :punk:

Jordi1998
28 november 2012, 19:55
Ik heb zelf al in de winkel gekeken voor gitaars beetje gespeeld en had eerst een Squier telecaster vibe, die speelde wel lekker maar die was 350€ bij de winkel. Toen speelde ik wat op een Richwood strat van 100€ en die speelde heerlijk. Ik kijk nog wat verder en iedereen heel veel bedankt voor jullie reacties!!!:)

guitarkid
12 december 2012, 21:06
Hoi Jordi Ik heb een forse collectie gitaren, pakweg een stuk of 20. en een paar er van zijn gerenommeerde "prullen" bvb een Jack en Danny les Paul een Gold top met p90 elementen de waarde van die gitaar is schat ik rond de 150 euro Maar gisteravond heb ik er mee op een podium gestaan naast een gitarist met een peperdure Gibson les paul, en waren we het er beide over eens dat de klank, bespeelbaarheid en afwerking in geen verhouding staan tot het enorme prijsverschil tussen deze uitersten.

Ook heb ik een prachtige Amerikaanse Fender waaruit ik maar geen geluid kan krijgen op welke versterker ook dat me tot een prestatie krijgt waar ik blij van wordt.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als je die harley benton in je handen hebt en het voelt goed, of met de door jou zo gewaardeerde Semie hollow body een klik hebt is dat belangrijker dan onze mening! Niets is zo belangrijk als wat je zelf vind van de gitaar! Ik heb een samic "Gregg Bennet" Avion 1 Ook dat is een budget gitaar met een onverwacht goede afwerking en met goede kwaliteits onderdelen Natuurlijk doet dat ding het afleggen tegen een dure Gibson maar de gemiddelde Epipphone geeft hij makkelijk het nakijken.

Een andere favoriet die ik heb in de budget range die ik heb is een Johnson Grooveyaerd een semi holllow body van het ES 335 type.
Echt een beest van een gitaar. Ik heb ook een dergelijke gitaar in mijn handen gehad van Richwood (die hebben trouwens ook de grote jazz bakken) Een dikke voldoende scoren die dingen, zeker als je er niet professioneel mee op pad hoeft. De veelzijdigheid e bruikbaarheid maken het mijns inziens de moeite waard ze op marktplaats of speurders een s op te zoeken, en waar mogelijk eens te testen. zoek de genoemde merken en types maar eens op
Succes

Goed verhaal!!!!!! :ok:

grizzly
13 december 2012, 23:01
Goed verhaal!!!!!! :ok:

+ 1.
Amen ;)