PDA

View Full Version : Hohner Orgaphon 60 MH: keramische speakers of alnico?



ellisvertellis
26 november 2012, 23:28
Hallo,

Ik heb een leuke versterker gekocht, nl een Hohner Orgaphon 60 MH, en probeer al een tijdje te achterhalen of de speakers keramische of alcino magneten hebben. Er is niet erg veel over te vinden op het net en ik dacht dat misschien iemand op het forum mij daar iets over kan zeggen.

Ben benieuwd...

Alvast bedankt!

Chris Winsemius
27 november 2012, 00:11
fotootje achterkant speakers kan helpen......

ellisvertellis
27 november 2012, 00:31
Hier een fotootje van het net. Ik vergiste mij, het gaat om de 41 mh, niet de 60 mh. Beiden hebben ze die opvallende blauw-rood gekleurde speakers...

https://www.google.be/search?q=hohner+orgaphon+41mh&hl=nl&client=safari&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=4PmzUJ3SGsOx0AXg0oG4DA&ved=0CDMQsAQ&biw=320&bih=416#i=3

zoon van Piet
27 november 2012, 10:21
ach ja, die speakertjes zaten soms ook in oudere Dynacords e.d.
( ze zijn gewoon te koop, als je even zoekt.. (http://www.ebay.co.uk/itm/2-x-12-Lautsprecher-Hohner-Orgaphon-60-MH-/271039908797))
Geen idee of ze K of A zijn, eigenlijk. Lijkt me gezien het tijdsgewricht Alnico te zullen wezen..

De orgaphon is best leuk voor gitaar, zeker vanwege de keuzemogelijkheden die je hebt. ieder van die 26 of zo kanalen heeft een andere gevoeligheid en ik herinner me dat er eentje tussen zit die enorm over de rooie gaat van een doodgewone gitaar - al kan dat ook gewoon een kapot kanaal geweest zijn op het ding waar ik ooit een tijdje op repeteerde. ;)

Leuk ding voor erbij, maar dit is toch niet een vervanger voor je Fender Pro reverb, hoop ik?

ellisvertellis
27 november 2012, 12:47
Ja, naar zijn leeftijd gekeken dacht ik ook alnico, maar geen idee hoe je dit herkent aan een speaker...



Leuk ding voor erbij, maar dit is toch niet een vervanger voor je Fender Pro reverb, hoop ik?

Wel, het zal je wellicht verbazen, maar zoals het er nu voor staat denk ik de Pro weg te doen en in te ruilen tegen de Orgaphon...

Wat ik het meeste zal missen aan de Pro is de reverb. Voor de rest klinkt die bak hol, veel te weinig mids zoals ik al aangaf bij mijn vorige topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157237-Fender-Pro-Reverb-SF-quot-mid-tone-knop-mod-quot.

Nu kan ik heel die Pro verder modden tot ik vind wat ik zoek, al dan niet met midtone knop en wat nog allemaal. Feit is dat ik die Hohner precies geeft wat ik mis in de Fender: meer (hoge) mids, meer "in your face", helder en warm met evenveel bas als wat ik van een Fender verlang. Akkoord, aan die Hohner moet ook wat gesleuteld worden (geaarde stekker, caps vervangen en zo meer), maar dat ding gaat mij in totaal maar een 10de kosten van de Pro reverb! En dat speelt toch ook...

Ik ga nog 1 ding proberen met de Fender, de "blacktorn" config vliegt eruit en ik probeer een set meer standaard Fender speakers (Jensen C12N, P12Q, zoiets...) Als dan blijkt dat de speakers de missing link waren, dan hou ik hem.

Pff, keuzes, keuzes...

Chris Winsemius
27 november 2012, 15:24
ik denk dat het ceramische speakers zijn

7ender
27 november 2012, 20:25
Ja, naar zijn leeftijd gekeken dacht ik ook alnico, maar geen idee hoe je dit herkent aan een speaker...



Wel, het zal je wellicht verbazen, maar zoals het er nu voor staat denk ik de Pro weg te doen en in te ruilen tegen de Orgaphon...

Wat ik het meeste zal missen aan de Pro is de reverb. Voor de rest klinkt die bak hol, veel te weinig mids zoals ik al aangaf bij mijn vorige topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157237-Fender-Pro-Reverb-SF-quot-mid-tone-knop-mod-quot.

Nu kan ik heel die Pro verder modden tot ik vind wat ik zoek, al dan niet met midtone knop en wat nog allemaal. Feit is dat ik die Hohner precies geeft wat ik mis in de Fender: meer (hoge) mids, meer "in your face", helder en warm met evenveel bas als wat ik van een Fender verlang. Akkoord, aan die Hohner moet ook wat gesleuteld worden (geaarde stekker, caps vervangen en zo meer), maar dat ding gaat mij in totaal maar een 10de kosten van de Pro reverb! En dat speelt toch ook...

Ik ga nog 1 ding proberen met de Fender, de "blacktorn" config vliegt eruit en ik probeer een set meer standaard Fender speakers (Jensen C12N, P12Q, zoiets...) Als dan blijkt dat de speakers de missing link waren, dan hou ik hem.

Pff, keuzes, keuzes...

Ik vind die Jensen luidsprekers eigenlijk tegen-vallen .( ondanks alle lof en aanbidding van de meeste mensen )
Ik had hier vorige week een 5F6-A ter reparatie met vier Jensen speakers er in , en dat ding klonk als een kartonnen doos.
Gelukkig heb ik er nog wát van kunnen maken .

ellisvertellis
27 november 2012, 20:58
Gelukkig heb ik er nog wát van kunnen maken .

Met dezelfde speakers? Of heb je er andere gestoken?

zoon van Piet
28 november 2012, 10:46
Ja, naar zijn leeftijd gekeken dacht ik ook alnico, maar geen idee hoe je dit herkent aan een speaker...



Wel, het zal je wellicht verbazen, maar zoals het er nu voor staat denk ik de Pro weg te doen en in te ruilen tegen de Orgaphon...

Wat ik het meeste zal missen aan de Pro is de reverb. Voor de rest klinkt die bak hol, veel te weinig mids zoals ik al aangaf bij mijn vorige topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157237-Fender-Pro-Reverb-SF-quot-mid-tone-knop-mod-quot.

Nu kan ik heel die Pro verder modden tot ik vind wat ik zoek, al dan niet met midtone knop en wat nog allemaal. Feit is dat ik die Hohner precies geeft wat ik mis in de Fender: meer (hoge) mids, meer "in your face", helder en warm met evenveel bas als wat ik van een Fender verlang. Akkoord, aan die Hohner moet ook wat gesleuteld worden (geaarde stekker, caps vervangen en zo meer), maar dat ding gaat mij in totaal maar een 10de kosten van de Pro reverb! En dat speelt toch ook...

Ik ga nog 1 ding proberen met de Fender, de "blacktorn" config vliegt eruit en ik probeer een set meer standaard Fender speakers (Jensen C12N, P12Q, zoiets...) Als dan blijkt dat de speakers de missing link waren, dan hou ik hem.

Pff, keuzes, keuzes...

Lekker eigenwijs! Vooral doen!
Al moet je met alle internetwijsneuzen wel stevig in je schoenen staan tegenwoordig: een heuse Fender vervangen door een raar ding dat vast alleen voor mondharmonica bedoeld kan zijn geweest? Kan nooit wat wezen.. ;)
En heb je al geëxperimenteerd met de verschillende ingangen, die allemaal verschillende gevoeligheden hebben? daar zitten nog aardige geluidsmogelijkheden..

7ender
28 november 2012, 11:07
Met dezelfde speakers? Of heb je er andere gestoken?

met dezelfde speakers ,..... 't kon 'r dan gelukkig nog nèt mee door...

( die Fender van jou is trouwens ook wel zo te veranderen dat je d'r blij mee bent hoor )

ellisvertellis
28 november 2012, 14:06
En heb je al geëxperimenteerd met de verschillende ingangen, die allemaal verschillende gevoeligheden hebben? daar zitten nog aardige geluidsmogelijkheden..

Meestal begin ik op de Orgaphon. Na een tijdje plug ik de gitaar in de Fender Pro en keer op keer ben ik verbaasd hoe minderwaardig dat klinkt tov de Orgaphon: het geluid van de Fender klinkt... kunstmatig en hard, dat is de beste omschrijving. Zachter en voller, zo omschreef mijn vrouw de Orgaphon, en die kent er echt niks van :-)!

De opties op deze amp zijn idd tof!

Je krijgt een dik geboost signaal met de vibratoknop uitgetrokken om de vibrato te activeren, maar die kan je er dan weer uitdraaien zodat je enkel de boost overhoudt.

Duw je de knop in en het klinkt allemaal wat dunner, beter voor funky ritme bv.

Er zit een heel mooie compressie op het hoog, wat mij deed denken aan alnico speakers, maar het zou ook het fenomeen "sag" kunnen zijn?

Je hebt 4 amp secties: 1 voor bas, orgel en harmonica, 1 voor gitaar dus, 1 voor reverb alleen en dan nog 1 voor de vibrato alleen. Dan heb je nog twee kanalen per ampsectie, allebei iets ander gevoiced, maar hoe ze het nu aangepakt hebben begrijp ik nog niet precies.

Het baskanaal is verschrikkelijk veel luider en klinkt compleet anders (uiteraard). Mijn Squier P-bas klinkt er erg lekker op, al mocht het geheel wat meer treble hebben. Ben dan ook gitarist en geen bassist...

Hoe je het vibrato en het reverb kanaal apart zou moeten gebruiken, begrijp ik niet goed. Iemand een idee daarover?

De reverb kan voor én na het vibrato signaal gezet worden (dat denk ik toch). Je kan dus maw de reverb laten vibreren en dat geeft dan een soort van delay effect. Daar de vibrato wel werkt, maar niet erg diep meer, heb ik hiermee nog niet echt uitgebreid kunnen experimenteren.

Veel zal opgehelderd worden als ik met het ding naar mijn amptech ga. Enfin, het zijn er ondertussen al 2 en een speakerbox (met aparte voorversterker??? iemand??) geworden... :-)

http://img685.imageshack.us/img685/4273/mg2772copy.jpg

ellisvertellis
28 november 2012, 14:29
die Fender van jou is trouwens ook wel zo te veranderen dat je d'r blij mee bent hoor

Twee dingen die mij daar een beetje van weerhouden:

a) doorverkoopwaarde: hoe meer ik eraan tweak, hoe minder origineel hij is en dat verkoopt toch iets minder prettig. Bij zo'n oudje waar niemand van wakker ligt voel ik mij al een pak minder schuldig als hij helemaal gemod wordt.

Maar vooral...

b) Zelf ken ik niks van electronica, dus moet het laten doen en dat kost geld. Als ik er nog geld aan geef, kan ik evengoed een boutique amp naar mijn zin laten maken...

Alles kan nog hoor, ben al ff bezig geweest met deze Fender en ben niet van plan hem door een impuls van de hand te doen.

Welke speakers zou jij aanraden, als je niet voor Jensens gewonnen bent?

7ender
28 november 2012, 16:27
Twee dingen die mij daar een beetje van weerhouden:

a) doorverkoopwaarde: hoe meer ik eraan tweak, hoe minder origineel hij is en dat verkoopt toch iets minder prettig. Bij zo'n oudje waar niemand van wakker ligt voel ik mij al een pak minder schuldig als hij helemaal gemod wordt.

Maar vooral...

b) Zelf ken ik niks van electronica, dus moet het laten doen en dat kost geld. Als ik er nog geld aan geef, kan ik evengoed een boutique amp naar mijn zin laten maken...

Alles kan nog hoor, ben al ff bezig geweest met deze Fender en ben niet van plan hem door een impuls van de hand te doen.

Welke speakers zou jij aanraden, als je niet voor Jensens gewonnen bent?


gewoon ,...Eminence .....

en van een ingrijpende verbouwing is totaal geen sprake

ellisvertellis
10 december 2012, 11:40
Kleine update:

Heb twee Jensen P12Qs geïnstalleerd. De P12Q is een erg weinig efficiente alnico speaker die zogezegd 40 watt aankan. Mijn Pro reverb is 40 Watt, dus 2 zulke speakers zou voldoende zijn. Gevolg: de Pro reverb kan een volledig streepje meer open en dat doet hem zeker goed! De klank is wat vetter geworden, zit dichter tegen de sweet spot dan ervoor. Heb zwaar moeten inleveren in laag, is nu allemaal een pak strakker, in ruil voor mids en hoge mids en het klinkt veel meer vintage Fender nu.

Heb hem eens naast de Hohner gezet en gek genoeg is het verschil tussen de twee amps nu niet meer zo groot. De Hohner blijft nog iets hoger mid gevoiced, maar de respons is erg gelijkaardig: heel direct en "full bodied"...

De reverb van de Fender blijft ongeevenaard, dus die Pro gaat voorlopig toch nog niet weg. Kortom, erg blij met mijn nieuwe speakers, echt een aanrader voor wie van SRV-achtige (vb: "Life without you") Fender sound houdt!

Bernardduur
8 januari 2015, 13:15
Ik heb nu ook een 60MH en de speakers die erin zitten zijn identiek aan die van jou! Dit zijn gewoon keramische.

De mijne ruist nu wel fors maar er zijn zat dingen aan mis die gewoon gefixt moeten worden. Hij klinkt verder te gek!!

ellisvertellis
8 januari 2015, 15:07
Grappig, ik heb de mijne net verkocht twee weken geleden!

De mijne klonk erg goed, maar had idd veel last van ruis. Ook de vibrato en reverb werkten maar matig, als ze al werkten.

Alle elektrolyten (zeg ik dat goed?) werden vervangen en sommige slechte resistoren ook.

Eigenlijk kwam al de rest neer op de oude lampen: deze waren allemaal aan vervanging toe. Veel van de lampen waren microfonisch. De beste lampen werden in het gitaarkanaal gestopt aangezien ik het baskanaal toch niet gebruikte. Daarna was veel van de ruis verdwenen, maar je hoorde dat er meer in zat met frisse NOS lampen. Die moeite heb ik nooit genomen, maar ze zijn wel nog beschikbaar als je wat zoekt.

Verder was de amp in goede staat, stevig gebouwd in elk geval! En die keramische (dankuwel) speakers klonken heerlijk!

Bernardduur
8 januari 2015, 22:11
Klopt! De lampen hierin zijn ook aan vervanging toe..... maar ik wire ze gewoon om. De ECC808 zijn gemakkelijk te vervangen door ECC83's (effe wat pooltjes omwiren) en de EL503's vervang ik door small bottle 6L6........ De ELCO's zijn gemakkelijker te vervangen. Moet dan een lekkere amp worden :)

ellisvertellis
9 januari 2015, 09:26
Klopt! De lampen hierin zijn ook aan vervanging toe..... maar ik wire ze gewoon om. De ECC808 zijn gemakkelijk te vervangen door ECC83's (effe wat pooltjes omwiren) en de EL503's vervang ik door small bottle 6L6........ De ELCO's zijn gemakkelijker te vervangen. Moet dan een lekkere amp worden :)

Dat denk ik wel, het ontwerp is echt goed wat klank betreft. Speciaal geluid, lekker dik en vol. Zelfs de crunch vond ik best goed. Heerlijk met een strat!

Laat weten hoe het uitdraait!